Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Lars N
« skrivet: 24 januari 2017, 22:19:25 »

Borde väl också vara möjligt att ta bort lite tätningslist i fönster om man vill ha lite bättre ventilation, istället för att sätta in Fresh-ventiler.
Är ju ganska lätt att justera om det blir lite för mycket/lite kall inluft.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 11 februari 2016, 20:51:40 »

Problem solved!  tummenupp
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 11 februari 2016, 16:26:45 »

De nya.

Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 11 februari 2016, 16:23:14 »

Det gick bra. Vi ersatte med en annan typ av ventiler (i sovrummet). Sen flyttade vi. I det nya huset har vi gjort samma. Annan typ av ventiler. 2 nya i sovrummet. Ska försöka fota den nya.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 06 februari 2016, 22:17:13 »

5 år sen, hur gick det? Numera finns fresh luftriktare här: http://www.fresh.se/sv/tillbehoer-vaeggventiler/luftriktare-fresh-80.php
Passar även till termostatreglerade Fresh som väl är.
Får se om det blir aktuellt, hittills har det funkat bra utan här.
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 03 mars 2011, 22:05:00 »

Nu har jag tejpat nedre delen och sidorna. Luften åker rakt upp i taket. Verkar ok. Men har inga minus 20. Får se hur det slutar. Ska snart flytta in i huset. Hoppas slipper kylan mot sängen.
Skrivet av: sepahewe
« skrivet: 03 mars 2011, 20:46:39 »

För att gå tillbaka till ämnet så hade vi samma problem. Vi hade kalldrag över sängen (jag vet, jag vet... öppnar för en massa skämt :)), över skrivbordet i kontoret och några ställen till. Eftersom vi har Fresh80-ventiler så köpte jag luftriktare till dem vilka styr tilluften upp längs taket så man slipper kalldraget. De är egentligen tänkta att användas tillsammans med golvvärme som ju inte heller kan stoppa kallras.

Mer finns att läsa på http://www.fresh.se/p83213/p83213_swe.php?lastpage=82640&id=395&table=PRODUCT_58394
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 03 mars 2011, 11:48:44 »

En kartongbit framför kylaren på bilen var precis vad bonden hade också  Thumbsup
Skillnaden var bara att han satte dit kylarskyddet redan på hösten och tog
inte bort det förrän nästa vår....

Mina citroener har detta som originaldel i plast som medföjer bilen.
Ser lite bättre ut än en kartongbit.
Fler tillverkare borde nog erkänna att bilen funkar bättre med en sådan än utan och tillverka modellanpassade plastbitar.
Dessutom slipper man en hel del skit och salt på kylarn och AC-delar.
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 01 mars 2011, 20:23:29 »

En kartongbit framför kylaren på bilen var precis vad bonden hade också  Thumbsup
Skillnaden var bara att han satte dit kylarskyddet redan på hösten och tog
inte bort det förrän nästa vår....
Jag skulle nog använda samma modell som bonden, om jag inte hade en FLVP såklart.  ;D

/Raptor
Skrivet av: sobris
« skrivet: 01 mars 2011, 16:02:55 »

En kartongbit framför kylaren på bilen var precis vad bonden hade också  Thumbsup
Skillnaden var bara att han satte dit kylarskyddet redan på hösten och tog
inte bort det förrän nästa vår....
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 01 mars 2011, 15:39:34 »

Jag har nog hållt i 3-4 projekt med ett totalt antal monterade YSO-R på ca 300st och aldrig varit med om att något har frusit.
Däremot ska man vara uppmärksam, precis som man är på utedelen, att det är kall luft i preis anslutning till rinnande vatten. Om man får strömavbrott kan det kanske vara klokt att skjuta bakom en kartongbit bakom radiatorerna så minskar risken markant.

/Raptor
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 01 mars 2011, 15:35:17 »

Det räcker med vanligt s.k. bondförnuft för att inse risken med frysskador.
Må det sedan vara värmebärare utomhus utan glykol eller kalluft rakt på en
radiator. Naturen är en hård men rättvis motståndare  Thumbsup

Där är vi helt ense!  Thumbsup

/Raptor
Skrivet av: sobris
« skrivet: 01 mars 2011, 15:34:25 »

Det räcker med vanligt s.k. bondförnuft för att inse risken med frysskador.
Må det sedan vara värmebärare utomhus utan glykol eller kalluft rakt på en
radiator. Naturen är en hård men rättvis motståndare  Thumbsup
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 01 mars 2011, 15:24:11 »

