Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?  (läst 19275 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« skrivet: 02 december 2018, 19:49:05 »
Hej på er!

Har nyligen en fått en Ecodan utedel installerad. (PUHZ-SW 100 YAA) Med tillhörande innedel.
Allt är frid och fröjd, förutom en sak.

När det bildas is på kylflänsarna (innan han avfrostar sig själv) så börjar fläkten dåna.
En dovt, dånande ljud som tränger in i grannens hus. Vi hör inte det.
Men grannen som har fläkten riktad mot sig har knackat på och bett om att vi ska se över det.

Min initiala idé är att, är flänsarna frostfria så passerar luften genom med lite motstånd,
är det frost på så passerar lufte svårare, men högra motstånd och fläkten börjar dåna när fläkten "drar" luften mer.
Har ni några idéer? Kan man ställa in att han ska avfrosta snabbare?
Eller kan felet ligga på något helt annat?

MVH

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #1 skrivet: 02 december 2018, 20:37:40 »
Nu vet jag inte hur det dånar och om det verkligen kommer från ”luftflödet” , men kan det vara så att din installatör har missat att ta bort transportskydden runt kompressorn?

Har varit ett par bara på forumet som frågat om oljud där det visat sig att transportskydden satt kvar.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #2 skrivet: 02 december 2018, 21:05:19 »
Tack för tipset.
Men tyvärr så såg jag att transportskyddet togs bort runt kompressorn.
Jag kopplade elen nämligen. (Har behörigheterna).

Men om transportskyddet hade varit kvar, hade det inte dånat varje gång han jobbar för fullt?
I princip varje kväll händer detta när hela familjen har duschat.

Ljudet som grannen beskrev, lågfrekvens, dovt, dånande ljud, typ industriljud.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #3 skrivet: 02 december 2018, 21:29:22 »
Är transportskydden borttagna har jag tyvärr inget tips, du få prata med återförsäljare/montör om att komma och lyssna samt då se till att tappa ordentligt med varmvatten vid besök så du kan få fram ljudet.
Har en sw75 men känner inte igen att det skulle bli sån skillnad när det är stort behov för tappvarmvatten
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #4 skrivet: 02 december 2018, 21:47:18 »
Tack i alla fall!
Jag tömde varmvattnet två gånger idag.
Ingen frostbildning på flänsarna men han jobbade som vanligt i full fart och mycket tyst.
Får vänta lite tills det blir kallare och frost.
För att se om min hypotes stämmer.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #5 skrivet: 02 december 2018, 22:13:55 »
Låter ju nästan på din ljud beskrivning som att det finns något transportskydd kvar som märks först när den jobbar lite hårdare när det är lite kallare ute, tänker då mest på tidigare kommentarer från andra om ljud som förekommit där skydd funnits kvar.
”Hoppas” du får fram ljudet lite enkelt och kan få hjälp med att åtgärda det, nyfiken på vad det är
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #6 skrivet: 02 december 2018, 22:31:38 »
Jag hoppas du har rätt! :)
Ska kontakta installatören och återkommer vad felet är/var.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #7 skrivet: 04 december 2018, 21:29:34 »
Installatören var här och kolalde igår och vi hittade inget som var onormalt.

Idag är det kallare (+3 grader) och fläkten blåser på då den tillverkar varmvatten i skrivande stund.
Följande observation:
Står man framför utedelen så har den en behaglig ljudnivå.
Står man vid kanten av vår tomt så hör man ljudet som mer dånande/lågfrekvent.
Står man på grannen tomt så är dånande ljudet mer påtagligt.
Så jag förstår vad han menar.

Har ni några tips? Fel från fabrik?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #8 skrivet: 04 december 2018, 21:59:17 »
Synd att det inte var ett missat transportskydd!!

Lägger du upp någon form av ritning där placering av utedel, väggar som ljud kan studsa på och avstånd kanske det finns någon som är duktig på detta och kan tala om varför det blir så och vad man kan göra.

Har inte märkt av någon märkbart stor skillnad på min egen beroende på vart jag står , min utedel står ca 20cm från trävägg med lockpanel och ingen vägg i på sidan om nu kanske ytan på fasaden kan göra skillnad när ljudet studsar

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #9 skrivet: 04 december 2018, 22:01:08 »
Om du tex lite provisoriskt sätter typ liggunderlag på väggen bakom utedelen ändrar sig ljudbilden hos grannen då?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #10 skrivet: 05 december 2018, 19:57:11 »
Det kan vi också testa! Tack för tipset!

Dock måste vi vänta på lite kallare väder, det var vid -7 grader pumpen hördes som mest.
Nu småmyser han bara.

Återkommer när vi vet mer.

MVH

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #11 skrivet: 05 december 2018, 19:58:47 »
Kallare än -7 vill man inte ha oavsett ljud  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad lödläckan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #12 skrivet: 06 december 2018, 16:49:42 »
det kanske är så att maskinen känner av en sjunkande effektutgång och speedar upp fläkthastigheten. i inst för mr slim puhz-rp.ha4 finns en Low noise instruktion (9:1) en kontakt på utedelen. Jag har monterat en sådan på min puhz-sw 100yha, den sänkte "rusning" och oljud från fläktar. kanske finns det en sådan lösning i ditt fall.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #13 skrivet: 06 december 2018, 18:47:02 »
Är jag inte och cyklar så effektbegränsar low noice funktionen utedelen och det kanske inte alltid är att föredra om man behöver effekten som den ursprungligen kan leverera.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #14 skrivet: 06 december 2018, 22:36:30 »
Jag kom på att jag har ju gamla bitumen mattor liggande från några år tillbaka när jag isolerade bilens bagageutrymme från vägljud.

Jag provade att montera några av dessa mattor runt kompressorhuset och på stora samt nedre hörndetaljerna.
Jag passade också på att lägga på rörisolering på inkommande spänningskablar ifall dessa skulle vibrera/slå mot plåten.

Det blev betydande bättre med dånandet!
När jag testlyssnade innan arbetet var det 4 grader. När jag testlyssnade efteråt var det också 4 grader. Men huset hade tappat 2 graders innetemperatur, så han jobbade på mer när han kom igång igen.

Så frågan är om man ska köpa mer och isolera mer innuti?
Eller ska man be installatören montera gummidistanser också mellan stativet och utedelen? (Röd ring på bilderna)
Gummidistanser = Gänga-gummibit-gänga.

Undra vad Mitsubishi säger gällande garantin om dethär? Nu är täcks inga ritningar eller varningstexter. Bara rena plåt detaljer.
 
För övrigt:
Karta över vår och grannens hus kommer senare.
Liggunderlag kommer att testas :)





Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #15 skrivet: 06 december 2018, 23:24:51 »
Ja det var typ liggunderlag som ljuddämpare på fasaden jag menade om det blev något ljud som studsade och fick stora effekter och inte att du skulle plocka isär hela maskinen  ::)

Tror knappast mitsubishi har några invändningar om du fäst lite extra isolering i själva ”kompressorhuset” eller på någon plåt .

Gummidämpare/vibrationsmatta är aldrig fel för att minska risken för att stomljud fortplantar sig.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

EBshw

  • Gäst
EBshw
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #16 skrivet: 02 februari 2019, 14:22:08 »
Det här verkar vara ett vanligt problem. Har en likadan och mätte upp över 79 dB en meter från utedelen innan den frostade av. I och för sig mätte jag med telefonen men det bullrar otroligt mycket. Vet två till som också har problem med bullret från Ecodan utedel. Vi måste ha den avstängd när vi går och lägger oss och grannarna klagar. Mycket jobbigt...

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #17 skrivet: 02 februari 2019, 14:31:38 »
Vanligt är nog en definitionsfråga, ni har inte ens samma modell  :)

Kör själv med en och vet flera i min närhet som inte har några konstiga oljud.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #18 skrivet: 13 februari 2019, 20:29:52 »
Hörde om en med oljud och enligt kunden var transportskydden borttagna.
Men, plastbiten som sitter under själva kompressorn satt kvar !!!

Har ni med oljud verkligen kollat under kompressorn så det skyddet är borttaget och inte bara skyddet på sidorna?
Man kan behöva lossa på infästningen till kompressorns fötter för att få bort den.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad octavia rs

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #19 skrivet: 17 februari 2019, 15:35:55 »
Kan ju vara värt att kolla så att alla transportsäkringarna är borta både frigoliten och plasten nere runt fötterna.

