Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Testa ditt val!  (läst 52101 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Testa ditt val!
« skrivet: 08 september 2006, 22:21:51 »
Jag gjorde testen och blev borgerlig.  :o
Anser mig själv generellt vara rätt opolitisk, eller i vart fall politisk obunden.

Jag har i alla fall analyserat testen som gjordes och kommit fram till att ju mer säker man var i sina åsikter, deto mer borgerlig blev man, FP vann stort bland publiken och det tyder jag som om de vinner på sin "hårdaretagpolitik" och klara besked som de ger i en mängd frågor numera.

Moderaterna föll dramatiskt i förhållande till den position de hade bland studiopubliken innan testen var genomförd, detta tyder jag som att moderaternas nya arbetarpolitik inte riktigt går hem hos de gamla väljarna, deras sympatier hamnar nu i stället hos centern och folkpartiet som kanske numer även i praktiken ligger mer till höger än moderaterna, i alla fall på pappret.

Är det någon annan som har gjort testen och som har en uppfattning om hur det kunde bli så "fel" att folkpartiet "vann valet" bland studiopubliken...

Och hur kan det komma sig att de som anmält sig frivilligt att delta i studiopubliken var så moderata, har de så gott om tid att de kan sitta i en studio, eller vill de bara synas i TV?
Eller är det så att stockholmare i gemen är moderater? (antar att programmet spelades in i stockholm)

Min slutsats är att ett test av denna typ blir rätt simpel och felaktig, man väljer inte parti utifrån 36 frågor, helt plockade ur sitt sammanhang, och utan att begrunda resultatet av sina uppfattningar.
Programledarna uppmanade t.o.m att man skulle svara snabbt, utan att "tänka efter", detta för att det skulle färga resultatet.
I mina ögon så skall alla politiska frågor begrundas noga, alla beslut och val man gör får konsekvenser, inte bara för en själv utan även för andra...

Jag vet inte jag, tycker faktiskt att detta spektakel var rent skadligt att ha så tätt inpå valet, det kan ju sätta en hel del griller i huvudet på folk.

Man kan ju fråga sig varför inte frågan om sänkt ersättning för sjuka och arbetslösa aldrig kom upp...
Valets kanske tydligaste skiljelinje mellan blocken, och det som kommer att påverka flest människor märkbart.

Synpunkter?

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Testa ditt val!
« Svar #1 skrivet: 08 september 2006, 22:29:45 »
Kan tillägga att skillnaderna i min ranking av de olika partierna blev väldigt jämn:

V 49%
S 49%
MP 57%
C 55%
FP 52
KD 56%
M 57%

Tycker det visar på vad jag tidigare sagt och tänkt, jag är rätt "opolitisk", politiskt intresserad men har svårt att ta ställning för ett enskilt parti, har synpunkter och uppfattningar som stämmer bra in på alla partier, men i olika frågor.

Det vore alltså enligt mitt sätt att se saken bättre med rena personval, vettiga människor ur alla samhällsklasser som hjälps åt att lösa de problem vi ställs inför, lite som i detta forum.
Eller kanske helt och hållet som i detta forum. Thumbsup ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Testa ditt val!
« Svar #2 skrivet: 08 september 2006, 23:44:37 »
Att vara intresserad av politik och att vara intresserad av partipolitik är två olika saker.

Men något ska man ju rösta på.

Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Testa ditt val!
« Svar #3 skrivet: 09 september 2006, 00:04:18 »
Hejsan !

Jag sÃ¥g ocksÃ¥ programmet och det borgerliga blocket vann ju stort som jag ser det. Om detta är en rättvisande bild sÃ¥ blir det  regeringsskifte med allt vad det innebär av hÃ¥rdare tag i största allmänhet.

Jag gjorde inte testet själv, men vet att jag skulle kunna rösta på fp för att jag håller med dem i många frågor, inte minst skolpolitiken. Det jag däremot inte gillar, och inte förstår, är hur sänkt A-kassa skall ge fler jobb. Dessutom är en röst på någon av de borgerliga = en röst på Reinfeldt och "det nya arbetarpartiet", vilket för mig är helt otänkbart.

