Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kallt tappvatten i Ecodan  (läst 3089 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KristianR

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kallt tappvatten i Ecodan
« skrivet: 08 maj 2020, 14:58:46 »
Hej!
Vi har en Ecodan sedan 1,5 år tillbaka som funkat ypperligt. Men, häromdagen slog jordfelsbrytaren till så att pannan stannade. Det är bara pannan på den grupp som den aktuella jordfelsbrytaren är kopplad till. Vår elektriker kollade på det och konstaterade att det är utedelen som gör att jordfelsbrytaren löste ut hela tiden. I väntan på servicefolk från Mitsubishi kopplade han tillfällig ur utedelen. nu är Waterbox + den stora VVB igång. Men, tappvattnet är bara 25 grader. Displayen visar att själva pannan är 60 grader, men att tappvattnet bara är 25 grader. Jag kan inte hitta någonstans i menysystemet något som tyder på varför tappvattnet bara ska vara 25 grader, någon som vet något om vad som kan vara felinställt?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kallt tappvatten i Ecodan
« Svar #1 skrivet: 08 maj 2020, 15:35:56 »
Ja det där är ett elände tycker jag också att varmvattnet inte fungerar om det är minsta fel på värmepumpen. Man kan kolla om switch nr 6 är på ON på Dip-switch 1. Eventuellt påverkar det varmvattnet. "SW1-6 Booster heater function: OFF:'For heating only', ON:'For heating and DHW', Default: OFF: E**T20*-M*C* ON : E**T20*-*M 2/6/9*C"
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad KristianR

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt tappvatten i Ecodan
« Svar #2 skrivet: 08 maj 2020, 19:57:10 »
Ja det där är ett elände tycker jag också att varmvattnet inte fungerar om det är minsta fel på värmepumpen. Man kan kolla om switch nr 6 är på ON på Dip-switch 1. Eventuellt påverkar det varmvattnet. "SW1-6 Booster heater function: OFF:'For heating only', ON:'For heating and DHW', Default: OFF: E**T20*-M*C* ON : E**T20*-*M 2/6/9*C"

Ah, så det är ett känt problem? Jag tycker det är så skumt att pannan i sig säger att den är 60 grader men att tappvattnet bara är 25 grader. SW1-6 var redan på "ON", så det verkar inte hjälpa i detta fall i alla fall...

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kallt tappvatten i Ecodan
« Svar #3 skrivet: 09 maj 2020, 08:55:54 »
Har läst och hört om problem med varmvattnet vid fel på flera olika märken och modeller. Värmepumpen jobbar i ett grundläge med enbart uppvärmning. Men det kan ju ta ett par veckor att få service och då saknar man verkligen varmvattnet.

Ecodan borde gå att ställa som el-panna i menyerna tycker jag men tyvärr vet inte hur. Det finns en tillbehörssats med separat el-patron till varmvattnet för att ordna varmvatten även om pumpen är upptagen med uppvärmning. Kanske den man måste ha(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad KristianR

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt tappvatten i Ecodan
« Svar #4 skrivet: 09 maj 2020, 11:58:57 »
Har läst och hört om problem med varmvattnet vid fel på flera olika märken och modeller. Värmepumpen jobbar i ett grundläge med enbart uppvärmning. Men det kan ju ta ett par veckor att få service och då saknar man verkligen varmvattnet.

Ecodan borde gå att ställa som el-panna i menyerna tycker jag men tyvärr vet inte hur. Det finns en tillbehörssats med separat el-patron till varmvattnet för att ordna varmvatten även om pumpen är upptagen med uppvärmning. Kanske den man måste ha(?)

Tack för info, jag har gått igenom alla inställningar för dipswitcharna men kan inte hitta något som verkar kunna koppla på varmt tappvatten om utedelen är urkopplad. Ska kolla med vår installatör på måndag.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kallt tappvatten i Ecodan
« Svar #5 skrivet: 09 maj 2020, 15:25:52 »
Har du tittat på switch 4 också? Det jag hittade är följande för att enbart köra innerdelen:

<Heater>
Heating for DHW and space heating is provided by the heater.
• Activating indoor unit only operation mode
To activate indoor unit only operation see the following:
1. Switch OFF the breaker for the outdoor unit (or both breakers if cylinder powered independently).
2. Change DIP switch SW4-4 and SW4-5 to ON.
3. Switch ON the breaker(s).
4. Indoor unit only operation is now activated.

Eventuellt behövs även omkoppling av två elledningar så jag är inte säker på att det fungerar med switcharna. Är också osäker på vad exakt Mitsubishi räknar som "Heater" respektive "Boiler".
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad KristianR

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt tappvatten i Ecodan
« Svar #6 skrivet: 09 maj 2020, 18:39:47 »
Har du tittat på switch 4 också? Det jag hittade är följande för att enbart köra innerdelen:

<Heater>
Heating for DHW and space heating is provided by the heater.
• Activating indoor unit only operation mode
To activate indoor unit only operation see the following:
1. Switch OFF the breaker for the outdoor unit (or both breakers if cylinder powered independently).
2. Change DIP switch SW4-4 and SW4-5 to ON.
3. Switch ON the breaker(s).
4. Indoor unit only operation is now activated.

