Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 12Volt värmepump - eller kylskÃ¥p/frys  (läst 11148 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BalooMannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
12Volt värmepump - eller kylskåp/frys
« skrivet: 24 augusti 2012, 12:46:34 »
Hej,

Vet inte om det här diskuterats tidigare och eftersom jag är lat orkar jag inte leta.
Jag kommer överta ett stycke skog och i skogen står en liten jakt-kojja. Kojjan är timrad och uppskattningsvis på 10m2. Jag funderar på om man skulle kunna värma den med en liten luft/luft värmpump mha solceller.

Jag har inte hittat nån värmepump på 12V. Men ett kylskåp/frys är ju i prinsip samma sak sånn finns ju på 12V. Är det nån som har en sån här installation?
I mitt huvud är det bara att montera isär kylskåpet/frysen och sätta den kalla delen utomhus. Eventuellt koppla på en gammal bilkylare på utedelen så den blir lite mer effektiv. Men öppnar man kretsen så rinner ju kylmediummet ut... var hittar men mer så man kan fylla på?

Vad tror ni?
Tack för svar :)

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: 12Volt värmepump - eller kylskåp/frys
« Svar #1 skrivet: 24 augusti 2012, 12:59:15 »
Det finns kompressorer för iallafall 24v men de är dyra.

12v kylskåp som finns nu är uteslutande peltierbaserade, fungerar men tömmer ditt batteri på nolltid.

Kylskåp är ingen bra kandidat för värmepumpsbygge.
Bättre är då en avfuktare och den kan du driva via en inverter från ett bilbatteri i åtminstånde 8h.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad BalooMannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: 12Volt värmepump - eller kylskåp/frys
« Svar #2 skrivet: 24 augusti 2012, 13:14:00 »
Letade vidare och hittade 12V kompressorer till kylskåp men COP låg på runt 1,05 så då blir ju projektet helt värdelöst. Blir nog en liten vedkamin som installeras...
Om ni har en annan uppfattning om COP på 12V kompressorer så säg gärna ifrån.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: 12Volt värmepump - eller kylskåp/frys
« Svar #3 skrivet: 24 augusti 2012, 13:18:22 »
Letade vidare och hittade 12V kompressorer till kylskåp men COP låg på runt 1,05 så då blir ju projektet helt värdelöst. Blir nog en liten vedkamin som installeras...
Om ni har en annan uppfattning om COP på 12V kompressorer så säg gärna ifrån.

Det är kyl-COP.

Värme-COP är inmatad effekt + kyl-effekt och COP blir då 2,05
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: 12Volt värmepump - eller kylskåp/frys
« Svar #4 skrivet: 24 augusti 2012, 13:19:03 »
1,05 måste väl vara kyl-COP? För värme är COP då 1+1,05=2,05 (om kompressorn kan användas till värme villsäga).

/G

EDIT:FÖR SEN...
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad BalooMannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: 12Volt värmepump - eller kylskåp/frys
« Svar #5 skrivet: 24 augusti 2012, 15:04:07 »
Okej Tack! :)

Cop 2 låter ju okej... inte jättebra men för en så lite kompressor så är de väl detta man får räkna med.
Men om man nu öppnar systemet, kan man då fylla på vätska själv eller måste man ha behörighet eller nått?

Tummen sitter på rätt plats och löda kan jag så de borde gå att få till bara jag hittar vätskan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: 12Volt värmepump - eller kylskåp/frys
« Svar #6 skrivet: 24 augusti 2012, 15:13:53 »
Okej Tack! :)

Cop 2 låter ju okej... inte jättebra men för en så lite kompressor så är de väl detta man får räkna med.
Men om man nu öppnar systemet, kan man då fylla på vätska själv eller måste man ha behörighet eller nått?

Tummen sitter på rätt plats och löda kan jag så de borde gå att få till bara jag hittar vätskan.