1-plans hus på 190kvm plus inbyggt garage på 30kvm i centrala Skåne byggt under 2010.
Platta: 300mm cellplast
Ytterväggar: H+H lättbetong 365mm.
Innerväggar: H+H lättbetong 100mm.
Tak: 500-600mm lösull
Uppvärmning: Mitsubishi luft/vatten Ecodan RP100 14kw, totalt 220kvm golvvärme.
Ventilation: Systemair VR400DC FTX aggregat.

bolian12

  • Gäst
bolian12
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #20 skrivet: 10 oktober 2019, 15:44:30 »
Hur har det gått för er? Jag har också en ecodan med nya utedelen. Den är ganska tyst framifrån 2m ut men brummar rejält in vid minusgrader. Låter som om det står en lastbil på tomgång vid huset. Och ja, jag har dubbelkollat att allt transportskydd är borta.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #21 skrivet: 31 januari 2021, 23:47:57 »
det kanske är så att maskinen känner av en sjunkande effektutgång och speedar upp fläkthastigheten. i inst för mr slim puhz-rp.ha4 finns en Low noise instruktion (9:1) en kontakt på utedelen. Jag har monterat en sådan på min puhz-sw 100yha, den sänkte "rusning" och oljud från fläktar. kanske finns det en sådan lösning i ditt fall.

Dammar av tråden lite då det blir aktuellt igen.
Nu när det är nära nollan så bildes det ofta frost på flänsarna och fläkten skapar ett buller som låter öronbedövande i huset.

Mitsubishi har såklart "aldrig hört talas om liknande".
Man känner sig ganska uppgiven.

Känner igen samma sak, "Lastbil som står på tomgång"

Jag missade ditt inlägg helt, men jag har nu kollat på manualer till mr slim puhz-rp.ha4 och hittar inget om Low Noise instruction (9:1).
Har du lust att hjälpa mig (oss) här?

Kan man öka intervallet för avfrostning?
Jag menar, om det är frost på flänsarna som gör att det börjar dåna mycket.
Kan man be sin installatör att öka intervallet av avfrostningar så det inte hinner bildas så mycket och därav tystare utedel?
För/nackdelar med dethär?
« Senast ändrad: 01 februari 2021, 00:15:18 av Stefan85 »

Utloggad Ecosubba

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #22 skrivet: 01 februari 2021, 10:42:18 »
Har en Zubadan PUHZ SHW80-YAA och den har jag klagat på ända sedan början pga det fruktansvärda oljudet just vid frostbildning.
Som andra beskriver det så är det som en gammal lastbil som står och brummar på tomgång. Hemskt störande!

Det är det fria luftflödet som hindras av frosten och då brummar fläkten hemskt.

Installatör och Mitsubishis representant har varit här och konstaterat eländet men sen lämnat utan åtgärd. Garantin värdelös.
Det komiska är att M skryter i reklamen över det motsatta dvs att den är EXTREMT tyst.

Utedelen måste stå långt från husväggen och så ska man inte ha grannar i närheten om man tänker installera en sådan här från Mitsubishi.

Utloggad MSJ123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #23 skrivet: 01 februari 2021, 15:29:18 »
Min låter också ganska högt mellan varven. PUHZ-SHW112YYA. Vi störs inte men är orolig för grannen. Funderar på ev ett kombinerat tak och bullerskydd mot grannen till nästa vinter. Har också funderat varför den kör fast den ser helt igenfrostad ut ibland. Mer utifrån effektivitet och verkningsgrad än ljudet.
Första vintern med pumpen så det ska bli spännande att se vart allt landar. Funkade bra vid 20 minus även om den lät högt ibland.
Mitsubishi zubadan PHUZ SHW 112 YAA  och  EHST20CY. Installerad juli 2020.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #24 skrivet: 01 februari 2021, 18:20:01 »
Mycket intressant att så många har samma problem och min installatör och Mitsubishi själva "har aldrig hört talas om liknande och då installerar vi dessa dagarna långa"

Husomhelst!
Nu är detta bara en teori.
Men i mitt förra inlägg så funderade jag på om det går att öka intervallet avfrostningar så att det inte bildas så mycket frost på flänsarna.

Citerar migsjälv:
"Jag menar, om det är frost på flänsarna som gör att det börjar dåna mycket.
Kan man be sin installatör att öka intervallet av avfrostningar så det inte hinner bildas så mycket och därav tystare utedel?
För/nackdelar med dethär?"

Jag hittade följande i Servicemanualen.
Jag tolkar det som att "High Humidity" är en funktion som gör att han avfrostar tidigare?
Min SW7 - 6 är idag OFF.
Notera också varningen!

Vad tror ni?

Utloggad Riala33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #25 skrivet: 01 februari 2021, 20:30:07 »
Att ändra switch 7-6 innebär inte tidigare avfrostning, däremot längre (till en högre sluttemperatur)

Utloggad Ecosubba

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #26 skrivet: 02 februari 2021, 09:46:38 »
Självklart så förnekar Mitsubishi dessa problem trots att de är välkända för dem.
Hade dom varit seriösa så hade de åtminstone försökt att lösa problemen och om det inte lyckas så får de lösa det ekonomiskt.
Vi har köpt en produkt som naturligtvis ska uppfylla alla kriterier enl. specifikationen. Detta ska gälla även vid frostbildning vilket är ett helt normalt driftläge för en VP. Detta sker ju så tätt som en gång per timme vilket innebär att det störande ljudet inträffar ofta.

Genom total förnekelse löses inga tekniska fel.

Utloggad Oladah

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #27 skrivet: 02 februari 2021, 22:10:26 »
Jag har en SW75 med samma problem, väldigt sällan avfrostning och låter riktigt mycket både fläkt och kompressor när det är några minusgrader. Nu tex har den gått 2.5 timme med full frost på lamellerna utan avfrostning.

Intressant och tråkigt att se att många andra har samma problem.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #28 skrivet: 05 februari 2021, 23:07:34 »
Tråkigt att vi är så många!
Jag kunde inte rekommendera Mitsubishi till varken min farsa eller min kollega efter oljudet.

Hursomhelst!
Nu har det varit minusgrader ettpar dagar nu och luften har blivit torr, nu är det lite bättre med oljudet. Något ni andra upplever också?
Men det lär komma tider där vi har fukt i luften nära nollan och det kommer dåna igen.


Att ändra switch 7-6 innebär inte tidigare avfrostning, däremot längre (till en högre sluttemperatur)

Tolkar du, som jag eller vet du?

Utloggad lödläckan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #29 skrivet: 28 april 2021, 19:42:30 »
stefan85. bifogar 2 bilder. pdf

Utloggad Flight107

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #30 skrivet: 18 juni 2021, 23:14:31 »
Jag har en WM85 som jag installerade i Februari precis innan köldknäppen. Bytte ut en CTC-anläggning från 2010 när fläkten gav upp för tredje gången på EcoAir 110. Den pumpen lät mycket när den frostade igen. Själva avfrostningen lät extremt mycket då fyrvägsventilen aktiverades med fullt järn på kompressorn. Lät som den skulle skära varje gång.

Mitsubishin går mycket tystare men har då och då irriterade ljud för sig. Bland annat ett helikopterliknade ljud när det är frost på den och den går på ett specifikt varvtal. Sjukt störigt när det händer. Jag bor vid havet i Skåne utanför Helsingborg och på vintern är det ofta fuktigt och dimmigt vilket gör det jobbigt för pumpen. Men det var samma visa med CTC:en och även den luftvärmepumpen vi har. Får de inte luft så låter det. Verkar bli störigare ljud desto färre antal blad fläkten har.

Jag kan leva med det även om det är jobbigt ibland. Det störigaste är dock när kompressorn går på något speciellt varvtal, för då tjuter det, likt en testton. Eller som tinitus, det fortplantar sig i hela huset och det hörs såpass högt att grannen trodde det var något larm som tjöt hos oss.

Jag är elektriker och har installerat pumpen själv tillsammans med en kille från VS-avdelningen på firman så jag kan bara klaga på mig själv.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #31 skrivet: 20 juni 2021, 11:17:40 »
Jag har en WM85 som jag installerade i Februari precis innan köldknäppen. Bytte ut en CTC-anläggning från 2010 när fläkten gav upp för tredje gången på EcoAir 110. Den pumpen lät mycket när den frostade igen. Själva avfrostningen lät extremt mycket då fyrvägsventilen aktiverades med fullt järn på kompressorn. Lät som den skulle skära varje gång.

