Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Billigt boende?  (läst 46205 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Billigt boende?
« Svar #45 skrivet: 13 februari 2012, 16:49:44 »
Jo, dom har en liten skatteskuld att betala av...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Billigt boende?
« Svar #46 skrivet: 13 februari 2012, 17:55:12 »
Jo, dom har en liten skatteskuld att betala av...

En liten skatteskuld?  ;D

http://st.nu/medelpad/ljustorp/1.4085334-sa-raknade-de

Spelar nästan ingen roll vad dom får för byggnaderna.

Men som sagt. 30 000 SEK eller mindre skulle vara interessant. Tycker du att många är interesserade av dessa byggnader?

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Billigt boende?
« Svar #47 skrivet: 13 februari 2012, 18:36:13 »
http://bovision.se/description/description.aspx?guid=121010883

Det finns en realistisk chans att kunna finansiera denna  :D  studs

 *vinkar*

@ purjo

Tycker du att denna fastighet kan användas som bostad?  Sc:,h

El saknas .... men jag skulle kunna fixa det. Har ju ett fÃ¥tal solceller hemma  ;D Thumbsup ... samt växelriktare, controller, kablar etc. ....  :)

Men finns det vatten och avlopp pÃ¥ tomten  Sc:,h
Du skulle ju kunna kolla lite hur det står till. Har du sett fastigheten på riktigt ngn gång?

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Billigt boende?
« Svar #48 skrivet: 13 februari 2012, 23:34:56 »
Jo, dom har en liten skatteskuld att betala av...

http://st.nu/medelpad/sundsvall/1.3859380-langa-fangelsestraff-vantar-hembrannare

Ganska heftigt.
Hur mycket folk bor i området? Verkar väl bara vara enstaka hus? ....


Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Billigt boende?
« Svar #49 skrivet: 13 februari 2012, 23:48:41 »
Alternativet:

http://bovision.se/description/description.aspx?guid=121013645

Men här står ingeting om kommunalt avlopp.
Huset verkar sakna ett kommunalt avloppsystem.

Enligt tyke blir det dyrt om man måste fixa det i efterhand .... eller har jag fel?
Hur gör man då. Känner till hus i Österrike som fick en "full-biologiskt avloppsystem" om de var utanför området med kommunalt avlopp. Det kan bli dyrt!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Billigt boende?
« Svar #50 skrivet: 13 februari 2012, 23:55:53 »
jo det står att huset är anslutet till kommunalt VA (vatten och avlopp)
Däremot är ju allt annat dyrt med huset dÃ¥ det är helt utrivet och starkt rötskadat.  :,v(
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Billigt boende?
« Svar #51 skrivet: 14 februari 2012, 07:56:10 »
http://st.nu/medelpad/sundsvall/1.3859380-langa-fangelsestraff-vantar-hembrannare

Ganska heftigt.
Hur mycket folk bor i området? Verkar väl bara vara enstaka hus? ....

Ja, minus de som sitter inne så är det väl ca 1064 stycken...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ljustorps_socken
http://www.ljustorp.se/faktasidan.htm

Jag själv kan inte påstå att jag störs av några närgångna grannar.
« Senast ändrad: 14 februari 2012, 07:57:57 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Billigt boende?
« Svar #52 skrivet: 14 februari 2012, 09:39:54 »
Ja, minus de som sitter inne så är det väl ca 1064 stycken...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ljustorps_socken
http://www.ljustorp.se/faktasidan.htm

Jag själv kan inte påstå att jag störs av några närgångna grannar.

Okej, bra  Thumbsup

Sen är ju frågan kvar om den där fastigheten är lämplig för "permanent boende" även om man kanske bara vill använda den respektive bo där en del av året. Om el anslutningen saknas är det ganska dyrt respektive omöjligt att få dir el från det offentliga el nätet.

I så fall krävs det en decentral lösning (solceller, diesel aggregat osv.).... ungefär som i Laos eller i österrikiska fjällstugor utan el.

Men att bostaden kan användas för "permanent boende" är mer eller mindre ett krav!

@ David Rinnan

Jo, jag vet att det finns mögelskador. Men det är väl omöjligt att fÃ¥ ett perfekt hus för 50 000 SEK eller mindre? Sen kan man ju lämna ett bud pÃ¥ kanske 35 000 SEK och se vad som händer  Sc:,h?

Har ju redan lite erfarenhet av billigare byggnader i Sverige. Det kan t.ex. finnas föreläggningar från kommunen på vissa åtgärdar. T.ex. kan kommunen kräva att man snyggar till osv. .... dumt bara om det är dyrare åtgärdar som kommunen kräver. Därför bör man alltid kolla lite vad man köper.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Billigt boende?
« Svar #53 skrivet: 14 februari 2012, 09:51:24 »
Köp det och riv in på bara stommen.
Bygg upp igen med en isoleringsgrad som passar ett passivhus.

DÃ¥ har du en chans att drifta det med alternativ energi.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Billigt boende?
« Svar #54 skrivet: 14 februari 2012, 10:24:34 »
Köp det och riv in på bara stommen.
Bygg upp igen med en isoleringsgrad som passar ett passivhus.

