Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Intrimmning av nyinstallerad Nibe F1126  (läst 1240 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ENZOIII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Intrimmning av nyinstallerad Nibe F1126
« skrivet: 29 januari 2018, 20:52:58 »
Hej!

Detta är nytt för mig och jag hoppas på att få goda råd ifrån er.
I torsdags avslutade installatören att installera min nya Bergvärmepump. Tidigare hade jag en Thermia EKO 75, som gick sönder efter 11år. Nu har jag valt att installera en Nibe F1126.

Huset jag bor i är ett 170 m2 stort sekelskifteshus i två plan. Väggarna består av stående plankstomme utan isolering. Vindsbjälklaget är tilläggsisolerat och fönster utbytta mot moderna energiglas. Vad jag kan tyda ur föregående husägares dokumentation är borrdjupet på hålet 120-140m djupt.

Jag har några frågor ang. installation och intrimmning:

-Bergvärmepumpen har jag kopplat till min gamla Varmvattenberedare från Thermia. På den gamla beredaren finns ingen avsedd plats att koppla in givaren för mätning av "varmvatten topp". Jag har därför själv lyckats montera givaren innanför höljet på röret som kommer ut i toppen av beredaren. Använder BV-pumpen värden från denna givare, eller är de bara till för att konsumenten ska kunna läsa av värdet? ofta märker jag att värdet på "topp" och "laddning" är i princip samma.

-Jag har ställt in kurva 8, ingen förskjutning. Sedan installation har jag haft en jämn temp på 21 grader. På de senaste dygnet har pumpen startat 19ggr och haft en drifttid på 17timmar. Är detta normalt?

-Skillnad på temperatur mellan framledning och retur är ca 4 grader. Enl. manual skall det ligga på 5-10 grader. Läste i en av forumets guide att målet bör vara 7 grader. När jag läser i manualen så ska man titta i en graf för att förstå hur värdet ska justeras. Mitt problem är att jag inte förstår grafen och hur jag finner igen värdena från grafen, Kan någon av er hjälpa mig förstå?

Tack på förhand.
//ENZOIII
Kåk från 1912, Rönninge, Söder om Stockholm.
Ej isolerad plankstomme med lösullsisolerat vindsbjälklag.
Boyta ca 170m2, 2 plan. Nibe 1126-8kW med separat Themia Mbh VVB.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Intrimmning av nyinstallerad Nibe F1126
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2018, 21:11:40 »
har du manuella cirkulationspumpar, så sänk farten på vb pumpen, så ökar deltat

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Intrimmning av nyinstallerad Nibe F1126
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2018, 10:24:25 »
Givaren för VV-topp är endast för visning, den styr på den andra givaren (BT6).
Den startar kanske lite ofta, man kan sänka startvärdet för kompressor i meny 4.9.3 för att få ner antal starter.
Tänk på att startvärde tillsats också bör sänkas till ett värde runt 5 x kompressor.
Man kan ha som riktvärde att när det blir lite varmare ute och värmepumpen går ca 12 h/dygn så ska den starta ca 20 ggr/dygn, den flest antal starter då den går 50% av tiden.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Intrimmning av nyinstallerad Nibe F1126
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2018, 13:44:33 »
Vv topp är endast för visning den styr inget det styrs av botten tempen vilken bör ha god kontakt med beredaren så den känner tempen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ENZOIII

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Intrimmning av nyinstallerad Nibe F1126
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2018, 21:35:05 »
Givaren för VV-topp är endast för visning, den styr på den andra givaren (BT6).
Den startar kanske lite ofta, man kan sänka startvärdet för kompressor i meny 4.9.3 för att få ner antal starter.
Tänk på att startvärde tillsats också bör sänkas till ett värde runt 5 x kompressor.
Man kan ha som riktvärde att när det blir lite varmare ute och värmepumpen går ca 12 h/dygn så ska den starta ca 20 ggr/dygn, den flest antal starter då den går 50% av tiden.

Hej och tack för svar!
Är det normalt att jag har en drifttid på ca 18h/dygn?

Utan att ha gjort någon förändring sedan jag skrev sist så har jag haft 14 starter senaste dygnet. Är detta bra eller ska jag sträva efter att ha färre?

I meny 4.9.3 finns det tre olika parametrar som jag kan ändra på:
-startkompressor
-startdifferens tillsats
-diff. mellan tillsatssteg
Vilken av dessa ska jag ändra på, och hur mycket?

Jag förstår inte riktigt sista meningen du skriver, ska bergvärmepumpen gå fler gånger per dygn desto varmare det blir ute, borde inte pannan jobba mindre om det blir varmare ute?

Mvh/
EnzoIII
Kåk från 1912, Rönninge, Söder om Stockholm.
Ej isolerad plankstomme med lösullsisolerat vindsbjälklag.
Boyta ca 170m2, 2 plan. Nibe 1126-8kW med separat Themia Mbh VVB.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Intrimmning av nyinstallerad Nibe F1126
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2018, 08:00:55 »
Hej!
Enklast är att kolla antal starter/dygn när det blir lite varmare ute.
18 h/dygn är väl rätt OK i januari.
Det som händer när drifttiden/dygn minskar är att den går kortare perioder men startar lite oftare.

Sen är det startkompressor som påverkar antal start/stopp per dygn.
Startdifferens tillsats påverkar när elpatron börjar hjälpa till, denn bör vara minst 5 x startkompressor.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!