Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sänka maxeffekt pÃ¥ elpatron  (läst 2800 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nergal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sänka maxeffekt på elpatron
« skrivet: 18 november 2020, 09:55:43 »
Hej!

Jag har en Nibe F750 där maxeffekten är inställd på 6.5kW. Jag funderar att sänka elpatronen till max 2kW.

Som de flesta elbolag har de börjat ta extra betalt på vintern (nov -> mars mellan 08:00 -> 18:00). Mitt elbolag räknar då högsta effektförbrukning och sedan tar de en avgift på c:a 58kr/kWH för den effekten. I mitt fall så är det värmepumpen som orsakar att vi alltid hamnar på 6kW, 6*58 ~= 350kr kostnad i månaden extra. Till det tillkommer även maxeffekt generellt på c:a 28kr/kW ~= 170kr.

Jag kör pumpen med nibe uplink och har på så att den ska köra mest när elpriset är som lägst, vilket oftast infaller på natten. Men i vissa fall behövs det köras extra pga vatten. Det jag sett är att den peekar ofta ganska korta perioder på 6kW. Så min tanke är att jag hellre kör på 2kW under längre tid istället för korta högeffekts-perioder.

För nästan 500kr pga högeffektsavgifter får man många kWh.

Tankar kring detta?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sänka maxeffekt på elpatron
« Svar #1 skrivet: 18 november 2020, 10:20:36 »
Jag skulle absolut ställa ned maxeffekten, skulle det någon gång bli för kallt inne kan du alltid köra en värmefläkt med inställbar effekt som bara precis räcker till för att hålla värmen behaglig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sänka maxeffekt på elpatron
« Svar #2 skrivet: 18 november 2020, 13:22:08 »
Jepp, jag skulle testa samma sak.
Funkar det inte, typ blir kallt inne eller kallt varmvatten så går det ju alltid att ändra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Sänka maxeffekt på elpatron
« Svar #3 skrivet: 18 november 2020, 16:40:36 »
Helt rätt tänkt. Jag har iofs en Comfortzone men jämförbar med den du har. I mitt fall är det så fiffigt att jag kan blockera enskilda effektsteg om jag vill. Kompressorn ger 5 kW vilket
räcker mycket långt. Sedan har den 3 effektsteg om 3 kW vardera. Jag har kört med bara ett effektsteg tillåtet sedan flera år för vi har lika idiotisk taxa med effektavgift här i Sollentuna

Så det blir billigare att köra lite längre med lägre effekt än kort tid med hög. Det tokiga är att det blir samma mängd energi man får. Så jag tycker ju att dom egentligen tar betalt för luft vilket jag framfört. Men då försvarar dom sig med snack om kostnader för utbyggnad och dimensionering av kraftnätet som måste tåla toppbelastningarna (kan dom inte lägga det på elbilsinnehavarna istället)

Med kompressor och ett effektsteg (5+3 kW) så värms varmvattnet upp mycket snabbt efter en dusch eller två och det räcker även för uppvärmningen av hela huset
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Sänka maxeffekt på elpatron
« Svar #4 skrivet: 18 november 2020, 17:11:24 »
Som de flesta elbolag har de börjat ta extra betalt på vintern (nov -> mars mellan 08:00 -> 18:00). Mitt elbolag räknar då högsta effektförbrukning och sedan tar de en avgift på c:a 58kr/kWH för den effekten. I mitt fall så är det värmepumpen som orsakar att vi alltid hamnar på 6kW, 6*58 ~= 350kr kostnad i månaden extra. Till det tillkommer även maxeffekt generellt på c:a 28kr/kW ~= 170kr.
Är det nätbolaget som tar ut denna avgift för er? Vilka är det i så fall som har börjat med det?
Vi har ännu inget sådant där påfund (EON Norr), men det lär väl först komma när vi har mätare som klarar timavläsning.

Man hoppas ju hur som helst att ett effekt-tillägg balanseras med en sänkning på någon annan avgift, så att det kan bli billigare om man har ett smart utförande på hemmet som inte har några höga effektnivåer när nätet har svårt att hantera det.
För syftet med en effekt-taxa är ju att få folk att om möjligt (och ekonomiskt motiverat) sänka sin max-effekt om man ligger dåligt till på den fronten, inte att det bara skall bli dyrare för alla.

Vilket är ert elbolag som har detta upplägg redan?