En annan fråga som är lite oroande, speciellt för mig som förutom bil även har MC, är den nya trafikförsäkringen som skall ta kostnader för trafikskador och rehabilitering.
Detta tillsammans med andra försämringar äter upp den 1000 lapp som alliansens ledare lovat. Han erkände i en radiointervju att 500:- äts upp av försämringar de planerar att genomföra, och då är ej MC förs. inräknad..

Ifall man anammar deras resonemang kring trafikförsäkringen så finns det en mängd områden som man kan resonera likadant kring, t.ex idrottsskador, alkoholskador, rökare m.m. Detta skulle skapa ett "sköt dig själv och skit i andra samhälle" som i vart fall inte jag tycker låter speciellt roligt.

Att man måste göra det förmånligt för företagare är jag helt med på, eftersom det är så man skapar jobb, men det måste gå att göra det på något sätt utan att försämra A-kassa och anställningsskydd.

SÃ¥, vad man än tycker om Persson, sÃ¥ ser inte jag nÃ¥got alternativ än att rösta pÃ¥ sossarna den 17: september. Det är ju trots allt inte honom personligen man röstar pÃ¥, utan pÃ¥ deras politik och värderingar.   
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Testa ditt val!
« Svar #4 skrivet: 09 september 2006, 00:45:32 »
Jag tror att de flesta som har ett arbete håller med om att lägre a-kassa och högre löner (jobbavdrag) förmodligen kommer att få fart på de arbetslösa som trivs rätt bra med att vara arbetslösa (och kanske svartjobba samtidigt) , det obehagliga med det förslaget är ju dock att vi alla en vacker dag kan stå utan arbete, inte alla på en gång, men ändå...

För att sätta dit fuskare krävs mer kontrollanter eller lägre ersättning, jag tror jag föredrar fler kontrollanter, det bidrar ju dessutom till full sysselsättning!

När det gäller de fördelar/försämringar som borgarna föreslår så går de nog på ett ut för de allra flesta.
Vad som inte framkommit i debatten alls är vad som händer med någon som är arbetslös, sjuk, förtidspensionär eller vanlig pensionär som får sänkt ersättning och dessutom högre försäkringspremier.
För dessa grupper kommer det förmodligen inte att vara möjligt att ha vare sig bil eller MC.

Dessutom, när det gäller jobben  huvuddunk huvuddunk huvuddunk

Vi vet ju alla att inom 10 år så kommer alla 40-talister att vara pensionärer eller sjuka och behöva, för det första, någon som ersätter dem på deras jobb, och för det andra, någon som tar hand om dem när de blir så gamla eller sjuka att de inte klarar sig själva.

Att i detta läge driva en valkampanj som bara fokuserar på arbete åt alla är rent nonsens, inom 10 år kommer vi att importera arbetskraft i stora lass för att kunna upprätthålla den service som våra 40-talister kräver och har rätt till.
Detta vet Persson, och han trodde nog inte att borgarna skulle göra en så stor sak utav att arbetslösheten ännu inte är så låg som man skulle vilja.

Att moderaterna och de övriga borgarnas politik, om de vinner valet, kommer att resultera i en helt ny arbetarklass ser jag som ställt utom varje rimligt tvivel, sänkt a-kassa, avdragsrätt för "arbete" och köp,med avdragsrätt, av hushållsnära tjänster (lågavlönade städare och poolskötare/trädgårdsarbetare mm) kommer att driva fram en låglönemarknad som vi inte haft i sverige på lång tid.

För egen del är jag kluven i denna fråga, man kan lätt ryckas med och anse att det är bra om fler kan få arbete, även om de är dåligt betalda, men å andra sidan så driver höga löner och höga skatter på utvecklingen av spetskunskapskrävande forskning, utveckling och produktion...

Det är som jag ser det till syvende och sist den export vi har som skall föda oss alla, skulle exporten bli lägre än importen så kommer hela landet att stangera och efterfrågan på både vanlig arbetskraft och lågavlönad arbetetskraft att avta.

Min lösning (kanske skulle starta ett parti ;)) är att fokusera på gynnsamma förutsättningar för vår basindustri som står för den största delan av våra exportinkomster, och desssutom uppmuntra till högre utbildningar, forskning och utveckling samt ett gynnsamt småföretagsklimat. Allt detta i kombination med en fortsatt omställning av vårt energisystem som kommer att göra oss (Sverige) marknadsledande vad gäller hållbara energislag och den teknik som krävs för den.