Öppna inte systemet om du inte vet vad du sysslar med.
Dels får man inte släppa ut gasen och sedan måste systemet vakuumsugas när man återfyller.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: 12Volt värmepump - eller kylskåp/frys
« Svar #7 skrivet: 24 augusti 2012, 16:16:41 »
Jag hade nog trots allt satsat på low tech-alternativet vedkamin. ;) Den ström som kan genereras från solceller vill man nog hellre ha till lyse, laddning av batterier till mobil och jaktradio m.m.. och kanske TV/dator.
Ska man driva en värmepump som i alla fall kan hålla en grundvärme i stugan så krävs det en rejäl yta med (dyra) solceller som dessutom ska hållas snöfria och till det en kraftig batteribank.

Kanske är en liten gasolkamin som går på sparlåga en bättre lösning i det fallet, eller varför inte en absorbtionskylmaskin (husvagnskylskåp) som drivs med gasolen.

Annars är just gasol (R290 = propan) lösningen när du öppnat systemet och behöver fylla på nytt köldmedium. :) Om du blåser ur ledningarna med gasolen så att all luft försvinner så kan du klara dig utan vakuumsugning, men det är inte helt optimalt.
Som sagt så bör du läsa på en del om kylteknik innan kretsen öppnas, och soppan som finns i maskinen nu skall naturligtvis tas omhand på ett miljöriktigt sätt.

Skulle tro att en vanlig avfuktare är ett lämpligt utgångsobjekt. Kompressorn i en sådan går på 220 V, men en lite kraftigare omformare löser ju det bekymret.
Inte ens säkert att du måste öppna kylkretsen om förångaren och kondensorn kan separeras och placeras på var sin sida om en vägg t.ex.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: 12Volt värmepump - eller kylskåp/frys
« Svar #8 skrivet: 24 augusti 2012, 20:15:28 »
Vanlig avfuktare är 130w in, 450w ut, COP3
Det gäller om du har 18 °C på förångaren och det har du inte om du sticker ut den utanför väggen.

Men det finns ett plus här, om du kan kondensera ut vatten på förångaren så har du 0,6kwh/liter vatten du kondenserar ut.

Enda sättet du kan göra det på är att dra utluften ur kojan över förångaren.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: 12Volt värmepump - eller kylskåp/frys
« Svar #9 skrivet: 25 augusti 2012, 18:06:04 »
12/24 Volt kylskåpskompressorer typ DB35F från danfoss (fast tillverkaren av själva kompressorn heter numera - SECOP) har för liten effekt för ändamålet.

Den största DC-matade kompressorn som danfoss kan erbjuda är http://www.ra.danfoss.com/TechnicalInfo/Literature/Manuals/06/Danfoss%20bd350350gh_r134a_24vdc_101n07xx_06-2011_dehced100p502.pdf

Som är parkopplad kompressor och med 710 Watt kyleffekt vid -5 grader och +55 grader kondenstemperatur med kyl-COP 1.61 och värme-COP blir då 2.61.

I databladet testade tillämpningen sÃ¥ är 55 grader kondenstemperatur för varmt för en L/L tillämpning och mer rimligt är 30 eller 35 grader  medans effektupptaget pÃ¥ kallsidan kommer inte att förändras sÃ¥ mycket dÃ¥ detta är strikt kopplat till hur mycket kompressorn orka suga pÃ¥ lÃ¥gtrycksidan - dvs dess slagvolym i slutändan.

Vid värden -5/55 grader i datablad uppsatta i coolpack

SÃ¥ fÃ¥r man en isentropisk verkningsgrad av 0.488 vilket inte är sÃ¥ dÃ¥ligt som man tror dÃ¥ de flesta smÃ¥kompressorer ligger in den här häralden runt 0.45 - 0.55  (isentropiska verkninsgraden sjunker alltid när kompressorerna görs mindre beroende pÃ¥ att friktionsytor, läckage i tätytor minskar bara i kvadrat medans pumpvolymen minskar med kubiken - mer friktion och läckage per pumpad cc alltsÃ¥ ju mindre kompressorn görs), kyl-COP 1.61 effektförbrukningen är 440 Watt

