Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Radontips tack!  (läst 4894 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad morsbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Radontips tack!
« skrivet: 03 september 2006, 11:27:56 »
Bottenvåning 4220Bq/m3 +/- 760, Övervåning 3300Bq/m3 +/- 600 årsmedelvärde ligger på 3760Bq/m3.

Bor i ett 1,5-planshus med platta, har dock självdrag pga att takfläkten(enbart frånluft) är ur bruk. Tidigare fastighetsägaren monterade in en ny fläktkåpa m. fläkt ovanför spisen istället och stängde därför av den i taket. Jag har inte hittat kabeln till den men ja har inte letat ordentligt, den ligger förmodligen gömd bakom nya kåpan.

Jag mätte vattnet i slutet av maj och fick resultatet 400Bq/l +/- 40. Har borrad brunn på 85m. Har man över 100Bq/l så är vattnet tjänligt med anmärkning enligt Livsmedelsverket. Över 1000Bq/l så räknas det som otjänligt.

Jag kontaktade miljökontoret i fredags och fick tipset om att Bjerking var bäst men dyrast. Ringde till Bjerking och killen som kommer och gör en undersökning tar 8600kr för allt, resa, undersökning av huset en halv dag samt pappershantering en halv dag. Hutlöst dyrt anser jag, ska kontakta flera tänkte jag innan jag går vidare.
Dom flesta som ringde Bjerking låg i genomsnitt på 500-600Bq/m3...jag har betydligt mer.

Mer än vart tionde hus har problem med radon, en hög siffra och jag tror inte att alla förstÃ¥r allvaret, iaf inte i min bekantskapskrets. Dom flesta säger "nej men vilken otur, vad ska ni göra Ã¥t det?" eller att dom vill inte mäta för att dom "inte tror" att dom har. Eller att "det jag inte vet lider jag inte av". När man ställer frÃ¥gan om dom har mätt sÃ¥ fÃ¥r man tillbaka "nej men sÃ¥nt har inte vi" eller "nej vi har nog inget här ikring" MÄT--/ säger jag bara!  ;)

Jag tar gärna emot tips och råd! :,v(

Utloggad ellen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Älgar slÃ¥ss dom ?
    • VP loggning
SV: Radontips tack!
« Svar #1 skrivet: 03 september 2006, 11:31:38 »
Innan det går att ge några tips måste du berätta om det är markradon eller om strålningen kommer från byggnadsmaterialet ::)
Nibe 1230-10, Aktivt borrdjup 192m. Villa 2 plan + källare 280m2 i stockholm.
Tidigare elförbrukning 40000Kw
Nuvarande 20000Kw
Loggning http://gezelius.no-ip.com/webb/vplogg.nsf

Utloggad morsbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Radontips tack!
« Svar #2 skrivet: 03 september 2006, 11:34:30 »
Innan det går att ge några tips måste du berätta om det är markradon eller om strålningen kommer från byggnadsmaterialet ::)

Eftersom att det är så pass mycket så är det med största sannolikhet markradon, jag har ju inte gjort någon undersökning ännu. Huset är byggt 1980, ett Götenehus m. platta.

Utloggad ellen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Älgar slÃ¥ss dom ?
    • VP loggning
SV: Radontips tack!
« Svar #3 skrivet: 03 september 2006, 11:43:29 »
Vet du om ditt hus är byggt av lättbetong(blåbetong) efter -75 blev det förbjudet, jag såg just att ditt hus var byggt -80, så blåbetong kan det inte vara om det är markradon måste du ta reda på vad huset står på, är det en grus ås kan det funka med en radonbrunn,annars behöver du sätta in en radonsug , som skapar ett undertryck under plattan, det finns ett antal firmor och gör-detsjälv historier på marknaden för detta ändamål, sök på radonsanering på webben. Men innan du gör någon åtgärd måste du konstatera var radonet kommer ifrån annars blir det helt fel, besiktningsprotokollet kan du sedan använda för att söka radonsaneringsbidrag på studs
« Senast ändrad: 03 september 2006, 11:47:27 av ellen »
Nibe 1230-10, Aktivt borrdjup 192m. Villa 2 plan + källare 280m2 i stockholm.
Tidigare elförbrukning 40000Kw
Nuvarande 20000Kw
Loggning http://gezelius.no-ip.com/webb/vplogg.nsf

