Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placera innerdel i trappa mellan vÃ¥ningar eller Duo?  (läst 1907 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Autoterm C7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har en gammal bakstuga som hyrs ut.
Idag sitter en gammal dålig värmepump som strejkar vid -15 på nedervåningen.

Nu när vi ska sätta in en ny så funderar jag på att sätta antingen en med dubbla innerdelar eller montera en som kan blåsa upp och nedåt samtidigt som då får sitta i trappan.

Är dubbla innerdelar ett bra alternativ?
Det skulle i så fall gå att använda befintlig el och hål för den på nedre plan.

Att placera i trappan skulle innebära att innerdelen måste sitta på en mellanvägg och ytterdelen på ytterväg 90° mot innerdelen. Funkar det att montera så?

Jag bor i norr så pumpen kommer få jobba och jag kommer köpa en som klarar ordentlig kyla.



Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Placera innerdel i trappa mellan våningar eller Duo?
« Svar #1 skrivet: 23 september 2014, 09:24:24 »
Tror pÃ¥ tvÃ¥ innerdelar. Annars är risken att det blir för kallt pÃ¥ en vÃ¥ning och för varmt pÃ¥ den andra. Att slippa kompromissa är det bästa  tummenupp
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Autoterm C7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placera innerdel i trappa mellan våningar eller Duo?
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2014, 21:41:10 »
Nu sitter den i trappen iaf och det verkar fungera fint. Får se när vintern kommer. :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!