Eventuellt behövs även omkoppling av två elledningar så jag är inte säker på att det fungerar med switcharna. Är också osäker på vad exakt Mitsubishi räknar som "Heater" respektive "Boiler".

Tack för input! Detta är dock redan gjort (av min elektriker när han var här). Problemet är att det iof gör att pannan i sig kommer upp i 60 grader utan att uteenheten är igång, MEN, man får inte ut varmt tappvatten. Och jag kan inte någonstans i manualen eller i beskrivningen även dipswitchar hitta något kring detta...skumt kan jag tycka, det är ju helt meningslöst att ha igång innedelen om man inte kan få ut varmt tappvatten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt tappvatten i Ecodan
« Svar #7 skrivet: 09 maj 2020, 19:13:03 »
Vad är det dÃ¥ som hindrar ?  Ett tips följ dina VV-rör baklänges sÃ¥ mÃ¥ste du komma till VP och kanske komma underfund med vad som brÃ¥kar. Normalt ska det bara vara 2 rör VVB  1 KV 1 VV och kanske en blandningsventil efter. Kommer det vatten ur VV - kranen och det är kallt sÃ¥ bör du kolla blandningventilen , har den satt sig fast fÃ¥r du bara KV i VV-kranen.

Utloggad KristianR

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt tappvatten i Ecodan
« Svar #8 skrivet: 09 maj 2020, 21:11:06 »
Vad är det dÃ¥ som hindrar ?  Ett tips följ dina VV-rör baklänges sÃ¥ mÃ¥ste du komma till VP och kanske komma underfund med vad som brÃ¥kar. Normalt ska det bara vara 2 rör VVB  1 KV 1 VV och kanske en blandningsventil efter. Kommer det vatten ur VV - kranen och det är kallt sÃ¥ bör du kolla blandningventilen , har den satt sig fast fÃ¥r du bara KV i VV-kranen.

Det som är märkligt är: Ikonen för värme i pannan visar 60 grader, men ikonen för värme på tappvatten visar 24 grader. Tror inte blandningsventilen har något att göra med det, men jag kanske har missuppfattat?

Utloggad Ecosubba

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt tappvatten i Ecodan
« Svar #9 skrivet: 10 maj 2020, 10:17:06 »
Hej!
Vi har en Ecodan sedan 1,5 år tillbaka som funkat ypperligt. Men, häromdagen slog jordfelsbrytaren till så att pannan stannade. Det är bara pannan på den grupp som den aktuella jordfelsbrytaren är kopplad till. Vår elektriker kollade på det och konstaterade att det är utedelen som gör att jordfelsbrytaren löste ut hela tiden. I väntan på servicefolk från Mitsubishi kopplade han tillfällig ur utedelen. nu är Waterbox + den stora VVB igång. Men, tappvattnet är bara 25 grader. Displayen visar att själva pannan är 60 grader, men att tappvattnet bara är 25 grader. Jag kan inte hitta någonstans i menysystemet något som tyder på varför tappvattnet bara ska vara 25 grader, någon som vet något om vad som kan vara felinställt?
Vet inte vilken maskin du har men det kan vara så att du inte har någon elmatning till din innedel eftersom utedelen är urkopplad. Du har troligen enbart matning till eltillskottet men inte till ventiler och cirk.pump.
Om du har en 200 l Ecodan cylindertank så ska den kopplas om till elpannedrift om du inte har en utedel inkopplad eftersom innedelen matas från utedelen.
Både switchar och elkablar ska ändras.
Kolla om du har någon vattencirkulation med infokod 540

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kallt tappvatten i Ecodan
« Svar #10 skrivet: 10 maj 2020, 10:29:09 »
Intressant om den tar matningen till display etc från elmatningen till el-tillsatsen i innerdelen men inte till ventiler och cirkulationspump som dessutom är två st om jag förstått rätt? Man ska alltså koppla bort S1 och S2 som går till utedelen och lägga fast fas till S1 och nolla till S2 vad jag kan förstå då.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Ecosubba

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt tappvatten i Ecodan
« Svar #11 skrivet: 10 maj 2020, 11:07:05 »
Intressant om den tar matningen till display etc från elmatningen till el-tillsatsen i innerdelen men inte till ventiler och cirkulationspump som dessutom är två st om jag förstått rätt? Man ska alltså koppla bort S1 och S2 som går till utedelen och lägga fast fas till S1 och nolla till S2 vad jag kan förstå då.

Ja så ska det ju vara om man vill köra elpannedrift utan utedel.
Men visst är det märkligt om displayen funkar utan spänning  pÃ¥ S1--S2.

