Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Polar1-isen breder ut sig!  (läst 18422 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
Polar1-isen breder ut sig!
« skrivet: 23 december 2010, 00:16:05 »
ja, fast bara under pumpen!
så här ser min pump ut efter ett par månaders drift, och då är det ganska mycket is under snön också:



så här ser mina föräldrars polar2 RAS-16 ut:



ser inte ut att vara lika mycket is men det mesta är under snön som är ca 40cm djup vid pumpen.
har ställt plåtar mot väggarna för att skydda från skvättande, dock börjar min plåt inte räcka till längre, men jag låter det vara så ska jag se hur mycket det kan växa!

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Polar1-isen breder ut sig!
« Svar #1 skrivet: 23 december 2010, 12:45:23 »
Jag har min på ett för lågt markstativ så jag får ta en månatlig "hackaistur".
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad lindejo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: Polar1-isen breder ut sig!
« Svar #2 skrivet: 23 december 2010, 12:54:55 »
Hej,

misslyckades med första inlägget men gör ett nytt försök.

Ser många pumpar med en liten ispelare när man går ut med hunden. Själv knackar jag bort pelaren när jag ser att den börjar bildas. Har fått för mig att en ispelare kan störa avrinningen i samband med avfrostning. Någon som vet?

M V H

Johan

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Polar1-isen breder ut sig!
« Svar #3 skrivet: 23 december 2010, 18:43:39 »
är stegen vid fönstret till för när tanten låst ute dig?

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Polar1-isen breder ut sig!
« Svar #4 skrivet: 23 december 2010, 22:17:13 »
är stegen vid fönstret till för när tanten låst ute dig?
haha, nej den är för katterna!
och ispelaren under pumpen är ingen fara, min värmekabel hänger ner genom det avlånga hålet ovanför ispelaren så den håller rent en centimeter mellan bottentråget och ispelaren, så vattnet rinner på sidan om ispelaren och gör den tjockare, jag ska se hur mycket det kan bygga..

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Polar1-isen breder ut sig!
« Svar #5 skrivet: 23 december 2010, 22:34:48 »
är stegen vid fönstret till för när tanten låst ute dig?
haha, nej den är för katterna!
och ispelaren under pumpen är ingen fara, min värmekabel hänger ner genom det avlånga hålet ovanför ispelaren så den håller rent en centimeter mellan bottentråget och ispelaren, så vattnet rinner på sidan om ispelaren och gör den tjockare, jag ska se hur mycket det kan bygga..

jag hade en 130 cm hög ispelare i fjol,häll lite karamellfärg på toppen
och montera en spott light så har du ju en billig jul dekoration..=)
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad STJO

  • Intresserad av värmepumpar..
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östersund/Sweden
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Polar1-isen breder ut sig!
« Svar #6 skrivet: 27 december 2010, 13:02:20 »
På min Polar 2 var det stora problem med is tills att jag flyttade värmekabeln. Den sitter ju fabriksmonterad med en stor del under fläkten, jag lossade den och stoppade in hela kabeln fram och tillbaka under förångaren där allt vatten rinner av, och det gjorde stor skillnad. Jag tror det rinner av snabbare och därför hinner flyta ut något mer på marken istället för att sakta droppa av och bilda en ispelare..
160+80m2 i Jämtland, 2 plan + källare, golvvärme samt radiatorer. NIBE Fighter 1215-7, 40.000 timmar, 140 meter borrhål samt 360 meter ytjord under inkoppling. Toshiba Polar 2 för underhållsvärme i hangarbyggnad.

Utloggad Axi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Polar1-isen breder ut sig!
« Svar #7 skrivet: 27 december 2010, 13:40:39 »
Citera
häll lite karamellfärg på toppen
och montera en spott light så har du ju en billig jul dekoration..=)

Ace!  *roflmao*
1 plans 100m² Trähus fr 1970, 2 glasfönster, Franska fönster i vardagsrummet. Direktverkande el, öppen spis. 100mm M.ull i ytterväggarna + 13mm gips. Krypgrund. Takhöjd inne ca 2,5m.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Polar1-isen breder ut sig!
« Svar #8 skrivet: 27 december 2010, 16:17:03 »
På min Polar 2 var det stora problem med is tills att jag flyttade värmekabeln. Den sitter ju fabriksmonterad med en stor del under fläkten, jag lossade den och stoppade in hela kabeln fram och tillbaka under förångaren där allt vatten rinner av, och det gjorde stor skillnad. Jag tror det rinner av snabbare och därför hinner flyta ut något mer på marken istället för att sakta droppa av och bilda en ispelare..
faktiskt så gjorde jag detsamma på föräldrarnas pump, för visst är det märkligt att det går en slinga så långt ifrån värmeväxlaren.