Man är inte på säkra sidan bara för att man undviker LV VP. Min syrra installerade ny jordvärme i sommras, tydligen är KB-pumpen inte dränkbar vilket visade sig när vattnet steg i källaren. Som plåster på såren när deras anläggning var i drift igen (de var i väg på skidsemester) löste jordfelsbrytare ut så att när de kom hem hade stora dela frusit. Det är fantastiskt att få vara husägare   :D
Fy fan vad tråkigt!
Det är ju så typiskt att man inte är hemma då heller.
Man går aldrig säker för kylan, om man inte bor i iglo.
Fint att vara husägare som sagt.

/Raptor
Skrivet av: Joelk
« skrivet: 01 mars 2011, 15:21:45 »

Man är inte på säkra sidan bara för att man undviker LV VP. Min syrra installerade ny jordvärme i sommras, tydligen är KB-pumpen inte dränkbar vilket visade sig när vattnet steg i källaren. Som plåster på såren när deras anläggning var i drift igen (de var i väg på skidsemester) löste jordfelsbrytare ut så att när de kom hem hade stora dela frusit. Det är fantastiskt att få vara husägare   :D
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 01 mars 2011, 15:15:38 »

Vem är dum nog att köra ut värmebärare utomhus utan glykol i systemet?

Om du aldrig har stött på L/VVP som frusit, så kanske du aldrig har hört talas
om värmesystem som frusit heller  Sc:,h
Dum och dum vet jag inte?
Verkar ju vara ganska vedertaget då alla som har en CTC, NIBE,IVT, Bosch eller liknande L/V-VP gör det hela tiden...  ???
Jag var ironisk.
Enligt "expertisen" så händer det aldrig att en VP fryser och ännu mer sällan fryser sönder. Och händer det så sällan med en VP så är väl radiatorfrysning extremt ovanligt?
Då borde man dra slutsatsen att risken att en utedel fryser sönder är snäppet större än att en radiator inomhus fryser sönder. Eller?
Jag tycker att risken att en utedel fryser är uppenbar och att frysning i värmesystemet är möjlig.

Men du kanske har erfarenhet av att YSO-R orsakat frysning i radiatorn?
Berätta gärna i så fall, det lär man sig något av!

/Raptor
Skrivet av: sobris
« skrivet: 01 mars 2011, 14:46:02 »

Vem är dum nog att köra ut värmebärare utomhus utan glykol i systemet?

Om du aldrig har stött på L/VVP som frusit, så kanske du aldrig har hört talas
om värmesystem som frusit heller  Sc:,h
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 01 mars 2011, 13:35:31 »

Vid strömavbrott eller andra fel på värmesystemet blir ju frysrisken uppenbar!
Ungefär lika uppenbar och som att köra ut värmebäraren utomhus.  Sc:,h
Det brukar man kalla riskfritt och ingen har någonsin haft problem med frysskador på värmepumpar.
Kan vara bra att vara lite tydligare i vad som är uppenbar risk eller bara en långsökt möjlighet.

/Raptor
Skrivet av: sobris
« skrivet: 01 mars 2011, 12:37:51 »

Vid strömavbrott eller andra fel på värmesystemet blir ju frysrisken uppenbar!
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 01 mars 2011, 09:19:22 »

Det var som faaan. YSO-R = det jag uppfunnit ;)
Det är just detta man behöver för att slipa den kalla luften med FLVP!

Nu skrev du slang + soppåse, så då förmodar jag att din ventil sitter ovanför fönstret i stället för under. Då finns det en typ som du borde titta på som kostar 400:- och passar i 100 resp 125mm anslutning, se länken:
http://soliduct.com/download/Stqa.pdf

.......hur var det med fotot...... :D

Fotot kommer snart. Jag får först hänga upp den igen. Det såg rent fördjävligt ut.Fick plocka ner det för hustrun.
Men det funkade!
Och nu är jag förvånat varför Älvsbyhus levererar inte husen med radiatoruppvärmda tilluftsventiler!?
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 01 mars 2011, 02:44:43 »

Det var som faaan. YSO-R = det jag uppfunnit ;)
Det är just detta man behöver för att slipa den kalla luften med FLVP!

