Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Panasonic CS-E9DKEW fläktmotor  (läst 488 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad StaffanS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Panasonic CS-E9DKEW fläktmotor
« skrivet: 23 januari 2023, 10:22:00 »
Hej,
Postade denna på GDS-tavlan, men inser att detta är rätta stället för posten. Ursäkta dubbelpost!

Jag har två stycken av denna inverter (CS-E9DKEW) från Panasonic som funkat bra - har dem i sommarstugan, och de håller en underhållstemperatur på ca 15 grader på vinterhalvåret.
Men nu kom jag till stugan, och den ena pumpen hade dött - efter lite googlande och manuellt arbete så har jag kommit fram till följande:
Felkod är H19, vilket betyder att inre fläkttrumman är blockerad, alternativt motorn eller PCBt dött.
Genom att öppna den _lite grand_ så har jag kunnat mäta på PCBt, att den åtminstone ger 300 V spänning till motorn där den ska göra på PCBt, så jag tror inte att felet är där. Fläkttrumman går fint och tyst om jag drar runt den manuellt. Jag har heller inte haft något problem med lager-ljud som jag läst att det var vanligt förr.

Min fråga till forumet är om det är vettigt att inhandla en ny motor för kanske 2500 kr och ge sig på att demontera och byta den och be för att detta var huvudfelet, eller om det är dags att skaffa en nyare pump, kanske en Panasonic NZ25YKE som de säljer för 12000 på Bauhaus just nu - det bör väl vara hyfsat enkelt att 'byta ut' den gamla?

Tillägg är att 2006 är produktionsåret, inte inköpsåret (som jag inte vet då det var förra ägaren som köpte och installerade). Jag har också funderat på om jag helt enkelt ska plocka isär motorn och se om det går att laga PCBt eller om det är något annat som gått sönder.

Tacksam för era tips!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Panasonic CS-E9DKEW fläktmotor
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2023, 10:34:57 »
En luftvärmepump som är 17 år får man anse vara förbrukad om den havererar. Skulle inte lägga flera tusen på att försöka reparera den utan byta till en ny mer effektiv värmepump. Särskilt prestanda vid kallt väder har förbättrats mycket.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad StaffanS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Panasonic CS-E9DKEW fläktmotor
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2023, 12:33:29 »
Tack för svar!
En följdfråga är då - finns det en poäng att sätta dit en ’likadan’ men nyare variant, t ex Panasonic NZ25 - kan man (får man) till och med sköta en sådan installation själv?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Panasonic CS-E9DKEW fläktmotor
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2023, 12:43:16 »
Om du är nöjd med Panasonic sÃ¥ är det ju ett bra erbjudande pÃ¥ NZ25. Eftersom det är kylmedia mellan inne- och utedelen sÃ¥ mÃ¥ste den installeras av en kylfirma med erforderliga certifikat för jobbet. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!