Mitsubishin går mycket tystare men har då och då irriterade ljud för sig. Bland annat ett helikopterliknade ljud när det är frost på den och den går på ett specifikt varvtal. Sjukt störigt när det händer. Jag bor vid havet i Skåne utanför Helsingborg och på vintern är det ofta fuktigt och dimmigt vilket gör det jobbigt för pumpen. Men det var samma visa med CTC:en och även den luftvärmepumpen vi har. Får de inte luft så låter det. Verkar bli störigare ljud desto färre antal blad fläkten har.

Jag kan leva med det även om det är jobbigt ibland. Det störigaste är dock när kompressorn går på något speciellt varvtal, för då tjuter det, likt en testton. Eller som tinitus, det fortplantar sig i hela huset och det hörs såpass högt att grannen trodde det var något larm som tjöt hos oss.

Jag är elektriker och har installerat pumpen själv tillsammans med en kille från VS-avdelningen på firman så jag kan bara klaga på mig själv.


Tack för din input!
Jag känner igen din beskrivning.
Jag tjatade på min installatör och de skulle höra med Mitshubishi om att ska försöka fixa så utedelen avfrostar med tätare intervaller så det inte hinner bildas så mycket frost på kylflänsarna.
Väntat ett kvartal på "Mitshubishi ska återkomma nästa vecka"

Jag fårstår inte, vad har elinstallationen med taskig oljud att göra och att du får skylla dig själv?
Ganska enkel installation med tre faser till kraft och en fas + kommunikation till manövern?
(Jeapp, också elektriker)
Säg inte att Mitsubishi skyller på dig för felaktig elinstallation?

Utloggad Flight107

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #32 skrivet: 27 juni 2021, 15:21:38 »
Jag menade att eftersom jag köpte in den själv och installerade själv osv, så är det lätt för folk att säga att det är fel på intallationen.
Och jag kan inte tvinga någon annan än mig själv att pilla med menyer och optimera saker.
Det visste jag dock när jag köpte den och den var såpass billig att jag valde att chansa. På firman skruvar vi mest Nibe och CTC och de har sina nackdelar de också.

Som tur är hörs pumpen bara ibland, den gamla väsnades hela tiden. Men i jämförelse med poolvärmepumpen så är den ljudlös :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #33 skrivet: 29 juni 2021, 09:54:43 »
Det där med SW7 har jag lite input i, och det är att OM den bara avfrostar till en högre sluttemp så borde det stå "cold climate" inte "humid climate" - fast i översättningen kan det förstås bli fel ordalydelse.
Det är ytterst sällan man kan påverka något på luft/vatten eller luft/luft-värmepumpar från Asien, tyvärr.
Det borde inte vara svårt att lägga in möjligheterna att justera tempgivare +- 2°C t.ex., eller hur snart de skall börja avfosta, och hur högt upp i temp avfrostningen skall gå.
Ponera att värmepumpen vid en viss utetemp skall starta avfrostningen vid en skillnad i uteluft-temp och temp på köldmediet efter förångaren på -2 grader och du har en tempgivare som visar 1 grad fel, då kan det ge antingen onödiga avfrostningar eller en maskin som går med tjockt frostlager under en längre tid än tänkt.
Att då kunna gå in i en installatörsmeny och justera tempgivare eller avfrostnings-deltaT en aning kan ju inte vara direkt vådligt, tvärt om - det skulle nog minska reklamationer och kostnader betydligt....

Inlägget om CTC:n som bullrade styrker något min tes om att det har mycket med förväntningar att göra också, de flesta värmepumpar bullrar från tid till annan, och i de fall som de i fabriken inte "får fram" dessa speciella tillfällen i labbet så kan det säkert bli "fel" från fabrik, fel som man har svårt att återskapa, och ännu mer problem att erkänna - om man får ha förutfattade meningar om olika folkslag så är min i så fall att Asiater generellt har svårt att ta på sig ansvar utan starka bevis, helst på video med ljud så att det inte går förneka.
Detta har jag också kommunicerat med er som klagar - det behövs obestridliga bevis för att det ni påstår också stämmer för att de:
1. Skall tro att problemet finns
2. Skall börja utreda problemet

När man kommit så långt så krävs det ofta månader av utredning, tester, omprogrammerade moderkort, och nya tester.
Därpå skickas ett antal nya kort ut till kunder som klagar.

Inte sällan resulterar detta INTE i att alla pumpar åtgärdas, utan det kommer året därpå ut en ny modellbeteckning som har tidigare fel åtgärdade.

Även denna gång utan möjligheter att i efterhand påverka parametrarna om det skulle visa sig behövas.

Det är ett mycket märkligt uppträdande, men tyvärr inte ovanligt.
« Senast ändrad: 29 juni 2021, 09:57:28 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Krtek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Åboland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #34 skrivet: 29 juni 2021, 10:44:21 »
Gällande detta måste man väl lyfta på hatten för Nibe som möjliggjort kontinuerliga uppdateringar av firmwaren på ett sätt som slutanvändaren själv enkelt kan göra det hela på.
Må så vara att om man ser på det från annan vinkel så betyder det att man på Nibe vet att programvaran är på hälft då man ger ut maskinerna på marknaden.
Men tycker det är toppen att det går att uppdatera, då kan man i efterhand åtgärda fel som man kanske inte lyckats upptäcka i testskedet.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Ecosubba

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #35 skrivet: 06 oktober 2021, 17:57:13 »
Detta är ett elände som Mitsubishi vägrar att åtgärda trots att vi har garanti.

Felet är mätbart och kan jämföras med de angivna spec. som utedelen har.
Trots detta så vägrar dom att åtgärda felet.

Snart kommer den tiden då vi ska uppleva en "brummande lastbil" utanför husväggen.

Tips;
Se till att inga grannar finns inom 60-70 m om du ska köpa en sådan här.
Placera utedelen långt från din egen husvägg

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #36 skrivet: 07 oktober 2021, 20:03:41 »
Detta är ett elände som Mitsubishi vägrar att åtgärda trots att vi har garanti.

Felet är mätbart och kan jämföras med de angivna spec. som utedelen har.
Trots detta så vägrar dom att åtgärda felet.

Snart kommer den tiden då vi ska uppleva en "brummande lastbil" utanför husväggen.

Tips;
Se till att inga grannar finns inom 60-70 m om du ska köpa en sådan här.
Placera utedelen långt från din egen husvägg


Jeap.
Nu i dagarna är det 3:e och 4:e personen jag har avrått från Mitsubishi, kommer göra så tills jag får utedelen åtgärdad.

Min installatör fick svar från Mitsubishi att de kommer skicka en sensor till honom "i nästa vecka" som gör att utedelen avfrostar snabbare och inte kommer låta när kylflänsarna är igensatta.
-Detta var i Mars iår....!! Väntar fortfarande.

Jag tänkte dock prova att använda lite de-icer som avlägsar is från bilens vindruta till att spreya på kylflänsarna för att få utedelen att hålla tyst när de är fria från is.

Visst vet vi detta redan, men jag tänkte spela in skillnaden.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #37 skrivet: 08 oktober 2021, 07:13:07 »
de-icer, fungerar det alls?
Jag har testat det på min vindruta när det varit is på morgon, och bara runt 0 grader ute, ingen märkbar effekt alls jämför med om jag skulle spolat på lite ljummet vatten.
Hur tänkte du att det skulle få utedelen tystare om du sprayar på de-icer?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #38 skrivet: 09 oktober 2021, 10:36:59 »
de-icer, fungerar det alls?
Jag har testat det på min vindruta när det varit is på morgon, och bara runt 0 grader ute, ingen märkbar effekt alls jämför med om jag skulle spolat på lite ljummet vatten.
Hur tänkte du att det skulle få utedelen tystare om du sprayar på de-icer?

En/min teori som nämns i tråden är att,
när utedelen låter "som en gammal lastbil på tomgång" måste fläkten jobba mer med luftflödet genom kylflänsarna genom att "dra luften hårdare".
Fläktbladens baksida skapar ganska stort vortex då som resoneras upp.

Med andra ord, utedelen låter mest precis innan avfrostning då flyflänsarna är som mest igensatta.
Om jag tar de-icer så smälter jag frosten och troligen låter utedelen mycket mindre.
Vill bara bekräfta teorin.