Den sugna gasvolymen är 1.67 m^3/timmen och dÃ¥ kompressorn har 2x 5.08 cc  och vid 4000 rpm sÃ¥ blir displacementen 2.438 m^3/h och slagvolymseffektiviteten 0.685 (vid lägre kondenstryck sÃ¥ blir den förmodligen lite bättre men räknar inte med detta här)

Sänker man nu kondenstemperaturen till 30 grader (och fortfarande -5 grader pÃ¥ evaporatorn för 0 grader utomhus) och har en suggasvärmeväxlare mellan suggas och flytande med 80% överföring sÃ¥ hamnar man pÃ¥ en kyleffekt pÃ¥ 883 Watt (eftersom man kyler kondensaten i suggasvärmeväxlaren) sÃ¥ används mer av kondensatet för att hämta värme frÃ¥n omgivningen än att kyla sig själv vid samma sugkapacitet pÃ¥ kompressorn och hetgasen hÃ¥ller sig ändÃ¥ vid mÃ¥ttliga 84 grader, värmeproduktion blir dÃ¥ 1143 Watt med förbrukning 276 Watt och kompressorns kyl-COP hamnar dÃ¥ pÃ¥ 3.22 eller värme-COP 4.22   

om vi tar -10 grader utomhus (-15 grader i evaporatorn)

sÃ¥ minskar värmeupptaget till 593 Watt och värmeproduktionen stannar dÃ¥ pÃ¥ 826 Watt, hetgas bli 102 grader och förbrukningen pÃ¥ kompressorn är 254 Watt  med värme-COP 3.326.

nu är det inte bara att köpa en kompressor utan det är massor av saker runt om och skall man ha det läckfritt så kan man glömma bil-AC delar utan istället försöka får tag på kondensor och evaporator som kan hårdlödas hela vägen, hur man skall hantera avfrostningen (växlingsventil) , rätt expansionsventiler eller kapillärrör etc.

som hobbyprojekt är det dock intressant men billigt kommer det inte att bli och vakumpump kommer vara en nödvändig investering.

---

Även 250 Watt elström timme ut och timme in är väldigt kostsamt att producera med solpaneler och du har bara den effekten när du inte behöver någon effekt för uppvärmningen - dvs. sommartid runt midsommar medans det är något att fundera på om man vill ha AC-drift för kyla

- vintertid har du i princip ingen solenergi alls att räkna med under 4 mÃ¥nader  och kör du batterier tomt under din vistelse sÃ¥ kommer de att frysa sönder och om de inte gör det,  sulfaticeras inom nÃ¥gra veckor och solen har inte fyllt pÃ¥ nÃ¥got alls i princip dÃ¥ du helst skall ha över 50% laddningsgrad inom 48 timmar för att inte ta allvarligt skada med kapacitetsförlust som följd.

---

jag säger som andra - titta efter/bygg en kamin eller öppen spis med insats  och värm med ved  dÃ¥ du iom. skog ocksÃ¥ förhoppningsvis har avverkningsrätt. men det innebär förstÃ¥s jobb att hugga trän, kapa och klyva upp, helst innan midsommar,  ett Ã¥rs lagring utomhus och sedan ett Ã¥r luftigt under tak/regnskydd  ungefär innan det är dags att njuta av veden, mao en viss lÃ¥ngsiktig planering ocksÃ¥ - talesättet att veden värmer minst 2 gÃ¥nger är inte helt taget ur luften...

strömmen som du kranar mödosamt ur solen använder du istället till belysning och att hÃ¥lla saker kallt sommartid och dÃ¥ behöver du inte 10-15 st  24 Watts paneler utan det räcker med 1-2 st.


   

Utloggad BalooMannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: 12Volt värmepump - eller kylskåp/frys
« Svar #10 skrivet: 26 augusti 2012, 13:57:12 »
Tack för bra svar. Ska fundera vidare på saken. Lutar nog mot vedmetoden. De går en liten bäck genom fastighet som eventuellt kan användas men jag har inte undersökt flöde och variation genom årstiderna. Problemet är ju som ni säger elförsörjning under vintern och då kommer flödet vara minst...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!