Som sagt var, alla partier har goda ideer, det är bara synd att de inte kan samarbeta om det som är bäst för sverige.
« Senast ändrad: 09 september 2006, 01:10:52 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ktm525

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Testa ditt val!
« Svar #5 skrivet: 09 september 2006, 01:57:39 »
Kommer rösta på moderaterna. Är egentligen kanske en missnöjesröst.
Oavsett om sänkt A kassa kommer ge fler jobb eller inte så sänder det kanske rätt signal(jobba lönar sig)
I dag ser verkligheten annurlunda ut, det är inte ovanligt att en som går på A kassa tjänar likvärdigt med en lågavlönad.(orättvist)
På tal om att försäkringar kommer att bli dyrare, tycker det är helt rätt att man ska bära större del av sin egen kostnad, borde även gälla idrottrelaterade saker, självklart vill inte de som spelar fia med knuff vara med att betala för oss motorcykelåkare.
Persson vill skapa ett beroende av staten, jag tror på ett litet beroende och desto mer frihet till individen.
Jag vill själv bestämma över min vård och omsorg, jag vill kunna påverka aktivt, inte tvångsplaceras i ngn kö någonstans.
Tänk om ngn tvingade alla att åka HD? Ingen mer sporthoj, alla ska åka HD.
Egentligen tror jag det kvittar vilka man röstar på. ända anledningen att man röstar är väl för att slippa sverigedemokrater och annat flum.
IVT HT PLUS C7 170m borrhål 4 m till berg. hus: 90+90 (enplans med källare) 21 grader uppe 17 grader i källaren.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Testa ditt val!
« Svar #6 skrivet: 09 september 2006, 07:06:25 »
Innerst inne är vi alla folkpartister....  ;D

Richard, jag misstänker att du glidit över mot höger sen du startat eget, det brukar bli sÃ¥ om man tvingats slÃ¥ss mot papperstigrarna ett tag.  ::)

Studiopubliken var ju inget representativt snitt av Sverige.

Jag är själv borgerlig, främst för att jag tror att större företag gärna inte investerar i ett land med europas högsta skattetryck och vad det medför i kostnader för att anställa folk.

Sen innebär tyvärr en fortsatt röd regering att miljöpartiet dominerar energipolitiken, vilket leder till högre energipriser, och den enda orsaken till att företag skulle vilja investera i Sverige (billig energi) försvinner.  huvuddunk
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Testa ditt val!
« Svar #7 skrivet: 09 september 2006, 08:26:32 »
Citera
Richard, jag misstänker att du glidit över mot höger sen du startat eget, det brukar bli sÃ¥ om man tvingats slÃ¥ss mot papperstigrarna ett tag. 


Papperstigrarna har jag inte sett till, är faktiskt förvånad över hur lite "samhället" verkar bry sig om att jag startat eget, så mycket som det snackas om att gynna småföretagen så borde jag ha fått ett gäng erbjudanden om hjälp av olika slag.
Jag har fått 0.000 förslag på hjälp eller stöd för att kunna utveckla mitt lilla företag.
I alla fall frÃ¥n myndigheternas sida. Konstigt  Sc:,h Sc:,h Sc:,h

Jag vet inte, men jag tycker inte att jag har ändrat uppfattning i några avgörande frågor sedan jag startade eget.
Vad jag tror gjorde att jag bedömdes ha borgerliga åsikter är nog att jag har bestämda uppfattningar i de flesta frågorna.

Jag svarar alltså inte "ganska dåligt" på t.ex. frågan om att registrera fritidsbåtar större än 7 meter om jag anser att det är en ickefråga, låt de som av någon anledning vill registrera sina båtar göra det, och låt resten slippa. Sc:,h
Alltså ett mycket dåligt förslag. (Äger inte själv båt)

När det gäller vilket parti man röstar på så är det i alla fall för mig en samlad bedömning av den föreslagna politiken, hur det gynnar/drabbar mig och min familj, hur det gynnar/drabbar andra, hur det gynnar/drabbar landets ekonomi som helhet och hur mycket förtroende jag har för att det alternativ som lovar det jag mest tror på verkligen kan leverera.

