Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R  (läst 140666 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #240 skrivet: 13 februari 2007, 17:02:12 »
Ja varför är det så???
När till och med Thermia support tycker att en cirk.pump i by-pass är nog det bästa om inte det hjälper att ställa värmebärarpumpen på fast värde. Varit i kontakt med dem ett flertal ggr.
Inte för att jag hyser ngn agg mot Thermia eller andra men däremot deras installatörsombud i mitt område som ej kan förstå att kunderna klagar på knäppningar med en Optimum.
Installationerna är inte ens ett år gamla och får ej ngn respons från installatören, därför ringer de en "konkurrent" som försöker hjälpa till det bättre. Alltså detta borde de ju få på garantin men nu istället så blir det väl igenom den 6-åriga försäkringen, vad tycker Folksam eller Länsförsäkringar om detta, vidarbefodrar de fakturan till installatören eller Thermia Sc:,h
« Senast ändrad: 13 februari 2007, 17:13:59 av luckyman »
Mest kyla men lite värme också

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #241 skrivet: 13 februari 2007, 17:05:41 »
Bertil
Visst IVT har väl samma varvtalsstyrda värmeärarpump i sin modernaste vp.
Men i dessa maskiner varierar också värmeeffekten med varvtalet.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad OWL

  • Alternativ energi er vejen frem......
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alternativ energi er "lige i øjet"..... ;-)
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #242 skrivet: 13 februari 2007, 22:13:40 »
Bertil
Visst IVT har väl samma varvtalsstyrda värmeärarpump i sin modernaste vp.
Men i dessa maskiner varierar också värmeeffekten med varvtalet.


I IVT't nye Premiumline X15 er kylbärarpumpe ock kompressor varvtalsstyret.

Värmebärarpump er INTE varvtalsstyret




Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29398
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #243 skrivet: 14 februari 2007, 07:34:16 »
Bertil
Visst IVT har väl samma varvtalsstyrda värmeärarpump i sin modernaste vp.
Men i dessa maskiner varierar också värmeeffekten med varvtalet.


I IVT't nye Premiumline X15 er kylbärarpumpe ock kompressor varvtalsstyret.

Värmebärarpump er INTE varvtalsstyret



Du har rätt.  :o

I nibes 1250 är båda cirkpumparna varvtalsstyrda men tydligen har IVT gjort en rejäl konstruktionsmiss, hur har de tänkt?
Har de tänkt alls?

Edit:
Jag såg att de tänkt lite i alla fall, gränsen för larmet för hög VB-delta ändras beroende på vilken frekvens kompressorn går på, från 10 ºC vid 20 Hz till 18 ºC vid 90 Hz.
« Senast ändrad: 14 februari 2007, 07:44:34 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #244 skrivet: 14 februari 2007, 07:42:35 »
...
Du har rätt.  :o

I nibes 1250 är båda cirkpumparna varvtalsstyrda men tydligen har IVT gjort en rejäl konstruktionsmiss, hur har de tänkt?
Har de tänkt alls?
Nåt har de väl tänkt, kanske så här ...
CP på varma sidan drar ju inte så mycket ...
Men den stora CP'n på kalla sidan borde vi nog styra
så att den följer det effektuttag som tas ut.

Om(?! :D ) det luckyman beskriver stämmer, så kan det ju t o m vara rätt tänkt ...

sedan kan jag oxå tycka att de kunde gått hela vägen.
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad dream

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #245 skrivet: 14 februari 2007, 10:07:22 »
Jag har en X15 och kan bara säga att det funkar jättebra i mitt hus.
IVT PremiumLine X15 med separat VVB 300 l, borra 200 meter.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #246 skrivet: 14 februari 2007, 18:37:12 »
Lucky
Citera
Bertil
Visst IVT har väl samma varvtalsstyrda värmeärarpump i sin modernaste vp.
Men i dessa maskiner varierar också värmeeffekten med varvtalet.

Vi låglast jobber den som en "vanlig" värmepump. start och stopp (intermittent drift). Den styr då på framledningen med hjälp av gradminuter. Ej start och stopptemp.

Ställbart beroende på utettemp och effektbehov.

Citera
Hur stor och fin VVB + extra antiknäpptank skulle man inte kunna få för 30 papp?
Kompressorn skulle må bra och gångtiderna bli fina. Återstår toppning med el när det är som kallast, men det kan man "ta".