Nu skrev du slang + soppåse, så då förmodar jag att din ventil sitter ovanför fönstret i stället för under. Då finns det en typ som du borde titta på som kostar 400:- och passar i 100 resp 125mm anslutning, se länken:
http://soliduct.com/download/Stqa.pdf

.......hur var det med fotot...... :D
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 28 februari 2011, 18:28:46 »

Har testat lite med plaströr och svart plastsäck.
Dragit röret ner från tilluftsdonet till radiator och avslutat med bakomliggande perforerat sopsäck. Det funkar hur bra som vid minus 10!
Men frågan är om man får göra så?

Får och får, du har ju bevisat dels att man bör ta in luften bakom radd och att man måste blanda om luften för att slippa kallras, men det måste onekligen se roligt ut, får man propsa på ett foto..... :)

Ja, ett foto måste du ta!
Alla sätt är bra utom de dåliga. Får du inte kondens på plaströret när det är kallt ute?
Som jag skrev tidigare so finns det ändamålsenliga don. Jag vet att Exhausto hade ett för några år sedan man kan inte hitta det på deras hemsida längre. Jag kommer fasen inte ihåg vad det hette heller...typ ISO eller nåt har jag för mig.


EDIT: Precis när jag tryckte spara kom jag på att det hette YSO! Här är en länk: http://www.leifarvidsson.se/documents/4/7/Articles/57/1/19.pdf

/Raptor


Det var som faaan. YSO-R = det jag uppfunnit ;)
Det är just detta man behöver för att slipa den kalla luften med FLVP!

Ja, det fungerar faktiskt riktigt bra. Ett litet planfilter i som behöver bytas då och då men annars är det kanom. Det har en låg bygghöjd och får plats bakom radiatorn utan att demontera den. Kanske inte på alla ställen men har man sektionsraddar så går det definitivt.

Skönt att jag kom på namnet, har gått och grubblat på det några dagar...

/Raptor
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 28 februari 2011, 18:21:56 »

Har testat lite med plaströr och svart plastsäck.
Dragit röret ner från tilluftsdonet till radiator och avslutat med bakomliggande perforerat sopsäck. Det funkar hur bra som vid minus 10!
Men frågan är om man får göra så?

Får och får, du har ju bevisat dels att man bör ta in luften bakom radd och att man måste blanda om luften för att slippa kallras, men det måste onekligen se roligt ut, får man propsa på ett foto..... :)

Ja, ett foto måste du ta!
Alla sätt är bra utom de dåliga. Får du inte kondens på plaströret när det är kallt ute?
Som jag skrev tidigare so finns det ändamålsenliga don. Jag vet att Exhausto hade ett för några år sedan man kan inte hitta det på deras hemsida längre. Jag kommer fasen inte ihåg vad det hette heller...typ ISO eller nåt har jag för mig.


EDIT: Precis när jag tryckte spara kom jag på att det hette YSO! Här är en länk: http://www.leifarvidsson.se/documents/4/7/Articles/57/1/19.pdf

/Raptor


Det var som faaan. YSO-R = det jag uppfunnit ;)
Det är just detta man behöver för att slipa den kalla luften med FLVP!
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 28 februari 2011, 18:09:43 »

Har testat lite med plaströr och svart plastsäck.
Dragit röret ner från tilluftsdonet till radiator och avslutat med bakomliggande perforerat sopsäck. Det funkar hur bra som vid minus 10!
Men frågan är om man får göra så?

Får och får, du har ju bevisat dels att man bör ta in luften bakom radd och att man måste blanda om luften för att slippa kallras, men det måste onekligen se roligt ut, får man propsa på ett foto..... :)

Ja, ett foto måste du ta!
Alla sätt är bra utom de dåliga. Får du inte kondens på plaströret när det är kallt ute?
Som jag skrev tidigare so finns det ändamålsenliga don. Jag vet att Exhausto hade ett för några år sedan man kan inte hitta det på deras hemsida längre. Jag kommer fasen inte ihåg vad det hette heller...typ ISO eller nåt har jag för mig.


EDIT: Precis när jag tryckte spara kom jag på att det hette YSO! Här är en länk: http://www.leifarvidsson.se/documents/4/7/Articles/57/1/19.pdf

/Raptor
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 28 februari 2011, 17:41:00 »

Har testat lite med plaströr och svart plastsäck.
Dragit röret ner från tilluftsdonet till radiator och avslutat med bakomliggande perforerat sopsäck. Det funkar hur bra som vid minus 10!
Men frågan är om man får göra så?

