Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimmension pÃ¥ matarledning  (läst 1650 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Butcher

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Konverterar till värmeburen golvvärme
Dimmension på matarledning
« skrivet: 19 maj 2006, 12:19:06 »
Hej!

Jag ska precis till att lägga ner matarledningar till mina 2 fördelare. Det jag undrar är vilken dimmension på PEX rören jag ska ha? Jag har inte valt än vilken pump jag ska ha, antingen Nibes 1230/1130 eller IVTs Greenline HT Plus. Jag har hört att Nibe har begränsningen 22mm är det sant? Tänkte köra med 28mm. Vad har IVT för begränsning?

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Dimmension på matarledning
« Svar #1 skrivet: 19 maj 2006, 13:30:28 »
Hej!

Jag ska precis till att lägga ner matarledningar till mina 2 fördelare. Det jag undrar är vilken dimmension på PEX rören jag ska ha? Jag har inte valt än vilken pump jag ska ha, antingen Nibes 1230/1130 eller IVTs Greenline HT Plus. Jag har hört att Nibe har begränsningen 22mm är det sant? Tänkte köra med 28mm. Vad har IVT för begränsning?

Nibe har 28mm anslutning på samtliga storlekar av Fighter 1130 och 22mm på alla Fighter 1230.

När det gäller dimension pÃ¥ PEX rören beror det pÃ¥ hur lÃ¥ngt rören ska dras och hur stort flöde du behöver. Jag skulle använda  antingen PEX 25 eller AluPEX 26 som matning. BÃ¥da dessa motsvarar ungefär CU22. Om dragningen är synlig behövs inte "rör i rör" modellerna men tänk pÃ¥ att PEX inte tycker om direkt solljus och behöver skyddas mot det. Den vanliga PEX slangen behöver dessutom stöd dÃ¥ den inte är "formstabil".

/Johan


Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!