Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 50 starter per dygn med ny mecaterm.  (läst 12104 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
50 starter per dygn med ny mecaterm.
« skrivet: 15 januari 2014, 18:29:17 »
Vi har satt in en ny mecaterm anläggning i min brors hus. En luft/vatten maskin på 16 kW. Inte AVI. Utan den vanliga. Kopplad till deras HPB 500 panna. Ganska stort hus men även helt ok isolerat. Ca 320 kvm. Kör hyfsat standard inställning förutom att vi sänkt övre panna för vv till 47 grader. Det räcker ändå. Spärrat elpatronerna. Men den ligger oftast på 40-55 starter per dygn. Vid nollgradigt går den ca 12-14 timmar per dygn och har ca 50 starter. Start stopp är inställd på 5 grader. Alla termostater fullt öppna. Framledning ca 39 grader vid noll ute för att hålla 22 grader inne.

Jag tycker inte man ska behöva öka start stopp diffen för att komma ner i antalet starter. Men det finns ju knappt något annat jag kan göra. Jag klagar inte den går sjukt billigt och allt lirar fint. Men den har ju ett CTC syndrom med starter hela tiden trots den har helt ok vattenvolym. Det är ju i princip samma styr som ctc kör också. Jag hade varit nöjd med ca 30 starter per dygn. Men det känns inte ok i längden med så många starter även om många tycker man inte ska bry sig. Finns det några ctc eller mekaterm ägare här som har samma fenomen?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 50 starter per dygn med ny mecaterm.
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2014, 19:44:46 »
Jag har en 10 kW med HPB300 och har aldrig sett över 22-23 starter på ett dygn. Ofta ligger jag på 12-18 starter. Volym kontra effekt ligger i samma härad som 16 kW med HPB500.

Vad är det för fel i att öka diffen för att minska antalet starter? Det är därför du kan ändra värdet!  :)

Det jag har gjort för att få bättre pannfunktion överlag är:

  • Sänkt laddpump till läge 2 (underlättar för den flödesreglerande ventilen och ger mindre omrörning vid laddning av undre del (och vid avfrostning samt "varmhÃ¥llning" när VP stÃ¥r stilla i minusgrader). Detta ger längre körtider. HÃ¥ll koll pÃ¥ :dt: bara.
  • Flyttat undre tempgivare till ett dykrör lite lägre ner. Ger bättre kombination av körtider vs VV-innehÃ¥ll. Pannan skiktar sÃ¥ sjukt bra att det knappt är nÃ¥got värmeinnehÃ¥ll kvar när kallvattnet nÃ¥r givaren annars, till saken hör dock att vi har golvvärme sÃ¥ returen är ju ganska kall. Med vanliga radiatorer tror jag inte detta är lika märkbart.
  • Sänkt diffen till 4 frÃ¥n normala 5 grader vid laddning av undre delen, för att fÃ¥ bra VV-tillgÃ¥ng.

På sommaren höjer jag laddpumpen till läge 3 eftersom :dt: blir alltför högt när det kryper över 25°C.

Att termostaterna är öppna eller inte spelar mindre roll eftersom det är en shuntad lösning.

Släpp spärren på elpatronen när det är minusgrader, den används ändå inte i någon större utsträckning. Se bara till att sätta Varmvatten på Spar.

Slutligen kan jag bara undra hur ny installationen är? HPB är en utgången modell som ersatts av MasterQa. Den senare är mkt snarlik men har ett mera avancerat styrsystem och en smartare laddning av övre delen.

/Marcus

edit: såg att jag faktiskt ställt tillbaka diffen till 5 igen...
« Senast ändrad: 15 januari 2014, 20:23:29 av Värmeslösaren »
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: 50 starter per dygn med ny mecaterm.
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2014, 21:37:56 »
Hur funkar mecaterm kör dom med nån undertemp eller startar kompressorn på börvärde och värmer tex 5 grader över bör som tex Ctc gör.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: 50 starter per dygn med ny mecaterm.
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2014, 22:28:44 »
Dom startar på börvärde och kör 5 grader över. Man kan även ställa in min temp i undre tankdel för att tex ha bättre förvärmning av vv. Jäkligt lik ctc i menyerna. Men där är en jäkla effekt i den så tar inte lång tid att värma upp dom fem graderna. Jag ska ta mig mer tid att kolla pumpen. För det känns som att den hade velat starta igen efter en kort stund men start begränsningen på 10 minuter begränsar det. Men bara ibland. Jag vet inte om jag kan lita på räkneverket för någon gång jag kollat har det tex stått 42 starter sen några timmar senare står det 41. Ska installera en energi mätare på huset och då är det lättare att se topparna på den och räkna antalet starter efter det.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 50 starter per dygn med ny mecaterm.
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2014, 23:18:11 »
öka startintervall 10 minuter är för lite.

