Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Extra varmvatten slÃ¥s pÃ¥ automatiskt  (läst 10865 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas

  • Gäst
Jonas
Extra varmvatten slås på automatiskt
« skrivet: 17 februari 2004, 10:55:47 »
Jag har en IVT 480 frånluftvärmepump från år 2000 som då och då slår till funktionen för extra mycket varmvatten av sig själv. Det skedde ofta under de kalla vinterdagarna, men nu har den inte slagit till på ett par veckor. Efter att ha kontaktat en servicefirma så fick jag veta att det skulle kosta upp till 2000 kr att få det fixat. Är det någon annan som haft samma problem?

admin

  • Gäst
admin
Re:Extra varmvatten slås på automatiskt
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2004, 13:09:43 »
Så här skriver råd och rön i en kommentar till sitt test av frånluftsvärmepumpar:

Citera
På sommaren används pumpen bara till varmvatten och till det räcker energin i frånluften. På vintern prioriteras värmning av radiatorvattnet och då krävs tillsats-el för att värma tappvarmvattnet.

Och så här skriver IVT i sin reklambroschyr:
Citera
När värmepumpen värmt huset till önskad temperatur går den över till varmvattenproduktion. Den inbyggda elpannan kopplas in automatiskt för att vid behov ge tillskottsvärme. På sommaren värmer värmepumpen ditt tappvarmvatten till en mycket låg kostnad.

Så vitt jag kan förstå prioriterar din värmepump uppvärmningen av huset före uppvärmningen av tappvarmvattnet.

Detta medför att den kommer att värma tappvarmvattnet med el de dagar utomhustemperaturen är så låg att värmepumpen inte räcker till för att värma både radiatorsystemet och tappvarmvattnet med hjälp av frånluftens energi-innehåll.

Som jag kan förstå det så är det alltså fullt naturligt att funktionen med eltillskott för varmvattenberedning går in under kalla dagar.

Jag säger dock detta med en viss reservation, då jag inte har någon erfarenhet av att arbeta med denna typ av värmepump.

Har jag rätt verkar det ju dessutom som om servicefirman vet något som inte framgår i dokumentationen, rörande denna värmepumpsmodell.

Jonas

  • Gäst
Jonas
Re:Extra varmvatten slås på automatiskt
« Svar #2 skrivet: 17 februari 2004, 14:37:54 »
Jo, om du menar att eltillskottet används för att värma vattnet när värmepumpen inte räcker till både värme och varmvatten så stämmer det säkert.
Men som jag har förstått det, så är mitt problem att det är en funktion som ger en större VOLYM varmvatten som slås till. Dvs något som skulle vara användbart om jag tex får besök och fler personer vill kunna duscha varmt. Om jag klarar mig med 180 l varmvatten så är det ju onödigt att det hela tiden värms upp 250 l.

admin

  • Gäst
admin
Re:Extra varmvatten slås på automatiskt
« Svar #3 skrivet: 17 februari 2004, 16:23:15 »
Som sagt var har jag ingen erfarenhet av dessa pumpar, men det borde gå att se på varmvattentemperaturen om det är "förhöjd varmvattentemperatur" som går in eller om det bara indikerar likadant när elen måste gå in för att värma varmvattnet.

Varför jag envisas med att tro detta beror på att jag har svårt att se varför "förhöjd varmvattentemperatur" skulle gå in oftare vid låg utetemperatur. En av de få orsaker som kan göra detta torde vara "glapp" i knappen som du trycker in när du vill ha extra mycket varmvatten, och varför den skulle glappa mer vid kall väderlek har jag även svårt att förstå.

Framgår det inte av manualen hur indikeringen av eltillskott för varmvattenproduktion indikeras... kanske används samma indikeringsdiod för mer en en funktion...

Skulle det vara så att det verkligen är extra varmvattenmängd som går in är jag rädd för att inte jag kan hjälpa dig, kanske någon annan hör av sig så småningom. Annars får du nog bita i det sura äpplet och ta dit en servicekille om du bedömer det lönsamt.

Jag vill bara att du skall försöka vara så säker som du kan bli på att varmvattentempen verkligen värms till högre nivå än den skall.
Kanske är det så att värmepumpen är programmerad så att när värmepumpen krävs för radiatorkretsen, så värmer eltillskottet alltid till den temperatur som du ställt in som önskad temperatur vid extra förhöjt varmvatten. En sån funktion är inte otrolig att anta, sparar relän och problemkällor i styrningen.

Jonas

  • Gäst
Jonas
Re:Extra varmvatten slås på automatiskt
« Svar #4 skrivet: 18 februari 2004, 10:08:11 »
Jag kollade lite mer i manualen och på nätet igår kväll. Förhöjd vattentemperatur är en funktion som inte verkar finnas på på IVT 480, dock finns det på efterföljaren 490.
Har läst igenom manualen utan att hitta något om att dioden används för att indikera fler funktioner än större varmvattenmängd. Har bokat tid med en servicekille som ska komma nästa vecka. Det kanske inte är något riktigt fel, men jag tar nog hellre en liten ekonomisk smäll nu än riskerar något för framtiden. Tack ändå för tipsen.

admin

  • Gäst
admin
Re:Extra varmvatten slås på automatiskt
« Svar #5 skrivet: 18 februari 2004, 10:35:29 »
OK, hör gärna av dig och berätta hur det gick!

Alltid lär vi oss nÃ¥got!   ;D ;D ;D

Utloggad Kalsipper

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Hu va varmt!
Re:Extra varmvatten slås på automatiskt
« Svar #6 skrivet: 24 februari 2004, 11:08:48 »
På 490 och även 495 finns det en funktion som heter "förhöjd varmvattentemp" och i praktiken innebär det att man kan bestämma hur många timmar framöver som pumpen skall värma varmvattnet till t.ex. 60 grader ist.f 50.Man får ju då en "större mängd" varmvatten (40 gradigt).För att få 60 grader så går eltillskottet in och värmer de extra 10 graderna.

Greger

  • Gäst
Greger
Re:Extra varmvatten slås på automatiskt
« Svar #7 skrivet: 24 mars 2004, 20:51:42 »
Felet beror på att kontaktfolien under tryckknapparna är felaktig. Åtgärdas av auktoriserat serviceombud. Gå in på www.ivt.se och leta serviceombud.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!