För dom pengarna får man även en "för stor" pump så man aldrig behöver "toppning" med elpatron!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #247 skrivet: 14 februari 2007, 22:05:44 »
Ivt x15 har inte varvtalsreglerad värmebärarpump, men reglerar cirkpumpen i två hastigher.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #248 skrivet: 18 februari 2007, 20:53:18 »
Klart skillnaden finns CTC jobbar hela tiden med högre temp än som  erfordras, det är väl fakta eller hur!!
5 grader högre är det flera som pratar om....

VAD JAG FRÅGADE EFTER VAR EN SIFFRA PÅ HUR MYCKET DETTA SÄNKER COP PÅ ÅRSBASIS

Synd att inte CTC önskade att vara med i vatten-vatten testet. Så visade det seg att dom inte önskade att vara med i luft-vatten testet. Varför? Jag har inget problem med att fatta varför: Dom har sämre COP.

Någon påstår att CTC har sämre COP då dom shuntar ut vatten från en tank som har 0-5 grader högre temperatur än framledningen. Fel! Det ger inte någon stor skillnad.

T.ex en Nibe med framledning 40 startar när framledningen är ca 35 (beroende av gradminuterna) och stannar  en grad eller tvÃ¥ över framledning bör. Efter vad jag kan läsa balanseras det sÃ¥ till 40 grader inom kort tid. Därnäst är det bara att räkna gradminuter och vid ca 35 grader starter kompressorn igen.

Inte någon stor skillnad från CTC utom att CTC magasinerar upp värme i sin ack och sedan shuntar det ut, men det märks INTE av kompressorn.

I det har ämnet, det var väl i början nÃ¥n stans, preciserade Adam frÃ¥n Thermia det oerhört viktiga av att ha riktigt delta T och att lÃ¥g temperatur pÃ¥ returen gav bättre COP.  Jag har mina 8 grader diff pÃ¥ returen, men vad gör min Ecoheat?

Mmmmm, låta mej repetera hur alla andra gör det. Dom tillåter kompressorn arbeta med returvattnet direkt.

Hur gör CTC? Dom låter det kalla returvattnet gå direkt in i acktanken och blanda sej med det värmare vattnet som är där.
Det gör dom andra producentena oxo, men INTE när kompressorn arbetar.

SÃ¥ vad blir resultatet? Mmmmmm......  vad tror du vill hända när massor av det kallaste vattnet gÃ¥r direkt in i ack'en och blandast med det varmare framledningsvattnet?

Acktempen var några grader högre än framledning bör. Var..... nå är den plötsligt lägra, då min diff är 8 grader.

Och kompressorn? ja, den kunde ha arbetad med in-vatten med temp 8 grader lägre än bör. I stället arbetar den efter bara en minuts gånga med vatten som är like med, ja även högre än, framledningstemperaturen.

Hallå kompressor. Jag har lite kallt vatten här..... Vill du ha det direkt eller vill du at jag leverar det till ack'en?
Vad? Kan jag få det direkt? Det har min konstruktör aldrig tillåtit. Jag måste alltid bara arbeta med det mycket värmare ackvattnet. Om du ger meg ditt kalla vatten, lovar jag att förbruka ännu mindre av dina kilowattimmar.


 ???

CTC har många fördelar.

CTC har mest sannolikt marknadens bästa kompressor; nya Copeland scroll (samma som Thermia?)
CTC har en mycket jämn framledningtemperatur.
CTC är oberoende av flödet. Jag kan ha värme i enbart mitt badgolv utan att kompressorn startar och stoppar som om den vore tokig.


Jag hoppas att COP-polisen burar dom inne i många år och inte släpper dom ut förrann dom modifierat enligt bifogad bild.

Om jag skulle köpa värmepump nu efter all jag läst, kunde det nog vara att det blev en Thermia.
 
« Senast ändrad: 18 februari 2007, 21:46:38 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #249 skrivet: 18 februari 2007, 22:25:15 »
Kör min nibe med ungefär samma lösning som ctc mot en borö tank och jag har alltid 7 graders diff över vp  har aldrig haft prblem med skiktningen i tanken men det beror kanske pÃ¥ den större volymen 500 l totalt samt kanske anfra utformningar pÃ¥ ledningarna men jag kör in returen frÃ¥n rad ner i botten skiktet och där tar även kompressorn sin retur. Däremot sÃ¥ kör jag vxl ventil för att värma toppen för vv. enda problemet är onödig avkylning i toppen av att rad ledningarna gÃ¥r igenom där.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #250 skrivet: 18 februari 2007, 23:00:21 »
..... men jag kör in returen från rad ner i botten skiktet och där tar även kompressorn sin retur.
Ecoheat fungerar precis som din Borö.
Och det här tycker du är en god lösning?   :)

Nånsin testad att ta ditt dushhandtag och låta det rinna 12 liter kallvatten/minut i bottnen av ditt badkar? Innan du hinner att tänka, är hela ditt badvatten kallt.