Vad får du för delta när värmepumpen går vid typ 0 grader ute?
läge att öka flödet mha cirkpumpen?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 50 starter per dygn med ny mecaterm.
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2014, 23:22:41 »
Hur stor volym i tanken är det som värms?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 50 starter per dygn med ny mecaterm.
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2014, 00:10:55 »
Öka startintervallet, om det ens går, uppfattar jag inte som en lösning; det är inte där problemet ligger. Att pannan vill starta så snabbt igen misstänker jag bero på att omrörningen i tanken är för stor. Skiktningen blir dålig och VP tar då ganska varmt vatten och värmer, detta kombinerat med att tempgivaren sitter nära VPin gör att den stannar snabbt igen. Bättre då att höja startdiffen men detta är inte en höjdare heller.

När det är +2 och kallare går laddpumpen i intervall för att undvika frysning. Självklart förstör detta också skiktningen och får VP att starta för tidigt och här hjälper lägre flöde i laddpumpen. Problemet med att sänka laddpumpen är att HPB500 med Arctic 16 redan har laddpumpen i läge 2, 1 är evt för lite. Samtidigt, laddpumpen i detta fall kanske står i läge 3?

Om skiktningen är ok sÃ¥ "tror" jag att öka laddpumpen för att sänka  :dt: är en dÃ¥lig idé. Den flödesreglerande ventilen för laddning av övre del kommer att fÃ¥ kämpa livet ur sig för att strypa flödet. Bättre dÃ¥ att flytta tempgivaren nerÃ¥t sÃ¥ att VP hinner ladda längre innan den stannar.

Volymen på undre delen är 330 liter i HPB500. Men observera att jag har lillebror med 178 liter i undre del och VP på 10 kw. Jag har inte problemen som Mr Henke beskriver så effekten är inte för hög för 330 liter.

Att pannan rapporterar 42 starter och sedan 41 är helt normalt. Den räknar per 24h med start när strömmen slogs på. Pannan saknar klocka så den vet inte när det är midnatt.

Mr Henke, kan ni kolla i vilket läge laddpumpen står?

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 50 starter per dygn med ny mecaterm.
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2014, 00:33:26 »
öka tid mellan start och sänka givaren har ungefär samma effekt. Visst gÃ¥r det att uppnÃ¥ olika stor effekt med dom tvÃ¥ ändringarna. Men det jag far efter är att ingen av dessa tvÃ¥ ändringar förändrar processen. Det är bara styrparametrar som tvingar maskinen att starta senare, bygga upp ett större arbetsbehov. 


Ändring av hastigheter på diverse CPs eller justera flöden i radiatorer etc det är något annat och det kan påverka processen.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 50 starter per dygn med ny mecaterm.
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2014, 06:50:53 »
Nej, det är en väsentligt skillnad på att öka startintervallet och att sänka givaren. Det är en mycket stor skillnad.

Att öka startintervallet tvingar VP att inte ladda när den behöver det vilket ger ett reducerat VV-innehÃ¥ll; HPB använder TVA och är shuntad. Jag ser poängen i förfarandet om det var en Nibe eller IVT men inte pÃ¥ en Mecaterm. Dessutom har HPB en egenhet: efter avfrostning som följde en laddning av övre delen sÃ¥ pausar alltid VP om inte temp i undre tank är inom "intervallet". Den pausar inte efter avfrostning vid laddning av undre tank. I praktiken, med ökning av startintervallet, kommer VP vid temp kring nollan att ladda övre del hela tiden pga avfrostningar. DÃ¥ arbetar den med  :dt: pÃ¥ upp till cirka 25 °C sÃ¥ dÃ¥ kan man lika gärna testa med att sänka laddpumpen.