Jag tycker både Julas och Biltemas De-Icer funkar bra ner till 4-5 minusgrader på vindrundan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #39 skrivet: 09 oktober 2021, 18:59:11 »
Jo, möjligen, men inte om du sprayar INNAN det fryser på...
Avfrostningen lär ju triggas vid samma parametrar med eller utan de-icer.
I så fall skall du spraya på just innan den skall avfrosta, och då blir det ingen skillnad på bullret.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Flight107

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #40 skrivet: 26 oktober 2021, 08:42:44 »
Nu har det gått ett tag sen jag var inloggad här. Har haft fullt upp med renovering. Jag har haft ett annat oljud från min pump också. Ett högt tjutande ljud. Det uppkommer bara vid ett visst varvtal på kompressorn. En kille från Mitsubishi var här och bytte mjukvara i utedel/innedel. Enligt honom var det expansionsventilen som ställde sig i något mindre bra läge.
Jag påpekade dock att ljudet var av elektronisk natur och verkar komma från de tre stora drosslarna ovanför kompressorn.
Efter uppdatering gick pumpen tyst ungefär till midnatt, då vaknade jag av tinnitusljudet igen och fick stänga av den.
Så det är tyvärr tillbaka på ruta ett.

Angånde fläktljudet så uppstår mullret redan när kylflänsarna är ordentligt fuktiga. Givetvis extra jobbigt för oss och för värmepumpen att vi bor nära havet i Skåne. Det är ofta dimma nu på nätter/morgonen.
Jag är ganska säker på att en fläkt med många mindre blad iställer för tre stora hade minskat ljudet rejält.

Utloggad Flight107

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #41 skrivet: 05 december 2021, 11:08:32 »
Nu har det gått lite längre tid och jag har märkt att något verkar ha ändrats sedan omprogrammeringen gjordes av Mitsubishi.
Första dagarna hade den svårt att hålla värmen i huset. Antingen för varmt eller för kallt. Detta har nu stabiliserats och funkar bra igen.
Fläkten hör jag inte inomhus längre. Innan lät det som en Helikopter flög över huset.
Nu hörs den bara ute. Förvisso ganska mycket när man står nära utedelen. Men det är ett ljud som avtar snabbt med avståndet. Ute på gatan fem meter från pumpen hör man den inte.
Jag tycker dock det blir lika mycket is innan avfrostning, så antagligen har man ändrat vilka varvtal fläkten jobbar på för att undvika det där jobbiga ljudet.

Tyvärr tjuter den fortfarande lite då och då. Alltid vid 25 Hz på kompressorn.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #42 skrivet: 05 december 2021, 21:45:58 »
Nu har det gått lite längre tid och jag har märkt att något verkar ha ändrats sedan omprogrammeringen gjordes av Mitsubishi.
Första dagarna hade den svårt att hålla värmen i huset. Antingen för varmt eller för kallt. Detta har nu stabiliserats och funkar bra igen.
Fläkten hör jag inte inomhus längre. Innan lät det som en Helikopter flög över huset.
Nu hörs den bara ute. Förvisso ganska mycket när man står nära utedelen. Men det är ett ljud som avtar snabbt med avståndet. Ute på gatan fem meter från pumpen hör man den inte.
Jag tycker dock det blir lika mycket is innan avfrostning, så antagligen har man ändrat vilka varvtal fläkten jobbar på för att undvika det där jobbiga ljudet.

Tyvärr tjuter den fortfarande lite då och då. Alltid vid 25 Hz på kompressorn.

Hejsan Flight107.

Jag slängde iväg ett mail till dig. Hoppas inte det är för påträngande. Ville skicka PM.

Jag lever också i samma helikopter hoovrande (eller gammal lastbil på tomgång bredvid huset) som du och vill gärna slippa. :-(

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #43 skrivet: 06 december 2021, 06:54:49 »
Är det vibrationer i stommen av huset, eller är det ljud från själva värmepumpen?
Om "lastbilsljudet" kommer från vibrationer så kan dämpare som dessa lösa problemet.
Just den där typen av stomljud brukar bero på vibrationer.
https://www.energibutiken.se/sv/vibrationsdampare/302-vibrationsdampare-premium-plus.html
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #44 skrivet: 06 december 2021, 18:06:45 »
Är det vibrationer i stommen av huset, eller är det ljud från själva värmepumpen?
Om "lastbilsljudet" kommer från vibrationer så kan dämpare som dessa lösa problemet.
Just den där typen av stomljud brukar bero på vibrationer.
https://www.energibutiken.se/sv/vibrationsdampare/302-vibrationsdampare-premium-plus.html

Tackar för åtanken.
Men sånna är redan monterade.

TROTS att utedelen är på en fristående betongplatta (1x1,5x0,4 m)
TROTS att dedär vibrationsdämparna är monterade
TROTS att alla rören är frilagdra (Även inne i chassit)
...Så låter skiten.


Utloggad Flight107

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #45 skrivet: 08 december 2021, 06:41:06 »
För min del så är det inte vibrationer utan kavitation. Alltså att fläkten inte får lyft enkelt uttryckt.
När problemen börjar så blåser det inget alls rakt framför fläkten, men står man vid sidan så känns ett pulsande lufttryck.
Det låter inte särskilt starkt, och det är ett väldigt lågfrekvent ljud. Likt när någon spelar musik med djup bas. Det hördes in hos grannarna också. Ljudet låter precis som rotorblad, vilket det är också, fast små :)
Tänk er en störtande helikopter i slowmotion, tjoff.......tjoff.......tjoff.
Ja svårt att beskriva. Omöjligt att beskriva bra samt få med på film.

Stefan85 jag återkommer till dig.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #46 skrivet: 08 december 2021, 07:12:13 »
Det där har jag varit med om på en luft/luftvärmepump som avfrostade lite väl sent (Kinamaskin) och i slutet av varje driftscykel så slutade det blåsa i mitten av fläkten, bara i periferin kunde man känna ett drag.
Inga missljud från fläkten dock.
Tyder alltså enligt min uppfattning att de avfrostar lite väl sent för att få det flöde den behöver.
Tror inte att det är god driftsekonomi heller.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #47 skrivet: 08 december 2021, 09:14:38 »
För min del så är det inte vibrationer utan kavitation. Alltså att fläkten inte får lyft enkelt uttryckt.
När problemen börjar så blåser det inget alls rakt framför fläkten, men står man vid sidan så känns ett pulsande lufttryck.
Det låter inte särskilt starkt, och det är ett väldigt lågfrekvent ljud. Likt när någon spelar musik med djup bas. Det hördes in hos grannarna också. Ljudet låter precis som rotorblad, vilket det är också, fast små :)
Tänk er en störtande helikopter i slowmotion, tjoff.......tjoff.......tjoff.
Ja svårt att beskriva. Omöjligt att beskriva bra samt få med på film.

Stefan85 jag återkommer till dig.


Det du beskriver låter som mitt fall också!
Jag har ett plank, ca. 6m från utedelen. Misstänker att ljudet resoneras upp mellan plank och husets yttervägg och det blir öronbedövande tillslut.

Tack snälla!


Det där har jag varit med om på en luft/luftvärmepump som avfrostade lite väl sent (Kinamaskin) och i slutet av varje driftscykel så slutade det blåsa i mitten av fläkten, bara i periferin kunde man känna ett drag.
Inga missljud från fläkten dock.
Tyder alltså enligt min uppfattning att de avfrostar lite väl sent för att få det flöde den behöver.
Tror inte att det är god driftsekonomi heller.

Jag har en liten teori om detdär.
Jag tror att, eftersom jag har 100YAA modellen, alltså 13kW max effekt så är min utedel för stor för huset.
162 kvm på tre våningsplan.

Eftersom han inte behöver så mycket energi för att hålla värmen igång, särskilt inte när frostbildningen är som värst (mellan 0 och +5 grader), kan han gå längre med igensatta kylflänsar och oljudet är ett faktum?
Jag borde avfrosta nu, men jag håller lite på det, då jag ändå inte behöver så mycket kapacitet. -tänket.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #48 skrivet: 08 december 2021, 09:21:07 »
Nja, jag tror det är så enkelt att de borde trigga avfrostningen lite snabbare.
Som regel styrs det där av difftemp mellan utetemp och temp på gasen efter förångaren, och om man har för stor deltaT som trigger så kan det täcka med luften som vispar runt INNE i maskinen för att gasen skall värmas tillräckligt, alltså även om det frostat på rejält utvändigt.
Min teori är att den börjar suga luft i mitten av fläkten, luften studsar mot insidan av förångaren och värmer gasen tillräckligt för att avfrostning inte skall triggas - den nedkylda luften skickas sedan ut i fläkthjulets periferi.
Det kan t.o.m vara så att tempgivaren som sitter på röret efter förångaren värms av luften som cirkulerar runt inne i utedelen - så det kanske skulle gå lösa genom att isolera den givaren utvändigt så den verkligen bara mäter gastemperaturen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #49 skrivet: 09 december 2021, 19:58:55 »
Det kan t.o.m vara så att tempgivaren som sitter på röret efter förångaren värms av luften som cirkulerar runt inne i utedelen - så det kanske skulle gå lösa genom att isolera den givaren utvändigt så den verkligen bara mäter gastemperaturen.

