Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 490 - upplever att golvvärmen inte fungerar i lägenheten  (läst 1245 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niler

  • Gäst
Niler
IVT 490 - upplever att golvvärmen inte fungerar i lägenheten
« skrivet: 02 april 2022, 22:34:16 »
Hej alla.

Måste erkänna att jag är väldigt dålig på värmepumpar och allt vad det innebär, men jag tänkte ge mig på att försöka förstå lite hur min frånluftsvärmepump fungerar och försöka lösa ett problem jag upplever.

Jag har sedan ett tag upplevt att golvvärmen är väldigt ojämn, så började fundera på om det kunde vara min värmepump som har börjat strula.

När jag kollade alla värden på värmepumpen, så såg det mest okej ut, förutom kompessortempraturen. Det har benämningen GT6 och ligger på 25 grader. Min granne har en likadan värmepump, och hans ligger på 90 grader.

Kollar jag på manometern nere i höger, se bilder här: https://imgur.com/a/IhjWKGS

Så ligger den rätt lågt. Är det dock den svarta eller röda pilen jag ska gå efter? Tror jag läste att trycket skulle vara mellan 0,5 => 2 bar.

I övrigt har jag rengjort luftfiltret, ventilerna m.m. dock har jag inte luftat värmepumpen via den nippeln som (nummer 5 på bilden här: https://imgur.com/a/4Uqm7Ug)

---

Har ni några tips och tricks? Som sagt, väldigt nybörjare på detta.

Niler

  • Gäst
Niler
SV: IVT 490 - upplever att golvvärmen inte fungerar i lägenheten
« Svar #1 skrivet: 02 april 2022, 23:12:03 »
Lite mer information:

GT1 Framledn värme = 34,6
GT2 Ute = 3,0
GT3:1 Tappvarmvatten = 48,2
GT3:2 Varmvatten = 47
GT3:3 Värmevatten = 34,3
GT6 Kompressor = 26,3

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Hej! Går inte kompressorn alls? Den hörs ordentligt om den går. Eftersom GT6 och även GT3:3 är så låga kan man misstänka kompressorhaveri om det inte hörs att den går åtminstone emellanåt. Om den havererat brukar det låta som ett litet klick från motorskyddet när kompressorn försöker starta. Vid en utetemperatur kring ca 6° eller under det brukar kompressorn behöva gå non-stop i ett vanligt hus. Skulle också kunna vara något el-fel så inte kompressorn får ström som den ska. Ganska enkelt att mäta upp med en bra multimeter för en el-kunnig person.

Den röda pilen på manometern är bara en indikering som man kan ställa som man vill, t.ex. på 1 bar som trycker normalt bör ligga på. Fyll på med vatten i systemet så trycket stiger till ca 1 bar.
« Senast ändrad: 03 april 2022, 02:04:10 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Niler

  • Gäst
Niler
SV: IVT 490 - upplever att golvvärmen inte fungerar i lägenheten
« Svar #3 skrivet: 03 april 2022, 11:23:32 »
Hej!

Tack för svaret. Kan inte minnas att kompressorn har gjort något ljud sedan dagen jag flyttade in (för c:a 3 månader sedan).

Kan man manuellt köra kompressorn? Finns det något överhettningsskydd på kompressorn eller liknande motorskydd?

Tack.


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Då är det dags att kalla på service. Om kompressorn går som den ska sparar den runt 8500 kWh/år på elräkningen och det är en del med dagens el-priser. Hur stor lägenhet har du? I en mindre bostad blir besparingen också mindre. Motorskyddet på dessa små 1-fas kompressor brukar sitta direkt på kompressorn vid el-anslutningen. Det ska nog gå att prova direktstarta kompressorn från servicemenyn i IVT 490. Har kompressorn då havererat brukar det höras ett litet klick när motorskyddet löser ut.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Niler

  • Gäst
Niler
SV: IVT 490 - upplever att golvvärmen inte fungerar i lägenheten
« Svar #5 skrivet: 03 april 2022, 12:10:33 »
Okej, hur kommer jag in i servicemenyn? Är det någon fara med att köra kompressorn manuellt?

Hur kommer det sig att övriga värmen i huset fungerar när inte kompressorn fungerar? Som sagt så är det ju rätt konsant 25 grader, dock så upplever jag att det "inte är så varmt för fötterna" på vissa ställen, och mer varmt på andra när jag går på golvet. Kör 4,2 på "skalan".

