Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bosch EHP 2,0 EW 1,3 - Fylla pÃ¥ vatten?  (läst 2225 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

frofrik

  • Gäst
frofrik
Bosch EHP 2,0 EW 1,3 - Fylla på vatten?
« skrivet: 15 september 2015, 19:19:22 »
Hej,

Har precis flyttat in i en lägenhet som har en Bosch EHP 2,0 EW 1,3 installerad.
Igår så gick jag igenom instruktionerna för underhåll, och såg då att trycket i värmesystemet endast låg på 0,8 bar. När jag då skulle fylla på med vatten så skakade och tjöt rören så fort jag öppnade ratten för påfyllnad. Kunde fylla på ändå men ska dom verkligen bete sig så?

Idag när jag kollade igen så var trycket nere på 0. Kunde fylla på med vatten normalt till strax över 1 bar innan rören börja skaka och tjuta på samma sätt när ratten för påfyllnad är öppen. Efter att ha stängt av påfyllnaden så upptäckte jag att det droppar vatten ur slangen som kommer från säkerhetsventilen för värmevatten, testade att öppna den några gånger för att se om den bara glappar lite, men får det inte att sluta droppa helt.

Enligt manualen ska man spola igenom säkerhetsventilen för tappvatten, när jag öppnar denna händer absolut ingenting, ska det vara så? Dom tidigare ägarna har kryssat över den punkten i manualen, så misstänker att det kanske inte gäller.

Eftersom jag inte haft någon värmepump tidigare så är jag helt ny på detta.
1. Hur kommer det sig att jag upplever att rören skakar och tjuter vid påfyllnad? (gör jag något fel?)
2. Är det normalt att det hela tiden släpps ut lite vatten ur säkerhetsventilen för värmevatten, eller håller den inte tätt?
3. Säkerhetsventilen för tappvatten, ska den inte gå att spola igenom?

Tack på förhand!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bosch EHP 2,0 EW 1,3 - Fylla på vatten?
« Svar #1 skrivet: 16 september 2015, 08:36:15 »
Hej!
Nått är ju knas och jag gissar på massor av luft i systemet.
Det kan tjuta lite i påfyllnadsventilen men skakar det tyder det på att det finns mycket luft i grejerna.
Det kan då finnas luft både i radiatorer och i själva pannan, radiatorerna luftas på en nippel på varje radiator, pannan luftas på säkerhetsventilen som sitter längst upp (den sitter i höjd med manöverpanelen bakom fronten).
Fyll på mellan luftningarna, kolla på manometern.
Sen kan säkerhetsventilen för varmvatten vara trasig, det är därför inget händer.
Men den brukar kunna lätta lite om man fyller på systemet och pannan värmer upp vattnet, inget konstigt med det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad frofrik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch EHP 2,0 EW 1,3 - Fylla på vatten?
« Svar #2 skrivet: 16 september 2015, 09:41:29 »
Hmm, jag har inga vattenradiatorer, men nu var trycket nere på 0 imorse igen.
Testade att lufta samtidigt som jag fyllde på, och jäklar vad luft det verkade finnas där inne. Kunde fylla på efter jag hade fått ut all luft utan att jag fick dessa skakningar som tidigare.

Det droppar dock fortfarande ur säkerhetsventilen, men hoppas att det är för att jag fyllt på.
Nu håller jag tummarna att den behåller trycket bara.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bosch EHP 2,0 EW 1,3 - Fylla på vatten?
« Svar #3 skrivet: 16 september 2015, 14:32:53 »
Har du golvvärme?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!