Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Knackar mycket, kan man ställa in nÃ¥got i pumpen?  (läst 2186 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Noiden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Knackar mycket, kan man ställa in något i pumpen?
« skrivet: 03 januari 2019, 19:45:17 »
Hej,


Helt ny på det här med värmepumpar. (:



Nåväl, vi bytte ut vår gamla kombipanna till en modernare luft/vatten. Värmer bra, men det knackar en del i rören, främst nattetid, vilket är lite störigt, vaknar till och med ibland.


Kan man göra någon slags inställning för detta och vad beror det på? Läste något om att det är när den växlar mellan att värma radiatorkretsen och varmvatten.


Modell av pump finns i min signatur. (Trodde jag, lyckas inte spara signatur) Info nedan,


Mitsubishi Luft/vatten
Innedel: EHST20C-YM9C
Utedel: PUHZ-SW100YAA


Tack pÃ¥ förhand.  tummenupp
« Senast ändrad: 03 januari 2019, 19:48:02 av Noiden »
Mitsubishi Luft/vatten
Innedel: EHST20C-YM9C
Utedel: PUHZ-SW100YAA

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Knackar mycket, kan man ställa in något i pumpen?
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2019, 22:05:20 »
Jag hade en del knäppningar förut men har lyckats bli av med dom.
Strypte grundflödet lite på den radiatorn som knäppte.
Droppade sen lite olja (symaskin) på röret vid genomföringen i golvet vid radiatorn och oljan verkar ha följt röret till stället som knäppte och smörjt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Knackar mycket, kan man ställa in något i pumpen?
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2019, 22:51:01 »
Jag skrev nyss i en annan tråd:
"Min VP är typ on off och försedd med växelventil.
Jag har haft knäppningar i mitt hus men lyckats minska dem drastiskt utan knäpptank genom att ta bort alla väggfästen c.a 1m från hörn/rörvinklar. Det gör det möjligt för rören att expandera/krympa (böjer sig istället) utan att dra med sig virket i huset. Rören skall ha möjlighet att glida i upphängningar. Gäller även väggfästen för radiatorer.

Men jag har fortfarande knäppningar på två ställen, där har jag inte kommit åt att ta bort hörnupphängningar, så jag drar slutsatsen att min rekommendation ovan är rätt."
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Noiden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Knackar mycket, kan man ställa in något i pumpen?
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2019, 13:02:15 »
Jag hade en del knäppningar förut men har lyckats bli av med dom.
Strypte grundflödet lite på den radiatorn som knäppte.
Droppade sen lite olja (symaskin) på röret vid genomföringen i golvet vid radiatorn och oljan verkar ha följt röret till stället som knäppte och smörjt.


Tack för info, ska testas. :)
Mitsubishi Luft/vatten
Innedel: EHST20C-YM9C
Utedel: PUHZ-SW100YAA

Utloggad Noiden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Knackar mycket, kan man ställa in något i pumpen?
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2019, 13:06:58 »
Jag skrev nyss i en annan tråd:
"Min VP är typ on off och försedd med växelventil.
Jag har haft knäppningar i mitt hus men lyckats minska dem drastiskt utan knäpptank genom att ta bort alla väggfästen c.a 1m från hörn/rörvinklar. Det gör det möjligt för rören att expandera/krympa (böjer sig istället) utan att dra med sig virket i huset. Rören skall ha möjlighet att glida i upphängningar. Gäller även väggfästen för radiatorer.

Men jag har fortfarande knäppningar på två ställen, där har jag inte kommit åt att ta bort hörnupphängningar, så jag drar slutsatsen att min rekommendation ovan är rätt."


Tackar för svar. Vad menar du med väggfästen?
Ska man hänga elementena i någon slags upphängning?


Bifogar bilder på rören där det knackar en del samt en böj jag kunde hitta.



Mitsubishi Luft/vatten
Innedel: EHST20C-YM9C
Utedel: PUHZ-SW100YAA

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Knackar mycket, kan man ställa in något i pumpen?
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2019, 13:40:40 »
Väggfästen för rör och expansionsutrymmen se bilden.
I princip får alltså rören bara vara fixerade i huset på ett ställe per raksträcka..och kunna röra sig i övriga upphängningar.

Min gamla element hänger på så vis. Tyvärr inte de nya...
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Noiden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Knackar mycket, kan man ställa in något i pumpen?
« Svar #6 skrivet: 06 januari 2019, 19:58:13 »
Väggfästen för rör och expansionsutrymmen se bilden.
I princip får alltså rören bara vara fixerade i huset på ett ställe per raksträcka..och kunna röra sig i övriga upphängningar.

Min gamla element hänger på så vis. Tyvärr inte de nya...


