Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fjärrvärme till bergvärme?  (läst 2057 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

dk

  • Gäst
dk
Fjärrvärme till bergvärme?
« skrivet: 23 oktober 2018, 21:19:22 »
Hej!

Har börjat fundera kring byte av fjärrvärmeväxlare(1997) då denna börjar sjunga på sista versen.

Bor i ett hus från 1964 med källare (2x125m2) samt ett fristående garage på 43m2.

Min nuvarande årsförbrukning:
Fjärrvärme 27507kWh = 24467SEK (snittpris 0,889SEK)
EL 15380kWh = 23934SEK (snittpris 1,55SEK)

Inräknat i fjärrvärmekostnaden är vattenuppvärmningen.

dock går garaget på direktverkande el och står för ca 4400kWh.
har även elgolvvärme i bastu/bad på ca 15m2.

Vad betyder det här för mig har jag stor vinst i och byta till bergvärme?
hur stor är energieffektiviteten i en fjärrvärmeväxlare kontra om man jämnför med el?
dvs kan jag räkna med samma COP tal som mot el för att jämnföra mot bergvärme.

oavsett energikälla så går funderingar kring att dra kulvertslang till garaget med en fläktkonvektor.

Vad tror ni? 

samt ni som bytt från fjärrvärme hur har det fungerar för er?


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Fjärrvärme till bergvärme?
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2018, 10:20:47 »
Huset har en hög elförbrukning för att samtidigt ha fjärrvärme. Kanske bastu/bad med jacuzzi(?) som kräver sitt och används flitigt. Grovt räknat skulle man spara ca 12.300 kr/år genom att ha bergvärme istället för fjärrvärme. En bergvärmeinstallation går säkert på 150 tkr eller mer. Tar alltså drygt 12 år att tjäna igen pengarna innan det blir vinst och då kanske det snart är dags att byta kompressorn i värmepumpen. Beror på hur lång sikt man räknar men det ser inte ut att vara någon stor vinst med bergvärme. Vill man ha kall- och varmvatten i garaget kan man ju lägga en kulvert även för värmen och sätta upp vattenburna radiatorer så har man minskat elförbrukningen en del.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fjärrvärme till bergvärme?
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2018, 13:23:11 »
En grej att kolla upp är ju hur hög temp ditt radiatorsystem kräver på den kallaste dagen? Är det ett riktigt hög temp system kanske det kräver 70C vilket kan vara dumt ihop med värmepump.

Om så inte är fallet kanske man kan räkna med COP 4 på anläggningen och då blir dina 27500 kWh värme till 6875 kWh på elräkningen, eller 10700 kr extra el att jämföra med 24400 kr fjärrvärme. Bygger du kulvert så blir det lite bättre för då kommer ju de 4400 kWh el som går åt där bli 1100 kWh el istället.

Verkningsgrad på fjärrvärmen är 100% eftersom ev. förluster faktiskt värmer upp ditt hus också.

Att räkna hem det är kanske inte jättelätt eftersom du nog får räkna med att värmepumpen behöver bytas efter 15 år för 55-75 kkr plus jobb.

Men en annan fråga är vad du kan göra åt din saftiga elräkning? En luftvärmepump på garaget? Sänka golvvärmen lite?

// Magnus

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

dk

  • Gäst
dk
SV: Fjärrvärme till bergvärme?
« Svar #3 skrivet: 25 oktober 2018, 00:38:53 »
El förbrukningen i huset har 4 misstänkta, Golvvärmen, Luftavfuktaren, bastun eller ftxsystemet.
ser man på FTXen så förbrukar den inte så mycket har även kopplat ur förvärmaren.
bastun kommer jag ej ifrån 2-3 bastubad per vecka är inga problem.
ca 10kWh/ gång =100kWh på en månad.

Luftavfuktaren är en woods som tuffar på
så golvvärmen verkar vara största boven.

med största sannolikhet kommer jag bygga kulvert/kulvertrör till garaget.
så det blir en lite besparing dock kanske komforten drar upp kostnaden.
med el så startar man ju först upp den när det blir riktigt kallt.
kommer ha en temp på 8-10 grader.

Måste kolla radiatorsystemet. har två platser i huset med golvvärmeslang
men resten är med gamla element..

Utloggad TheDog

  • Nyfiken
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bosch Compress 7000 LWM
SV: Fjärrvärme till bergvärme?
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2018, 17:44:31 »
Jag tänkte svara på en fråga du inte ställt.

Du förbrukar drygt 15 000 kWh/år till ett pris på 1,55 kr/kWh och båda dessa siffror borde gå att angripa. Ni har redan diskuterat olika alternativ att sänka förbrukningen, så jag vill adressera el-priset.

Här tycker jag det finns tre olika saker att angripa:
  • Tyvärr kan du inte byta nätägare,men med din förbrukning borde du lätt kunna ha 16A (om du inte redan har det) som huvudsäkring med effektvakt om det behövs för bastun. C:a 2000 kr/Ã¥r billigare än 20 A.
  • Lägg lite tid pÃ¥ att titta över marknaden för att hitta en billigare elleverantör.
  • Eller om du är lite mer investeringsintresserad sÃ¥ skulle du kunna titta pÃ¥ att köpa andelar i vindkraft. Har själv lite koll pÃ¥ det och priserna har varit ganska lÃ¥ga och det ger ett lägre elpris mot en grundinvestering. Beroende pÃ¥ förening sÃ¥ behöver du köpa 14-16 andelar för att säkra leverans pÃ¥ c:a 15 000 kWh/Ã¥r. Investeringskostnaden för detta har legat runt 15 000 kr och därefter har det varit en Ã¥rlig driftsavgift pÃ¥ c:a 4000 kr/Ã¥r utöver nätavgifterna.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Fjärrvärme till bergvärme?
« Svar #5 skrivet: 25 oktober 2018, 18:35:08 »
Du har redan fått svar på vad bergvärme sparar in. Det är inte dåligt.

