Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: AP25 Solid eller FT25 Ninja  (läst 1051 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Peter12345

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
AP25 Solid eller FT25 Ninja
« skrivet: 29 oktober 2022, 10:13:11 »
Förutsättningarna är 35 kvm isolerat garage på oisolerad platta, främst för underhållsvärme men vill tillfälligt kunna ta upp temperaturen även på vintern. Har inga andra element i garaget och kommer förvara t.ex. högtryckstvätten så vill att det åtminstone aldrig ska bli minusgrader inne.

FT25 kostar 3000 mer än AP25 där jag kollat.

Har några funderingar kring valet.
* Kommer AP25 lyckas hålla frostfritt utan annan stödvärme även om det blir -30 ute några dagar / en vecka? Vad kan man tro att den ger för effekt vid -30?
* Om jag tror att jag sparar 2000 kWh med Ninja, kan man gissa vilt vad besparingen blir med AP med dess något lägre COP? (Finns det någon chans att räkna hem de extra 3000)
* Kan FT25 vara ”för stor” för mitt garage och därför gå mycket av/på? Kanske är AP25 ett bättre alternativ av den anledningen?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: AP25 Solid eller FT25 Ninja
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2022, 11:05:34 »
Om du tillfälligt vill kunna ta upp värmen i garaget även när det är kallt på vintern så skulle jag säga FT25 som ger 3,6 kW vid -15 °C. Det går åt väldigt mycket värme för att någorlunda snabbt få upp innetemperaturen. Några -30 °C blir det dock inte alls i Stockholmstrakten utan på sin höjd någon enstaka natt neråt -20 °C. Dimensionerande vinterutetemperatur DVUT är runt -16 °C i Stockholmsområdet. AP25 är inte specad till lägre än -20 °C. Skillnaden i energibesparing mellan FT25 och AP25 blir bara marginell.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Peter12345

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: AP25 Solid eller FT25 Ninja
« Svar #2 skrivet: 29 oktober 2022, 11:18:22 »
Haha, inser nu vilken felaktig uppfattning jag hade om hur kallt det faktiskt (inte) blir på vintern här. :)

Det verkar ju på alla sätt och vis som det kloka valet är AP25 för mig, synd att innedelen är större men kanske är det inte värt 3000 för detta enbart. Att kunna dra upp temperaturen fort de kallaste dagarna på året tror jag att jag kan leva utan.

Om jag trots detta väljer Ninjan, finns det någon nackdel som jag bör beakta i mitt fall utöver att den är dyrare? T.ex. att den kommer gå mycket av/på?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: AP25 Solid eller FT25 Ninja
« Svar #3 skrivet: 29 oktober 2022, 11:30:22 »
FT25 har faktiskt aningen lägre minsta effekt än AP25, 0,9 mot 1,0 kW enligt specen. Att en värmepump i garaget går mycket on/off bekymrar inte mig det minsta. Däremot inne i huset är det skönare med inverter som håller innetemperaturen jämn när det börjar bli kallt ute. Prisskillnaden verkar vara 2500 kr om man tittar på https://comfortab.se/.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!