Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avfuktare hög förbrukning  (läst 5171 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Avfuktare hög förbrukning
« skrivet: 27 september 2017, 08:17:24 »
Ja jag tycker också det, jag har en 80 tals älsbyhus med enkelradiatorer och enrörs på ca 215m2 uppvärmingsyta ink biyta. Golvärme i enbart toaletten. Har varit fjärrvärme tidigare och vedeldning innan.
Satte iofs in 2st fläktkonvektorer när jag borra, en i tvättstugan och en i nedervåningen "storummet".

Men jag hoppas på längre gångtider på pumpen när jag kopplar in det fristående garaget, jag la ner 120m golvvärmeslang i plattan sen grävde jag en uponor 4vägs kulvert på 18m till garaget.
Så totalt 215 + 42m2 ska värmas då nästan 260m2.

Vad tror ni? Visst kommer det bli bättre?
Nu har jag inte haft pumpen ett år, det blir ett år i december. Men vi har beräknad årsförbrukning på 10200kwh nu ser jag på Vattenfalls hemsida.

Men jag har satt igång en sorptionsavfuktare i sommar i grunden som tar något så kolosalt med kwh. Vi ökade dygns förbrukningen med nästan 20kwh!! En acetec pd250 har vi. Men ska ta detta i en annan tråd om lite tips på vad jag ska göra.
Vi har legat runtom 10-15kwh per dag hela sommaren tills vi satte igång avfuktaren då har vi ökat till över 30kwh varje dag. Så något måste jag göra åt detta!
Startade avfuktaren 15 aug, titta grafen så ser ni skillnad.
Men ska starta en ny tråd om detta och höra om någon har något liknande här på forumet.

Såhär ser en natt ut i mitt hus med tempen nära 0 ute inatt.

Angående avfuktaren, har ni plastat marken, pluggat alla ventiler, tätat all annan tänkbar "ventilation"?
Det är viktigt att ligga så nära 70% som möjligt i börvärde på avfuktaren, annars ökar drifttiden dramatiskt.
Mätning och/eller loggning med larm är en bra pryl att ha som trygghet, för det kan bli riktigt illa om den lägger av och man har tätat all ventilation.
« Senast ändrad: 27 september 2017, 08:49:33 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: SV: Avfuktare hög förbrukning
« Svar #1 skrivet: 27 september 2017, 08:36:38 »
Angående avfuktaren, har ni plastat marken, pluggat alla ventiler, tätat all annan tänkbar "ventilation"?
Det är viktigt att ligga så nära 70% som möjligt i börvärde på avfuktaren, annars ökar drifttiden dramatiskt.
Mätning och/eller loggning med larm är en bra pryl att ha som trygghet, för det kan bli riktigt illa om den lägger av och man har tätat all ventilation.

Jo marken är plastad, men skarvarna är inte tejpade och har gått upp med plasten mot väggarna och bara slagit fast plasten med häftpistol. Har tätat ventilationen.
Men sen vet jag inte exakt hur tätt det måste var? Har kanske slarvat en del, kanske måste krypa ner sen igen och tejpa skarvar och tejpa skarva upp mot väggarna och titta över allt igen. Hur tätt måste det vara?
Hmm, jag har på min luftmätare kring 64-65% en oregon.
Då kanske jag ska krypa ner och vrida upp den till närmare 70 då med andra ord..
« Senast ändrad: 27 september 2017, 08:49:44 av Rickard »

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfuktare hög förbrukning
« Svar #2 skrivet: 28 september 2017, 07:46:58 »
Jag kröp ner igår och skruvade upp mot 70%, nu pendlar den sen igår mellan 69-71% enligt oregons rf mätare. Mestadels ständigt 70%.
Sänkte även tempen med minst 1 grad har jag sett också, så jag gissar att den går mindre nu.

