Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Negativ diff ΔT köldbärare?  (läst 863 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik Pettersson

  • Gäst
Patrik Pettersson
Negativ diff ΔT köldbärare?
« skrivet: 19 februari 2019, 19:16:08 »
Hej
Jag har bekymmer med värmen, KB-r är högre än KB-f. Oftast ligger KB-f på 0 grader och KB-r på allt mellan -1 till +3. Utan att vara superkunnig själv så känns det ju helt enkelt som att den inte återvinner något från köldbäraren.
Nibe 1215 med FLM30 på.
Markvärme xxx antal meter
Tidigare satt ett expansionskärl på köldbärarkretsen, men efter att cirkulationspumpen i FLMen skurit så satte jag dit ett tryckkärl istället.
Villa ca 140 m2, golvvärme, platta på mark.

Jag får inget felmeddelande i displayen. Har ”tvångskört” KB-pumpen via menyn och det verkar då som den fungerar (den brummar allafall, men har inte mätt upp den). Tempen på KB-f har då stigit de gånger jag har sett att pumpen står stilla.
Elräkningen har också stigit ganska kraftigt så jag tror ju ändå att någonting inte fungerar som det ska.
Kan det vara kompressorn som är trasig?

Har letat i forumet men inte hittat lösning som verkar passa in på mitt problem. Tacksam för hjälp.

/Patrik

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Negativ diff ΔT köldbärare?
« Svar #1 skrivet: 19 februari 2019, 21:20:46 »
Det är vanligt att köldbärargivarna visar fel. De sitter i en tuff miljö och blir lätt fuktskadade. Kör köldbärarpumpen utan att kompressorn går i så där 10 minuter och läs av KBf och KBr. Visar givarna rätt (eller lika mycket fel) ska de visa samma värde.

Det går att kontrollera vilken effekt värmepumpen ger. Läs av VB fram och retur när värmepumpen går och beräkna differensen. Gör samma sak men med 6 kW elpatron inkopplad i stället för kompressorn. Förhållandet mellan temperaturdifferenserna är lika med förhållandet mellan effekterna. Det finns en del felkällor. Det är inte säkert att 6 kW elpatron är exakt 6 kW. Det kan också vara missvisning på någon värmebärargivare men om elpatronens effekt inte ligger alltför långt från värmepumpens effekt spelar det inte så stor roll. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Negativ diff ΔT köldbärare?
« Svar #2 skrivet: 19 februari 2019, 21:53:44 »
Hej
Jag har bekymmer med värmen, KB-r är högre än KB-f. Oftast ligger KB-f på 0 grader och KB-r på allt mellan -1 till +3. Utan att vara superkunnig själv så känns det ju helt enkelt som att den inte återvinner något från köldbäraren.
Nibe 1215 med FLM30 på.
Markvärme xxx antal meter
Tidigare satt ett expansionskärl på köldbärarkretsen, men efter att cirkulationspumpen i FLMen skurit så satte jag dit ett tryckkärl istället.
Villa ca 140 m2, golvvärme, platta på mark.

Jag får inget felmeddelande i displayen. Har ”tvångskört” KB-pumpen via menyn och det verkar då som den fungerar (den brummar allafall, men har inte mätt upp den). Tempen på KB-f har då stigit de gånger jag har sett att pumpen står stilla.
Elräkningen har också stigit ganska kraftigt så jag tror ju ändå att någonting inte fungerar som det ska.
Kan det vara kompressorn som är trasig?

Har letat i forumet men inte hittat lösning som verkar passa in på mitt problem. Tacksam för hjälp.

/Patrik
Har du ingen cirkpump som cirkularar brine när kompressorn står numera  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!