Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förvärma brine med avloppsvatten?  (läst 4705 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad steppen7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
Förvärma brine med avloppsvatten?
« skrivet: 12 november 2009, 20:11:19 »
Funderar på återvinning av avloppsvatten, kan det vara en bra idé att förvärma brine på detta sätt?

Har man ett stort hörnbadkar jobbar väl värmepumpen ett bra tag efter att man tappat upp badkaret? När man sen har badat klart skulle avloppet kunna förvärma brine ganska rejält. En ökning med 10 grader verkar inte vara nåt problem att åstadkomma.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Förvärma brine med avloppsvatten?
« Svar #1 skrivet: 12 november 2009, 20:46:46 »
Antagligen behöver du någon form av buffert på avloppsvattnet, för du tappar ur ett bad rätt fort men jag har mycket svårt att tro att du ökar effektiviteten i pumpen så mycket att det lönar sig ekonomiskt.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad steppen7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
SV: Förvärma brine med avloppsvatten?
« Svar #2 skrivet: 12 november 2009, 21:42:42 »
Mmm det kanske blir lite stötigt. Tanken slog mig när jag hittade en pdf som handlade om avloppsåtervinning fast i lite större skala...för simhallar!

Från början behövdes 30kW effekt för att värma vatten. Med värmeväxlare skönk det till 15kW. Med VP blev det 7,5kW och VP+växlare 2,5kW.

Kanske funkar bäst med dusch ändå när man har samtidigt flöde åt båda hållen. Frågan är om det är bäst att värma brine eller kallvattnet?

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Förvärma brine med avloppsvatten?
« Svar #3 skrivet: 13 november 2009, 06:59:55 »
Jag vet ett det fanns en Södertäljefirma som sålde några Tyska värmeväxlare för återvinning av avloppsvärme, dom var tillverkade i PEM och tanken var att förvärma tappkallvattnet innan VVB.
Jag vet att dom fick problem med att fett och tvålrester stelnade när de blev avkylda och satte igen avloppet.
Kan inte komma ihåg vad dom hette nu, men tekniken finns och måste gå att hitta (i Tyskland iaf)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad steppen7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
SV: Förvärma brine med avloppsvatten?
« Svar #4 skrivet: 13 november 2009, 12:42:13 »
Jag är helt novis på acktankar, hur kallt är det i botten på en sån? Skulle man inte kunna ha en tempsensor på avloppsvärmeväxlaren och cirkpump som går igång och pumpar mellan slinga i acktank och värmeväxlaren så länge det finns värme att hämta, tex medan badvattnet rinner ut...

Eller kanske att man har en separat liten "acktank" just för det ändamålet, som värmer tappkallvattnet. Alltså istället för att buffra avloppsvatten buffrar man tappkallvattnet.

Utloggad Henning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förvärma brine med avloppsvatten?
« Svar #5 skrivet: 16 november 2009, 10:17:38 »
En slektning av meg har lagt ned en ekstra kollektorsløyfe i septiktanken. Det fungerer utrolig bra. De fleste hus i Norge og Sverige har vel ikke lenger septiktank, men det er ingen tvil om at ideen er god.

MHI 25ZIX + LG AW12 Gallery.

Utloggad steppen7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
SV: Förvärma brine med avloppsvatten?
« Svar #6 skrivet: 16 november 2009, 12:41:40 »
Hur hög temperatur på kollektorvätskan klarar en värmepump att jobba med? Skulle det bli problem att använda en avloppsvärmeväxlare som kollektor? I en septitank blir ju värmen "utspädd" men i en värmeväxlare eller en liten bufferttank för avloppsvatten skulle temperaturen ofta hamna på 35C. Blir det då jätteeffektivt för värmepumpen eller slår den ifrån vid nån viss temp?

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Förvärma brine med avloppsvatten?
« Svar #7 skrivet: 30 december 2009, 22:04:40 »
En slektning av meg har lagt ned en ekstra kollektorsløyfe i septiktanken. Det fungerer utrolig bra. De fleste hus i Norge og Sverige har vel ikke lenger septiktank, men det er ingen tvil om at ideen er god.

Som nÃ¥gon skrev pÃ¥ detta forum tidigare eller om det var pÃ¥ byggahus.se "...men kanske äe risken att jag att fÃ¥r världens största bruna isglass?"  ;D
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 717
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!