Får och får, du har ju bevisat dels att man bör ta in luften bakom radd och att man måste blanda om luften för att slippa kallras, men det måste onekligen se roligt ut, får man propsa på ett foto..... :)
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 28 februari 2011, 15:29:44 »

Citera
Det borde vara svårt att komma upp till 1000 ppm CO2 bara från de boende i huset. En person andas ut ca 400 L CO2 per dygn. 4 personer i ett hushåll blir 1600 L/dygn (förutsätter vuxna barn). För att komma upp till 1000 ppm måste koldioxidhalten höjas ca 600 ppm. 1600 L räcker för att höja halten i 670 m3 luft vilket betyder en ventilation på ca 110 m3/h. Det bör gå att komma så lågt om man stryper ventilationen i en liten villa.
En mätare placerad på vägg visar inte rätt om om du måste stå i närheten för att titta på den. Standarden säger att den skall sitta minst 2m från närmaste person under mätperioden eller något liknande.
Ja, ett riktigt tätt hus med undermåliga uteluftsöppningar. Annars är oftast det ofrivilliga läckaget så pass stort att det i princip är omöjligt. Visst finns det tillfällen då man samlas ett antal personer i ett rum och når en peak på över 1000ppm. Men det blir samma sak med FTX. Hygiengränsvärdet går vid 5000ppm.

Citera
Syrehalten i tilluften ligger runt 20,5 %, det varierar lite beroende på fukthalten. Syrehalten i luften har inget med ventilationsbehovet att göra. Ökar koldioxidhalten i luften från 400 ppm till 1000 ppm minskar syrehalten från t.ex. 20,50 % till kanske 20,43 %. Det är inget man märker. Ändringen i syrehalt pga ändrad fukthalt betyder mer.

Du har rätt. Man styr aldrig ventilationsflöde mot syrehalt utan mot CO2 och det är CO2-halten som är dimensionerande. Dock sjunker ju syreinnehållet i takt med att luft används. Har man lågt syreinnehåll (oberoende av anledning) så kommer man att behöva öka flödena men man kommer att bli påverkad av den stigande CO2 halten först.
20,9% har man vid havsytan, kommar man bara upp till dryga 2000m höjd så är syreinnehållet helt plötsligt 16-17%.
Återigen, om vi drar saker och ting till sin spets alltså.
Gansk irrelevant om man tittar på ämnesraden. Jag känner ett visst ansvar att det spårat ur. Dags att återgå till ämnet kanske...

Förresten, en sista avstickare...
Jag har faktiskt varit med och räknat på ett projekt där man vill utröna om det var mer ekonomiskt att tillföra rent syre till tilluften och därmed minska luftmängden. Jag har för mig att det var ett sjukhus någonstans. Kan komma ihåg fel.
Jag vet inte vad slutsatsen blev eller om man gjorde några fullskaliga test men två kalkyler togs fram och priset tror jag skiljde ganska rejält om jag kommer ihåg rätt. Driftskostnaden var nog det intressanta i ideén men hur det blev med den vet jag inte heller.

EDIT: Kom på att det nog var en stor båt, typ lyx cruiser, inte sjukhus.

/Raptor
Skrivet av: Roland
« skrivet: 28 februari 2011, 14:02:05 »

Lukt är något subjektivt och inget som beaktas i ventilationsdimensionering normalt. Däremot CO2-halten. Den får max vara 1000ppm i bostäder vilket man inte kommer i närheten av under normala förhållanden.

/Raptor

Håller inte alls med dig. Jag har mätt co2-värden i min bostad senaste två åren och det är väldigt lätt att komma upp i över 1000 ppm. Jag hade självdrag tidigare och när den var lite strypt på vintern för att undvika svinkallras låg vi ofta över 1000 ppm i huset.

Nu med FTX går det bättre. :)


Det borde vara svårt att komma upp till 1000 ppm CO2 bara från de boende i huset. En person andas ut ca 400 L CO2 per dygn. 4 personer i ett hushåll blir 1600 L/dygn (förutsätter vuxna barn). För att komma upp till 1000 ppm måste koldioxidhalten höjas ca 600 ppm. 1600 L räcker för att höja halten i 670 m3 luft vilket betyder en ventilation på ca 110 m3/h. Det bör gå att komma så lågt om man stryper ventilationen i en liten villa.


 
Går inte syrehalt och CO2 lite hand i hand? Förbrukat syre blir till stor del CO2.
Jag är bestämd i uppfattningen att ju lägre syreinnehåll du har i tilluften desto mer behöver du ventilera och självklart även ökat ventilation med stigande CO2-halt.

