Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Klämrings- eller presskoppling?  (läst 18225 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stefan_A

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Klämrings- eller presskoppling?
« skrivet: 17 november 2014, 14:13:30 »
Hej!

Jag står i tagen att konvertera uppvärmningen hemma från direktverkande el till vattenburen värme.
Då jag inte har hållit på med detta innan är det en del att sätta sig in i.
Jag väntar på offerter på kostnaden för konverteringen, och samtidigt kollar jag vad det skulle kosta att göra själv för att se om det är stor skillnad. Om jag skulle göra det själv skulle jag anlita borrfirma själv, införskaffa pump på egen hand, koppla och dra radiatorsystemet men låta en rörfirma sköta själva inkopplingen av utrustningen till pumpen.

Nu har jag fått en fundering om sammanfogningssättet mellan kopplingar och rör/slangar, och jag hade tänkt använda PEX-slangar. Vilket är det bästa systemet för minst risk för läckage? Är det presskopplingar eller klämringskopplingar?
Klämring verkar ju väldigt smidigt, i princip bara stoppa in och det är klart. Presskopplingar kräver ju verktyg (kostar en del att köpa in, förhoppningsvis kan man hyra).

Tack på förhand
/Stefan

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Klämrings- eller presskoppling?
« Svar #1 skrivet: 17 november 2014, 15:39:05 »
Press är väl bättre tror jag men jag personligen kör bara klämringar men det är för att jag är 'lärd" med det. Är det mycket du ska dra kan det nog vara värt att köpa en press (snyggare med)
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Stefan_A

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Klämrings- eller presskoppling?
« Svar #2 skrivet: 18 november 2014, 13:40:39 »
Press är väl bättre tror jag men jag personligen kör bara klämringar men det är för att jag är 'lärd" med det. Är det mycket du ska dra kan det nog vara värt att köpa en press (snyggare med)

Men om det görs rätt så är det ingen skillnad mellan kopplingarna med avseende på läckage? Är båda varianterna godkända för inbyggnad?

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Klämrings- eller presskoppling?
« Svar #3 skrivet: 18 november 2014, 13:42:36 »
Klämring är inte godkänd för inbyggnad. Press vet jag inte
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1040
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Klämrings- eller presskoppling?
« Svar #4 skrivet: 18 november 2014, 14:46:05 »
Jag hittade detta:
Presskopplingar är godkända för inbyggnad när det gäller slutna system. Ej godkänt för inbyggnad på tappvatten eller vvc ledningar.
Ursprunget till dessa branschregler är bristfällig kompetens hos hantverkarna som oftast har blandat material och sedan använt sej av ej godkända eller felaktiga pressverktyg / pressbackar.


Om det stämmer vet jag inte.

SW
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Klämrings- eller presskoppling?
« Svar #5 skrivet: 18 november 2014, 15:36:10 »
Hos mig har rörmockarn använt presskopplingar i pannrummet och klämringar i övriga huset.
Ingen av kopplingarna läcker än.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Klämrings- eller presskoppling?
« Svar #6 skrivet: 18 november 2014, 16:23:45 »
Jag hittade detta:
Presskopplingar är godkända för inbyggnad när det gäller slutna system. Ej godkänt för inbyggnad på tappvatten eller vvc ledningar.
Ursprunget till dessa branschregler är bristfällig kompetens hos hantverkarna som oftast har blandat material och sedan använt sej av ej godkända eller felaktiga pressverktyg / pressbackar.


Om det stämmer vet jag inte.

SW

Vem är det som anser sig ha utfärdat det godkännandet i vilket sammanhang? Om det är s k branschregler så är de väl bara bindande för hantverkare som tillhör just den organisation som har utfärdat reglerna?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Klämrings- eller presskoppling?
« Svar #7 skrivet: 18 november 2014, 16:28:27 »
Hos mig har rörmockarn använt presskopplingar i pannrummet och klämringar i övriga huset.
Ingen av kopplingarna läcker än.

Jag har under årens lopp råkat ut för några klämringskopplingar som har gått sönder med större eller mindre läckage som följd. I samtliga fall har det rört sig om tappvarmvatten och installationer från första halvan av 90-talet. Kopplingarna brukar spricka i gängan och min teori är att grundorsaken är att kopplingen har varit alldeles för hårt åtdragen från början. Såna där kopplingar brukar tyvärr dras åt på känn i VVS-branschen, det har väl aldrig hänt att en rörmokare har haft en momentnyckel till hands ens i de sällsynta fall där kopplingstillverkaren har specat ett åtdragningsmoment. Det vanliga är att det anges att kopplingen ska dras för handkraft och sedan ett visst antal varv. Men antalet varv kan vara olika för kopplingar av samma storlek beroende på gängstigning mm, och det är det nog sällan någon bryr sig om.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad pts