Tack för matnyttig information!
Är det rätt uppfattat att det är TH3 (Rödmarkerad) man ska isolera då?

EDIT:
Om det är TH3 så ska resistansen vara mellan 4.3 och 9,6 kOhm. Får ta och mäta upp det vid tillfälle
« Senast ändrad: 09 december 2021, 20:31:53 av Stefan85 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #50 skrivet: 09 december 2021, 20:44:07 »
Osäkert, det verkar ju finnas 3 tempgivare på den sidan av förångaren, men nr 3 verkar ju trolig. Brukar i alla fall sitta på samlingsröret efter förångaren, eller på ett av rören innan samlingsröret.

Det här är ju ett riktigt långskott, jag bara spekulerar fritt vad som skulle kunna orsaka denna typ av problem.
Det är ju uppenbart att det är nåt de inte "hittat" i sina labbtester i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #51 skrivet: 10 december 2021, 10:38:09 »
TH3 sitter ju som jag tolkar det placerad så att den vid värmedrift mäter temperaturen på köldmediet efter expansionsventilen men före evaporatorn, så den kan väl inte vara rätt?

Dock finns det ingen tempgivare efter evaportatorn men före kompressorn, där en sådan skulle behöva sitta för att kunna bedöma hur väl evaporatorn fungerar eller om det är för mycket frost relativt vad TH7 mäter i omgivningstemperatur.   Sc:,h

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3566
  • Karma +2/-0
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #52 skrivet: 10 december 2021, 12:57:20 »
Tolkar samma.
Hittar du TH6 i verkligheten? Sitter den på utgående förångare?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #53 skrivet: 10 december 2021, 13:50:03 »
Mmm, såg fel på streckade och hela linjen, så det stämmer.
Men jag undrar om det där schemat verkligen stämmer?
Kan de ha återanvänt ett AC-flödeschema och räknar med att ingen skall analysera det hela?
Ett sätt att avgöra det är ju att mäta temperaturen före/efter förångaren för att se vilken ledning som är varmare, det är den "varma" som skall isoleras.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #54 skrivet: 10 december 2021, 15:26:11 »
Tolkar samma.
Hittar du TH6 i verkligheten? Sitter den på utgående förångare?

Har inte manualen tillgänglig i skrivande stund.
Men minns jag rätt, så är kontakten till TH6 på kretskortet och då kan man följa tråden ut där den sitter i verkligheten.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #55 skrivet: 10 december 2021, 15:29:08 »
Mmm, såg fel på streckade och hela linjen, så det stämmer.
Men jag undrar om det där schemat verkligen stämmer?
Kan de ha återanvänt ett AC-flödeschema och räknar med att ingen skall analysera det hela?
Ett sätt att avgöra det är ju att mäta temperaturen före/efter förångaren för att se vilken ledning som är varmare, det är den "varma" som skall isoleras.

Schemat skall vara till min SW100YAA.

Utloggad Flight107

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #56 skrivet: 12 december 2021, 10:31:41 »
Om jag inte har sagt det innan så är min en WM85YAA. Och den värmer för tillfället bara huset på 160kvm. Den skall även värma garaget när jag har fått klart någon form av kulvert dit.

Jag har egentligen också för stor pump vid normal väderlek. Men eftersom huset ligger nära havet och det ofta blåser rätt bra så behövs den extra effekten för att inte behöva elpatronen.
Vid vindstilla dagar runt nollan eller strax under så lämnar pumpen för hög effekt på lägsta fart och slår då av lite väl ofta.
Tror också detta gör att den isar på bra, eftersom den klarar sig med luften som vispar runt i utedelen.

Jag tror att oljudet hade minskat om man hade valt en annan design på fläkten, fler blad helt enkelt.
Fler blad ger högre statiskt lufttryck och mindre ljud. Men fler blad ger också en mindre effektiv fläkt och dyrare tillverkning.
Tittar man på tex Nibe eller CTC så har de flera fläktblad med mindre stigning.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3566
  • Karma +2/-0
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #57 skrivet: 12 december 2021, 15:26:12 »
Jag skulle tro 5 blad är sweet spot.
Men det finns en till sak som är värd att fundera på. Desto fler blad desto mindre blir dem, då får de en högre resonansfrekvens som kan börja självsvänga med hur motorn är uppbyggd.
Gick till botten med vad ljudet berodde på min som har 7 eller 9 blad. Gjuten aluminiumfläkt. Känns lite som sjungande vinglas allt ihop, ylar friskt i vissa varvtal.

Tror absolut att ni löser era problem genom att modifiera signalen på avfrostningsrelevanta givaren. Bara så den visar 2-3 grader lägre, det är inte så svårt - om man inte är rädd för modifiera förstås.
Ännu enklare, givarkompensation finns inte i menyn så som på IVT väl?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Trelgob

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #58 skrivet: 12 december 2021, 19:39:33 »
Det där har jag varit med om på en luft/luftvärmepump som avfrostade lite väl sent (Kinamaskin) och i slutet av varje driftscykel så slutade det blåsa i mitten av fläkten, bara i periferin kunde man känna ett drag.
Inga missljud från fläkten dock.
Tyder alltså enligt min uppfattning att de avfrostar lite väl sent för att få det flöde den behöver.
Tror inte att det är god driftsekonomi heller.

Samma fenomen på min Zubadan. Kolla länken till videon där jag gjorde det enkla toapapper-testet.  Solklart att fläkten suger in luft i mitten och blåser ut i periferin. Luftflödet möts alltså mitt i propellern.  Detta kan omöjligen öka verkningsgraden!!  Katastrofalt dåligt av konstruktör / ingenjör!!

https://photos.app.goo.gl/DFL4tfUatfiaLaiz8
« Senast ändrad: 12 december 2021, 19:45:02 av Trelgob »

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #59 skrivet: 06 februari 2022, 23:53:52 »
Det har regnat hela dagen, nu är det 0 grader ute.
Det är rejält fuktigt och utedelen dånar som bara den med igensatta kylflänsar.

Passade på att ta De-Icer (som man använder till bilens vindruta).
Ljudbilden blev snabbt bättre. Både lägre och dånandet försvann.

Igentligen inte mycket nytt, men tänkte bara skriva och bekräfta ämnet på tråden.

Försökte själv med toapapperstestet, helt otroligt att man kan släppa ut en sådanhär dålig maskin på marknaden.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #60 skrivet: 07 februari 2022, 07:08:42 »
Ja just det!

Byggde ett bullerplank på 4m. (helt fristående från husväggen)
100mm markplatta och 28mm plankor som "botten".

Hjälpte inte ett skit!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #61 skrivet: 07 februari 2022, 09:40:14 »
Kanske skulle prova flytta in "utetempgivaren" på insidan av förångaren, det borde göra att den avfrostar lite oftare.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #62 skrivet: 12 februari 2022, 15:01:35 »
Okey, lite (possitiva) nyheter gällande oljud och tidigare avfrostning:
(Jag är ingen expert, delar bara med mig av mina erfarenheter!)

Vi är ju slående överens om att utedelen dånar mer och mer med växande frostbildning på kylflänsarna. Detta p.g.a fläkten vars luftflöde ändras när kylflänsarna är igensatta.

Jag var inne på att ändra SW7 dipp 6 till "ON" tidigare i tråden, men vågade inte riktigt p.g.a. varningen i manualen (V.g. se bilaga) samt avrådan här.

Nu har jag haft SW7 - 6 "ON" nästan en vecka och kan konstatera att:
Oljudet är märkbart bättre! Kylflänsarna fylls inte alls lika mycket med frost och fläkten kan "suga genom luften" genom hela cykeln.