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1400
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sänka maxeffekt på elpatron
« Svar #5 skrivet: 19 november 2020, 10:55:06 »
Riktigt svinigt med den där extra avgiften. Märkligt att det har gått bra under alla år fram till nu. Men jag vet att det är på gång här oxå. Alla elmätare ska bytas ut mot nya under de närmaste 2-3åren och efter det kommer dessa avgifter även här.
Elpatronen går väl att ställa om 1kW steg?
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Sänka maxeffekt på elpatron
« Svar #6 skrivet: 19 november 2020, 12:40:14 »
Jag tycker personligen att det är helt rätt att elnätsbolagen tar betalt för använd effekt, istället för använd energi eller höga fasta avgifter. På deras del av driften av elsystemet så är det effekten som är begränsad och som driver investeringsbehov, medans elhandelsbolaget rimligtvis skall ta betalt per kWh som är den vara de levererar och måste investera för att tillgodose.

I princip tar elnätsbolaget betalt per kW (effekt) redan även för oss, men så länge som de inte har timmätning och effektavgift så är det baserat på vilken storlek man har på mätarsäkringarna, vilket vi sällan är i närheten av.

De driftmässiga kostnaderna för nätbolagen är just kopplade till vilken effekt de anslutna kunderna förbrukar de timmar per år då deras lokala nät är mest belastat. Om det via prissättningen är möjligt att få några eller flertalet kunder att sänka sin max-effekt på olika sätt, så bör det vara möjligt att undvika bristsituationer eller ännu hellre minska elnätsägarnas kostnader för framtida behov av förstärkningar i de lokala och regionala elnäten.

Jag tar hellre en effektavgift som jag kan påverka än att drabbas av en generell avgiftshöjning som inte har någon som helst koppling till just vår användning av elnätets kapacitet (som varit fallet de senaste åren). Idag står den fasta avgiften för vårt elnätsavtal (EON Norr 20A) för helt sjuka 80% av elnätskostnaden, bara 20% utgörs av kostnad för elöverföringen kopplat till överförda kWh (exkl. energiskatten).

Ja tack till effektavgift säger jag!
Ja tack till mer rörlig elnätsavgift!
Ja tack till mindre fast avgift!

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Sänka maxeffekt på elpatron
« Svar #7 skrivet: 19 november 2020, 13:15:53 »
Om man sköter sin max förbrukning och använder t.ex effektvakt så borde man rimligen tjäna på detta.

Hur säkerställer vi konsumenter att inte bli blåsta ännu en gång av eldistributörerna? Risken är ju överhängande att detta blir ytterligare en ökad kostnad för konsumenten.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Sänka maxeffekt på elpatron
« Svar #8 skrivet: 19 november 2020, 14:44:26 »
Jag kan hålla med om det som Perfa76 framför att intäkterna för elnätsbolaget kommer från fasta avgifter, eltransporten och numera, för de som betalar detta, effektavgifter. Hos oss ser det ut så här (exkl moms):

Elnätsdelen:
Grundavgift 16-25A 1530kr/Ã¥r
Energiskatt
Effektavgift april-oktober 55,75kr/kW
Effektavgift november-mars 111,50kr/kW
Genomsnitt beräknas med hjälp av timavläsning. De tre högsta värdena helgfri vardag mellan klockan 7-19 under en månad används. Om genomsnittet till exempel är 5,7 kW under perioden april-oktober då avgiften är 55,75 kr/kW och månad, blir effektavgiften 55,75x5,7=317,78 kronor. Under perioden november-mars blir effektavgiften istället 111,50x5,7=635,55 kronor


Elhandelssdelen:
Fast avgift 200kr/Ã¥r
Energiavgift

Moms tillkommer som vanligt, inklusive skatt på skatt, dvs moms på energiskatt

Vi har kanske en liten fördel att grundavgiften är densamma upp till 25A. Men vi kan inte få bort effektavgiften helt, endast försöka få den så låg som möjligt vilket betyder att man måste vara extra försiktig dagtid på vardagar. Samtidigt kan det ju slå väldigt snett för en del utan att man egentligen är en "äkta energitjyv". Tänk om man bara "råkar" ha en mycket högre kortare förbrukning 3 gånger i månaden vid "fel tid". Är det verkligen så att man då ska straffas så hårt?

Förutom att hålla koll på att inte värmepumpen skapar höga effekttoppar kanske dom som har snabbladdare till el/hybridbilen bör tänka till lite, vet inte hur höga toppar en sådan kan skapa. Eller att man startar pyrolysrengöringen av ugnen en vardag, undrar hur det slår igenom, kan bli en dyr rengöring, bättre att göra lör eller sön
« Senast ändrad: 19 november 2020, 18:09:57 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!