Vet inte riktigt vad som menas med "panna" och "tappvarmvatten". Om eltillskottet värmer så givaren för framl.temp visar 60 men givaren i tanken visar 24 så verkar det troligt med ventilfel eller cirk.pump.
Kanske ska förtydliga med givarnas beteckningar och resp. avläst temp.
Även flödet via kod 540. Finns det något larm? t.ex lågt flöde

Utloggad KristianR

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt tappvatten i Ecodan
« Svar #12 skrivet: 20 maj 2020, 19:52:55 »
Stort tack till alla som engagerat sig i tråden! idag har installatören varit här och felsökt. Jag satt i möten hela dagen så jag har inte full koll på exakt vad han gjorde, men kan konstatera: det går hur bra som helst att få varmt tappvatten utan en fungerande utedel, det har installatören fixat idag (d.v.s. att tappvattnet värme av elpatronen). Tänkte att det kunde vara bra för övriga här inne som har samma en Ecodan att veta. Ny kompressor är för övrigt beställd, troligtvis den som är trasig.

Utloggad Pontus123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt tappvatten i Ecodan
« Svar #13 skrivet: 04 mars 2024, 20:55:48 »
Hej.

plockar upp denna gamla tråden då min fråga hänger ihop med detta men tyvärr ändå inte löser mitt problem. Otur att trådskaparen var i möte precis och inte såg den magi installatören till slut fixade hans problem med som verkar samma som mitt.

Jag har en Mitsubishi Electric Ecodan EHPT20X-YM9A inneenhet och PUHZ-HW112YHA2 uteenhet installerat 2013 och installationen är i Malmö och just nu är utetemp runt 0-5 grader.

Högst troligen har en fläktmotor på uteenhet gått sönder (felkod U8). Jag väntar på att få tag i ny motor och till dess vill jag få igång systemet på bara elpatronen så jag får värme i huset och varmt tappvatten och detta lyckas jag inte med.

Testat i två steg:
1) Provade i service inställningar på displayen att ändra så värmekälla endast var heater istället för standard både heater och värmepump. Hade ström på både ute och inneenhet. Funkade inte: har startat om den efter nedstänging och efter den kört ett tag visar den felkod U8 och fastnar där att bara visa felkod på hela displayen och inget varmvatten produceras.

2) Ändrade tillbaka ovan  1) förändring till vanliga inställningen (dubbel) och provade sedan ändra i dipswitch SW2-5 (= automatisk switch to back -up heater only operations om uteenhet inte funkar sÃ¥ skall heater/elpatron automatiskt kicka in och funka ändÃ¥ efter felkod U8 pÃ¥ uteenhet).
Detta gjordes efter nedstängning av systemet och sedan brutit strömmen helt till både ute och inneenhet.
Jag väntade minst 15 min och sedan satte jag på strömmen på båda huvudbrytarna och startade igång allt igen. Allt startade igång och gick igenom de olika faserna som den skulle under totalt 30-60 min (dvs först uppstart, sedan försöka köra på värmepump ett antal gånger men förstås för att misslyckas pga U8 felet och sedan inte bara hoppa in i U8 felmode utan istället hoppa in i automatiskt backupläge och då med elpatronsymbolen som visar att elpatronen nu bör funka. Växelsvis i övre raden på displayen så säger den att det är ett U8 fel och emellan det vanlig info och övrigt på displyen visar som vanligt måltemperaturen, vad den håller på att värma osv. Detta läste jag skall ske i backup läget så verkar funka som det skall. Dock så trots jag väntar länge (flera timmar) så varken kommer det ut något varmvatten till tappvatten och sedan när den går över efter ett tag och värmer vattnet till husvärmen så ser den ut att göra det på displayen men det kommer inte ut något varmt vatten till elementen.
Hela tiden har jag känt på alla rör runtomkring boostern (elpatronen) och där finns inget rör som är varmt alls så tvivlar på att elpatronen kommit igång alls även om det ser ut så på displayen.
Jag har tryckt så mycket jag kan på knappen som sitter på boostern om övethettningsskyddet skulle löst ut vilket det inte verkar ha gjort och ingen felkod har ju heller visats nu eller tidigare att det skulle löst ut.

Övrig info:
Jag har inte ändrat på dipswitch SW4-5 som är emergency heat mode då jag dels inte tycker det borde behövas vad jag förstått om man gör som jag beskrivit ovan och otydligt om det egentligen är bra och lämpligt att köra på det läget då det verkar som man kör elpatronen och systemet i någon form av tokig och begränsad felmode.

Övriga dipswitchar verkar vara korrekt inställda vad jag kan läsa mig till och tex SW1-5 och SW1-6 är på ON (Booster heater och Booster heater function).
 
Har nÃ¥gon ett förslag vad som kan göra att det inte verkar skapas nÃ¥got varmvatten av boostern (elpatronen)?  Det skulle uppstattas efter ett par dagar nu med 14-15 grader i huset och inget varmvatten i kranarna.  ??? 


 

Utloggad sigge01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Kallt tappvatten i Ecodan
« Svar #14 skrivet: 05 mars 2024, 06:39:01 »
Har du provat att bara slå på brytaren till innedelen och inte utedelen eftersom dipswitch 2-5 används om utedelen inte är installerad
Mitsubishi Electric Ecodan Package 200 lit Tank +W85YAA 165kvm golvvärme+element

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!