Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp kontroll och ev. uppdatering av LOG.set inför köldknäpp nästa vecka  (läst 2153 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johlund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Jag har tidigare fått bra hjälp med val av kollektor m.m. här på forumet: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=65728.0

Sedan dess har anläggningen driftsatts och det blev en PE45 Turbo kollektor samt PE50 isolerad markslang för att i någon mån minimera risken för tryckfall (då jag har både djupare brunn och längre slinga än vad som rekommenderas från Nibe).

Jag har läst och läst här om avancerad loggning samt laddat hem en log.set fil för att ytterligare parametrar ska loggas. Dock är jag osäker på om LOG.set-filen verkligen är avsedd för min Nibe F1255-12? Hittade den här på forumet men har för mig att det stod något om en 1155:a i posten där den fanns bifogad. Hursom, nu har jag kört en loggning i 11 dagar, men tyvärr har det enbart varit ganska varmt väder så gissningsvis ger inte loggarna supervärdefull info under denna period?

När jag kollar väderprognosen idag ser jag till min glädje att nästa vecka ska bli kallare. Ja, eller så kallt det blir här i Tumba dvs ner mot -12 grader.

Därför önskar jag hjälp med att kika igenom de loggar jag gjort senaste veckan samt min LOG.SET fil (finns bifogade som en .zip.txt, ta bara bort .txt för att kunna packa upp). I dagsläget avser jag egentligen inte be er hjälp med feedback på hur pumpen fungerat under denna period (om ni inte ser något generalfel som jag enkelt kan åtgärda inför denna kallare vecka förstås), utan det jag efterfrågar är hjälp med att kolla om jag loggat på rätt sätt, rätt parametrar, eller saknas det någon parameter samt isf hjälp med att få till en uppdaterad LOG.set-fil som jag kan logga den kalla veckan med? Två mindre reflektioner är att det verkar bli en loggfil per dag vilket är lite irriterande samt att inte utetemp mfl parametrar fastnar i logfilerna? Sen kör jag loggning var 10 sekund, är det för ofta? Jag har dessutom spärrat elpatronen så att den enbart ska gå in om det är mer än -10 grader i ett dygn, är det dumt?

Efter veckan har gått tänker jag däremot att jag återkommer med nya logfiler och all info om anläggningen, då med syftet att få er eminenta feedback för att kunna genomföra eventuella justeringar. När man investerat nästa 200k vill man förstås gärna få ut maximalt av investeringen så att säga.

Tack på förhand!

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om du börjar med att köra utan log.set, så ser du vad den loggar default, vilket brukar räcka för de flesta.
Om det inte räcker, då behöver du skapa en log.set fil.
Det finns något som heter nibe applications, och i det paketet ett program som heter Logmanager.
Där kan du göra log.set-filer. Eller knacka för hand går också bra.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad johlund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej tack för svar.

Har redan kört utan och då loggas alldeles för lite, ingen kompressor Hz, ingen brine osv. Var det något galet med den log.set-fil jag har laddat upp?

Vänligen,
Jonas

Utloggad johlund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
I en majoritet av trådarna jag läst har frågeställaren tillhandahållit orginallogg-fil eller skärmdump från Nibe Uplink när de frågat om feedback. Oftast får frågeställaren då svaret att de behöver köra utökad loggning för att kunna få bra hjälp. Därför tänkte jag att jag skulle försöka med en LOG.set-fil jag hittat på forumet som loggar fler parametrar och vill alltså med denna fråga ha hjälp med att;

1. Bedöma om de loggfiler jag laddat upp loggar nog många parametrar, och om inte;
2. hjälp att få till bra loggning inför nästa vecka där temperaturen väntas bli låg

detta för att efter nästa vecka där det ska bli -12 kunna återkomma med loggfiler som ger alla fantastiska värmepumpsexperter här tillräckligt med info för att kunna bedöma min installation fungerar bra samt om något går att ändra i inställningarna för att optimera effekten.


Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
Om du bockar i ignore log-set fil, dvs att du använder maskinens default inställning så borde du få med alla värden som forumet normalt behöver för att hjälpa dig.
Där bör kompressorfrekvens, pumphastigheter, gradminuter och alla temperaturer vara med.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad johlund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svar!

Det är just "borde" och "normalt" som Uffe skriver som jag försöker förekomma med min fråga.
"så borde du få med alla värden som forumet normalt behöver för att hjälpa dig"

Jag vet alltså hur man loggar med maskinens default inställningar och försöker genom denna fråga se om det är något som saknas per default och som jag, genom en modifierad log.set-fil, kan förekomma före veckan med lägre temp drar igång.