Syrehalten i tilluften ligger runt 20,5 %, det varierar lite beroende på fukthalten. Syrehalten i luften har inget med ventilationsbehovet att göra. Ökar koldioxidhalten i luften från 400 ppm till 1000 ppm minskar syrehalten från t.ex. 20,50 % till kanske 20,43 %. Det är inget man märker. Ändringen i syrehalt pga ändrad fukthalt betyder mer.
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 28 februari 2011, 13:01:32 »

Har testat lite med plaströr och svart plastsäck.
Dragit röret ner från tilluftsdonet till radiator och avslutat med bakomliggande perforerat sopsäck. Det funkar hur bra som vid minus 10!
Men frågan är om man får göra så?
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 28 februari 2011, 12:47:36 »

Självklart är syrehalten inte konstant, vi påverkas dock mindre av en något sjunkande syrehalt jämfört med en ökande CO2 halt, därav gränsvärdet 1000 ppm.

Njae, inte tvunget överluft, har du en friskluftsventil i fasad har du tilluft den vägen. Du kan ju inte bara ha frånluft i ett rum, teoretiskt sett imploderar det förr eller senare. Som väl är får du ju in luft på något sätt innan detta händer.

Går inte syrehalt och CO2 lite hand i hand? Förbrukat syre blir till stor del CO2.
Jag är bestämd i uppfattningen att ju lägre syreinnehåll du har i tilluften desto mer behöver du ventilera och självklart även ökat ventilation med stigande CO2-halt.

Ja, jag skrev "behöver". Det finns inget krav eller norm som styr tilluftsmängden i förråd etc. Visst kan man ta in luft via uteluftsventiler men ofta sitter dessa där man vill ha den "friska" luften. Alltså inte i förrådet, wc eller tvättstuga. Om de inte sitter där så är det överluft. Det är ju det hela tråden har handlat om.

Om vi ska titta generellt på ett hus med frånluftsventilation så förses i 90% av fallen förrådet med frånluft. Normen säger 0,35l/s/m2. I 90% av fallen tar man överluft eftersom man har ett överskott av tilluft i vistelseutrymmen så som sovrum. Att "slösa" både energi och friskluft på ett utrymme som inte måste ha ute/tilluft är inte klimatsmart och därför gör man det inte.
Jag har aldrig projet tilluft av någon typ i ett förråd (klädkammare undantaget). Jag kan se tillfällen då det kan vara tvingande att göra det men inte i en normal villa tex.

/Raptor
Skrivet av: Joelk
« skrivet: 28 februari 2011, 12:21:51 »

Självklart är syrehalten inte konstant, vi påverkas dock mindre av en något sjunkande syrehalt jämfört med en ökande CO2 halt, därav gränsvärdet 1000 ppm.

Njae, inte tvunget överluft, har du en friskluftsventil i fasad har du tilluft den vägen. Du kan ju inte bara ha frånluft i ett rum, teoretiskt sett imploderar det förr eller senare. Som väl är får du ju in luft på något sätt innan detta händer.
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 28 februari 2011, 12:10:08 »

Det är snarare fukt och doft som får bli dimensionerande faktorer än syreinnehållet.

Hmm, utrymmen som inte befolkas behöver inte ventileras med tilluft vilket borde betyda att luft är en förbrukningsvara och att det är syret man vill åt.


Njae. Nu är du nog ute på fel spår.
det är inte syrehalten som är den dimensionerande faktorn, de är andra gaser som när koncentrationen av dessa blir för höga gör att luften får en sämre kvalitet vilket leder till huvudvärk med mera.
Ventileras ett utrymme endast med frånluft så betyder det inte att det inte finsn någon tilluft, du skapar ju ett undertryck.

Ok, jag är på fel spår.  :D
Syrehalten i använd rumsluft är alltså konstant, det är bara CO2 halten och andra gaser som ökar? Vad är det i rumsluft som ger den en viss kvalitet?  Sc:,h

Att ett rum ventileras med enbart frånluft innebär att man använder överluft för att ventilera rummet. Överluft är begagnad tilluft som INTE likställs med tilluft.
Man ventilerar inte befolkade rum med enbart överluft. Man måste uppfylla kraven på tilluftsnivå när det vistas personer i lokalen samma sak gäller återluft på aggregat.

