Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stor renovering, hur placera radiatorer och golvvärme för bra helhet  (läst 4064 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad enmik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
Är precis i startgropen av en större tillbyggnad/renovering och sitter och funderar på hur jag skall värma upp huset bäst. Idag värm huset med en LLVP samt några el-element.

Bakgrundsfakta:
* En-plans villa byggt 1970
* Platta på mark (oisolerad)
* Befintlig yta = 115 m2
* Ny yta = 50 m2
* Total förbrukning av el: ~16kWh

I samband med renoveringen planerar vi att sätta in vattenburen värme (troligen bergvärme) och lägga golvvärme i den nya delen. Vi kommer även att förstora det befintliga vardagsrummet och köket men är inte säkra på hur vi bäst värmer upp denna yta.

Planen är att i köket sätta radiatorer under fönstret, men i vardagsrummet är vi lite splittrade då vi kommer att ha en ungefär 4m lång fönstervägg (vara ungefär 2m kommer att vara skjutdörr). Det förslag som leder just nu är att sätta en vertikal radiator till höger om fönsterpartiet samt lägga in golvvärme i den nya långa remsan (denna kommer att isoleras med 30cm cellplats under plattan). Se bifogad bild för bättre förståelse.

Förklaring till bild:
Rosa & orange är den nya plattan. I den rosa delen kommer vi att lägga golvvärme. I den oranga funderar vi på att lägga golvvärme, men är inte helt säkra. Rött motsvarar placering av radiatorer. I övriga rum i det befintliga huset kommer vi att sätta radiatorer under fönstren.

Jag har gjort några snabba uträkningar på effektbehov och levererad effekt, kommenterar mottages gärna.

Jag antar att ytan kommer att kräva 70W/m2. För elementen räknar jag 55/45/20 (fram, retur, rum)

Effektbehov kök + vardagsrum: 60m2 * 70W = 4200W

Effekt radiator kök (compact C22 från Purma, 2 st 200 cm * 45cm) : 2720W
Effekt radiator vardagsrum (Vertical VR22 från Purma, 195 * 45 cm) = 885W

Effekt golvvärme i kök + vardagsrum : 714W (räknar på att golvet är 27 grader samt att det är 21 grader inomhus, dvs 6 grader skillnad => 66W/m2 (enligt en formel jag hittade, stämmer detta hyfsat?)

Totalt ger detta 4319W.

Jag är medveten om att det är en snedfördelning där köket kommer att bli varmare än vardagsrummet, men detta är troligen något vi får leva med (är vana att driva nästan hela huset med en LLVP, så jag tror ändå att vi kommer att få en jämnare inomhustemperatur än nu).

Fråga 1) Om vi lägger golvvärme i den oranga delen, finns det risk att värme vandrar över till den befintliga plattan och därmed potentiellt kan ställa till med fuktproblem? Hur kan man bryta denna vandring?

Fråga 2) Funderar på nedfällda radiatorer i golvet vid fönsterväggen. Hur mycket svårare är detta för firman som kommer att gjuta plattan? Någon som har erfarenheter av denna lösning? Kommer man störa sig på att det är galler i golvet?

Fråga 3) I det lilla rummet (kontoret) som eventuellt kommer att få golvvärme, tror ni att det räcker att bara halva rummet har golvvärme? Dörren kommer troligen att vara öppen för det mesta och rummet har bara en yttervägg som kommer att vara hyfsat isolerad? (behov 260W (70W/m2), tillförd effekt 115W (samma antagande som ovan). Eller bör jag även sätta en radiator under fönstret?

Fråga 4) Något jag missat?

mvh
Mikael


Utloggad enmik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
Har precis funnit en produkt som jag tycker låter intressant, kickspace (http://www.sanova.se/kickspace.asp). I det befintliga förslaget saknas det någon form av uppvärmning längst in i köket samt inne i vardagsrummet. Jag funderar nu om det skulle vara en smart lösning att placera två kickspace inne i köket, där en blåser in i köket och där den andra är vänd 180 grader och blåser in i vardagsrummet.

Nackdel med denna lösning är dels att det sitter en fläkt i som kommer att låta, men idag använder vi en LLVP som vi har blivit vana vid och jag antar att detta kommer vara en betydligt tystare.

En annan nackdel är att vi behöver dra rör som behöver korsa en ytterdörr. Vet inte hur mycket extra arbete detta kan bli.

Bifogar en ny bild där jag har målat två gula lådor i köket där jag har tänkt mig placering av kickspace.

Bifogar även en bild på hur huset ser ut idag för den som inte förstod det i mitt första inlägg.

Utloggad Niclas Lundgren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Storfors
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Umpapumpa
Bosch EHP LW/M Compress 11 med 200 liter volymtank. Installerad 2012-04-02
Värmer 200m2 i 2 plan samt grundvärme i källare 50m2 och garage 30m2
2 vuxna och 2 barn, värmland.
Gårdshus 100m2 med Ekoform luft/vatten på ca 7kw installerad 121030.

Utloggad enmik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
Tack niclas_l2, alltid bra med alternativ!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag har en kickaspace själv, och har sålt dem i min webshop, men jag har slutat sälja dem eftersom vi nästan aldrig kör vår kickspace, den bullrar helt enkelt för mycket.
Jag avråder alltså från dessa om du inte är absolut nödgad att använda dig av dem.
I sÃ¥ fall skulle jag hellre sätta in nÃ¥gra liggande vanliga radiatorer med konvektorplÃ¥tar dolt under underskÃ¥parna, detta i kombination med ett galler i ena ändan av skÃ¥praden, och 2-3 tystgÃ¥ende datafläktar i andra ändan av skÃ¥praden.  dontknaow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Vet att Viessmann har radiatorer med fläktar liknande "purjos radd"  vet inte mer om dem,  men kanske är värt att undersöka.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det finns radiatorer man fäller ner i golvet innanför fönsterväggen. Typ så här: http://www.epecon.se/index.cfm?pg=2&ppId=17&prId=37
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!