Detta loggas som default på F1255-12:
Date
Time
version(43001)
R-version(44331)
BT1(40004)
BT2(40008)
EB100-EP14-BT3(40012)
BT6(40014)
BT7(40013)
EB100-EP14-BT10(40015)
EB100-EP14-BT11(40016)
EB100-EP14-BT12(40017)
EB100-EP14-BT14(40018)
EB100-EP14-BT17(40022)
Tot.Int.Add(43084)
Alarm number(45001)
Calc. Supply(43009)
Degree Minutes(43005)
BT1-Average(40067)
compr. freq. act.(43136)
Relays PCA-Base(43514)
GP1-speed EP14(43437)
GP2-speed EP14(43439)
Prio(43086)


Och den modifierade logfilen jag bifogade loggar följande:
Date
Time
Alarm Number
Compr. current freq. [Hz]
EB100-EP14-BT10 Brine in temp [∞C]
EB100-EP14-BT11 Brine out temp [∞C]
Speed brine pump [%]
Speed circ.pump Heat [%]
Speed circ.pump HW [%]
BT2 Supply temp S1 [∞C]
BT1 Outdoor temp [∞C]
BT6 Hot Water load [∞C]
Calculated Supply Temperature S1 [∞C]
Degree Minutes
EB100-EP14-BT3 Return temp [∞C]
EB100-EP14-BT14 Hot gas temp [∞C]
EB100-EP14-BT29 Compressor oil temperature [∞C]
PCA-Base Relays EP14
Compr. freq. setpoint [Hz]
compr. temp. [∞C]
EB100-EP14-BT17 Suction [∞C]
Low brine out autoreset


Den modifierade LOG.set-filen hade lite tydligare rubriker, vilket nog gjorde mig lite osäker tidigare.

Frågan nu lyder: räcker default-loggningen eller är det någon som saknar något värde och kan guida mig i hur jag isf lägger till det? Jag själv har ingen aning om vad hälften av fälten i default-loggningen betyder, men det kanske går att få hjälp med det här också?

Vill bara göra rätt och inte missa chansen nu när det ska bli kallt en vecka.

Allt gott!
Vänligen,
Jonas

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Default loggning räcker bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Default räcker bra.

Sen beror det på om du har några tillbehör inkopplade.
Har du strömtransformatorerna inkopplade, lägg till 40079, 40081, 40083.
Du hade väl ett klimatsystem till, dvs shunt? Lägg då till 40007, 40129,43008

Men om du gör en egen log.set, försökt hålla samma ordning som default, och lägg till övriga efteråt.
Det underlättar för dom som skall läsa dom. (Eller i alla fall för mig)
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad johlund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Stort tack för alla svar!

Avslutande frågor:
1. Är det effektvakt som avses med strömtransformatorer? Effektvakt är inkopplad isf så det vore ju relevant att logga.
2. Ja, Shut har jag, men hur känner Nibe:en av den då den ju enbart är inkopplad på ett f.d. element samt har 220 v? Dvs ingen dragning ner till pannan för några sensorer el dylikt. Nedan finns två bilder på Shuten, den används till golvvärme i ett litet badrum á ca 3 m2. (Bilder https://ibb.co/kra6UR och https://ibb.co/iJvvOm)
3. Jag har lagt en spärr på elpatronen vid - 10 grader. Är detta dumt inför nästa vecka då jag avser mäta, eller dumt i allmänhet? Tänker om man kan utläsa något vettigt ur när patronen går igång osv? Har lagt den spärren för att jag tycker det verkar orimligt att elpatronen ska gå igång när det är runt 0 grader ute.
4. Om jag vill lägga till 40079, 40081, 40083 samt 40007, 40129, 43008 som Magnus Karlsson föreslår, kan jag då bara utgå från en vanlig default loggfil, ta bort alla loggade värden och lägga till dessa "koder" inom parantes med valfri egen etikett? Och ska jag ange "1" i raden ovanför kolumnnamet, dvs det som kallas "Divisors" som på övriga kolumner anges till 1 och 10? Och avslutningsvis döpa den till LOG.SET? Se bifogat exempel på en sådan moddad log.set-fil.
5. Hur ofta ska jag låta Nibe:en logga? 1 ggr /min eller oftare?

Ni är bäst!

Vänligen,
Jonas

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Effektvakt är nog det som avses med strömstransformatorer. Finns egentligen ingen anledning att ha spärr på elpatron med rätt inställning går den inte in onödan men spärren stör inte heller. En shunt som inte är inkopplad på vp loggas inte. I Nibe modbus manager kan man göra egen log set fil men tror den är begränsad vid 20 log punkter och tex varje strömtranformator tar 2 st log punkter men det går att klippa och klistra. Loggning 1 gång per minut brukar vara ok.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!