/Raptor
Skrivet av: Joelk
« skrivet: 28 februari 2011, 12:03:35 »

Det är snarare fukt och doft som får bli dimensionerande faktorer än syreinnehållet.

Hmm, utrymmen som inte befolkas behöver inte ventileras med tilluft vilket borde betyda att luft är en förbrukningsvara och att det är syret man vill åt.


Njae. Nu är du nog ute på fel spår.
det är inte syrehalten som är den dimensionerande faktorn, de är andra gaser som när koncentrationen av dessa blir för höga gör att luften får en sämre kvalitet vilket leder till huvudvärk med mera.
Ventileras ett utrymme endast med frånluft så betyder det inte att det inte finsn någon tilluft, du skapar ju ett undertryck.
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 28 februari 2011, 11:55:36 »

Det sista håller jag inte med om. Att ta in tilluft i våtutrymme är inte rätt sätt att angripa problemet. Det är HELT fel sätt.  :,v(
Montera rätt typ av don på rätt ställe eller använd annan uppvärmning. Det är det ända sättet.

Äääh, tankeloppa. Menade inte våtutrymmen, menade ju utrymmen man inte är i så man slipper frysa ihjäl. Äh, skitsamma. Mätmetoden är inte mer noggrann än att sensorn bor i hallen bredvid vardagsrummet, följer nog inte någon bokstavsförkortningsstandardkravgrejja . :)



Hehe!
Det är det värsta med att jobba med skiten, man måste följa "bokstavsförkortningsstandardkravgrejja".  ;D

Vi kan väl bara konstatera att det blir problem med att ta in kall, mer syrerik  ;) luft vintertid om man inte tänkt till när man bygger.

/Raptor
Skrivet av: sege
« skrivet: 28 februari 2011, 11:51:14 »

Det sista håller jag inte med om. Att ta in tilluft i våtutrymme är inte rätt sätt att angripa problemet. Det är HELT fel sätt.  :,v(
Montera rätt typ av don på rätt ställe eller använd annan uppvärmning. Det är det ända sättet.

Äääh, tankeloppa. Menade inte våtutrymmen, menade ju utrymmen man inte är i så man slipper frysa ihjäl. Äh, skitsamma. Mätmetoden är inte mer noggrann än att sensorn bor i hallen bredvid vardagsrummet, följer nog inte någon bokstavsförkortningsstandardkravgrejja. :)

Skrivet av: Raptor
« skrivet: 28 februari 2011, 11:43:19 »

Jag kan nog direkt säga att det är ovanligt. Om man har ett hus som är relativt nybyggt, tilläggsisolerat eller har en självdragsventilation som inte följer normen så är det säkert möjligt att komma upp i 1000ppm.

Sedan är standarden för mätmetoden ganska komplicerad och följer man inte den så kan man väldigt lätt få felvisande mätresultat.

Mätt med http://www.co2meter.com/products/k-30-co2-sensor-module som sensor. Tvivlar på att mätningen är fel, däremot naturligtvis modernt tätt hus med, som man gör, stryp självdrag vintertid.

Blir skit, helt enkelt. :)

Det jag försöker säga är att det är lätt att få usel luft om man skruvar igen sina ventiler för mycket. Men med FLVP och lite omställning vintertid så våtutrymmen får in mer luft och rummen man oftast är i får mindre är det säkerligen inga problem.

Det är inte mätutrustningen jag menar utan sättet man mäter på. Det ska följa en standard som jag har för mig heter AFS 2000:42. Det har med mätsondens placering att göra tex.

Sedan är vi överens om vilka hus det är som får problem och varför.  Thumbsup

Det sista håller jag inte med om. Att ta in tilluft i våtutrymme är inte rätt sätt att angripa problemet. Det är HELT fel sätt.  :,v(
Montera rätt typ av don på rätt ställe eller använd annan uppvärmning. Det är det ända sättet.

/Raptor
Skrivet av: sege
« skrivet: 28 februari 2011, 11:36:33 »

Jag kan nog direkt säga att det är ovanligt. Om man har ett hus som är relativt nybyggt, tilläggsisolerat eller har en självdragsventilation som inte följer normen så är det säkert möjligt att komma upp i 1000ppm.

Sedan är standarden för mätmetoden ganska komplicerad och följer man inte den så kan man väldigt lätt få felvisande mätresultat.

Mätt med http://www.co2meter.com/products/k-30-co2-sensor-module som sensor. Tvivlar på att mätningen är fel, däremot naturligtvis modernt tätt hus med, som man gör, stryp självdrag vintertid.