Ahaa... hmm, så i min böj är det inte bra med andra ord, för där finns ju inget utrymme, den ligger ju mot en bräda.


Kanske blir till å koppla på en arbetstank i alla fall.
« Senast ändrad: 06 januari 2019, 20:02:24 av Noiden »
Mitsubishi Luft/vatten
Innedel: EHST20C-YM9C
Utedel: PUHZ-SW100YAA

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Knackar mycket, kan man ställa in något i pumpen?
« Svar #7 skrivet: 06 januari 2019, 22:03:15 »
Kanske blir till å koppla på en arbetstank i alla fall.
Arbetstank, knäpptank eller volymtank?

Jag planerar sätta in en begagnad utrangerad VVB som stor knäpptank på VB-framledningen, dels pga de knäppningar jag fortfarande har kvar, dels för att öka volymen. (När jag stänger värmen på övervåningen så blir det för liten volym kvar i systemet för min 8kw on-off VP).

Jag hade två trådar i ämnet för 2 år sedan, projektet ligger fortfarande och "mognar"...:
-"55 liter tank. Bästa nytta för mig?" 24 mars 2017 http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=64265.0
-"Nu har jag en 200 liters tank på G" 28 April 2017 https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=4.0
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Noiden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Knackar mycket, kan man ställa in något i pumpen?
« Svar #8 skrivet: 07 januari 2019, 08:56:13 »
Arbetstank, knäpptank eller volymtank?

Jag planerar sätta in en begagnad utrangerad VVB som stor knäpptank på VB-framledningen, dels pga de knäppningar jag fortfarande har kvar, dels för att öka volymen. (När jag stänger värmen på övervåningen så blir det för liten volym kvar i systemet för min 8kw on-off VP).

Jag hade två trådar i ämnet för 2 år sedan, projektet ligger fortfarande och "mognar"...:
-"55 liter tank. Bästa nytta för mig?" 24 mars 2017 http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=64265.0
-"Nu har jag en 200 liters tank på G" 28 April 2017 https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=4.0


Trodde arbetstank och knäpptank är samma sak?


Ja, precis.. tänkte också köpa en bättre begagnad VVB och ha som stor knäpptank, de jag hittar är iofs på 500 liter, det kanske är lite väl mycket? Ska kolla dina trådar, tack.
Mitsubishi Luft/vatten
Innedel: EHST20C-YM9C
Utedel: PUHZ-SW100YAA

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Knackar mycket, kan man ställa in något i pumpen?
« Svar #9 skrivet: 07 januari 2019, 10:56:08 »
En riktig "knäpptank" kopplas lite annorlunda än en arbetstank.
Arbetstanken har 3 eller 4 kopplingar mot tanken (returen kan anslutas med en T-koppling i botten) och behöver en extra cirkpump.
Knäpptank är bara en volymförstorare med inlopp i toppen och utlopp i botten.
Enligt min mening funkar knäpptanken bäst när man vill bli av med knäppningar i värmesystemet.
Arbetstanken är bäst när man vill kunna variera flödet med t ex termostater i värmesystemet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Noiden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Knackar mycket, kan man ställa in något i pumpen?
« Svar #10 skrivet: 07 januari 2019, 16:50:58 »
En riktig "knäpptank" kopplas lite annorlunda än en arbetstank.
Arbetstanken har 3 eller 4 kopplingar mot tanken (returen kan anslutas med en T-koppling i botten) och behöver en extra cirkpump.
Knäpptank är bara en volymförstorare med inlopp i toppen och utlopp i botten.
Enligt min mening funkar knäpptanken bäst när man vill bli av med knäppningar i värmesystemet.
Arbetstanken är bäst när man vill kunna variera flödet med t ex termostater i värmesystemet.


Tack för bra förklaring.


Men hur blir det med en knäpptank om vi skulle vilja ha en ny "värmezon" sedan, för tex. golvvärme? Eller om jag vill dela in källaren i en egen zon och ha en sån där trådlös tempavkännare till denna?


Behöver man en knäpptank per zon då? Eller det fixar pumpen på något vis?
Mitsubishi Luft/vatten
Innedel: EHST20C-YM9C
Utedel: PUHZ-SW100YAA

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Knackar mycket, kan man ställa in något i pumpen?
« Svar #11 skrivet: 08 januari 2019, 08:01:45 »
Ska du ha olika värmesystem typ radiatorer + golvvärme så är en arbetstank bättre.
Ska det vara samma typ av system så ska du inte dela upp det.
Jag har lägre temp i källaren med vanliga radiatorer och har dessa ganska hårt nerstrypta på grundflödet.
Man kan ha termostater på några radiatorer där man vill ha det kallare, men undvik detta där det ska vara vanlig rumstemp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!