Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga kylrum  (läst 32211 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Bygga kylrum
« skrivet: 27 april 2005, 10:54:25 »
Har lite planer på att bygga ett större kylrum i källaren. Rummet är på ungefär 10m2. Tanken är att rummet ska hålla ungefär +6-8gr med hjälp av en kylkonvektor som jag har sedan tidigare.

Källarväggarna består av betong som är ingjuten i cellplastblock (Dorothermgrund). Total isolering mot omgivande rum och mark är idag 200mm med cellplast. Golvet består av betong som är gjuten ovanpå 250mm Isodrän. I taket sitter vanlig blindbottenskivor (masonit), isoleringen mot rummet ovanför är 220mm gullfiber.

Väggarna har jag tänkt putsa med fiberputs för cellplast och på golvet ska det bli klinker. i taket tänkte jag bara måla blindbottenskivorna med vanlig takfärg.

Det jag funderar över är eventuella risker med kondens mot tak/bjälklag. Behöver man lägga in en diffusionspärr i taket för att inte riskera att få upp fukt i bjälklaget?
Behöver man ha någon typ av mekanisk ventilation i rummet eller räcker det med en vanlig blockventil?

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad JONAS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga kylrum
« Svar #1 skrivet: 27 april 2005, 12:27:32 »
Har du redan bestämt dig för vägg material? annars är det jävlit enkelt att bygga med kylrums-paneler . Jag har byggt minst 100 kyl/frys rum .
Är omgivande lokal ventilerad behöver du bara en övertrycksventil(om rummet är riktigt tätt) så att det går att stänga dörren.
Nibe 1210-7+vpa200/70+160 l volymförstorare, 130m aktiv borra+150m jord, FLM30 i Halland. VP+FLM=5500KwH 2009
1½-plan 180m2 +uterum 25m2 golvvärme överallt + 20m kulvert till konvektor i 65m2 verkstad

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Bygga kylrum
« Svar #2 skrivet: 27 april 2005, 15:48:47 »
Rummet fins redan med isolerade väggar (Dorotherm varmgrund http://www.dorotherm.se). Väggarna är idag klädda med plyfaskivor men eftersom det skulle bli kylrum tänkte jag ta bort plyfan och istället putsa väggarna med glasfiberputs.
Om jag tolkar dig rätt så behöver rummet vara tätt? Hur tätt behöver det vara? Det finns mindre luftläckage från källaren i övrigt men inget som inte går att åtgärda med fogskum. Som ventil (för att kunna stänga/öppna dörren) borde det räcka med ett kallrasskydd av fjärilsmodell alternativt ett rör med gummilock

Behöver jag göra något speciellt med taket med tanke på ev. kondensrisk?

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad JONAS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga kylrum
« Svar #3 skrivet: 27 april 2005, 16:17:10 »
Detta är jätte viktigt!

Kylrummet MÅSTE ha en tät diff-spärr utvändigt.
Det är därför jag tycker det är lättast att bygga ett rum i rummet med minst 5cm luftspalt.

Jag har sett några felbyggda kylrum,det blir ganska mycket mögel.

/Jonas
Nibe 1210-7+vpa200/70+160 l volymförstorare, 130m aktiv borra+150m jord, FLM30 i Halland. VP+FLM=5500KwH 2009
1½-plan 180m2 +uterum 25m2 golvvärme överallt + 20m kulvert till konvektor i 65m2 verkstad