Den stora fördelen med dethär är att han inte står och dånar i 1-2 timmar med helt igensatta kylflänsar. Oljudet "byggs" aldrig upp riktigt så mycket.

Nackdelen (kan vara) att han avfrostar flera gånger och bra mycket tidigare.
Jag har sett honom avfrosta flera gånger utan att det har kommit en endaste droppe kondens vatten.

Sämre ekonomi? Troligen, men det skiter jag i. Jag var beredd att köra elpatron för både värme och varmvatten.

Notera också att jag bor i Skåne! Jag har 4 km till havet och 3 km till en sjö!
Så jag har det ganska fuktigt.

Sedan vad Mitsubishi tolkar som "for high humidity" låter jag vara osagt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3566
  • Karma +2/-0
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #63 skrivet: 12 februari 2022, 18:35:20 »
Tråkigt att den avfrostar för ofta. Men hellre det, utan is blir avfrostningarna förhoppningsvis klara väldigt fort. Gör den det var 45:e minut oavsett hade jag tyckt det var jättebra. Ekonomin blir förmodligen bättre i alla fall. Står luften stilla i timmar plockas nästan ingen billig energi ut.
Även farligt för kompressorn när det är så.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #64 skrivet: 13 februari 2022, 09:35:55 »
Tråkigt att den avfrostar för ofta. Men hellre det, utan is blir avfrostningarna förhoppningsvis klara väldigt fort. Gör den det var 45:e minut oavsett hade jag tyckt det var jättebra. Ekonomin blir förmodligen bättre i alla fall. Står luften stilla i timmar plockas nästan ingen billig energi ut.
Även farligt för kompressorn när det är så.

Inget ifrågasättande här, bara nyfiken varför det är så?
Varför är det farligt för kompressorn med stillastående luft? Inget att arbeta med, så att säga?
Vidare, andra hävdar att färre avfrostningar är bättre för ekonomin, då avfrosning "kostar".

Jag vet inte, jag känner att maskinen gör sitt jobb annars, vill bara bli av med oljudet.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3566
  • Karma +2/-0
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #65 skrivet: 13 februari 2022, 12:12:07 »
Inget ifrågasättande här, bara nyfiken varför det är så?
Varför är det farligt för kompressorn med stillastående luft? Inget att arbeta med, så att säga?
Vidare, andra hävdar att färre avfrostningar är bättre för ekonomin, då avfrosning "kostar".

Jag vet inte, jag känner att maskinen gör sitt jobb annars, vill bara bli av med oljudet.
Lite att det inte är något att arbeta med, men väldigt sekundärt perspektiv.
Utan den får svårt att göra sina förväntade steg med köldmediet. Efter expansionsventilen börjar värmeupptagningen. Vätska i lågt tryck ska kokas. När det kokar tar det upp värme. Detta ska ske i förångaren med hjälp av uteluften som energikälla.
Flödeshastigheten i detta förångningssteg regleras av expansionsventilen. Feedback sitter efter förångaren. Det får inte gå för fort och inte för långsamt. Måste man välja får det gärna ske en fullständig förångning, dvs för långsamt.

Passerar det ändå vätska så kommer det till kompressorn, som kan vara varierande bra på ta hand om vätska. Men det är aldrig mening att kompressorn ska få vätska, för det är tanken att uteluften ska vara energikällan, inte kyla där  man vill ha värme -> kompressorn och fram till expansionsventilen.

Om kompressorn kyls internt av köldmediet sjunker även oljetemperaturen. Oljan bör ha driftstemperatur för att hållas i bra skick, viskositet och inte binda köldmedium som förstör smörjande egenskaper.

Gör expansionsventilen sitt jobb så kan inte vätska gå tillbaka till kompressorn. Men med tanke på vad man kan se i fält så sker nog inte detta helt perfekt i verkligheten. Sker ingen värmeupptagning så bör flödet vara helt/nästan still, då stannar den på lågtryckslarm och det larmet har jag aldrig sett någon Mitshubishiägare skriva.
Då kan man bara gissa vad som händer. Om invertern sänker kompressorn så får den igenisade kondensorn mer kapacitet att ge värme, då kan den hålla sig ifrån larmet. Kör kompressorn för fullt, ja då är det absolut vätska som går vidare.

Så vad som händer exakt behöver man koppla in monometerställ för att se.

Verkningsgrad


Avfrostningar möjliggör för uteluften att koka köldmediumet, så köldmediumet kan ta upp ny energi.
Om man jämför specifikationen på en värmepump som går i 0 gradig utetemperatur mot -20 så är COP förmodligen cirka +- 3,75 respektive +- 2,2. Det är ju bara tillgänglig energi som skiljer här om framledningen är den samma.
Är det en ishög över förångaren så "flyttar du" värmepumpen in i ett klimat där det är kallare "ute". Då sjunker verkningsgraden likt labbsiffrorna i optimalt förhållande.

Så det vill man ju inte. En igenisad värmepump skulle jag tro har COP max 1,5. Offra 5 minuter avfrostning för att få tillbaka verkningsgraden till 3,75 kan vara värt att offra 3-5 minuter avfrostning. Desto oftare man avfrostar desto snabbare smälts isen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #66 skrivet: 15 februari 2022, 13:29:04 »
Lite att det inte är något att arbeta med, men väldigt sekundärt perspektiv.
Utan den får svårt att göra sina förväntade steg med köldmediet. Efter expansionsventilen börjar värmeupptagningen. Vätska i lågt tryck ska kokas. När det kokar tar det upp värme. Detta ska ske i förångaren med hjälp av uteluften som energikälla.
Flödeshastigheten i detta förångningssteg regleras av expansionsventilen. Feedback sitter efter förångaren. Det får inte gå för fort och inte för långsamt. Måste man välja får det gärna ske en fullständig förångning, dvs för långsamt.

Passerar det ändå vätska så kommer det till kompressorn, som kan vara varierande bra på ta hand om vätska. Men det är aldrig mening att kompressorn ska få vätska, för det är tanken att uteluften ska vara energikällan, inte kyla där  man vill ha värme -> kompressorn och fram till expansionsventilen.

Om kompressorn kyls internt av köldmediet sjunker även oljetemperaturen. Oljan bör ha driftstemperatur för att hållas i bra skick, viskositet och inte binda köldmedium som förstör smörjande egenskaper.

Gör expansionsventilen sitt jobb så kan inte vätska gå tillbaka till kompressorn. Men med tanke på vad man kan se i fält så sker nog inte detta helt perfekt i verkligheten. Sker ingen värmeupptagning så bör flödet vara helt/nästan still, då stannar den på lågtryckslarm och det larmet har jag aldrig sett någon Mitshubishiägare skriva.
Då kan man bara gissa vad som händer. Om invertern sänker kompressorn så får den igenisade kondensorn mer kapacitet att ge värme, då kan den hålla sig ifrån larmet. Kör kompressorn för fullt, ja då är det absolut vätska som går vidare.

Så vad som händer exakt behöver man koppla in monometerställ för att se.

Verkningsgrad


Avfrostningar möjliggör för uteluften att koka köldmediumet, så köldmediumet kan ta upp ny energi.
Om man jämför specifikationen på en värmepump som går i 0 gradig utetemperatur mot -20 så är COP förmodligen cirka +- 3,75 respektive +- 2,2. Det är ju bara tillgänglig energi som skiljer här om framledningen är den samma.
Är det en ishög över förångaren så "flyttar du" värmepumpen in i ett klimat där det är kallare "ute". Då sjunker verkningsgraden likt labbsiffrorna i optimalt förhållande.

Så det vill man ju inte. En igenisad värmepump skulle jag tro har COP max 1,5. Offra 5 minuter avfrostning för att få tillbaka verkningsgraden till 3,75 kan vara värt att offra 3-5 minuter avfrostning. Desto oftare man avfrostar desto snabbare smälts isen.


Tack för uttömmande och bra svar! Det är sådant här som lyfter forumet! :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #67 skrivet: 15 februari 2022, 13:36:06 »
Jag har loggat en värmepump som gick med för täta avfrostningar, avfrostade som regel innan det bildats någon frost alls synligt.
Resultatet var förvånande, det tog 7 minuter och under den tiden förbukades elenergi för 3 öre om man räknar med elpris 1 kr.
Så onödiga avfrostningar är BILLIGA, så det är säkert en perfekt lösning för er som har dessa problem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #68 skrivet: 19 februari 2022, 19:50:38 »
Jag har loggat en värmepump som gick med för täta avfrostningar, avfrostade som regel innan det bildats någon frost alls synligt.
Resultatet var förvånande, det tog 7 minuter och under den tiden förbukades elenergi för 3 öre om man räknar med elpris 1 kr.
Så onödiga avfrostningar är BILLIGA, så det är säkert en perfekt lösning för er som har dessa problem.

