Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Poolpump dockad till ett golvvärme-system  (läst 3913 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ubee

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Poolpump dockad till ett golvvärme-system
« skrivet: 08 april 2015, 22:05:56 »
Jag har en idé som kanske är helt galen, och som jag gärna vill ha feedback på. Mitt fritidshus, byggt i lättbetong på en isolerad betongplatta med vattenburen värme, drar lite mer energi än vad jag hade hoppats på, och att värme huset med enbart elpanna under vinterhalvåret svider i plånboken. Vi har underhållsvärme mellan 10-15 grader under vintern. Elpannan styr golvvärmen direkt, dvs. värmer bara så mycket som behövs för att hålla det klimat jag önskar.

Nu till min galna idé. Jag funderar pÃ¥ om man skulle kunna docka en poolvärme-pump i serie med elpannan. Jag tänkte mig en billig poolvärmepump som helt sonika värmer vattnet som cirkulerar till en förinställd temperatur som är sÃ¥ hög som jag maximalt kan behöva trycka ut i golvvärme-rören. 50 grader bör nog räcka. Sedan sätter jag en shunt som jag styr med en Raspberry Pi för att fÃ¥ den framledningtemperatur pÃ¥ golvvärmen som jag önskar.  Jag har har en Raspberry som styr golvvärme-slingorna, sÃ¥ det är enkelt att lägga in styrning av shunten i reglerloopen. Elpannan ställer jag in sÃ¥ att den enbart gÃ¥r igÃ¥ng om inte poolvärmepumpen orkar med att värma vattnet till förinställd temperatur. Tappvarmvatten löser jag med en separat v-beredare.

Tanken med detta är att få till en riktigt budget-lösning. Jag tycker att luft-vatten-pumpar är ohemult dyra, och vad jag förstår är värmepumpen i poolvärmarna mer eller mindre identiska med de som används för luft-vatten pumpar. Eftersom poolpumparna har kylmedia på plats blir installationen väldigt simpel. Bara att ansluta vattnet. Jag skulle tro att jag kan bygga detta system för max 15.000kr att jämföra med 50.000kr minst för en "riktig" luft-värme-pump.

Så min fråga är om ni tror att detta kan fungera?

De möjliga problem jag ser är följande:

Kan poolpumpen trycka ut 50 gradigt vatten med en vettig verkningsgrad? En förutsättning är ocksÃ¥ att man kan sätta termostaten pÃ¥ värmepumpen sÃ¥ högt. MÃ¥ste kolla vad en  Brilix klarar.

Jag funderar på om det kan bli problem med den lilla vattenvolym som cirkulerar genom pumpen när shunten är stängd. Har en känsla av att det skulle vara en fördel med någon form av ackumulator-tank, men jag kan inte riktigt motivera varför en sådan skulle behövas.

Jag kan känna en viss oro för hur bra en pool-pump fungerar under vintern. Räcker avfrostningen till eller kommer jag få en tjusig is-skulptur på tomten?

Jag har hört varningar för luft-vatten pumpar, där vattnet cirkulerar i utomhusdelen. Man pekar då på frysrisk. Men sannolikheten att få så långt elavbrott att pumpen hinner frysa, bedömer jag som mycket liten.

All feedback är välkommen. Även sådan som betyder att jag är en idiot. Men förklara gärna vad som är idiotiskt i så fall....

     

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Poolpump dockad till ett golvvärme-system
« Svar #1 skrivet: 08 april 2015, 22:38:11 »
Jag är inte säker på att pool-värmepumpar har avfrostningsautomatik, varför skulle de behöva det?
Och det är troligen orsaken till att de är så billiga.
Men det finns billiga och "riktiga" luft/vattenvärmepumpar på typ Jula och liknande.
Kvaliteten är ju därefter men du ville ha en budgetlösning.
Till sist tror jag inte på idén att shunta värmen, kör med flytande kondensering mot en innegivare istället.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Poolpump dockad till ett golvvärme-system
« Svar #2 skrivet: 09 april 2015, 07:57:21 »
Vissa poolvärmepumpar har avfrostning, men jag har inte hört någon som anser att den fungerar bra, väldigt många stänger av sina pumpar när det går mot nollan ute, dels för att de fryser ihop, men även för att de ger väldigt låg effekt.

Frysrisken kanske inte är stor, men OM den fryser är det bara kassera den.

Jag skulle definitivt hellre satsa på en luft/vatten-värmepump som utger sig för att vara just det.
Julas pump är "billig", men frågan är om den är prisvärd.
Billigaste CTC eller Nibe som du själv fixar styrningen till kostar 35000 kr på ett ungefär, jag bedömer att det skulle vara bästa affären.

Eller köp begagnat på blocket: http://www.blocket.se/helsingborg/Varmepump_Luft_vatten_59311320.htm?ca=1_11&w=3
http://www.blocket.se/lund/Varmepump_Luft_vatten_59400347.htm?ca=1_11&w=3
http://www.blocket.se/vasternorrland/Luft_vatten_varmepump_59169790.htm?ca=1_11&w=3
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Poolpump dockad till ett golvvärme-system
« Svar #3 skrivet: 09 april 2015, 09:29:15 »
som redan påpekats så ger "billiga" poolvärmepumpar ganska låg effekt när det är kallt ute.
Dom kräver ganska stora flöden.
Avfrostningen fungerar oftast sisådär.

Kolla om du kanske kan hitta en splitmodell som är till för inomhuspool i sÃ¥ fall dÃ¥ dom  även används vintertid, kan dock vara dyra och kräver höga flöden och priset kan skena iväg

Eller kolla om du kan finna en mitsubishi booster flb50 till rätt pris eller motsvarande modell från annat märke
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ubee

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Poolpump dockad till ett golvvärme-system
« Svar #4 skrivet: 09 april 2015, 23:16:27 »
Jag trodde att jag hade skickat ett svar med tack för råden, men det fastnade nog i browsern.... Hur som helst, tack för råden! Det finns uppenbarligen hakar med min idé, och det känns för chansartat att gå på en sådan lösning. Jag ska fundera lite mer och hålla koll på vad huset drar under en hel säsong innan jag springer iväg och gör något förhastat!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!