Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE 1130 och vinterläget  (läst 1305 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrnisse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
NIBE 1130 och vinterläget
« skrivet: 29 oktober 2006, 09:24:52 »
Hej alla,
Har en NIBE 1130 - 10 kW + 9 kW elpatron med en 300 extern vv-tank. Jag har några funderingar kring vinterläget.
Det är väl snart dags att använda vinterläget (helst vill man slippa).

1. När ska man slå på vinterläget? När börvärdet inte kan nås på utgående vvb? Finns det larm för detta?
2. Om man alltid har vinterläget på, kommer elpatronen enbart användas för att toppa eller används elpatronen också för att värma snabbare?
3. Om jag ställer in "legionella"-höjningen till 65 grader, kommer elpatronen enbart användas pÃ¥ de sista 5 graderna? Jag har märkt att  de sista graderna fram till 59 tar ganska lÃ¥ng tid och dÃ¥ är det kanske bättre att göra elpatronen frÃ¥n 57 grader för att fÃ¥ ner uppvärmningstiden för de sista graderna eller blir summan effekt/tid den samma?
4. Finns det andra aspekter att ta med ang. parametrar för att använda elpatronen?
Tack på förhand

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29368
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE 1130 och vinterläget
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2006, 12:30:33 »
1. Jag tror inte det finns några larm, du får helt enkelt upptäcka om det blir lite kyligt inne. Varmvatten kommer du alltid att ha, det är radiatorvärmen som kanske inte räcker till.

2. Elpatronen går endast in och stöttar då kompressorn inte orkar värma huset själv, ställer du ner startvärde tillsats (9.1.1) till -500 så kommer inte eltillskottet att gå in för mycket i onödan.

3. Detta kan du ställa i meny 1.7 Ställer du ner detta värde till 57 ºC (eller valfritt värde mellan 50 och 60 ºC) så kommer elpatron att göra sista delen efter 57 ºC av legionellahöjningen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!