Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥ga om bergvärmepump styrka  (läst 2201 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #30 skrivet: 10 april 2024, 15:49:08 »
Kan det vara så att den har varvat ett varv till dvs 65.000 +37.000 timmar = 102000 vilket ger runt 18000 kw/år?

Nej, det skulle betyda att pumpen hade gått 6000 timmar per år. Det är dygnet runt under 9,5 månader per år. Det är helt orimligt.

Det kan vara så att drifttiderna är fel beroende på att det under den tidigare ägarens tid var någon form av elektronikhaveri som gjorde att drifttidsmätarna nollställdes. Instämmer i Börjes förslag.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #31 skrivet: 10 april 2024, 16:00:09 »
Tycker att drift-tiden och eltillskottet verkar matcha varandra bra, mellan tummen och pekfingret 10% tillskott, vilket kan vara helt normalt för en 17 år gammal dimensionering.
Att sätta in en mycket större värmepump till det relativt korta borrhålet tror jag inte är så stor ide, utan då är det bättre att köpa en värmepump med liknande uteffekt, och köra vidare med tanken, OM den är kopplad om arbetstank med extern cirkpump.
Den höga förbrukningen är inte OMÖJLIG, glöm aldrig att vi haft 15 000 kWh hushållsel i många år, det är först med stigande elpriser som jag lagt manken till för att spara lite mer på det där.
Vår pool kräver kanske 12 000 kWh brutto (4 X 8 meter, 32 grader varmt ca 5 månader/år) eller 3000 kWh värmepumpsvärme.
Hur värms poolen?
Finns spabad?
Avfuktare?
Ventilationsfläktar?
Elvärme i någon terass eller uterum?
I vissa hus satte man elsingor vid garageportens, i betongen så att dörrarna inte skulle frysa fast, finns något sådant?
Vet t.ex. vissa hus som har en elslinga under bottenbrädan på sulan för att förhindra fuktvandring in i syllen.
En massa mysbelysning både ute och inne som står på hela tiden?

Det finns mycket som kan förbruka el som man inte tänker på, men som adderas över tid.
Elmätare vill värmepumpen finns här: https://www.energibutiken.se/sv/55-3-fas-elmatare
Den billigaste trefas duger gott.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #32 skrivet: 10 april 2024, 20:18:43 »
Är också inne på att hushållselen kan vara förklaringen till den höga totalförbrukningen. Huset, som visserligen är rätt nytt, drar lite värmepumpvärme. Förklaringen kan vara att hushållselen står för en hel del av uppvärmningen. Förmodar att det inte finns FTX, det borde ha nämnts i så fall.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Sanvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #33 skrivet: 11 april 2024, 15:16:51 »
Tycker att drift-tiden och eltillskottet verkar matcha varandra bra, mellan tummen och pekfingret 10% tillskott, vilket kan vara helt normalt för en 17 år gammal dimensionering.
Att sätta in en mycket större värmepump till det relativt korta borrhålet tror jag inte är så stor ide, utan då är det bättre att köpa en värmepump med liknande uteffekt, och köra vidare med tanken, OM den är kopplad om arbetstank med extern cirkpump.
Den höga förbrukningen är inte OMÖJLIG, glöm aldrig att vi haft 15 000 kWh hushållsel i många år, det är först med stigande elpriser som jag lagt manken till för att spara lite mer på det där.
Vår pool kräver kanske 12 000 kWh brutto (4 X 8 meter, 32 grader varmt ca 5 månader/år) eller 3000 kWh värmepumpsvärme.
Hur värms poolen?
Finns spabad?
Avfuktare?
Ventilationsfläktar?
Elvärme i någon terass eller uterum?
I vissa hus satte man elsingor vid garageportens, i betongen så att dörrarna inte skulle frysa fast, finns något sådant?
Vet t.ex. vissa hus som har en elslinga under bottenbrädan på sulan för att förhindra fuktvandring in i syllen.
En massa mysbelysning både ute och inne som står på hela tiden?

Det finns mycket som kan förbruka el som man inte tänker på, men som adderas över tid.
Elmätare vill värmepumpen finns här: https://www.energibutiken.se/sv/55-3-fas-elmatare
Den billigaste trefas duger gott.

Jag håller med, det finns en hel del faktorer som kan öka elförbrukningen och det är inte kanske bergvärmepumpen som bidrar mest. Det verkar som att Eon har en dosa som kopplas till elcentralen och kan ge detaljerad information om elförbrukningen. Jag vet inte om med en sådan dosa kan man ha bättre koll på sin elförbrukningen?

Så tycker du att en 8kw inverter funkar bättre i mitt fall jämfört med en 12 eller 13 kw? Pratade med en kille som jobbar på Nibe och enligt honom en varvtalstyrd värmepump ger bättre verkningsgrad i mitten av effekt intervallen så 12 eller 13 kw ska funka bättre runt 6-7 kw och passar bättre för vårt borrhål. Är det sant?
« Senast ändrad: 11 april 2024, 17:06:25 av Sanvi »

Utloggad Sanvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #34 skrivet: 11 april 2024, 16:02:40 »
Allting måste matscha varandra , det går inte att få ut mer än max ca 5 kW från 150 m hål om man har tur att det flödar genom det. Allt måste vara i fas, det talas om att VP med inverter anpassar sig till hålet. Javisst kan den göra det, på bekostnad av avgiven värme. när KB börjar bli en bit ner på minus, så sjunker verkningsgraden. Så en VP på tex 9 kW och får KB med temp +3 C och ut - 2 C plockar hem 5 C från hålet, det ska då snurra 1000 L i slangarna i hålet. Är då VP ite för stor så kyls hålet ytterligare och VP börjar att sänka farten på KB till tex 800 L så innan hålet har kylts ner ytterligare så ger det bara 4 kW. Sen kan det vara så att även kompressorn går ner i varv och avger lite mindre. Och som grädde på moset, så drar VP ner farten på VB-pumpen, det blir mindre flöde till huset och kan rendera att dom delar längst bort inte får det dom behöver i flöde. Inverters kan vara bra i vissa fall, det taöas om att kompressorn tuffar på i 20 Hz och vd ger den då i värme kan man fråga sig. Det finns inget i VP som kan slå en VP med tank och shunt ut till huset, när det gäller att ha en jämn värme i det. Men smaken är som baken och alla är saliga i sin tro

Med tanke på att vi har en volymtank är det bättre att satsa på en inverter eller funkar on/off också lika bra? En firma förslår att köper en on/off inställt för varvtalsstyrd.
« Senast ändrad: 14 april 2024, 23:14:38 av Sanvi »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!