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Bygga kylrum
« Svar #4 skrivet: 27 april 2005, 23:19:31 »
En utvändig diffspärr är väl inte rätt. Då finns ju risk för kondensering i väggarna. Det måste ju vara bättre att ha diffspärren inuti rummet. Enklaste måste ju då vara att behandla rummet som ett våtrum med målad fuktspärr.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Bygga kylrum
« Svar #5 skrivet: 27 april 2005, 23:48:44 »
Närå Jonas har absolut rätt det är så att kondensering fungerar ungefär så här:
varm luft har förmÃ¥ga att innehÃ¥lla mer vatten än kall luft sÃ¥ om du har ett varmt rum med en kall yta sÃ¥ kommer det att bildas kondens pÃ¥ den kalla ytan som pÃ¥ en kall spegel i ett varmt  badrum efter en dusch. NÃ¥ja efter som du skapar ett kallt rum i ett varmt utrymme sÃ¥ kommer kondensering att ske när luften som omger ditt kylda rum sjunkit i temperatur sÃ¥ mycket att den inte förmÃ¥r att hÃ¥lla den mängd av vatten som den har och om dÃ¥ luften fÃ¥r möjlighet att tränga in i väggen till det kylda rummet sÃ¥ kommer det att bli vatten i väggen. Dessutom talar jonas om 5 cm mellan den kalla och den varma väggen och det är ocksÃ¥ riktigt för om du har satt upp en fuktspärr och om den blir tillräckligt kall kommer det att bildas kondens  pÃ¥ utsidan av kylrummet och det kan bli mycket kondens dÃ¥ rinner det vatten ner för väggen med en luftspalt kan kanse det vattnet luftas bort.
Om du har dålig isolering på kylrummet så har du fått en stor luftavfuktare vars vatten rinner ner på golvet.
Hoppas det inte blev för mycket.
M.V.H Messer

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Bygga kylrum
« Svar #6 skrivet: 28 april 2005, 00:09:53 »
Då är jag med på tanken med kondensen. Risken är inte ev. kondensering inne i kylrummet utan i angränsande utrymmen och då är risken eventuell fuktutfällning mot den "kalla" väggen
Nu är iofs inte angränsande utrymmen uppvärmda (utom våningen ovanför) men håller ändå en temperatur på 12-14gr året om.

Med en isolertjocklek på drygt 20cm cellplast borde inte väggen i angränsande utrymme bli speciellt kall. Två av väggarna är ytterväggar och en vägg agränsar till ett kryputrymme där marken återfyllts så det bara återstår 0,7m vägg resten ligger under mark. I det kallförråd som angränsar är väggarna inte ens putsade utan är "rå" cellplast.

Så riskerna med väggarna ser jag som mycket små. Då återstår mitt tak att lösa på ett vettigt sätt.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad JONAS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga kylrum
« Svar #7 skrivet: 28 april 2005, 08:55:14 »
Jag skulle inte bygga på det viset,men om du ändå gör det så för att på bästa vis lösa det med taket bör du göra följande.
Bygg ett nytt och isolerat tak till kylrummet med diff-tät utsida,se till att spärren förlängs så att den når till utsidan på väggarnas isolering.Glöm ej att bryta alla köld-bryggor på väggarnas inner/ovankant.
/Jonas
 

Nibe 1210-7+vpa200/70+160 l volymförstorare, 130m aktiv borra+150m jord, FLM30 i Halland. VP+FLM=5500KwH 2009
1½-plan 180m2 +uterum 25m2 golvvärme överallt + 20m kulvert till konvektor i 65m2 verkstad

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Bygga kylrum
« Svar #8 skrivet: 28 april 2005, 12:41:02 »
Jag funderade lite mer på det här med kondenseringsrisken.

Om jag förstått det rätt så är det utfällning av fukt på den varma sidan om väggen som är problemet. Då borde det rimligtvis finns kondesnproblem vintertid då utomhustemperaturen är -20gr och källartemperaturen är +15gr. Inte vid något tillfälle har det funnits kondens på källarväggarna. Nu finns iofs inga köldbryggor heller då betongen är helt innesluten i cellplast.
På samma sätt borde det även kunna bli kondens på tex. den frysbox som vi har i källaren. Den har ju bara några cm med isolering.

Det jag var orolig för är den kondens som bildas då varm källarluft följer med när man öppnar dörren till kylrummet.

Att bygga ett rum i rummet känns som den sämsta lösningen för mig. Då finns ju ingen möjlighet alls att komma åt och inspektera luftspalten. Jag kollade runt lite på nätet och hittade några exempel på thermopaneler för kyl/frys rum. Dom innehåller oftast bara runt 10cm med isolering. Mina väggar är då betydligt bättre isolerade.

