Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Diplomat inverter medium  (läst 92145 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Diplomat inverter medium
« Svar #630 skrivet: 30 april 2017, 01:04:23 »
Så du värmer 280m2 uppe i lulä med en 10kw och 200 borra! Känns som att vår Thermia kille har räknar lite högt på vårt effektbehov!
Dut här nere är -18 och vi ska värma ca 220m2!
Det blir ju ingen risk för underdimensionering iaf, frågan är hur pumpen kommer gå, känns som att en 8kw hade varit bättre hos oss!
I vårt fall kanske inverter M passar bättre då han inte var så pigg på att installera arbetstank
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter medium
« Svar #631 skrivet: 30 april 2017, 01:15:55 »
Som jag skrev så är källaren närmast gratis i drift tror jag, den värms till största delen upp av förlustvärme från vvb osv...
Sedan förvånas jag ofta som norrlänning över hur dåligt isolerade era i hus i söder verkar vara. Men förmodligen är det så att ni lider av vind istället för våra kallgrader...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad McTornberg

  • Nördar ner mig i bergvärme, golvvärme, kurvor, delta och varmvattenförbrukning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter medium
« Svar #632 skrivet: 30 april 2017, 23:53:17 »
Jag måste också rekommendera Inverter M, funkar sjukt bra, är finlir vi pratar om för att få den ännu bättre.
Jobbar man som jag med system och programvaror vet man att det sitter duktiga tekniker och utvecklar programvaran och då är det nya uppdateringar som gäller.
Men som lekman ser man inte detta och blir jättenöjd.
Tänk att ha en pump som bara gÃ¥r pÃ¥ 3kW vid lite behov och 12 vid max, istället för on/off vid lÃ¥gt behov och med extra elpatron vid högt behov, underbart!  tummenupp
Villa med krypgrund vid Vänern. 128 kvm + 44 kvm biyta.
Bvp Thermia Inverter M 3-12kW installerad 20161029.
200m borra, 15m till berg, 17m foderrör. 
Konverterat från elradiatorer till vattenburen golvvärme i 115 kvm (lagt alla rör själv mellan 160902-161201) över krypgrund med 170mm isolering, tre vattenradiatorer i garage, sovrum och tvättstuga, elgolvvärme i groventre, badrum och uterum.
Acetec PD250 sorbtionsavfuktare inkopplad våren 2014 i krypgrund, luft-luftvp och Keddy superkassett insatt feb 2004 som extravärme.
161103 bvp inkopplad först för varmvatten, raddar i garage, sovrum och tvättstuga.
161209 golvvärmen inkopplad.
Förbrukning 2012: 20 600 kWh
Förbrukning 2013: 17 000 kWh
Förbrukning 2014: 17 100 kWh
Förbrukning 2015: 16 000 kWh
Förbrukning 2016: 16 800 kWh
Förbrukning 2017: 11 900 kWh
Förbrukning 2018: 12 000 kWh

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Diplomat inverter medium
« Svar #633 skrivet: 01 maj 2017, 00:26:41 »
Det är därför man ska ha en pump som klarar 100%, då slipper man elpatronen och en arbetstank så får man bort väldigt många start/stopp.
De flesta gamla kunniga rävarna här förespråkar on/off pumpar, borde ligga nått vettigt i vad de säger. Jag behöver inte wi-fi uppkoppling och en fin skärm att titta på, får jag till en bättre lösning med en gammal pansarvagn så tar jag en sån, frågan är bara om dagens teknik gör att scop blir bättre och att man tjänar en del på det? Nu sitter jag i knät på Sveriges största Thermia installatör så att välja en inverter känns som det lättaste valet och kanske det smartaste då jag är tveksam på om engagemanget finns hos dem att fixa till en diplomat/tank lösning!
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter medium
« Svar #634 skrivet: 01 maj 2017, 06:42:09 »

Men som lekman ser man inte detta och blir jättenöjd.

Jag är lekman och såg det med växlingsbekymret direkt.
Visst saker kan misslyckas ibland och det förstår jag.
Synd att ingen med en M som funkar perfekt har hört av sig.

Sitter det någon där ute med en M med bekymmer som inte har meddelat ÅF, gör det direkt för att öka på information till Thermia.
Annars blir det som att det är ett fåtal som har problem enligt statistiken.