Tack för matnyttig information.
Jo, han är som sagt märkbart tystare. Men fortfarande hörs han in, så det blir att flytta utedelen.
Men för någon annan kanske snabbare avfrostningar är en permanent lösning.

Utloggad EonsBästaKund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #69 skrivet: 29 april 2022, 16:11:15 »
Hur har det gått för alla er med zubadan utedelar? Någon lösning från mitsubishi?

Har ni något framför eller på sidan av era utedelar som gör att ljudet studsar tillbaka rakt in i huset?

Har själv beställt en och ska nog fråga om att ställa om till Sw7 som en användare ovan gjort om oljudet skulle uppstå.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #70 skrivet: 04 maj 2022, 19:24:43 »
Hur har det gått för alla er med zubadan utedelar? Någon lösning från mitsubishi?

Har ni något framför eller på sidan av era utedelar som gör att ljudet studsar tillbaka rakt in i huset?

Har själv beställt en och ska nog fråga om att ställa om till Sw7 som en användare ovan gjort om oljudet skulle uppstå.

Svar från Mitsubishi kan du glömma.
Antingen får du "vi har aaaaaaldrig hört talas om liknande" eller "Det ska vara så".

Nu har jag en Ecodan utedel (SW100YAA) och den dånar väldigt mycket.
Men så som jag tolkar forumet så har Zubadanutedelarna samma dånande.
Igentligen inte så konstigt, det är väldigt liknande utrustning.

SW7-6 gjorde så min utedel låter märkbart mindre, men ändå dånar den mycket.

Att ljudet studsar tillbaka låter lite långsökt i mitt fall. Det är mer än 13 m ljudet färdas.
Men man ska aldrig äga aldrig.

Utloggad EonsBästaKund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #71 skrivet: 05 maj 2022, 18:50:57 »
Tråkigt! Jag kommer väl få reklamera allt om det är för mycket oljud, bli en jobbig kund helt enkelt ;)

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #72 skrivet: 07 maj 2022, 07:33:32 »
Ni som har problem med avfrostning på utedelen. Har ni lite vatten i systemet tex golvvärme eller 1 rörs system som gör att det inte finns nog med energi för värmepumpen att hämta när den ska avfrosta?
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

Utloggad bolian

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #73 skrivet: 11 maj 2022, 08:23:49 »
Nä jag har stora mängder vatten. Vad jag kan se så hade det värsta oljudet försvunnit om den bara satt igång avfrostningen i tid. Så sent som någon vecka sedan (någon minus) stod den och krystade i 20min innan iglon gav med sig. Bifogar ett videoklipp...
« Senast ändrad: 11 maj 2022, 08:36:47 av bolian »

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #74 skrivet: 11 maj 2022, 19:36:54 »
Nä jag har stora mängder vatten. Vad jag kan se så hade det värsta oljudet försvunnit om den bara satt igång avfrostningen i tid. Så sent som någon vecka sedan (någon minus) stod den och krystade i 20min innan iglon gav med sig. Bifogar ett videoklipp...

Ser ut som min gjorde innan min tekniker uppmanade mig att ställa om till tidigare avfrostning.
Se om det hjälper dig?
SW7-6 på utedelens kretskort, bild finns längre upp i tråden

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #75 skrivet: 11 maj 2022, 19:39:10 »
Ni som har problem med avfrostning på utedelen. Har ni lite vatten i systemet tex golvvärme eller 1 rörs system som gör att det inte finns nog med energi för värmepumpen att hämta när den ska avfrosta?

Problem med avfrosning är väl inte riktigt bekymmer för oss.
Det är oljudet tiden innan avfrostning då det dånar som f*n.

Utloggad bolian

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #76 skrivet: 07 augusti 2022, 20:51:39 »
Ser ut som min gjorde innan min tekniker uppmanade mig att ställa om till tidigare avfrostning.
Se om det hjälper dig?
SW7-6 på utedelens kretskort, bild finns längre upp i tråden
Tyvärr var den DIP-switchen redan på on när filmen gjordes :'(
« Senast ändrad: 07 augusti 2022, 20:55:46 av bolian »

Utloggad Yamdan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #77 skrivet: 09 augusti 2022, 10:46:07 »
Varför verkar det som Mitsubish avråder att den ska avfrosta oftare?? Som det står på den där bilden
Vad kan hända?

Även jag bor i SKåne och reagerade över hur jäkla mkt den fylldes innan den avfrostade!  Alltid fuktigt här nere!
Så frågan är om man inte borde sätta den där Switchen för High Humidity till On även hos mig?

« Senast ändrad: 09 augusti 2022, 10:49:16 av Yamdan »

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #78 skrivet: 09 augusti 2022, 16:30:36 »
Varför verkar det som Mitsubish avråder att den ska avfrosta oftare?? Som det står på den där bilden
Vad kan hända?

Även jag bor i SKåne och reagerade över hur jäkla mkt den fylldes innan den avfrostade!  Alltid fuktigt här nere!
Så frågan är om man inte borde sätta den där Switchen för High Humidity till On även hos mig?

Prova!
Jag har haft min utedel så ett tag nu och inte märk att han mår dålig. Har heller inte fått några felmeddelande.
Elförbrukningen är samma
Citerar migsjälv:
"Nu har jag haft SW7 - 6 "ON" nästan en vecka och kan konstatera att:
Oljudet är märkbart bättre! Kylflänsarna fylls inte alls lika mycket med frost och fläkten kan "suga genom luften" genom hela cykeln.

Den stora fördelen med dethär är att han inte står och dånar i 1-2 timmar med helt igensatta kylflänsar. Oljudet "byggs" aldrig upp riktigt så mycket."

HBergren ger ett uttömande bra svar som försvarar högre intervall på avfrostningarna.

Utloggad Yamdan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #79 skrivet: 09 augusti 2022, 19:45:15 »
Prova!
Jag har haft min utedel så ett tag nu och inte märk att han mår dålig. Har heller inte fått några felmeddelande.
Elförbrukningen är samma
Citerar migsjälv:
"Nu har jag haft SW7 - 6 "ON" nästan en vecka och kan konstatera att:
Oljudet är märkbart bättre! Kylflänsarna fylls inte alls lika mycket med frost och fläkten kan "suga genom luften" genom hela cykeln.

Den stora fördelen med dethär är att han inte står och dånar i 1-2 timmar med helt igensatta kylflänsar. Oljudet "byggs" aldrig upp riktigt så mycket."

HBergren ger ett uttömande bra svar som försvarar högre intervall på avfrostningarna.

Ja jag tror jag provar helt enkelt. Kommer ihåg förra höst/vintern hur jäkla igen proppad den blev innan den avfrostade.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #80 skrivet: 10 augusti 2022, 10:23:37 »
Jag har loggat vanliga luft/luftvärmepumpar och kan konstatera att frekventare avfrostningar inte kostar så mycket som man kan tro i förlorad effektivitet, ju mindre frost det är på förångaren desto kortare tid avfrostar maskinen.
Många tillverkare avfrostar tills gasen i utedelen kommer upp över 15-18 grader, och det går ju mycket fortare om det är lite frost, men tar längre tid om det är mycket frost, och med tanke på att COP rimligen blir låg om det är mycket frost på förångaren så är det troligen an bra affär att avfrosta innan det är allt för mycket frost på förångaren.

Mycket av värmen som "körs ut" för avfrostningen återvinns ju dessutom direkt när maskinen börjar värma igen, och TAR värme från utedelen.

För något år sedan räknade jag ut att avfrostningen kostade typ 3 öre om elpriset låg på 1 kr/kWh, OM det var lite frost på förångaren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Yamdan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #81 skrivet: 10 augusti 2022, 15:14:03 »
Jag har loggat vanliga luft/luftvärmepumpar och kan konstatera att frekventare avfrostningar inte kostar så mycket som man kan tro i förlorad effektivitet, ju mindre frost det är på förångaren desto kortare tid avfrostar maskinen.
Många tillverkare avfrostar tills gasen i utedelen kommer upp över 15-18 grader, och det går ju mycket fortare om det är lite frost, men tar längre tid om det är mycket frost, och med tanke på att COP rimligen blir låg om det är mycket frost på förångaren så är det troligen an bra affär att avfrosta innan det är allt för mycket frost på förångaren.

