Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1225-8 har problem att höja framledningstemp  (läst 3665 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Tjenare, tänkte höra med proffsen här vad ni tror. Har varit på en 1225-8 och den har problem att få upp tempen på vbf, trots att den orkar göra varmvatten med 56 graders framledning. Jag har sänkt vb cp till läge 1, och har i detta läge ca 7-8 grader i delta på hela systemet. Alla element är varma, vissa med tydlig skillnad topp och botten, vissa mer jämnvarma, men pumpen har plötsligt börjat leverera dålig effekt enligt kund.
Gjort effektmätning på maskin, och allt är inom toleranser
Tacksam för hjälp

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1225-8 har problem att höja framledningstemp
« Svar #1 skrivet: 12 april 2018, 08:30:45 »
Att den orkar göra varmvatten säger inget eftersom den energin bara ackumuleras i varmvattenberedaren, vilket gör att tempen stiger, medans värmesystemet avger den inmatade effekten och temperaturerna kommer att stabiliseras där avgiven effekt är lika med inmatad effekt.

Är detta ett problem som uppstått efter installationen eller har det varit så hela tiden?

Om allt verkar vara enligt spec så är den väl underdimensionerad.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1225-8 har problem att höja framledningstemp
« Svar #2 skrivet: 12 april 2018, 08:44:36 »
Funderar på om kunden råkat ställa om värmepumpen från vinterläge till höst/vår, dvs stängt av elpatron?
Alternativt om elpatronens överhettningsskydd löst ut?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1225-8 har problem att höja framledningstemp
« Svar #3 skrivet: 12 april 2018, 09:03:02 »
Ja, hur fungerar eltillskottet och "sommarläge", senaste dagarna har det nog varit över 15 grader varmt i solväggen här uppe, kan det ha triggat "sommarläge" och så blir det kallt (runt -15 grader) på natten och värmen räcker inte till?
Jag har en pump med liknande uteffekt, läge 2 på cirkpumpen och runt 5 graders deltaT.
Hur länge har kunden haft problemet?

Kanske är det som för oss, utflyttade barn i kombination med allt fler snåla vitvaror och fler LED-belysningar gör att värmepumpen inte kan vära huset ned till samma låga utetemp som för några år sedan.
Hur mäter du effekten på pumpen?
Är du säker på att effektmätningen stämmer så är det ju inget fel, då är det bara att det behövs eltillskott.
Men det låter konstigt då det är plusgrader på dagarna, borde inte behövas så mycket energi över dygnet vid denna årstid.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1225-8 har problem att höja framledningstemp
« Svar #4 skrivet: 12 april 2018, 18:19:59 »
Hej igen, det är såhär, kunden ringde och jag var ut dit en sväng för ett par veckor sedan, då var påfyllningsventilen trasig, och systemtrycket på 0, så de ringde en mockare, som bytte ventilen, nu när jag kom dit igår, var trycket igen på 0, så jag fyllde och luftade hela systemet, Sedan har jag gjort effektmätning efter Nibes instruktioner, och har fått fram värden, som är inom felmarginalen. Anledningen att de har ringt oss dit, är att plötsligt har pumpen börjat gå mycket på elpatron, även vid högre utetemperaturer. Totalt har pumpen (10 år gammal till hösten) förbrukat 254h el på 10 år, och elen är förbrukad senaste veckorna.
Enligt Nibe skall denna pump vid 0-35 lämna 8.8 kW, jag hade vb på 39 och fick enligt mina mätningar en komp effekt på ca 7kw, så enligt nibe med feltoleranser och så, så ligger den inom ramarna. Har varit på en till likadan pump, med exakt samma fel, samma ålder också, mycket skumt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1225-8 har problem att höja framledningstemp
« Svar #5 skrivet: 13 april 2018, 07:11:13 »
Jag talade med en reparatör om just dessa värmepumpar för några veckor sedan och vi kom in på just vilka fel som är "vanliga" på dessa, han sa att tecken på minskad effekt som regel brukar visa sig som halverad effekt, jag tolkar det som att kompressorn har två ventiler och en börjar läcka. Men det kan vara helt fel slutsats från mig.