Som isolering i tak borde cellplast (XPS) vara fullt tillräcklig. Redan från 40mm anses den som ångtät vilket borde ge fullgott skydd (fast jag komer nog att lägga minst 100mm)

/Johan

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad JONAS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga kylrum
« Svar #9 skrivet: 28 april 2005, 13:39:35 »
Det med kondens vintertid har här i forumet redan tidigare debatterats om,vintertid innehåller luften betydligt mycket mindre fukt.
Ett korekt byggt kylrum skall stå fritt från andra väggar i källaren,med eget tak diff-tät utsida.
Cellplast är inte diff-tät.
Rek isolering:8-10cm cellplast.
Bygg hur du vill,men jag kan berätta om åtskilliga skolor,dagis och resturanger som byggt som du vill där jag har gjort om allt pga mögel.

/Jonas
Nibe 1210-7+vpa200/70+160 l volymförstorare, 130m aktiv borra+150m jord, FLM30 i Halland. VP+FLM=5500KwH 2009
1½-plan 180m2 +uterum 25m2 golvvärme överallt + 20m kulvert till konvektor i 65m2 verkstad

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Bygga kylrum
« Svar #10 skrivet: 28 april 2005, 13:54:15 »
Hej
Du skriver "utfällning av fukt på den varma sidan om väggen" och jag tror att du förstått det riktigt men andra kan missförstå lite, tänk er en vägg som avskiljer ett kallt och ett varmt rum så talar du om den varma sidan av skiljeväggen, vilket är det kalla väggen i varma rummet.
Nåja, vidare du pratar om kondens i kylrummet, det är riktigt om det kommer in varm och fuktig luft in i kylrummet så kommer kondens att uppstå, den mesta kondensen kommer att bli på konvektorn och om den är tillräkligt kall bildas is. Du skall sätta en plåtlåda ungefär under konvektorn och den skall ha ett avlopp så vattnet som samlas upp kommer att rinna ut ur rummet ner i avloppet. Om det bildas kondens på väggarna i rummet bör rummet vara gjort som ett badrum kanske med golvavlopp.
Ventilation vet jag inte så mycket om men om du byter ut den torra kalla luften i kylrummet mot varm fuktig luft så uppstår kondens.
Med varm fuktig menar jag att luften har mer vatten i sig än vad luften kan ha när den kyls av i kylrummet.

M.V.H
Messer

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Bygga kylrum
« Svar #11 skrivet: 28 april 2005, 14:07:22 »
Jag förstår dina farhågor. Mögel är inte det roligaste man kan få i huset.

Hittade en byggbeskrivning från Norcool.no och en från Rotrading.se. Det såg ju inte så krångligt ut att bygga ett rum i rummet. Det gäller att tejpa alla skarvar ordentligt så det verkligen blir tätt från utsidan.

En sista fråga: Var sker kondenseringen och var är mögelrisken när det är felgjort? Är det på utsidan av väggen eller inuti väggen?

/Johan

PS XPS (eXtruderad Poly Styren, den blå/grön/rosa skivan) är diffusionstät från 40mm medans EPS (Expanderad Poly Styren, den vita) inte är diffusionstät.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad JONAS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga kylrum
« Svar #12 skrivet: 28 april 2005, 14:30:39 »
Det är när det kondenserar i väggen de största problemen uppstår,men det är klart ett korekt byggt kylrum i en dåligt ventilerad lokal kan ju bli en hel del kondens på kyl utsida.
Plåt är diff-tät och lätt att torka av .
Täta med silicone (finns som inte möglar så lätt).
/Jonas

Vid närmare eftertanke krävs det nog att rummet även är dåligt isolerat om det ska bli kondens problem på diffens utsida.
/DS
« Senast ändrad: 28 april 2005, 20:43:17 av JONAS »
Nibe 1210-7+vpa200/70+160 l volymförstorare, 130m aktiv borra+150m jord, FLM30 i Halland. VP+FLM=5500KwH 2009
1½-plan 180m2 +uterum 25m2 golvvärme överallt + 20m kulvert till konvektor i 65m2 verkstad

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!