Jag må enligt "testadittval" ha en liten övervikt för borgerliga åsikter, men å andra sidan tyckte jag inte att de tillräckligt berörde de kärnfrågor som ligger till grund för den bedömningsgrund som jag ovan beskrev.
De flesta frågorna var sådana som inte ändrar speciellt mycket i det vardagliga livet, och de frågor som verkligen skulle kunna förändra sånt fanns inte med. Prov utan större värde med andra ord.

Dessutom, om jag hela tiden hade tankt efter hur de val jag gjorde skulle finansieras och vad det i sin tur hade resulterat i så hade någ bilden sett annorlunda ut.
Den typen av test de hade igår borde för det första ha bestått av hundratals frågor, dessutom borde alla frågor ha kompletterats med en förklaring av hur kostaderna skulle finansieras - detta skulle ha givit ett helt annat resultat.

Att svara på 36 frågor som man själv tycker, utan att begrunda vad det innebär för andra (de uppmanade deltagarna att trycka snabbt utan att fundera på frågorna) tycker jag känns som en förevisning i "skötdigsjälvochskitiandramentalitet" som jag inte gillar.
Kanske därför folkpartiet fick ett sånt bra resultat?

Allvarligt talat så tycker jag att FP har den bästa politiken i det borgerliga blocket, men alla vet ju att vinner borgarna valet så är det moderat politik man får, i alla fall på det ekonomiska planet.

Jag gillar inte heller det upplägg som nu gjorts när de kommit överens om vilken politik som skall föras redan innan valet har visat vilka partier som folket har störst förtroende för. Politiken borde förhandlas fram efter valet och med stöd av de mandat som de skilda partierna får.

Hur jag röstar på söndag nästa vecka är fortfarande höljt i dunkel, kanske skulle man inte alls rösta när det inte finns ett parti som passar in på mina åsikter ens i en majoritet av frågorna, mina synpunkter och uppfattningar är spridda som profilfrågor bland alla partier och så länge jag inte engagerar mig i partipolitik så kan jag ju inte påverka den faktiska politiken som enskilda partier för.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Testa ditt val!
« Svar #8 skrivet: 09 september 2006, 11:30:39 »

Hur jag röstar på söndag nästa vecka är fortfarande höljt i dunkel, kanske skulle man inte alls rösta när det inte finns ett parti som passar in på mina åsikter ens i en majoritet av frågorna, mina synpunkter och uppfattningar är spridda som profilfrågor bland alla partier och så länge jag inte engagerar mig i partipolitik så kan jag ju inte påverka den faktiska politiken som enskilda partier för.


Men då röstar du väl blankt för att upprätthålla demokratin och rösträtten? det är ett bra sätt att uttrycka sitt missnöje med de alternativ som finns! Soffliggare har ingen rätt att klaga på valutgången eller förd politik!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Testa ditt val!
« Svar #9 skrivet: 09 september 2006, 12:33:56 »
 ;D ;D ;D

Klart jag skall rösta!
Och inte blankt.

Kan inte nån fler göra testet och lägga ut sina resultat?

http://svt.se/testadittval
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Testa ditt val!
« Svar #10 skrivet: 09 september 2006, 12:40:36 »
Hej RLA

Hur vet någon hur många som röstat blankt, dom räknas ju som felaktiga röster liksom dom som är felaktiga.
Det måste väl vara rätt lätt att räkna ut hur många soffliggare det blir, det är ju antal röstberättigade minus dom som röstade, hur enkelt som helst.
Så i mina ögon är det ungefär lika mellan dessa röstare så jag har inga "bror duktig" tänk i den frågan..

MVH
Messer

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Testa ditt val!
« Svar #11 skrivet: 09 september 2006, 12:46:20 »
Jag gjorde ett test ( vet inte i viken blaska det var ) och då fick jag övervägande på sossarna och fp. Detta är nog inte så konstigt eftersom sossarna egentligen är ett mittenparti, och som alla vet " det är trångt i mitten "..

Vad gäller sänkt A-kassa så förstår jag nog inte riktigt hur det ger fler jobb. Om det vore så varför inte ta bort den helt och hållet. Det borde ju öka valfriheten hos folk att själv välja om de vill arbeta eller inte... Valfrihetens sverige, vad underbart..

