Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Val av värmesystem - skarpt läge  (läst 17182 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kungkokos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Val av värmesystem - skarpt läge
« skrivet: 02 juli 2007, 23:22:05 »
Hej!

Jag har lyft denna fråga en gång tidigare, men nu är det riktigt skarpt läge. Behöver därför alla era kloka kommentarer och tips!
Den nya informationen jag har är husets beräknade toppeffekt och energiförbrukning. Detta är ju rätt avgörande siffror inför val av värme. Lite bakgrundsfakta:

Boyta = 189 kvm i 1,5 plan
Toppbehov 9,32 kW
Total energiförbrukning 24 000 kWh/år + hushållsel.
Isolering: 300 mm i plattan, 220 i vägg, 460 i tak.

Det som ingår via totalentreprenaden med Götenehus är IVTs produkter. IVT490 som medföljer är ju inte att tänka på.
Följande system har jag funderat på:

IVT490 - ingår i pris och sparar ca 5-6000 kWh/år
IVT495 twin med borrning 80m (markvärme funkar ej) - extra kostnad 50 000 + 10 000 för vv-beredare. Besparing 10 500 kWh/år
ComfortZone CE65 med acktank på 500L - extra kostnad ca 60 000. Besparing på 12 500 kWh/år
IVT Greenline med VBX - extra kostnad 120 000 + 10 000 vvberedare . Besparing 16 500 kWh/år (vet ej om banken är OK med lån)
Fjärrvärme med FTX - extra kostnad 20 000 för FTX. Fjärrvärme ingår i tomtens pris och kan ej väljas bort. Besparing 5 000-6 000 kWh/år?? kWh kostar lika mycket som el i min kommun!!!!

Nackdelen med CZ är att Götenehus inte tar detta under totalentreprenaden vilket vi redan betalar massa extra för. Vi vill gärna ha totalentreprenaden men dock inte till vilket pris som helst. Samtidigt är vi redan pressade vad gäller lånebiten mot banken så vi är lite osäkra på stöd för investering i bergvärme.

En annan tanke som slog mig är möjligheten att kombinera fjärrvärme, FTX och en luft/luft-pump av modellen IVT Nordic Inverter för övervåningen. En sådan pump har en hög effekt på 6-6,5 kW??, kostar runt 25000? och kan spara ca 10 000 kW/år?. Lite osäker på uppgifterna.
Fördelar: Mycket utrymme kvar i tvättstugan, bra totalenergi i huset, liten investering (GPS följer med i priset :-) ), oändligt med varmvatten från fjärrvärmen, kylning på sommaren!
Nackdelar - låter ca 45 dB, ful, dörrarna till rum bör hållas öppna alt. kompletteras med vattenradiator.
Vad tror ni om detta alternativet? Är det här något som inte skulle funka?

Stort tack till de som orkar läsa all text här ovan och som har bra tips och förslag på vad vi skall välja!

/Alex

« Senast ändrad: 03 juli 2007, 00:10:24 av kungkokos »

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av värmesystem - skarpt läge
« Svar #1 skrivet: 03 juli 2007, 07:24:20 »
Jag blir inte riktigt klok på var du bor, men en så pass välisolerad villa bör inte behöva mer än 7-8 kW i toppeffekt och max 18-20 MWh/år i energibehov, såvida du inte bygger i Kiruna (men fjärrvärmepriset tyder på att du är sörlänning).

Om man då justerar ner energibehovet till en mer realistisk nivå så blir ju även skillnadena mellan alternativen mindre, IVT490 är väl fortfarande i minsta laget men skillnaden mellan 495/CZ/Greenline skulle jag tro är betydligt mindre, någon MWh/år skulle jag nog tippa.

Jag skulle nog satsat på CZ-alternativet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kungkokos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Val av värmesystem - skarpt läge
« Svar #2 skrivet: 03 juli 2007, 08:49:34 »
Hej!

Jag bygger i Alsike, utanför Uppsala. Blev faktiskt förvånad själv över det höga toppbehovet, men det är svårt att ifrågasätta en specifik beräkning som baserats på våra ritningar. Kanske beror det på en del stora fönster i utbyggnaden och 2,70 i innertakshöjd?

Glömde nämna att vi bygger med oinredd men sprutisolerad vind. Behovet initialt kommer alltså inte att vara så stort så den verkliga besparingen kingar igång först efter 2-3 år när vi inreder. luft/luft-pumpen underhålssvärmeläge är därför perfekt till en början.

Jag är lite tveksam till CZ med tanke på att vi vill ha totalentreprenaden (slippa projektet + behålla ansvarsgarantierna), buller och kallras. Dessutom ingår ju fjärrvärmen i tomtpriset vilket vi inte får utnyttja om vi kör FLVP. Samtidigt verkar ju CZ ge riktigt bra driftskostnader och möjlighet till solslinga vilket är en stor fördel!