Du gör av med 43000kWh/ år
Exklusive hushållsel, c:a 37000kWh/år i värmeförluster. Det tyder på att huset antingen är mycket stort eller att det är dåligt isolerat med dagens mått mätt.

Ditt hus är från 1964. Hur tjock är isoleringen?

Tilläggsisolering kan sannolikt halvera den förlusten beroende på hur huset är isolerat nu.. Den investeringen behöver aldrig några reparationer. (Bergvärmepumpen sparar mer men den måste man byta när den är utsliten)
Du spara mest på vindsisolering, därefter isolering av väggar, in eller utvändigt och till sist fönster men det är rätt dyrt och ger inte så mycket som vinds o väggisolering.

Jag gjorde både ock, du kan se vad det gav i minskad energiförbrukning i min profil nedan.

« Senast ändrad: 26 oktober 2018, 21:07:44 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

dk

  • Gäst
dk
SV: Fjärrvärme till bergvärme?
« Svar #6 skrivet: 26 oktober 2018, 21:04:15 »
I går var första testet utan golvvärmen i badrum/bastu.
detta resulterade i en total dagsförbrukning på 12kWh!
en normaldag har hittills hamnat kring 23kWh på en dag.
dock var det en VAB-dag så förbrukningen har varit högre
än normaldag.

jag har tegelhus, så funderingar har gått kring tilläggsisolering
men det resulterar i nerrivning av tegel.

Fönster är bytt 2008 tror jag, bra elitfönster så där är det kört.

det man kan göra är och fylla mer isolering på taket men jag
har redan ca 15-20cm gullfiber + Rockwoollösull ca 20cm-40cm?

Angående elpris så har jag kört på med rörligt pris via vattenfall.
just nu är elpriset väldigt högt, så man får vänta och se när
det sjunker om man bör ta fastprisavtal.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Fjärrvärme till bergvärme?
« Svar #7 skrivet: 26 oktober 2018, 21:19:43 »
Din vindsisolering är OK 30-40cm. Bra.
Elitfönster 10 år gamla, ganska bra.
Hur stort är ditt hus? Hur mycket väggyta, och hur är väggen konstruerad?

Du har som sagt stora energiförluster, de försvinner genom husets skal, ventilation och avloppet.

Vill du minska elkostnaden så kan du välja bergvärme och/eller isolering.
Bergvärme minskar elräkningen med en faktor 3, Isolering beror på hur isolerat och hur stor yta husskalet har.
 
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

dk

  • Gäst
dk
SV: Fjärrvärme till bergvärme?
« Svar #8 skrivet: 26 oktober 2018, 21:53:46 »
Huset är ett vinkelhus från Gullringshus årsmodell 1964 med källare, båda planen är lika stora på 125m2 så totalt 250m2
Osäker på hur väggen är konstruerad tror att det är tegel, 70mm isolering, Plank/trä ca45mm?, innervägg/gips.

Tror denna bild är rätt men jag är inte hundra....
https://www.byggahus.se/forum/attachments/dokument2-jpg.254907/

Har inte förstått det här med högtempssystem och lågtempssystem,
har äldre element med delade sektioner. eller hur jag ska förklara dem
länkar bild i här, samt att i två rum har vanliga platta enkel element.
dock i sovrum som vi ej har hög temp på.
https://www.rinkabyror.se/images/upload/artiklar/_640x640/rexw.jpg

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Fjärrvärme till bergvärme?
« Svar #9 skrivet: 27 oktober 2018, 00:08:34 »
Om du går på att isolera för att spara energi:

Hittade fler ritningar på Gullringhus på webben.
https://www.byggahus.se/forum/threads/baerande-vaegg-enplans-gullringshus-fran-67.310072/
Kan det vara ditt hus? Även om det inte är din planlösning eller husstorlek så är vägg o takisoleringen intressant. Ditt fasadtegel ger typ noll isolering, med riv inte, det är underhållsfritt!, det är bättre då att tilläggsisolera inåt istället. (Jag tog ett rum i taget, i en takt som passade mig o familjen...)
Hittar följande data i ritningarna:
Väggisolering k-värde 0,35W/m2,grad
Källare k-värde 0,40
Vindsisolering 70+70mm det ger ett k-värde på c:a 0,2W/m2,grad. Men du hade lika mycket lösull dessutom, det sänker k-värdet till typ 0,1W/m2,grad

Dubblar du väggisoleringstjocleken inåt (enklast att göra det, rum för rum) så halverar du energiförlusten genom den yta du isolerar.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

dk

  • Gäst
dk
SV: Fjärrvärme till bergvärme?
« Svar #10 skrivet: 28 oktober 2018, 22:43:20 »
Tacksam för alla svar  :)

Får ta och se över alternativen.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!