Sen kom jag även på att jag har ju inte tänkt på att jag har en matkällare som inte är plastad som jag inte tänkte på, har bara gått runt den med plasten så därigenom suger den väl massor med fukt.. salut

Vad tror ni om detta? Ska jag låta den stå såhär? Eller måste jag ner under 70%?
« Senast ändrad: 28 september 2017, 07:48:30 av Inverter 3-12 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Avfuktare hög förbrukning
« Svar #3 skrivet: 28 september 2017, 09:40:14 »
Matkällaren borde helt avgränsas från krypgrunden, kanske muras runt och med rör direkt in/ut från krypgrunden för ventilation.
Jag har inte plastat upp mot väggarna, JAG anser att den viktigaste biten att avfukta är just rasskydden där det annars blir en massa mögel under framförallt tidig vår när det är kallt i marken men varmt och fuktigt i luften.
Se den vackra illustrationen på hur jag gjort.
På så sätt avfuktar jag kantbalk och rasskydd så det inte kan mögla där.
Plastar man in den volymen som kommer det att bli fukt, och mögel där vissa tider på året, och den luften dras sedan in i utrymmet som avfuktas med möjliga luktproblem som följd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfuktare hög förbrukning
« Svar #4 skrivet: 29 september 2017, 08:01:40 »
Matkällaren borde helt avgränsas från krypgrunden, kanske muras runt och med rör direkt in/ut från krypgrunden för ventilation.
Jag har inte plastat upp mot väggarna, JAG anser att den viktigaste biten att avfukta är just rasskydden där det annars blir en massa mögel under framförallt tidig vår när det är kallt i marken men varmt och fuktigt i luften.
Se den vackra illustrationen på hur jag gjort.
På så sätt avfuktar jag kantbalk och rasskydd så det inte kan mögla där.
Plastar man in den volymen som kommer det att bli fukt, och mögel där vissa tider på året, och den luften dras sedan in i utrymmet som avfuktas med möjliga luktproblem som följd.

Helt rätt, jag har tänkt riva ut trät i den nästa sommar och antingen som du säger mura upp en ny med leca stenar eller så enbart fylla igen den med grus och sand sen lägga plast.
Det är ju egentligen sådär jag har, det sitter en frigolit skiva mot plintarna hos mig. Så jag har dragit upp plasten en 30cm upp på skivan, men det är kanske 30cm kvar upp till golvet så jag antar att detta blir som samma sak som du visar? Förstår hur du tänker och det är nog helt rätt. Annars bygger man in fukt i syll och viceversa.
Eller är det dumt, ska jag skära bort och göra enbart som du gjort? Hmm..

Men jag undrar lite hur tät det helt enkelt behöver vara? Måste man tejpa alla skarvar överallt och vara jätte noga? Har du så?

Undra om avfuktaren har så mycket att torka ur så den kanske behöver gå för fullt ett par månader för att torka ut allting? Sen kanske förbrukningen går ner en del?

Har varit ner igår och plastat in golvet i metkällaren också, så får se om det gör något. Men det kommer in ett rör i golvet på matkällaren ca 100mm jag undrar om det är någon tilluft till källaren? Ska jag låts den stå öppen eller slå igen den också och även frånluften från matkällaren sedan låta öppna luckan till den och låta luften från utrymmet där avfuktaren är smita in i källaren?
« Senast ändrad: 29 september 2017, 08:06:17 av Inverter 3-12 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Avfuktare hög förbrukning
« Svar #5 skrivet: 29 september 2017, 08:16:43 »
Avfuktningen brukar gå rätt fort, så jag tror inte på att den har "mycket att torka ut" innan förbrukningen går ned, däremot är det ju rätt fuktigt ute denna årstid, så visst blir det lite drifttimmar.
Under vintern behöver de normalt aldrig avfukta, i vart fall inte här i Norrbotten.

Jag har haft en del hetsiga debatter om det här med att plasten skall dras upp mot kantbalken eller ej med olika leverantörer av denna tjänst, både actech och anticimex drar upp plasten mot kantbalken och lämnar ett utrymme mellan rasskydd och plast oavfuktat och menar att det är bäst.
De menar då att de får helt tätt, vilket de naturligvis inte får, skulle de få helt tätt skulle ju avfuktarnas avluft skapa ett undertryck som lyfte plasten från marken upp mot trossbotten.
Eftersom detta inte sker så betyder det att all luft som avfuktaren blåser ut läcker in i krypgrunden, antingen från huset, eller via rasskydden/marken i anslutning till grundmur/rasskydd.
Jag är personligen helt säker på att den avluft som sker via avfuktaren (i mitt fall ca 30 m3/timme) kommer både inifrån huset och via läckage mellan rasskydd och kantbalk.
Om det då möglar mellan rasskydd och plast (som det garanterat gör i deras installationer under vissa perioder av året) och den luften läcker in i krypgrunden så kan man få problem med mögellukt som dras in i huset, t.ex. när man kör köksfläkten, eller om man har ett hus med mekanisk frånluft.
JAG är helt säker på att min lösning är bättre, alltid torra rasskydd och torr kantbalk.
Men som sagt, det ÄR omdebatterat.
Jag tycker man är korkad om man tror man får tätt.
De tycker jag är korkad som inte tror att de får tätt.