Har verkligen svårt att besluta mig! Tackasam för fler åsikter!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av värmesystem - skarpt läge
« Svar #3 skrivet: 03 juli 2007, 08:59:44 »
Blir inte fjärrvärme väldigt dyrt om du bara använder den till tappvarmvatten? (i förslaget med IVT luftvärmepump)
Det brukar finnas fasta avgifter som du måste betala även om du har låg förbrukning på fjärrvärmen...
Kommer du undan de fasta kostanderna för fjärrvärmen om du INTE använder den?

Jag rekommenderar att du sätter in ETT system som  kan värma huset och tappvarmvattnet pÃ¥ egen hand, alltsÃ¥ inte Fjärrvärme + FTX + Luftvärmepump.

En IVT 495 eller en CZ50 eller 65 borde göra jobbet rätt bra i ert hus, tycker pristillägget är otroligt stort för IVT495 som ju ingår i standardsortimentet för huset, kan du inte lägga ut 150 meter ytjordkollektor istället för att borra till IVT:n?

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kungkokos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Val av värmesystem - skarpt läge
« Svar #4 skrivet: 03 juli 2007, 09:31:14 »
Jo, fast avgift finns tyvärr för fjärrvärmen = 2500:- /år. Tanken var att värma nedervåningen med fjärrvärmen och dessutom ha tillgång till mycket varmvatten. Om jag inte ansluter mig till fjärrvärmen slipper jag de fasta kostnaderna, men då förlorar jag också hela anslutningsavgiften på 40 000 då jag inte får ansluta mig i efterhand. Fjärrvärmeleverantören vägrar ansluta mig och sedan plombera värmeväxlaren för eventuellt framtida bruk om elpriset sticker iväg.

Pristillägget beror på att vi inte kan gräva då vi har berg i dagen på flera ställen. Borrningen kostar drygt 30 000 + 15 000 extra för pumpen. Då måste vi dessutom komplettera med vv-beredare. Besparingen är bara 4500 kWh/år utäver IVT490. Hade vi kunnat gräva skulle valet vara enkelt.

Vad är nackdelen med 2 system? Jag ser stor fördel i att luft/luft ger kyla vilket kommer behövas på sommaren (stora fönster i väst). Bergvärmen fixar ju detta också.

Är bergvärmen overkill tror ni? Den investeringen tar ju också lång tid att räkna hem!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av värmesystem - skarpt läge
« Svar #5 skrivet: 03 juli 2007, 09:47:05 »
URsäkta mig men jag blir bara f*rbannad när jag ser den där typen av kollektivanslutning till fjärrvärmen.
Kolla med kommunens konsumentrådgivare om de verkligen kan göra så där, att du först måste betala och sedan inte får koppla in dig om du eventuellt skulle vilja någon gång i framtiden...

Hur du än gör har du betalt 40 000 i onödan anser jag, det kan aldrig bli ett bra och billigt uppvärmningssystem som det är upplagt.

Du kan inte räkna med att luftvärmepumpen kommer att kunna värma ditt hus när det blir riktigt kallt, vattenburna radiatorer lär dock aldrig löna sig, men se till att du har en eller ett par elektriska fläktradiatorer som du kan komplettera med när det blir riktigt kallt ute.

En Nibe 1235-6 kW borde räcka till ditt hus, kanske i kombination med en FLM30 för ventilationen, total borra ca 120 meter.
En IVT 7 kW med ca 144 meter total borra borde också fungera och borde ge dig ett lite lägre pris än det i offerten.

Det borde kosta ca 100 000 kr + installation, (i IVT-exemplet borde de avräkna kostnaden för den ordinarie FLVP:n) huruvida det kan löna sig eller ej kan jag inte uttala mig om, men det fungerar garanterat säkert i alla väder, så länge du har tillgång till el i alla fall.

Prova www.energioffert.se , kanske finns det där någon firma som har en bra lösning på din problematiska situation.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kungkokos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Val av värmesystem - skarpt läge
« Svar #6 skrivet: 03 juli 2007, 10:17:20 »
Jag håller helt med!!! Beslutet från kommunen är under all kritik. Troligtvis får man inte göra så att man gynnar ett enskilt privat bolag på detta sätt. Problemet är ju att jag måste driva en stämning för att kunna få tillbaka pengarna. Konkurrensverket är också intresserade av ärendet då monopolställningen utnyttjas för en mycket hög prissättning. Jag har också drivit en dialog med energirådigaveren, kommunen och fjärrvärmebolaget men att detta skall leda till något vågar jag inte hoppas på. Detta är dock en helt annan diskussion. Nu försöker jag bara göra bästa möjliga av denna hopplösa situation för att få en bra boendeekonomi framöver.

Pust. Detta är så besvärligt att jag faktiskt t.o.m. drömde om värmepumpar inatt.

Min tanke är  att luftvärmepumpen skall fungera som ett komplement bara pÃ¥ övervÃ¥ningen (90 kvm) och underdimensionera vattenradiatorerna för att ge stödvärme i sovrummen när man stänger dörrarna. DÃ¥ tänkte jag att man kunde slippa de stora fula överdimensionerade radiatorerna pÃ¥ övervÃ¥ningen. Fjärrvärmen fÃ¥r värma nedervÃ¥ningen och FTX ger bra inomhusklimat med Ã¥tervinning. Tror du ändÃ¥ att det blir en dÃ¥lig lösning? Skall jag skippa fjärrvärmen helt och satsa pÃ¥ ren bergvärme eftersom jag ändÃ¥ mÃ¥ste borra för IVT495?