DÃ¥ har du en chans att drifta det med alternativ energi.

Du pratar om huset i Blekinge antar jag.

Nja, innan man gör någoting ... innan man börjar med vilka åtgärdar som helst krävs det en nogrann utredning om vad som ska göras samt en utredning av olika alternativ.

Jag sysslar just nu med projekt i Bulgarien respektive försöker komma igång där. Jag har kontakt till konsulter och folk i Bulgarien som i sin tur har täta kontakter till kommuner där.

Men det är omöjligt att få pengar till vilka som helst energi projekt där.

Jag är van med att försöka hitta pÃ¥ energilösningar respektive bygglösningar som inte kräver nÃ¥gra pengar eller investingeringar ....  Thumbsup

 *vinkar*
« Senast ändrad: 14 februari 2012, 10:30:04 av Ewald »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Billigt boende?
« Svar #55 skrivet: 14 februari 2012, 10:32:01 »
Okej, bra  Thumbsup

Sen är ju frågan kvar om den där fastigheten är lämplig för "permanent boende" även om man kanske bara vill använda den respektive bo där en del av året. Om el anslutningen saknas är det ganska dyrt respektive omöjligt att få dir el från det offentliga el nätet.

I så fall krävs det en decentral lösning (solceller, diesel aggregat osv.).... ungefär som i Laos eller i österrikiska fjällstugor utan el.

Men att bostaden kan användas för "permanent boende" är mer eller mindre ett krav!

@ David Rinnan

Jo, jag vet att det finns mögelskador. Men det är väl omöjligt att fÃ¥ ett perfekt hus för 50 000 SEK eller mindre? Sen kan man ju lämna ett bud pÃ¥ kanske 35 000 SEK och se vad som händer  Sc:,h?

Har ju redan lite erfarenhet av billigare byggnader i Sverige. Det kan t.ex. finnas föreläggningar från kommunen på vissa åtgärdar. T.ex. kan kommunen kräva att man snyggar till osv. .... dumt bara om det är dyrare åtgärdar som kommunen kräver. Därför bör man alltid kolla lite vad man köper.

noterar i efterhand att det ju hade postats en del huslänkar och det framgår därför av mitt svar kanske inte vilket hus det var jag avsåg med min post :)

http://bovision.se/description/description.aspx?guid=121013645

Där står att huset är anslutet till vatten och avlopp samt el. Däremot står det senare att vattenmätaren är frysskadad och så vidare. Men alla anslutningsavgifter och arbete verkar ju alla fall vara gjort. Kanske pratar vi om olika objekt-
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Billigt boende?
« Svar #56 skrivet: 14 februari 2012, 14:14:50 »
noterar i efterhand att det ju hade postats en del huslänkar och det framgår därför av mitt svar kanske inte vilket hus det var jag avsåg med min post :)

http://bovision.se/description/description.aspx?guid=121013645

Där står att huset är anslutet till vatten och avlopp samt el. Däremot står det senare att vattenmätaren är frysskadad och så vidare. Men alla anslutningsavgifter och arbete verkar ju alla fall vara gjort. Kanske pratar vi om olika objekt-

Ja, jag vet vilken fastighet du menade.

Men vattenmätaren är kanske inte den stora kostnaden?

Där stod även att det finns mögelskador i badrummet, men även det skulle man kunna fixa själv? Renovera badrummet? ....

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Billigt boende?
« Svar #57 skrivet: 14 februari 2012, 15:05:56 »
jag noterade främst att fastigheten till skillnad mot vad du skrev faktiskt har kommunalt vatten, avlopp samt el.
Huset i övrigt verkar ju vara helt dött!  :D
Men allt går ju att fixa säkert.

Och ja absolut kan man bygga sitt eget badrum. Inte jag men dom som är händiga kan det ju. :)

Frågan är hur dyrt det blev när det är klart. I jämförelse med att köpa ett lite mer "färdigt" hus.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Billigt boende?
« Svar #58 skrivet: 14 februari 2012, 17:49:22 »
jag noterade främst att fastigheten till skillnad mot vad du skrev faktiskt har kommunalt vatten, avlopp samt el.
Huset i övrigt verkar ju vara helt dött!  :D
Men allt går ju att fixa säkert.

Och ja absolut kan man bygga sitt eget badrum. Inte jag men dom som är händiga kan det ju. :)

Frågan är hur dyrt det blev när det är klart. I jämförelse med att köpa ett lite mer "färdigt" hus.

Ja, okej.

Nja, jag är ju tillräckligt händig för att renovera själv ;)
Just därför letar jag ju efter hus i sämre skick som just därför är billiga!

En österriksik bank t.ex. skulle i dagens läge knappast finansiera hus utomlands.
Bra att kunna finansiera själv ... och då krävs det att bostaden är VÄLDIGT billig.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Billigt boende?
« Svar #59 skrivet: 14 februari 2012, 20:19:37 »
ja helt sant. Kan man köpa något cash så att säga, är händig och har gott om tid på sig. Och kanske bra kontakter eller tillgång till material billigt - ja då går det ju att göra bra affärer!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!