Hiller om din Thermia återförsäljare inte vill installera en onoff finns det alltid andra märken/återförsäljare.
Sen tror jag att detta med Inverter är framtiden, men visst vägen kan vara groppig.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Diplomat inverter medium
« Svar #635 skrivet: 01 maj 2017, 07:54:55 »
Hej, jo han skulle räkna pÃ¥ en on off ocksÃ¥ men han var lite skeptisk till tank, en röris som är positivt inställd till en tank vet vad han pratar om och säljer inte bara pÃ¥ kalkyl utan berättar alla positiva saker med en tank och att det hjälper till att säkerställa ett jämnt flöde mm mm. Han som var här räknade nog bara pÃ¥ playoff tid och inte pÃ¥ alla fördelar. Annars fÃ¥r jag säga att dom är seriösa, men det är svÃ¥rt för en glad amatör som mig att säga nÃ¥tt när han berättar att dom är störst och att dom inte har nÃ¥gra missnöjda kunder. Vem är jag att säga Ã¥t honom att jag behöver en tank, lite den känslan fick jag. Till sist är det ju prislappen jag gÃ¥r pÃ¥ och eftersom dom är störst sÃ¥ är dom garanterat billigast. Dom hade bäst pris av alla pÃ¥ tex foderrör och pumpen lät det som att han skulle göra en bra deal men det Ã¥terstÃ¥r att se, jag sitter snällt i knä och lyder 😄
Bör tillägga att det vi hade ett trevligt möte på typ1,5h, men det är svårt att argumentera för nått när man har så begränsad kunskap. Han kunde montera tank om det inte lirade bra men hur vet jag det som glad amatör som aldrig haft någon pump innan?
« Senast ändrad: 01 maj 2017, 08:05:27 av Hiller »
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter medium
« Svar #636 skrivet: 01 maj 2017, 10:34:09 »
PÃ¥ dem gamla goda tiden i VP:s barndom fanns inga inverters bara ON/OFF som kopplades i pÃ¥ returen för att det kallaste vattnet , och dÃ¥ beräknades alla till ca 65% av behovet , den startade i november  och stannade i april , den gav det den gav
fullt ut med den effekt som den kunde ge , 100% med tillskott . Fungerade utmärkt  inga problem bara rakt in . Nu i dag kommer inverters med varierande utgÃ¥ende effekt , pÃ¥ bÃ¥de gott och ont , Tror inte det finns en enda invertes VP idag som kan variera  effekten i ett spann frÃ¥n 0 - 100%  , bara sÃ¥ nära som möjligt , det är där problemet sitter , med lite konstiga drifter . Min Ã¥sikt enligt de erfarenheter jag har med VP , sÃ¥ finns det bara 3 sätt att erhÃ¥lla 100% drift utan problem =

1
 Att sätta in VP som inte klarar 100%  ,utan en mindre , gärna en inverter av mindra format 6KW , den kan dÃ¥ gÃ¥ ned i effekt  och ge ca 1 - 2KW pÃ¥ minsta varv och spetsa vid högre behov ( men det finns ingen som vill ha en sÃ¥dan ,mest  sÃ¥ kommer tillverkarna att slÃ¥ ifrÃ¥n ,klart du ska ha max )

2
FÃ¥ tag i en ren VP   ON/OFF  ( vara tillverkad och beräknad ) med max effekt för behovet mot en arbetstank , shunta ut det det som behövs , laddar tanken med max värme , den kommer dÃ¥ att stanna och invänta nästa start ,
(borrhÃ¥let Ã¥terhämtar  sig ) när tanken är tom pÃ¥ värme , inga problem att ha ett perfekt klimat i huset , kan ställas in hur enkelt som helst , vill man VV sÃ¥ ska det vara en slinga i tanken över till en VVB som spets

3
Göra en egen VP ( fordrar lite kylkunskaper ) med 2 inverters  1 st  6KW + 1 st 3KW = 9KW med endast styrning pÃ¥ framledningen ( enkel styrning inga massa GM Hyst eller liknande  ) räcker länge där den mindre kan gÃ¥ ned till 1KW utan problem , startar i sekvens  3KW gÃ¥r över till 6KW sista steget 3 +6 max  ev mot tank enligt nr 2

Nr 3 är absolut det enda som kan tillgodose alla effekter som kan behövas , men vem vill tillverka en sån , dom har ju byggt in sig , i inverters och styrning , så det ska nog till något i underverk för detta




Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Diplomat inverter medium
« Svar #637 skrivet: 01 maj 2017, 10:46:51 »
Bra svar focus👍🏻 Nr2 vill jag helst ha👌🏻
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter medium
« Svar #638 skrivet: 01 maj 2017, 11:03:43 »
Bra svar focus👍🏻 Nr2 vill jag helst ha👌🏻
Nr 2 är helt oberoende om det skulle vara överkurs pÃ¥ den ( den kan i princip ( mellan fingrarna )vara  dubbelt sÃ¥ stor )
utan att få hicka , den reglerar inte mot systemet ,men är inte ekonomiskt försvarbar ,
Nr 2  Det gÃ¥r även utmärkt att använda en L/V VP utan problem , bara den kan ge vads som behövs vid ca - 15C ute blir bara
en lite annorlunda koppling på rören

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Diplomat inverter medium
« Svar #639 skrivet: 01 maj 2017, 12:32:16 »
Det är den modellen jag går efter då jag tänkt på LVVP och även BV. Det skiljer ca 10k på en inverter M och diplomat men ska du ha en tank+ kringutrustning blir det nog samma kostad ungefär
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter medium
« Svar #640 skrivet: 01 maj 2017, 12:50:06 »
Det är den modellen jag går efter då jag tänkt på LVVP och även BV. Det skiljer ca 10k på en inverter M och diplomat men ska du ha en tank+ kringutrustning blir det nog samma kostad ungefär
Det beror pÃ¥ ::: SÃ¥g pÃ¥ forumet en som säger att Nibe plockat bort sin L/V VP ON/OFF ( Nibe slutat med ON/OFF ) frÃ¥n  sortimentet
Det finns ON/OFF VP att fÃ¥ tag pÃ¥  ca 50Kkr, ( max tempdrift lite olika pÃ¥ VP )  2 termostat eller kylrumstermostat stopp start VP ca 3Kkr , en tank med VV slinga  ( dubbel en i topp en i botten ) häftig växling   lite snÃ¥l 500L för ca 15Kkr  en shuntreglering  med fram och ute  ca 3,5Kkr en VVB 200L ca 7Kkr , beror pÃ¥ om det finns mycket kallk i vattnet , dÃ¥ finns det bara emaljerat att använda ( 300L  ca 9Kkr ) Dessa priser är ungefärliga och vissa tilltagna i överkant
bättre det än i underkant
)

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Diplomat inverter medium
« Svar #641 skrivet: 01 maj 2017, 14:26:22 »
Jo blir det LVVP är det inverter som gäller. När man pratar om tank med slinga för förvärmning av vv är det en tank som är gjord så, vilken tank rekommenderar du? För bergvärme räcker det med 300l? Större för LV?
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter medium
« Svar #642 skrivet: 01 maj 2017, 14:46:44 »
Jo blir det LVVP är det inverter som gäller.
Varför det.
Det finns väl fortfarande onoff också.
Det är mera safe.
Är det reglertekniken eller det att en tillverkare har fått in en bugg i sitt styrsystem som är problemet.
Om det är bråttom att byta värmekälla finns det tillverkare som har fungerande enheter med Inverter teknik.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter medium
« Svar #643 skrivet: 01 maj 2017, 15:06:23 »
DÃ¥ är frÃ¥gan angÃ¥ende inverter , finns dom med reglering pÃ¥ utedelen , har inte forskat i det , om inte mÃ¥ste du ha en styrning till X-kostnad , du behövs ingen innedel , finns det är det bara att Ã¥ka mot en tank inne . 300L  och , tänka pÃ¥  är det förrÃ¥dstyp eller slingtyp , förrÃ¥dstyp tar en del plats i tanken med mindre för värme , annars sÃ¥ vid Ex 200L - 300L  räcker mer än väl  , men för spets till +70C blir det en VVB 200-300L efter , det blir mycket VV  slingtyp är klart att föredra 
Har du innedel sÃ¥ finns ju el-patron i den som säkerhet vid bortfall av VP ,den kan ju spetsa oxÃ¥ , men  som säkerhet för att inte frysa ned huset gÃ¥r det att  sätta en mindre el-panna ( el-patron med kläder ) pÃ¥ 3-5KW i serie med framledningen kostar inte mÃ¥nga kronor , klart det blir ju ingen tropikvärme av den , bara som säkerhet , inte hela lasten
Papper och penna :: kolla priser skriva beräkna utvärdera

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Diplomat inverter medium
« Svar #644 skrivet: 01 maj 2017, 15:17:21 »
Det låter krångligt Focus... då måste man hitta nån röris som vill ta sig an sånt. Kommer en ctc kille på onsdag, får höra vad han har att erbjuda.
Anledningen till att det blir inverter på LV är väl att de flesta nya maskinerna är inverter? Och LV blir ju bättre för varje år, känns som att on/off är av äldre modell och därför är grisen i säcken? Kan ha fel!
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!