Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med kompressorfrekvens Nibe 750  (läst 909 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jhaeggma

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp med kompressorfrekvens Nibe 750
« skrivet: 29 januari 2019, 09:33:59 »
Se gärna bifogad logg.

1. FÃ¥tt hetgaslarm samt misslyckad avfrostning.
2. Info från reparatör att vi har igensatta don och förrångare.
3. Kanalrengöring gjord samt rengöring av förrångare av auktoriserat ombud för NIBE.
4. Pumpen fortsätter att begränsa vår kompressor till under 30hz och går in med el trots att ovan åtgärder är gjorda och med en utetemperatur runt nollan eller på någon minusgrad.

Ser inte att detta skall vara korrekt men kan tilläggas att jag kan noll om detta förutom det jag läst mig till.
Har fått en avfrostning sedan servicen igår för ca 24 timmar sedan och den gick på precis under tre timmar så den larmades inte.
Men frekvensen på kompressorn verkar inte vilja öka även då förrångartempen går ner.

Tacksam för synpunkter och igen, notera bifogad logg.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med kompressorfrekvens Nibe 750
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2019, 17:45:46 »
Detta var inget enkelt problem.
Luftflödet ser relativt konstant ut (BS-1)
Förångaren (BT6) når -16 relativt snabbt och ligger där konstant under drift.
Sen lever avlufttemp (BT21) rövare och hoppar upp och ner. ???

Min tolkning är att expansionsventilen inte ör OK, ett fel som ska gå på garanti eller trygghetsförsäkring beroende på ålder.
« Senast ändrad: 29 januari 2019, 17:48:45 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jhaeggma

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med kompressorfrekvens Nibe 750
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2019, 18:12:10 »
Tack för svar. NIBE har samma åsikt spontant att detta kan vara felet. Inväntar nu återkoppling från min servicefirma som fått samma logg för att se deras åsikt. Hoppas på fjärde gången gillt för att lösa problemet. Stort tack för ditt svar

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Hjälp med kompressorfrekvens Nibe 750
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2019, 19:44:06 »
Inte helt ovanligt fel med expantionsventil, be dom göra en läcksökning på kyldelen, undra om det kan vara för lite köldmedia, då den går så snabbt ner i -16, och tycker hetgasen ligger högt, för att gå i 40hz, men jag kanske svamlar.
« Senast ändrad: 30 januari 2019, 05:35:13 av DonPablo »

Utloggad Jhaeggma

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med kompressorfrekvens Nibe 750
« Svar #4 skrivet: 01 februari 2019, 15:04:20 »
Kan tillägga att detta egentligen endast gäller värme och inte vatten då förrångaren aldrig begränsas under vattenkörning. Då kan den ligga runt 70 men begränsas där vilket jag förstår kan vara normalt. Får dock inget medhåll ännu på expansionsventilen men vi får se vad kontentan blir.

Bifogad bild visar lite problematik och jag gör ibland omstarter för att "lura" systemet till att köra upp kompressorn igen.

Utloggad Jhaeggma

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med kompressorfrekvens Nibe 750
« Svar #5 skrivet: 01 februari 2019, 15:10:15 »
undrar också hur man ser senaste avfrostning, vilken meny finns det i alt var på uplink?

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Hjälp med kompressorfrekvens Nibe 750
« Svar #6 skrivet: 02 februari 2019, 09:40:17 »
Uplink på webben, inte appen.
Under History/Information messages.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!