Mycket av värmen som "körs ut" för avfrostningen återvinns ju dessutom direkt när maskinen börjar värma igen, och TAR värme från utedelen.

För något år sedan räknade jag ut att avfrostningen kostade typ 3 öre om elpriset låg på 1 kr/kWh, OM det var lite frost på förångaren.

Tack för bra svar, funderar om jag ska köra normalt läge under sommaren sedan när fukten kommer till hösten köra över den i andra läget. Borde väl vara vettigt?

Behöver man stänga av maskinen när man ändrar den? Kanske vettigt oavsett då där är ström :-)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #82 skrivet: 10 augusti 2022, 15:45:55 »
Låter vettigt.
Å andra sidan tror jag inte att driften påverkas sommartid oavsett hur du har brytaren ställd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Yamdan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #83 skrivet: 17 augusti 2022, 21:04:11 »
Låter vettigt.
Å andra sidan tror jag inte att driften påverkas sommartid oavsett hur du har brytaren ställd.

Har försökt få lite svar av Mitsubishi ang vad eller när de anser man ska använda denna inställning men 0 och inget svar :-(.

Fick svar av Supporten nu och enligt nedan är det som händer när man har den i High Humidity

Du kan ändra switchen för hög luftfuktighet, men det måste vara spänningslöst när du gör det.
Den ökar sluttemperaturen vid avfrostning, dvs den kommer att avfrosta lite längre.
« Senast ändrad: 23 augusti 2022, 10:44:58 av Yamdan »

Utloggad ZolOO

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #84 skrivet: 16 september 2022, 15:31:51 »
Hej! Funderar på att sätta in en Mitsubishi Ecodan eller en Thermia men när man läser här om vilka problem ni har med avfrostningen på Ecodan så blir jag väldigt osäker. Har ni fortfarande problem eller är det löst?Har en arbetskamrat som har en Ecodan och han tycker också att den låter en del men han tror på att sätta gummi under maskinen.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #85 skrivet: 16 september 2022, 21:53:27 »
Hej! Funderar på att sätta in en Mitsubishi Ecodan eller en Thermia men när man läser här om vilka problem ni har med avfrostningen på Ecodan så blir jag väldigt osäker. Har ni fortfarande problem eller är det löst?Har en arbetskamrat som har en Ecodan och han tycker också att den låter en del men han tror på att sätta gummi under maskinen.


Inget fel på Ecodanen, bara du ställer den mitt i skogen så ingen hör.
Lite som när ett träd faller och ingen hör den.....

Skämt och sidor, jag har löst "mitt" problem med att ställa utedelen ca 7 m ifrån huset och kapslat in den med ljuddämpande material och träd.
Vet inte hur andra har gjort det.

Hälsa arbetskamraten att gummiben kommer inte hjälpa.
Kolla tidigare inlägg i tråden här, jag provade, hjälpte inte ett smack.
Både med gummi och special stålfjäderben.

Utloggad ZolOO

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #86 skrivet: 17 september 2022, 14:14:22 »
Vad är det för något slags oljud? Är det ett vinande ljud och är det just vid avfrostningen? Inte annars?
Kan man ställa in den så den avfrostar vissa tider typ som på morgonen?

Utloggad sigge01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #87 skrivet: 17 september 2022, 14:32:36 »
Ni som har problem har ni gas eller vatten mellan ute och innedel? Har vatten på min och tycker inte den låter speciellt mycket, visst är ljudet från den lite högre alldeles före avfrostning men inget som vi reagerat nått speciellt på.
Mitsubishi Electric Ecodan Package 200 lit Tank +W85YAA 165kvm golvvärme+element

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3566
  • Karma +2/-0
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #88 skrivet: 17 september 2022, 17:32:34 »
Vad är det för något slags oljud? Är det ett vinande ljud och är det just vid avfrostningen? Inte annars?
Kan man ställa in den så den avfrostar vissa tider typ som på morgonen?
Lågfrekvent buller. Kvävd fläkt.

Det låter för att det bygger så mycket is på baksidan att fläkten kvävs. Det måste bort direkt för att fortsätta ekonomisk drift. Inte planerbart fysiskt och mjukvarumässigt. Vid 3 grader ute och neråt brukar de flesta luftvatten kräva avfrostning var 45-90:e minut. Sällan bra att ha det mer sällan än 60:e minut.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #89 skrivet: 17 september 2022, 21:38:30 »
Lågfrekvent buller. Kvävd fläkt.

Det låter för att det bygger så mycket is på baksidan att fläkten kvävs. Det måste bort direkt för att fortsätta ekonomisk drift. Inte planerbart fysiskt och mjukvarumässigt. Vid 3 grader ute och neråt brukar de flesta luftvatten kräva avfrostning var 45-90:e minut. Sällan bra att ha det mer sällan än 60:e minut.

Precis som HBerggren beskriver,
tänk dig en gammal lastbil som står på tomgång precis på andra sidan av ytterväggen.
Vibrerar in överallt.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #90 skrivet: 25 september 2022, 16:39:20 »
Sådär! Som trådskapare tänkte jag också skriva en "lösning" på denhär tråden, mer exakt hur jag löste att utedelen inte störde oss längre.

1. Det som gjorde mycket var att ställa om SW7 - 6 till "ON"
Citerar migsjälv:
"nästan en vecka senare kan jag konstatera att:
Oljudet är märkbart bättre! Kylflänsarna fylls inte alls lika mycket med frost och fläkten kan "suga genom luften" genom hela cykeln.

Den stora fördelen med dethär är att han inte står och dånar i 1-2 timmar med helt igensatta kylflänsar. Oljudet "byggs" aldrig upp riktigt så mycket."

2. Ställde utedelen 6 m ifrån huset på egen platta och kapslade in sidorna med staketben som hade jalusi-mönster. Hade markplattor liggande, så jag använde upp de som dämpningsmaterial










Utloggad Yamdan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #91 skrivet: 25 september 2022, 20:19:05 »
Sådär! Som trådskapare tänkte jag också skriva en "lösning" på denhär tråden, mer exakt hur jag löste att utedelen inte störde oss längre.

1. Det som gjorde mycket var att ställa om SW7 - 6 till "ON"
Citerar migsjälv:
"nästan en vecka senare kan jag konstatera att:
Oljudet är märkbart bättre! Kylflänsarna fylls inte alls lika mycket med frost och fläkten kan "suga genom luften" genom hela cykeln.

Den stora fördelen med dethär är att han inte står och dånar i 1-2 timmar med helt igensatta kylflänsar. Oljudet "byggs" aldrig upp riktigt så mycket."

2. Ställde utedelen 6 m ifrån huset på egen platta och kapslade in sidorna med staketben som hade jalusi-mönster. Hade markplattor liggande, så jag använde upp de som dämpningsmaterial





Det jag reagerade på förra vintern var att kylflänsarna fylldes rejält men vid avfrostning så blev de helt rena dvs sätta switchen i high humidity borde inte göra skillnad för min del.

Detta eftersom enligt Mitsubishi så avfrostar den bara längre med högre värme inte oftare vilket jag hade önskat?

 dontknow

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #92 skrivet: 22 november 2023, 11:27:44 »
Ja då vart det vinter igen. -1 ute och utedelen blir ordentligt isig och det låter som en lastbil så på tomgång i huset.

 Bor också i Skåne så det är fuktigt för det mesta.
« Senast ändrad: 22 november 2023, 11:49:29 av Kritan »

Utloggad andreas_n

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #93 skrivet: 25 januari 2024, 10:29:44 »
Hej!

Verkar som att jag råkat ut för en högljudd Zubudan... (att man inte googlade upp detta innan köp...)
Nu när det varit flera minusgrader (Skåne) så har den låtit högt och följer med rören i källaren samt dem vibrerar.
Min ÅF har pratat med Mitsubishi och skickat in filmer men dem svarar likt tidigare i denna tråd...
Har någon av er fått någon rätsida på utedelarna? Hjälper det mycket att ändra  SW7 switchen i utedelen?

/Andreas

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #94 skrivet: 14 februari 2024, 22:21:26 »
Den här "fixen" med att ställa in tätare avfrostning. Vad är egentligen definitionen av fuktigt klimat? Jag bor i mellanskåne med ständigt regnande, hög luftfuktighet större delen av vintern.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!