Förresten - jag är väldigt tacksam för era svar! Mycket värt att kunna bolla såhär!

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av värmesystem - skarpt läge
« Svar #7 skrivet: 03 juli 2007, 10:51:22 »
Det finns ett alternativ med IVT 490 + fjärrvärmemodul IVT 630. 490:n följer med huset så det enda du behöver är en 630 som kopplas in på fjärrvärmen. Lösningen är billig investeringsmässigt och du har massor av varmvatten, nackdelen är då att tillskottet, som kommer från fjärrvärmen, kostar lika mycket som eltillskott.

Sen skulle jag inte vara så rädd för att dela upp entreprenaden om du väljer CZ, garantierna får du ändå.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kungkokos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Val av värmesystem - skarpt läge
« Svar #8 skrivet: 03 juli 2007, 10:56:31 »
Fjärrvärmeleverantören ställer inte upp på att kombinera FLVP och fjärrvärme för spetsen. Jag kommer ju bara att köpa varmvatten av dem under vintern och då har de en helt annan taxa som är mycket dyrare. Enda fördelen med detta alternativ är att jag får mycket varmvatten, men tyvärr fortfarande dålig värmeekonomi då IVT490 är klen och fjärrvärmen kostar lika mycket som elen. Den fasta avgiften på 2500 talar också emot användandet av fjärrvärme bara för vattnet. På 4 år har jag ju betalat tllbaka vv-beredaren.

Håll med om att den är en svår sits!?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av värmesystem - skarpt läge
« Svar #9 skrivet: 03 juli 2007, 12:59:14 »
Håll med om att den är en svår sits!?

Jodå.

Jag skulle nog skippa fjärrvärmen, troligen kommer fjärrvärmepriset följa med elpriset om det stiger, annars skulle det redan nu ligga lite lägre.

I så fall återstår 495/CZ/Bergvärme/LLVP+490/luftvattenvärmepump.

Vill du ha en totalentreprenad så funkar inte CZ (men jag skulle nog tagit en sån i alla fall).
Bergvärme blir för dyrt.
Personligen tycker jag bättre om enhetslösningar men LLVP+490 kan säkert funka.
IVT495 tycker jag är lite för mycket pengar för en lite för klen VP.
En bra luftvattenvärmepump kanske, IVT Optima 700 om du är inne på IVT.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Val av värmesystem - skarpt läge
« Svar #10 skrivet: 03 juli 2007, 13:45:22 »
Om du behöver en extra vvb till 495:an behöver du det till 490 också.

Eftersom du då har ett badkar eller " ett gäng tonåringar" som förbrukar varmvatten så är mitt råd. En vanlig klassisk bergvärme med fristående vvb 7:a 160 meter hål eller (9:a med 180 )meter hål samt en vanlig frånluftsfläkt för ventialtionen och skippa VBX/ FLM.

Samt dra åtminstånde rören i huset för framtida "frikyla"
« Senast ändrad: 03 juli 2007, 13:48:21 av Fixaren »
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad kungkokos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Val av värmesystem - skarpt läge
« Svar #11 skrivet: 03 juli 2007, 13:48:52 »
Fjärrvärmeleverantören har "lovat" att inte höja priserna då deras prisläge redan är så högt. Det kan skrivas in i avtalen har de sagt. De har stor press på sig från kommunen också. Frågan är vad som händer när den fasta pris-tiden löpt ut. Självklart vill ju ett privat bolag maximera sin vinst.

Luft/vatten har jag inte så bra koll på - de blir väl inte heller så billiga eftersom man måste ha både utomhusdel, inomhusdel med elpatron och separat ventilation, eller?

Anledningen till att jag kollar på IVT är för att de är de som Götenehus samarbetar med. IVT490 är som sagt inget alternativ jag funderar på.

En vanlig bervärmepump med 180 meters borrdjup utan VBX är tyvärr inget alternativ. Det blir alldeles för dyrt och tar ännnu längre tid att räkna hem investeringen

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Val av värmesystem - skarpt läge
« Svar #12 skrivet: 03 juli 2007, 14:42:50 »
En " vanlig bergvärme" med frÃ¥nluftsfläkt är en billigare lösning än bergvärme med VBX/VLM.  ^-^
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad kungkokos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Val av värmesystem - skarpt läge
« Svar #13 skrivet: 03 juli 2007, 15:21:17 »
Va, är det? Har du lust att förklara detta lite utförligare?
Vad skulle den totala investeringen bli då?

Förresten - avdraget för IVT490 är bara 30 000:- och då ryker hela ventilationen, ritningarna och installationen.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Val av värmesystem - skarpt läge
« Svar #14 skrivet: 03 juli 2007, 15:25:30 »
Jag blir inte riktigt klok på var du bor, men en så pass välisolerad villa bör inte behöva mer än 7-8 kW i toppeffekt

Gissar att kungkosos behöver 5 kW för transmission och 4 kW för ventilation vid DUT.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!