Utloggad pictorhayes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Radontips tack!
« Svar #4 skrivet: 03 september 2006, 12:01:06 »
Som redan påpekats så kommer radon med nästan 100% säkerhet från markradon. Det har dock förekommit fusk så om/när du har en konsult där så bör man även göra en gammamätning för att säkerställa att inget tillskott från byggnadsmaterialet finns. Blåbetong slutade användas i slutet på 70-talet, men några oseriösa byggare gjorde slut på sina lager...
Med tanke på storleken på dina värden så bör man också göra en läcksökning med sniffer för att se om det finns några särskillda punkter där inläckaget är extra stort. Jag skulle gissa att en lämplig åtgärd i ditt fall är en radonsug kompletterad med tätning av rörgenomföringar, brunnar, sprickor etc. Frånluftsfläkten (som ju inte var i funktion just nu) förvärrar med stor sannolikhet radonläget, genom att skapa högre undertryck och därigenom suga in mer radon.
Vad gäller radonet i vattnet så påverkar det knappast årsmedelvärdet mer än marginellt och får ses som ett eget case.

Jag tycker att kostnaden som du uppger låter gan´ska mycket (har själv jobbat med radonsanering). Jag föreslår att du kontaktar länstyrelsen i ditt område. Dels så kommer du antagligen att vara berättigad till bidrag för eventuella åtgärder, dels så har personerna som handlägger dessa frågor där också kunskap om vilka som gör radonutredingar i ditt närområde. Ett annat ställe att kolla är SSIs hemsida, där man kan se vilka som har gått deras ackrediteringskurser, och därigenom kan man hitta alternativa konsulter att begära offert från

Utloggad pictorhayes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Radontips tack!
« Svar #5 skrivet: 03 september 2006, 12:14:20 »
En liten komplettering angående åtgärderna radonsug och radonbrunn. Radonbrunnar används ganska sällan och knappast för en enskilld småhusfastighet. Radonbrunnar kan vara lämpliga vid speciella markförhållanden som ex. grusåsar och annan porös mark där underliggande skikt innehåller mycket uranhaltig grund. Då brukar dock ett antal fastigheter vara berörda och man går ihop om åtgärden.
Radonsugar finns i två huvudutföranden: dels "standard" (eller även kallad enkelrör) där mab gör ett hål i bottenplattan varifrån man suger ut luft och därigenom minskar inflödet av radon i fastigheten. Den andra metoden är "smalrörsmetoden" där man använder smalare rör men borrar ett antal hål (ofta 4-6st) på olika ställen i grundplattan. Avgörande för val av metod är hur grundplattan är gjuten, hur voterna är placerade, men också utförarens (konsultfirmanns) egna preferenser och erfarenheter.

Utloggad morsbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Radontips tack!
« Svar #6 skrivet: 03 september 2006, 12:22:26 »
Japp jag ska ringa runt och höra lite med olika firmor, vad är sniffer för typ av läcksökning?

Jag har läst mycket om radonsugar och radonbrunnar, dock tror jag inte att en radonbrunn skulle passa här då det är mycket berg under gräsmattan här.

Utloggad pictorhayes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Radontips tack!
« Svar #7 skrivet: 03 september 2006, 12:36:05 »
Nej, som sagt, radonbrunnar är stora installationer. (Kostar också mer, både i drift och installation och kräver bygglov).
En sniffer är en mätare där man mäter radongashalten momentant. Rent praktiskt så går man runt till olika ställen, som tex. en golvbrunn och med en slang kopplad till instrumentet så suger man in luft under några minuter och får sedan ett momentanvärde för just den punkten. På så sätt kan man ibland hitta speciella ställen där radongas läcker in. Vanliga ställen att kolla är golvbrunnar, sprickor och rörgenomföringar under mark. Det finns exempel där det visat sig att läckage via exempelvis en fjärrvärmekulvert har stått för nästan allt radongastillskott :-X

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!