Blir skit, helt enkelt. :)

Det jag försöker säga är att det är lätt att få usel luft om man skruvar igen sina ventiler för mycket. Men med FLVP och lite omställning vintertid så våtutrymmen får in mer luft och rummen man oftast är i får mindre är det säkerligen inga problem.
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 28 februari 2011, 11:26:04 »

Lukt är något subjektivt och inget som beaktas i ventilationsdimensionering normalt. Däremot CO2-halten. Den får max vara 1000ppm i bostäder vilket man inte kommer i närheten av under normala förhållanden.

/Raptor

Håller inte alls med dig. Jag har mätt co2-värden i min bostad senaste två åren och det är väldigt lätt att komma upp i över 1000 ppm. Jag hade självdrag tidigare och när den var lite strypt på vintern för att undvika svinkallras låg vi ofta över 1000 ppm i huset.

Nu med FTX går det bättre. :)


Jag kan nog direkt säga att det är ovanligt. Om man har ett hus som är relativt nybyggt, tilläggsisolerat eller har en självdragsventilation som inte följer normen så är det säkert möjligt att komma upp i 1000ppm.

Sedan är standarden för mätmetoden ganska komplicerad och följer man inte den så kan man väldigt lätt få felvisande mätresultat.

/Raptor
Skrivet av: sege
« skrivet: 28 februari 2011, 11:23:23 »

Lukt är något subjektivt och inget som beaktas i ventilationsdimensionering normalt. Däremot CO2-halten. Den får max vara 1000ppm i bostäder vilket man inte kommer i närheten av under normala förhållanden.

/Raptor

Håller inte alls med dig. Jag har mätt co2-värden i min bostad senaste två åren och det är väldigt lätt att komma upp i över 1000 ppm. Jag hade självdrag tidigare och när den var lite strypt på vintern för att undvika svinkallras låg vi ofta över 1000 ppm i huset.

Nu med FTX går det bättre. :)
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 28 februari 2011, 11:16:57 »

Det är snarare fukt och doft som får bli dimensionerande faktorer än syreinnehållet.

Hmm, utrymmen som inte befolkas behöver inte ventileras med tilluft vilket borde betyda att luft är en förbrukningsvara och att det är syret man vill åt.

Det var framförallt Sobris första rad som jag riktade min kommentar mot. Jag drog det till sin spets men det verkar ha uppfattats som okunnskap.
Lukt är något subjektivt och inget som beaktas i ventilationsdimensionering normalt. Däremot CO2-halten. Den får max vara 1000ppm i bostäder vilket man inte kommer i närheten av under normala förhållanden.
Vad gäller fukt är det absolut viktigaste att håla utsatta utrymmen på undertryck. Luftmängden styr uttorkningstiden tillsammans med temperatur.
Ju mer ventilation desto snabbare torkar det men fukten går inte ut i väggarna och lukt sprider sig inte om du bara håller rummet på undertryck.

/Raptor
Skrivet av: Joelk
« skrivet: 28 februari 2011, 10:32:13 »

Varje typ av system har sina för- och nackdelar. Nackdelarna med F- och FX-ventilation har ju tydligt framkommit här, fördelen är ju en enklare och därmed billigare installtionskostnad.

med F- och FX- ventilation får man nog vara bered att acceptera kallras i viss mån.
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 28 februari 2011, 10:23:39 »

Grundproblemet i denna tråd är väl komfort-relaterat, ingen tycker om svinkallt kallras med ett FLVP-system.
Problemlösningen bör blir att ordna smarta don som automatisk reglerar ned och dessutom blandar luften maximalt för att undvika kallraseffekten. Däremot är det inga garantier att luftomblandande och termiskt styrda ventiler fixar problemet med kallras, beroende på gällande temp utomhus och vad FLVP kräver i omsättning m3/tim.

Det som borde avhandlas här är möjligheten att styra om luftmatningen in till frånluftsdonen när det är riktigt kallt ute, för FLVP kräver ju en specifik mängd m3/tim för att fungera öht. Bodde jag i ett hus med FLVP skulle jag starkt fundera på att sätta in T-spjäll där man antingen manuellt eller elektroniskt styr om luftmatningen för att slippa kallrasen i t.ex sovrummen genom att t.ex öka frånluftsmatningen i våtutrymmen, kök, hall, vardagsrum och minska i sovrummen under kalla perioder utomhus.