Finns det någon anledning till att inte 12 liter kallvatten skall blanda sej just precis lika lätt i din tank?
Varför tror du att dom har en skiktplatta i din Borö? Vad händer under plattan med ett sådant flöde?

Vi kan diskutera graden av inblandning, men faktum är att noll inblandning alltid är bättre än lite mer inblandning.

Faktum tvÃ¥:  Värmepumpar likar bättre att jobba med lÃ¥ga in-temperaturer.

Värför kan inte kompressorn hemta vatten från det vatten som har lägsta temperaturen?


« Senast ändrad: 18 februari 2007, 23:38:07 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1979
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #251 skrivet: 19 februari 2007, 01:05:28 »
Du kan väl ställa den frågan direkt till CTC - varför dom valt att inte ta returen direkt till kompressorn.

Är det bara lite rördragning det handlar om, så går det ju att ändra...

Lite osäker på hur mycket, om något, det gör på COP.
Snöa inte in helt på pumpen nu, men kan du mäta fram siffror på COP är det förstås intressant. :)
I vårt fall har vi gått från cirka 37000 kWh till 11500 kWh för husvärmen + vv....
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29398
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #252 skrivet: 19 februari 2007, 07:32:49 »
Avensis, har du sett hur Sirius arbetar?
Den kondenserar direkt mot acktanken och därmed slipper man den ena cirkpumpen (mellan tank och VP) samt att det ger en hetgasväxling i toppen av tanken, om den bara hade haft skiktplåt och bivalent shunt så vore detta nästan den bästa lösningen.

Fast man kan ju inte bygga om sina grejor hur mycket som hellst, eller?  ;)
 
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #253 skrivet: 19 februari 2007, 18:29:31 »
Du kan väl ställa den frågan direkt till CTC - varför dom valt att inte ta returen direkt till kompressorn.
Jag ställde frågan till CTC Norge. Dom fann den intressant och skickade den till CTC Sverige.

Svaret jag fick från Enertech, var långt inne i dimman. Bara en upprepning om hur bra CTC var och principen med shunt, slinga och ett system oberoende av returflödet.

Ett sÃ¥dant svar mÃ¥ste bero pÃ¥ att dom inte fattade norska, för alternativet är att dom inte fattar hur pumpen fungerar  ???

Om det här fungerar, betyder det att COP-värdet förbättras. Ett förbättrad COP betyder att dom kan tjäna miljoner mera pengar. Kanske dom törs vara med i framtidiga testar....  :)

Att principen med det kallare vattnet är bra, är det inget tvivel om. Frågan är om difftrycket gör att pumpen i första hand vill ta vatten från returen, och enligt min beräkning vill så ske.
« Senast ändrad: 19 februari 2007, 18:47:33 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #254 skrivet: 19 februari 2007, 18:43:49 »
Avensis, har du sett hur Sirius arbetar?
.....
Fast man kan ju inte bygga om sina grejor hur mycket som hellst, eller?  ;)
Visst kan man bygga om, men det vore bättre att köpa den lösning som passar best när man skall köpa nytt.

Visst är CTC EcoHeat en bra produkt, men det är inte sådan att one size fits all.
Jag vill bruka min EcoHeat annorlunda än dom flesta. Första pri är uppvärming och bästa möjliga COP. Andra pri är tappvarmvattenproduktion.

En begränsad styrlogik och oviljan mot att låta kompressorn arbeta med det kallaste vattnet betyder att jag valt fel produkt.

Det sista kan jag enkelt fixa till. Och om det fungerar, hur många miljoner tror ni CTC kan tjäna på att ändra en enkel rördragning? Frågan är: Varför har dom inte gjort så här sen länge sedan? Best for CTC att orsaken är att det inte funkar, för om det funkar.......

« Senast ändrad: 19 februari 2007, 19:00:12 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!