Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inget pipljud vid felsökning  (läst 830 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas Arvidson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inget pipljud vid felsökning
« skrivet: 06 november 2022, 14:07:22 »
Min gamla CS-CE12GKEW har sagt upp sig, och timerlampan blinkar. Då skall man ju trycka på Check på fjärrkontrollen, så skall det komma ett pip och så kan man gå igenom en radda felkoder. När man kommer till den aktuella koden skall den markeras av pipljud.
På min pump blir det inga pipljud alls, inte heller i början. Jag antar att det är fel på ljudgrejen, vet någon var den sitter? Jag har en gammal innerdel stående, kannske man kan byta ljudgrejen?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inget pipljud vid felsökning
« Svar #1 skrivet: 06 november 2022, 14:26:40 »
får du upp -00- ?
kan du stega dig igenom f och e koderna?

Utloggad Thomas Arvidson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inget pipljud vid felsökning
« Svar #2 skrivet: 07 november 2022, 12:40:12 »
Nu har det blivit konstigt:
Igår, när jag märkte att pumpen hade stannat, att timerlampan blinkade osv. så tog jag av kåpan för att se om det syntes något som kunde förklara mysteriet. Jag hade då brutit strömmen. I morse läste jag elektroluxarens svar, och det var ju så att jag fick upp 00 och sen en rad av sifferkoder. Jag hade inte lagt märke till bokstäverna, så därför skruvade jag i säkringen för att kunna gå igenom koderna igen, och kunna svara på hur det var med "f och e".

Döm om min häpnad när pumpen startade! Den har nu varit igång i snart fyra timmar nu, och har fått upp värmen i källaren där den sitter. Jag ställde temperaturen på 25 grader för att kolla vad den ger på fullgas, och efter en halvminut var temperaturen i utblåsluften 43 grader. Det känns ju inte som att det är något större fel, men varför isåfall gårdagens krångel? Det är inga konstiga ljud i varken inne- eller utedelen heller. Nu känns det ju extra angeläget att få reda på vad felet igår var, men som sagt, jag får inga pipljud alls. Och jag har ju inte kunnat gå igenom koderna för att svara på elektroluxarns fråga!

Så, vad gör jag nu? Pumpen är om jag minns rätt från 2005, så den lever väl s.a.s. på lånad tid. Men i höst lär det ju vara svårt med leveranser osv., jag skulle gärna köpa en ny pump till våren, om nu den här trotjänaren hänger med till dess. Kan någon föreslå vad det kan vara för fel, som verkar ha lagat sig självt? Eller hur jag kan få fram felkoden utan pipsignalen?
     

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inget pipljud vid felsökning
« Svar #3 skrivet: 08 november 2022, 12:22:11 »
när du bröt strömmen så nollade du minnet så nu får du vänta tills nästa gång timerlampan blinkar
frysskyddet kan löst ut om det ser du på felkoden och då brukar det vara termistorn på pipen i innedelen som spökar enkelt att byta

Utloggad Thomas Arvidson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inget pipljud vid felsökning
« Svar #4 skrivet: 22 november 2022, 10:16:38 »
Tack för svar! Men, som framgår i mitt första inlägg kan jag inte få fram felkoden, eftersom det inte kommer några pipljud.

Det är två veckor sen mitt förra inlägg, och pumpen har under den tiden fungerat utmärkt, förutom att den har stannat och fått återstartas enligt ovan vid två tillfällen. Det är nu drygt en vecka sen förra stoppet.

Elektroluxaren föreslÃ¥r att felet kan sitta i "termistorn pÃ¥ pipen i innerdelen". Jag har en innerdel  CU-E9BKP5 (-02 Ã¥rs modell) stÃ¥ende, jag har tittat där och tror jag vet vad Elektroluxarn menar. Ledningen frÃ¥n termistorn gÃ¥r till en kontakt pÃ¥ ena kretskortet, och frÃ¥n kontakten gÃ¥r en kabel som är lödd pÃ¥ kortet. Jag skulle ju kunna byta ut termistorn mot den frÃ¥n den lösa innerdelen, om du tror att det skulle hjälpa. Jag vet ju inte säkert var felet sitter eftersom det inte kommer nÃ¥gra pip vid felsökningen.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inget pipljud vid felsökning
« Svar #5 skrivet: 22 november 2022, 16:13:57 »
pumpen skall vara avstängd när börjar läsa felkoder

när du är inne i rätt läge är de  tvÃ¥ streck i displayen --

nu kan du pila uppåt och nedåt för att få f-koder och ekder

Utloggad Thomas Arvidson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inget pipljud vid felsökning
« Svar #6 skrivet: 23 november 2022, 10:14:45 »
Där ser man, jag hade inte koll på att pumpen skall vara i off-läge vid felsökning! Jag försökte medan timerlampan blinkade, och då kom det inga pip. Nu kommer det signal, flera pip och väldigt svagt, vid F11. Skall ha med fyrvägsventilen att göra.

Jag har tvÃ¥ pumpar, en per vÃ¥ning. När jag för nÃ¥gra Ã¥r sen fick byta ut min första Panasonicpump sÃ¥ tog jag vara pÃ¥ lite brahagrejor, bl.a. en magnetspole som jag vill minnas är till fyrvägsventilen. Om/när pumpen stannar sÃ¥ här nÃ¥gon mer gÃ¥ng (den har gÃ¥tt utan stopp sedan  förra mÃ¥ndagen 14/11), skall jag prova med att byta spolen.


Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inget pipljud vid felsökning
« Svar #7 skrivet: 23 november 2022, 11:49:13 »
kolla om kretskortet är bränt, släckdioden med motstånd brunnit av

Utloggad Thomas Arvidson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inget pipljud vid felsökning
« Svar #8 skrivet: 25 november 2022, 09:41:48 »
Jag har haft loss kretskorten och tittat så gott jag kom åt; det finns inget som ser ut att ha varit varmt. Jag planerar att titta på fyrvägsventilen, om spolen ser bränd ut kan jag byta den. Den lösa spolen som jag har liggande har resistans tre kiloohm, kan jag också kolla.

F.ö. har pumpen fungerat snart två veckor utan krångel nu, håller tummarna att det fortsätter så.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!