Hittade du läckaget på vb-systemet, inte sällan läcker det vid den stora packningen på elpatronshuvudet, jag har fått dra åt min två gånger då det läckt.
Annas är väl flexslangarna andra tänkbara fel.

Enda sättet att mäta effekten på allvar är väl att mäta systemflödet (Värmebätraren) och deltaT och räkna fram vilken uteffekt man har.
Finns det möjlighet att sätta in en stad, och du har instrument för att mäta flödet via den så är det ju inte så svårt, men visst, det blir ju en kostnad för kunden som denne kanske tycker är onödig om svaret trots/tack vare detta blir att det är kompressorfel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1225-8 har problem att höja framledningstemp
« Svar #6 skrivet: 13 april 2018, 20:51:31 »
Jag har bara pratat med lund i tel, och det var säven som läckte, finns inga synliga läckage. Dock tror jag du har rätt angående ventilerna, satt och diskuterade med en arbetskamrat, och rörmockare idag, ska äka ut, och testa dra ur vbcp och köra mot husets värmesystem, och se om det tar länge att få upp högtrycken, och se om den löser, eller börjar fladdra på trycket.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1225-8 har problem att höja framledningstemp
« Svar #7 skrivet: 13 april 2018, 23:12:22 »
Hur kollade du effekten?
Körde du kompressor/eldrift och jämförde hur mycket de höjer framledningen?
I sÃ¥ fall mÃ¥ste man kolla att elpatron är OK och drar 6 kW, om elpatron är halvtrasig+ kompressorn är dÃ¥lig sÃ¥ kan man bli lurad.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1225-8 har problem att höja framledningstemp
« Svar #8 skrivet: 13 april 2018, 23:19:41 »
Jag har mätat spänning och ström, så jag har den faktiska effekten på elpatron, likaså har jag gjort på kompressorn, precis enligt nibes instruktioner.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1225-8 har problem att höja framledningstemp
« Svar #9 skrivet: 14 april 2018, 18:22:26 »
Då är detta svårförklarat, ett långskott är att den periodiska legionellahöjningen av nån anledning inte funkar.
Värmepumpen tror att den kör på med 6 kW elpatron men i själva verket slår den inte på elpatron.
Sen räknar tillskottstimern upp en massa timmar utan att nÃ¥tt händer.  dontknow
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1225-8 har problem att höja framledningstemp
« Svar #10 skrivet: 15 april 2018, 06:29:56 »
Problemet är att kompressorn tar så lång tid på sig att höja framledningen, trots 1ans fart på cp på vbsidan, och den orkar aldrig över 44 grader, så börjar tro att hetgasventilen är trasig

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1225-8 har problem att höja framledningstemp
« Svar #11 skrivet: 15 april 2018, 12:23:23 »
Min VP maxar 44-45 C sÃ¥ det behöver inte betyda sÃ¥ mycket, jag kör med 1:ans fart och lite strypningar pÃ¥ radiatorerna (grova rör).  Sc:,h
Nu räcker 45 C för ca -18 C ute i mitt hus, om kunden har sämre radiatorer så är det klart att det är bekymmersamt.
Men vad är en hetgasventil, är det expansionsventilen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1225-8 har problem att höja framledningstemp
« Svar #12 skrivet: 15 april 2018, 23:04:25 »
Det är en ventil inne i kompressorn, du har en ventil för högtryck, och en för lågtryck (sugtryck)
Håller inte hetgasen helt tätt, så får den problem jobba upp tempen, kan få fladdrigt högtryck.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1225-8 har problem att höja framledningstemp
« Svar #13 skrivet: 17 april 2018, 22:08:04 »
Det är en ventil inne i kompressorn, du har en ventil för högtryck, och en för lågtryck (sugtryck)
Håller inte hetgasen helt tätt, så får den problem jobba upp tempen, kan få fladdrigt högtryck.

Aha, OK, dÃ¥ fattar jag.  tummenupp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1225-8 har problem att höja framledningstemp
« Svar #14 skrivet: 18 april 2018, 07:34:36 »
Om det är den ventilen som krånglar borde hetgastemperaturen vara högre än normalt. En del köldmediegas kommer då att läcka tillbaka och så att säga komprimeras två gånger.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 620
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!