Bättre dÃ¥ att lösa grundproblemet, vad är det som gör att den startar och stannar snabbt? "Processen", som du skriver, är uppenbarligen felaktig sÃ¥ varför är det viktigt att inte förändra den?  ;)

Ja, det är bara styrparametrar som tvingar VP att starta senare. Men det tar oss fortfarande inte till grundproblemet, att maskinen vill starta. Varför tvinga systemet till något, varför inte justera grundläggande funktionalitet så att systemet inte VILL starta och stoppa hela tiden?

Justering av flödet över radiatorerna har förvisso en effekt. Men Mecaterm är en shuntad lösning så effekten är inte så stor på denna.

Sedan hÃ¥ller jag med till viss del.  :dt: ska hÃ¥llas inom rimlig gräns och maxtemp undre del mÃ¥ste sänkas eftersom VP kommer att ge högre VPin när laddpump sänks och tempgivaren flyttas.

Jag har sett samma beteende som Mr Henke och jag har löst det...  :)

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 50 starter per dygn med ny mecaterm.
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2014, 06:57:50 »
Vad säger tillverkaren?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 50 starter per dygn med ny mecaterm.
« Svar #10 skrivet: 16 januari 2014, 09:38:28 »

Bättre dÃ¥ att lösa grundproblemet, vad är det som gör att den startar och stannar snabbt? "Processen", som du skriver, är uppenbarligen felaktig sÃ¥ varför är det viktigt att inte förändra den?  ;)
/Marcus

Jag har då inte sagt något om att det är viktigt att inte förändra processförutsättningar. Då har du nog valt att missförstå mig ;)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 50 starter per dygn med ny mecaterm.
« Svar #11 skrivet: 16 januari 2014, 20:17:08 »
Jag måste lära mig att sova mer än fem timmar! :)

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 50 starter per dygn med ny mecaterm.
« Svar #12 skrivet: 16 januari 2014, 20:36:22 »
Vad säger tillverkaren?

Prata med Henrik H på Mecaterm, jag har haft dialog med honom om just nerflyttning av givaren och sänkning av laddpumpen. Bra, utförliga och snabba svar.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: 50 starter per dygn med ny mecaterm.
« Svar #13 skrivet: 16 januari 2014, 20:46:45 »
Varför är det ingen tillverkare som gör en shuntad vp som tillÃ¥ter en viss undertemp till rad systemet tex 3 grader och sen tex 3 grader övertemp när kompressorn kör och samtidigt ladda tanken med tex 5 grader över bör borde ge knäppfritt system med helt ok antal start stop eller har jag missat nÃ¥tt  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: 50 starter per dygn med ny mecaterm.
« Svar #14 skrivet: 16 januari 2014, 20:49:01 »
Jag har inte så bra koll som jag har på min egen vp eftersom det är i min brors hus. Han är inte jätte intresserad heller. Han tycker ju den är bra för den går så jäkla billigt:). Laddpumpen kan man inte justera. Den ligger och styr med 0-10 V signal misstänker jag. Den försöker hålla rätt delta T när kompressorn går. När den laddar undre tanken går cp på 100 procent. När den laddar övre sjunker cp hastighet ju närmre stopp tempen den kommer. När det är minus grader så går cp väldigt väldigt sakta. Verkar som den styrs av tempgivarna ute i utedelen. Jag ska ge mig tid en dag och stå och övervaka den. Möjligt att undre tempgivare sitter dåligt placerad och den värms upp fort. Det är ju inte smart om den sitter nära inloppen från vp. Det kan förklara att den går korta perioder och ävan står still korta perioder. Alltså allt vatten i undre delen hinner inte värmas upp. Ska kolla det. 2 starter i timmen innebär ju i princip. Startar och går 15 min. Sår still i 15 min. Startar och går 15 min. Står still i 15 min. Även om där är bra effekt i vp och det har varit ganska varmt när vi kollat så är det ju ändå ca 330 liter i pannan och ca 100 kanske i radiatorsysremet plus att det givetvis går ut en del energi i ett så pass stort hus. Skulle gissa att energi behovet vid noll ute temp är kring 5 kW.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!