När det gäller hur tätt det behöver vara så beror det på.
Har du mekanisk frånluft i huset så kan rätt mycket "lukt" sugas upp i huset om du inte tätar så nog som möjligt uppåt.
Jag har försökt vara så nog som möjligt uppåt även om jag bara har självdrag.
Utåt har jag skummar alla öppningar med fogskum och försökt täta andra glipor (man ser ju om dagsljuset skiner in någonstans) med latexfog.
Men helt tätt får man ju aldrig, det viktiga är att det inte drar för fullt genom krypgrunden om det t.ex. blåser ute, för då får du ju avfukta hela världen, och det blir dyrt.
« Senast ändrad: 29 september 2017, 08:19:41 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad McTornberg

  • Nördar ner mig i bergvärme, golvvärme, kurvor, delta och varmvattenförbrukning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfuktare hög förbrukning
« Svar #6 skrivet: 03 oktober 2017, 19:28:20 »
Jag har också en PD250 som går hela tiden och det beror på att vi har tryckimpregnerat i trossbotten, så lite doft kan upplevas. Nu funderar jag starkt på att ändra så den bara går om den är över 60%, ligger som högst på 62% i dagsläget.
Det innebär att den inte kommer att gå så mycket vintertid, men då bidrar golvvärmen med ca 2° höjning, så det är ju lite upptorkande funktion också.

Hur gör ni andra, kör den ständigt eller bara vid behov?  :)
Villa med krypgrund vid Vänern. 128 kvm + 44 kvm biyta.
Bvp Thermia Inverter M 3-12kW installerad 20161029.
200m borra, 15m till berg, 17m foderrör. 
Konverterat från elradiatorer till vattenburen golvvärme i 115 kvm (lagt alla rör själv mellan 160902-161201) över krypgrund med 170mm isolering, tre vattenradiatorer i garage, sovrum och tvättstuga, elgolvvärme i groventre, badrum och uterum.
Acetec PD250 sorbtionsavfuktare inkopplad våren 2014 i krypgrund, luft-luftvp och Keddy superkassett insatt feb 2004 som extravärme.
161103 bvp inkopplad först för varmvatten, raddar i garage, sovrum och tvättstuga.
161209 golvvärmen inkopplad.
Förbrukning 2012: 20 600 kWh
Förbrukning 2013: 17 000 kWh
Förbrukning 2014: 17 100 kWh
Förbrukning 2015: 16 000 kWh
Förbrukning 2016: 16 800 kWh
Förbrukning 2017: 11 900 kWh
Förbrukning 2018: 12 000 kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Avfuktare hög förbrukning
« Svar #7 skrivet: 04 oktober 2017, 07:06:30 »
Med "kör", så antar jag att du menar att fläkten går kontinuerligt (vilket jag tycker är rätt, det skapar i alla fall i teorin ett litet undertryck som gör att den dåliga lukten ventileras ut istället för upp i huset).
OM du kör den kontinuerligt menat att du ställt ned börvärdet för avfuktning till minvärde så att värmaren går hela tiden så tycker jag att du gör fel.
Det finns inget som talar för att lukten skulle bli mindre påtaglig så länge du ligger under 70% luftfuktighet i krypgrunden.

Kan du förklara bättre vad du menar?
OM avfuktare värmer hela tiden så måste du förbruka flera tusen kWh/år bara till den?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfuktare hög förbrukning
« Svar #8 skrivet: 04 oktober 2017, 07:15:46 »
Vars ställer man in dessa inställningar? Min verkar avfukta hela tiden.
Är kanske som du säger att den lugnar ner sig närmare vintern, annars drar den som du säger flera tusen kwh. Känns knepigt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Avfuktare hög förbrukning
« Svar #9 skrivet: 04 oktober 2017, 07:22:24 »
Antingen görs det direkt på avfuktaren, eller via tillbehöret http://www.acetec.se/Produkter/Avfuktare_Konsument/Tillbehor_avfuktare/Manoverpanel_PDC_03_PD_serien
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad McTornberg

  • Nördar ner mig i bergvärme, golvvärme, kurvor, delta och varmvattenförbrukning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfuktare hög förbrukning
« Svar #10 skrivet: 04 oktober 2017, 20:01:01 »
Jag ska försöka minnas hur den är inställd och har för mig att bör är 60% på den, så däröver avfuktar den, annars blåser den bara runt luft (tror jag), motorn går i alla fall hela tiden och det var rekommendationen från firman jag köpte av, medan Anticimex påpekade att den bara behöver gå när avfuktning behövs. Men då tänkte jag att de inte hade vetskap om att den även var bra mot doft i huset och som du skriver, Rickard, bildas ett undertryck som är vitsen.