Om man fixar en elektrisk t-spjäll borde man kunna ha en timer som kör normalläge dagtid och komfortläge kvällstid med en simpel timer, och med en utomhus-tempsensor kopplad borde man även kunna få olika nivåer på spjället på ett sådant sätt att man får högsta komfort utan att den totala frånluftsmängden ändras, tror det är denna detalj som ni borde titta lite närmare på än att enbart varva ned fläkten.
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 28 februari 2011, 10:06:51 »

Det är snarare fukt och doft som får bli dimensionerande faktorer än syreinnehållet.

Mindre surströmning och ärtsoppa  ;D
Skrivet av: Joelk
« skrivet: 28 februari 2011, 10:03:12 »

Det är snarare fukt och doft som får bli dimensionerande faktorer än syreinnehållet.
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 28 februari 2011, 09:59:04 »

Vem har sagt att det skulle krävas mindre frisk luft på vintern än på sommaren?
Beror inte det på en sammanblandning mellan begreppen "kall luft" och "frisk luft"?

Dessutom så blir det väl fuktigare och fuktigare ju mer man vädrar om det är varmt ute
och kallt inne?

Ju kallare luft, desto högre densitet och alltså ett högre syreinnehåll.
Med andra ord, mindre uteluft lika mycket syre.
Densiteten vid +25 ºC är 1,18kg/m3
Densiteten vid -25 ºC är 1,43kg/m3

Du kan alltså sänka luftflödet med 17,5% vid -25 ºC jämnfört med +25 ºC  ;)

/Raptor
 
Skrivet av: Joelk
« skrivet: 28 februari 2011, 06:33:51 »

För att ventilara ut/bort fukttillskott som finns innte krävs det mindremängd luft vintertid pga av den absoluta fuktigheten är lägre vintertid (lägre RH efter uppvärmning). Har du ätit ärtsoppa så krävs det sannolikt sammaluftflöden sommar som vinter. ^-^
Skrivet av: sobris
« skrivet: 27 februari 2011, 22:06:20 »

Vem har sagt att det skulle krävas mindre frisk luft på vintern än på sommaren?
Beror inte det på en sammanblandning mellan begreppen "kall luft" och "frisk luft"?

Dessutom så blir det väl fuktigare och fuktigare ju mer man vädrar om det är varmt ute
och kallt inne?
Skrivet av: Josth
« skrivet: 24 februari 2011, 21:35:46 »

När det är kall vinter kan man normalt ställa ner fläktläget i en traditionell FLVP för att minska ev kalldrag och energiförbrukningen (ventilationsförlusterna). Luften ute är kall och den blir väldigt torr inomhus, det vädras snabbt varje gången ytterdörren öppnas och det är dessutom ett termiskt drag i avluftkanalen så fläkten kan snurra med mindre effekt. Luftflödet genom förångaren bör dock inte gå under det av FLVP-tillverkaren rekommenderade minsta luftflödet (inga regelbundna avfrostningar). Under varm sommar bör däremot fläkten gå på max (kanske inte mitt på dagen men i alla fall på kvällen/natten) när luften är varm, fuktig och "sirapseg".
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 18 februari 2011, 22:04:00 »

Håller med. Han kanske har fönster och dörrar öppna på vid gavel på sommaren, men är det inte myggrikt vissa perioder uppigenom?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 18 februari 2011, 21:38:53 »

jag tycker hus behöver vent på sommaren snarare än vintern
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 18 februari 2011, 21:35:27 »

Det jag ej gillar med vattenburet system är denna standbyförbrukning på flera CP, samt med FLVP att huset blir lite för överventilerat vintertid.

Självklart bättre Verkningsgrad/kostnad att köra FLVP än elpatron även på sommaren, vad annars? Vi kommer att köra på Nibe 750 på schema på sommaren, 1timme/dygn för att endast ladda VV, sen alla pumpar av, och om pumpmotion finns med på Niben? Annars får de köras manuellt 1gång/månad.

Och huset får tillräcklig vent sommartid ändå...

Min VP har ECO funktion som stoppar CP när ärvärdet på rumsgivaren överskrider börvärdet med 2 grader under 30 minuter. Bra funktion för att minska grundförbrukningen  Thumbsup

Jag håller med dej om att det är mer ekonomiskt att köra vp än elpatron vilket säkert framgår i inläggen tidigare i tråden.

/Raptor

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!