  • Frekvens styrd VP Bergvärme+ kyla
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Spanga, Stockholm, Sweden
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Klämrings- eller presskoppling?
« Svar #8 skrivet: 26 november 2014, 21:11:12 »
Om man har ett fel på pressbackarna så läcker det.
Press kopplingar deformerar röret så att det blir kantigt och så hoppas man att oringen skall täta.
Jag skulle nog hårdlöda om jag ville vara säker.
2 vån Hus 234m2 1968 tegel + platt tak, Daikin Bergvärme med Frikyla.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Klämrings- eller presskoppling?
« Svar #9 skrivet: 28 november 2014, 06:22:44 »
Klämringskopplingar gÃ¥r att Ã¥teranvända om man vill bygga om nÃ¥t. Pressdito är engÃ¥ngsprylar och blir vÃ¥ldsamt dyra när man börjar sÃ¥ga bort dem. Jag lär inte sätta upp nÃ¥n mer presskoppling, möjligen med undantag för om jag hamnar i en situation där kopplingen sitter väldigt synlig och mÃ¥ste vara snygg. Fast dÃ¥ väljer jag nog en kapillärskarv isf. 
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Klämrings- eller presskoppling?
« Svar #10 skrivet: 29 november 2014, 21:00:10 »
För min personliga del skulle jag aldrig använda press om det inte är ett måste , i Tyskland är det förbjudet att hårdlöda rör i vissa lägen sen länge , bara press ( tål 16 kg enligt utsago )
men kan vara en tickande bomb enligt min mening . Har använt mig av hÃ¥rdlödning i hela huset ( pÃ¥ värme är det godkänt för inbyggnad i golv och väggar  ) , det gÃ¥r ju även att mjuklöda med tenn , det är lika tätt det ochsÃ¥ .  Enda skillnaden mellan hÃ¥rd och mjuk lödning är temperaturen och brandrisk vid utförandet ,  angÃ¥ende vatten varmt kallt , fÃ¥r det inte förkomma nÃ¥gon skarv av nÃ¥got slag i väggar och golv

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Klämrings- eller presskoppling?
« Svar #11 skrivet: 29 november 2014, 22:48:32 »
i Tyskland är det förbjudet att hårdlöda rör i vissa lägen sen länge , bara press ( tål 16 kg enligt utsago )
men kan vara en tickande bomb enligt min mening .

Märkligt. Gäller det hårdlödningsförbudet bara så att säga hantverksmässigt utförd hårdlödning eller är det även förbud mot hårdlödda fogar i fabrikstillverkad utrustning?
I kylmediesammanhang anses ju hårdlödning fungera utmärkt för åtminstone uppåt 40 bar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Klämrings- eller presskoppling?
« Svar #12 skrivet: 30 november 2014, 19:40:02 »
Det är rätt som du säger , i kylsammanhang , en hårdlödning är mycket stark och tål många kilos tryck , men dessa lödningar brukar inte vara inbyggda i väggar och golv.
Värmesystem har i normala fall ett tryck mellan 1,5 - 3 kg , det innebär ett  hus upp till 30 meters höjd frÃ¥n pannan räknat , och där är det tillÃ¥tet med lödning i väggar och golvbjälklag , men inte pÃ¥ vatten som kan komma upp i 8 kg , och inga skarvar i dessa

Utloggad pts

  • Frekvens styrd VP Bergvärme+ kyla
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Spanga, Stockholm, Sweden
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Klämrings- eller presskoppling?
« Svar #13 skrivet: 30 november 2014, 21:04:11 »
En hårdlödning förenar materialen och de blir ett.
Uppvärmningen kommer även att förändra materialet och kan bränna sönder om man hettar för mycket. Tiden och temperatur för upphettning och avkylning har betydelse och via ett fasdiagram så kan man få en uppfattning hur kristall strukturen påverkas. Hårdlödning kan fungera med större spalter och kan även bygga upp material om det saknas.

Mjuklödning sÃ¥ är det  ett lod som binder ihop tvÃ¥ ytor och grund materialet pÃ¥verkas inte. Lodet skall sugas in mellan rörytorna för att fungerar och inte utanpÃ¥. Det kräver att spalten är liten och att man gör ren ytorna frÃ¥n oxid och skyddar dem vid uppvärmning. (Varför den inte gÃ¥r att reparera pressfogar med mjuklödning)
Fogen är den svagaste delen och är beroende på rengöring och att rätt tempertur har uppnåtts, man ser hur kapillär krafterna har sugit in lodet. (samma gäller för hårdlödning).

Pressning dvs Stuckning dvs kallbearbetning av rör kommer att göra dem hårdare och om man har vibrationer eller andra belastningar så hänger allt på oringstätningen och att den håller tätt.

Hantering är en sak att beakta
Hos mig sÃ¥ missade pressverktyget pg av fel kalibrering  och dÃ¥ mjuklödes press fogen för att den skulle sluta droppa dvs du lägger pÃ¥ en tennfogen pÃ¥ utsidan av rörskarven istället för att göra om och göra rätt.

Vad är det för regler som gäller vid ej tät press fog ?
2 vån Hus 234m2 1968 tegel + platt tak, Daikin Bergvärme med Frikyla.

Utloggad mbqmbq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Toshiba RAS 10
SV: Klämrings- eller presskoppling?
« Svar #14 skrivet: 18 maj 2015, 14:58:53 »
Jag vet inte hur länge o-ringen i presskopplingen är tänkt att hålla,
så mycket mer än 25 år lär det väl inte vara. Gör man om installationen då?
Det känns som lödning ger en längre livslängd.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!