Redigerat:
Jo, jag var tvungen att krypa ner i krypgrunden för att kolla och även läsa på lite mer. Det är två lägen på fläkten, antingen startar den bara när den behöver avfukta eller ständigt för att skapa undertryck. Fukt går ställa in på tre lägen, byggläge=manuellt gå hela tiden, andra läget startar avfuktning över inställd % och tredje läget är samma som andra men tar även hänsyn till temperaturen eftersom hög luftfuktighet inte är så farlig vid kyligare väder, se mer här: http://www.lfs-web.se/acetec-produktuppdatering.htm.
« Senast ändrad: 08 oktober 2017, 19:13:22 av McTornberg »
Villa med krypgrund vid Vänern. 128 kvm + 44 kvm biyta.
Bvp Thermia Inverter M 3-12kW installerad 20161029.
200m borra, 15m till berg, 17m foderrör. 
Konverterat från elradiatorer till vattenburen golvvärme i 115 kvm (lagt alla rör själv mellan 160902-161201) över krypgrund med 170mm isolering, tre vattenradiatorer i garage, sovrum och tvättstuga, elgolvvärme i groventre, badrum och uterum.
Acetec PD250 sorbtionsavfuktare inkopplad våren 2014 i krypgrund, luft-luftvp och Keddy superkassett insatt feb 2004 som extravärme.
161103 bvp inkopplad först för varmvatten, raddar i garage, sovrum och tvättstuga.
161209 golvvärmen inkopplad.
Förbrukning 2012: 20 600 kWh
Förbrukning 2013: 17 000 kWh
Förbrukning 2014: 17 100 kWh
Förbrukning 2015: 16 000 kWh
Förbrukning 2016: 16 800 kWh
Förbrukning 2017: 11 900 kWh
Förbrukning 2018: 12 000 kWh

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfuktare hög förbrukning
« Svar #11 skrivet: 12 oktober 2017, 14:35:00 »
Jag ska försöka minnas hur den är inställd och har för mig att bör är 60% på den, så däröver avfuktar den, annars blåser den bara runt luft (tror jag), motorn går i alla fall hela tiden och det var rekommendationen från firman jag köpte av, medan Anticimex påpekade att den bara behöver gå när avfuktning behövs. Men då tänkte jag att de inte hade vetskap om att den även var bra mot doft i huset och som du skriver, Rickard, bildas ett undertryck som är vitsen.

Redigerat:
Jo, jag var tvungen att krypa ner i krypgrunden för att kolla och även läsa på lite mer. Det är två lägen på fläkten, antingen startar den bara när den behöver avfukta eller ständigt för att skapa undertryck. Fukt går ställa in på tre lägen, byggläge=manuellt gå hela tiden, andra läget startar avfuktning över inställd % och tredje läget är samma som andra men tar även hänsyn till temperaturen eftersom hög luftfuktighet inte är så farlig vid kyligare väder, se mer här: http://www.lfs-web.se/acetec-produktuppdatering.htm.

Okej, det är något jag måste kolla upp hur min är inställd med andra ord.

Vad har ni för temp i krypgrunden? Jag har kring 10.5-11c dagligen och 69-70% pendlar det mellan.

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfuktare hög förbrukning
« Svar #12 skrivet: 15 oktober 2017, 00:07:19 »
Vilket läge kör du? Även Rickard?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Avfuktare hög förbrukning
« Svar #13 skrivet: 15 oktober 2017, 08:14:49 »
70 procent
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfuktare hög förbrukning
« Svar #14 skrivet: 15 oktober 2017, 13:29:20 »
Har en Acetec PD250 jag oxå med PDC-03.
59% står den på 14°C, fläktstyrning 1 fläkt går hela tiden, avfuktningläge 3 sparläge.
Oregon säger 55% 13,7°C.
Impregnerat virke i blindbotten. 10-12% fukt i virket fem år gammalt.
Kan nog höja till 65%. Har ingen onormal elförbrukning
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!