Utloggad mikke02

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Älmhult
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Toshiban med 3 dagars vatten framför.
SV: Polar1-isen breder ut sig!
« Svar #9 skrivet: 28 december 2010, 20:36:37 »
På min Polar 2 var det stora problem med is tills att jag flyttade värmekabeln. Den sitter ju fabriksmonterad med en stor del under fläkten, jag lossade den och stoppade in hela kabeln fram och tillbaka under förångaren där allt vatten rinner av, och det gjorde stor skillnad. Jag tror det rinner av snabbare och därför hinner flyta ut något mer på marken istället för att sakta droppa av och bilda en ispelare..
faktiskt så gjorde jag detsamma på föräldrarnas pump, för visst är det märkligt att det går en slinga så långt ifrån värmeväxlaren.
Tack för tipset  Thumbsup! Blir till att skotta sig fram till pumpen i helgen o göra samma Ã¥tgärd.
Toshiba RAS-13 PAVP-ND (även kallad POLAR2) installerad 20100127.
Avlöste en Toyotomi TIN P32 som tjänstgjort sedan 20011105
135m2 1,5plans tegelvilla i Södra Småland.
Acetec PD-250 tar hand om krypgrunden.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Polar1-isen breder ut sig!
« Svar #10 skrivet: 28 december 2010, 21:19:38 »
nu har det växt ännu fler ispelare under dom andra dräneringshålen också medan jag var bortrest över jul, väldigt vad den börjat producera vatten!



Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Polar1-isen breder ut sig!
« Svar #11 skrivet: 28 december 2010, 21:22:54 »
Min har producerat mängder med vatten ända sen installationen. Jag har aldrig sett en avfrostning som har utförts som inte varit vit (på evaporatorn).
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Polar1-isen breder ut sig!
« Svar #12 skrivet: 28 december 2010, 21:29:57 »
Min har producerat mängder med vatten ända sen installationen. Jag har aldrig sett en avfrostning som har utförts som inte varit vit (på evaporatorn).
samma här, möjligtvis då när det var -24 för ett tag sedan, och när det var -30 förra vintern, så gjorde den nån avfrostning trots ett ytterst tunnt frostlager, men då hade den gått över 2-2.5 timmar sedan senaste avfrostningen, så det var väl en "rutinmässig" avfrostning för att hämta hem olja, eller sirap som det egentligen är i dom temperaturerna... jag installerade en pump när det var -22 några dagar före jul och det var rekordet för min del.. det blir lite stelt om fingrarna när man måste ta av vantarna för rörkoning och elkoppling men annars har jag varma å goa arbetskläder, men hursomhelst så brukar jag alltid ha esterolja på konorna innan jag drar ihop det och det gick nästan inte hälla ur oljan ur burken, visst det var inte så mycket kvar i burken men jag fick ta en skruvmejsel och doppa i oljan och sen "pensla" på det på konan och i muttern. det var precis sirapkonsistens!, och tänk då när det är kanske -40 i förångningstemp i utedelen, riaken finns ju att hela det nedersta röret blir fyllt med olja som nästan stelnar, för köldmediet har ju fler parallelkopplade rör att passera så oljan rinner ju ner till lägsta punkten i VVX.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Polar1-isen breder ut sig!
« Svar #13 skrivet: 28 december 2010, 21:38:09 »

  Värst vad det kommer mycket vatten ur era utedelar !  VÃ¥r GE25 är nog en riktig "torris" i jämförelse .
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Borensbergaren

  • Ekonomisk smÃ¥länning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Styra, Östergötland
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tjänsteman
SV: Polar1-isen breder ut sig!
« Svar #14 skrivet: 10 januari 2011, 09:07:38 »
Min FD25:a går klockrent utan is problem. Vad är det som skiljer den från Polar1:an i konstruktionen? Är det någon
LVP installatör/tekniker mm som kan ge klarhet i det?
Kan man åtgärda detta på ett bra sätt?

/Borensbergaren
Enplans tegelvilla om och tillbyggd ca -70. IVT Greenline C7 -02 jordvärme. Keddyn bidrar till mysfaktorn. Totalförbrukning just nu 14400KWh/år ska ner till ca 11-12000.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!