Självklart finns det de som missbrukar välfärdssystem, men då är det ju det som är problemet och då får man ju göra något åt det, inte ta bort / försämra systemet. För trots allt så vill folk jobba, det är nog inte så många som tycker att det är ok att gå på A-kassa, för SÅ bra ersättning är det ju ändå inte.

Däremot så måste man göra något för att få snurr på sveriges företag. På något sätt sänka skatt på varor och tjänster, men det måste gå att göra det utan att försämra trygghetssystemen...
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Testa ditt val!
« Svar #12 skrivet: 09 september 2006, 13:00:53 »
Hej RLA

Hur vet någon hur många som röstat blankt, dom räknas ju som felaktiga röster liksom dom som är felaktiga.
Det måste väl vara rätt lätt att räkna ut hur många soffliggare det blir, det är ju antal röstberättigade minus dom som röstade, hur enkelt som helst.
Så i mina ögon är det ungefär lika mellan dessa röstare så jag har inga "bror duktig" tänk i den frågan..

MVH
Messer

Bror duktig???

Det du påstår vet jag inget om, men det verkar ju konstigt om dom inte räknar blanka röster, det är ju trots allt lite skillnad på en "fel" röst i kuvert jämfört med inget kuvert!

Det du påstår, innebär detta att dom som röstar blankt inte heller räknas som aktiva röstare när valdeltagandet ska presenteras?

men det är inte det saken gäller för mig, det som jag tycker är viktigt är att man man röstar för att visa att vi gillar och är rädda om demokratin, om man röstar blankt eller ej är inte det väsentliga för mig!


EDIT:
Han som söker han finner! Blanka röster räknas som "Ogiltiga röster blanka", sedan finns "Ogiltiga röster övriga" båda dessa poster presenteras och ingår i valdeltagarstatistiken!
« Senast ändrad: 09 september 2006, 13:09:45 av RLA »
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Testa ditt val!
« Svar #13 skrivet: 09 september 2006, 13:02:38 »
;D ;D ;D

Klart jag skall rösta!
Och inte blankt.

Kan inte nån fler göra testet och lägga ut sina resultat?

http://svt.se/testadittval

V   -  61 %
S   -  65 %
MP -  54 %

C   - 51 %
fp  - 50 %
KD  - 43 %
M   - 51 %

Detta var överraskande.. Stämmer inte in på vad jag tycker, tänker t.ex inte rösta på vare sig V, eller MP, och defenitivt inte på M !

Kanske svarade för luddigt, men samtidigt har man inte en bestämd åsikt i en fråga så är det ju så.. Sen kan man ju alltid diskutera hur frågor utformas.
 
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Testa ditt val!
« Svar #14 skrivet: 09 september 2006, 13:09:54 »
Självklart finns det de som missbrukar välfärdssystem, men då är det ju det som är problemet och då får man ju göra något åt det, inte ta bort / försämra systemet. För trots allt så vill folk jobba, det är nog inte så många som tycker att det är ok att gå på A-kassa, för SÅ bra ersättning är det ju ändå inte.

Nej, men det är populärt att gå på a-kassa och småpula under tiden, dvs det som kallas "svartjobb".
Sedan så finns det gott om förtidspensionärer som håller igång med både det ena och det andra.
Själv avskyr jag alla bidrag och brukar oftast avstå t o m när det erbjuds - tror man håller sig friskast i själen om man avstår (ungefär som Faustlegenden staten är djävulen i detta fallet).

Kontrollanter? Rickard tror mer pÃ¥ ett övervakningssamhälle än ett system där det inte finns nÃ¥gon anledning att fuska  - för att det  inte lönar sig. Som ett sätt att skapa sysselsättning??? Vi kan ju alla dÃ¥ bli poliser som spionerar pÃ¥ grannen i hopp om att fÃ¥ ut lite ersättning om vi rapporterar fanskapet.


Återkommer då till mitt mest radikala förslag - att avskaffa alla välfärdssystem och dela ut pengarna de kostar (runt 700 miljarder).
Runt 7000 i månaden netto till varje vuxen svensk. Hur mycket tror ni försvinner "på vägen" i dessa gargantiska system?
Att få politiker kan stå bakom ett sånt förslag beror på att politiker har ett inbyggt tänkande att vilja kunna kontrollera och styra och reglera medborgarnas beteenden. Då är skatter det främsta medlet. Kopplat till bidrag. Tyvärr kostar det för mycket.



Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!