Jag har aldrig barfota, så detta kan nog ha vart sedan jag flyttade in. Kan man anmäla detta som ett fel? Köpte lägenheten för 3 månader sedan och har aldrig hört kompressorn, så det lär ha vart ett problem sedan innan.

Tack så väldigt mycket för din hjälp.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
För att komma åt I/S-menyerna håller du in högerknappen i 5-10 sekunder och Access = Service visas en kort stund. Om ingen aktivitet utförs inom 30 minuter återgår värmepumpen automatiskt till kundnivån. Det ser ut att vara meny 5.6 som direktstartar kompressorn. Om kompressorn nyss gått så måste den tryckutjämna kanske 10 min innan man får direktstarta den annars kan kompressorn skadas.

Utan kompressorn fungerar IVT 490 som en vanlig el-panna med fläkt och el-patronen håller värmen. Den är på 9 kW och kan ge mycket värme men kostar el. Låter som du har det väldigt varmt inne. Kanske ska sänka kurvan lite(?)

Du skriver "lägenhet" och dÃ¥ kan det vara bostadsrättföreningen som stÃ¥r för skötseln av värmepumparna. Har du tagit reda pÃ¥ hur det ligger till? 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Niler

  • Gäst
Niler
SV: IVT 490 - upplever att golvvärmen inte fungerar i lägenheten
« Svar #7 skrivet: 03 april 2022, 12:30:37 »
Hej!

Fick precis kört kompressorn, startade jättefint och inga missljud då.

Då kan jag alltså konstatera att kompressorn är hel, dock verkar inte den kicka igång automatiskt.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det var ju fint att kompressorn startar och går. Kan t.ex. vara fel på tryckvakten som ska styra avfrostningar och är kopplad till CTU-kortet. En servicetekniker behöver felsöka detta.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Niler

  • Gäst
Niler
SV: IVT 490 - upplever att golvvärmen inte fungerar i lägenheten
« Svar #9 skrivet: 03 april 2022, 12:38:34 »
Även när du säger det så reagerade jag på att min elräkning var väldigt "hög", eller tja, 600 kr, men det brukar ligga på mindre.

Tyvärr så har föreningen inte hand om värmepumparna.

Mest irriterande är nog att detta felet har vart här sedan jag flyttade in, så föregående ägare visste förmodligen om detta. Har aldrig hört kompressorn gå, men värmen har ju fungerat, dock reagerade jag att det var lite ojämn fördelning av värmen på golven.

Fungerar på om man kan ta det som något dolt fel, eller om man förväntas veta om detta innan man köper.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Detta är ett typiskt fel man ska ta reda på innan man köper bostaden och fundera vilket pris man är villig att betala med det felet. Om din IVT 490 är gammal runt 15-20 år är den uttjänt tekniskt och man får räkna med att den behöver bytas ut vilken dag som helst. Om förre ägaren specifikt utlovat att kompressorn fungerar men inte gör det kanske man skulle kunna kräva någon krona men skulle bli ett mycket lågt belopp eftersom den förmodligen är avskriven ekonomiskt sett.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Niler

  • Gäst
Niler
SV: IVT 490 - upplever att golvvärmen inte fungerar i lägenheten
« Svar #11 skrivet: 03 april 2022, 12:49:05 »
Hej.

Tack för svaret. Pumpen är installerat 2013-02-06, så är inte ens 10 år gammal, så man förmodar väl att det kanske skulle hålla lite till.

Dock är som du säger, att förra ägaren inte heller märkte det, eftersom värmen fungerar ju så sett, så det är nog ingen idé att dra i.

Men tack för din hjälp, bästa är nog att jag kontaktar en servicetekniker.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ok, ja då borde den hålla några år till. Var osäker på när den slutade tillverkas mer exakt. Om du vill läsa lite mer om det fel det skulle kunna vara och är tekniskt intresserad finns t.ex. följande tråd med en del instressant: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=65301.msg691747#msg691747
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Niler

  • Gäst
Niler
SV: IVT 490 - upplever att golvvärmen inte fungerar i lägenheten
« Svar #13 skrivet: 03 april 2022, 17:56:21 »
Tack.

Jag testade att göra detta:



D.v.s. fylla på vatten då manometern visar rätt lågt i mitt tyckte.

Dock öppnade jag rätt mycket på den ventilen som dom visade, men det hände absolut ingenting med trycker. Ska man öppna och vänta länge?

Har absolut ingen erfarenhet av detta ;)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Trycket ska inte stiga jättesnabbt för då är det sannolikt fel på expansionskärlet utan det ska gå lite trögt att fylla på men hur många sekunder du behöver fylla på vet jag inte.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!