Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite fler frÃ¥gor om frikyla,,,  (läst 996 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kirneH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lite fler frågor om frikyla,,,
« skrivet: 29 april 2019, 22:38:27 »
Jag skissar på ett frikylasystem med fyra konvektorer. En 5,6kW för undervåningen (ca 65kvm som skall kylas) och tre 2kW för tre normalstora sovrum. Första frågan rör själva inkopplandet -jag antar att man seriekopplar konvektorerna?
Nästa fråga rör flödeshastigheten och dimensionering av cirkpump. och rör Jag har 150m borra så jag kommer ju inte kunna ta ut 5,6kW+3x2kW ur borran utan troligtvis kanske hälften. Hur ska jag tänka runt flödeshastigheten i systemet? Ska jag dimensionera flödet för att ta ut säg 40w/m (dvs typ 1000l/h för det tillverkaren av 5.6kW konvektorn specar sin kyleffekt till, dvs "DB+27oC/WB+19.5oC, water inlet/outlet temp. +7oC/+12oC")? Eller, ska jag dimensionera för "jätteflödet" som mina 4 konvektorer klarar av på papper?

Jag har inga illussioner om att jag kommer kunna kyla hela huset (165kvm) till komforttemperatur på borran jag har, men jag tänker mig att i normaldrift prioritera sovrummen, och för festliga tillfällen stänga av sovrummen och istället kyla undervåningen med allt vad borran klarar.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lite fler frågor om frikyla,,,
« Svar #1 skrivet: 29 april 2019, 23:07:18 »
Jag skissar på ett frikylasystem med fyra konvektorer. En 5,6kW för undervåningen (ca 65kvm som skall kylas) och tre 2kW för tre normalstora sovrum. Första frågan rör själva inkopplandet -jag antar att man seriekopplar konvektorerna?
Nästa fråga rör flödeshastigheten och dimensionering av cirkpump. och rör Jag har 150m borra så jag kommer ju inte kunna ta ut 5,6kW+3x2kW ur borran utan troligtvis kanske hälften. Hur ska jag tänka runt flödeshastigheten i systemet? Ska jag dimensionera flödet för att ta ut säg 40w/m (dvs typ 1000l/h för det tillverkaren av 5.6kW konvektorn specar sin kyleffekt till, dvs "DB+27oC/WB+19.5oC, water inlet/outlet temp. +7oC/+12oC")? Eller, ska jag dimensionera för "jätteflödet" som mina 4 konvektorer klarar av på papper?

Jag har inga illussioner om att jag kommer kunna kyla hela huset (165kvm) till komforttemperatur på borran jag har, men jag tänker mig att i normaldrift prioritera sovrummen, och för festliga tillfällen stänga av sovrummen och istället kyla undervåningen med allt vad borran klarar.
Du kan räkna med ca. 25W/m. borra.

Med vänlig hälsning
D

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lite fler frågor om frikyla,,,
« Svar #2 skrivet: 29 april 2019, 23:13:13 »
Jag skulle parallellkoppla, annars kan du inte köra dom individuellt.
Jag skulle dimensionera efter den kyla som är rimlig med tanke på borran, typ 4-5 kW, flöden högre än så ger inget extra som du är inne på.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Lite fler frågor om frikyla,,,
« Svar #3 skrivet: 01 maj 2019, 11:17:45 »
Jo dom gÃ¥r att seriekoppla med bypass och individuellt styrda  ventiler - Men det är  sämre pÃ¥ ungefär samma sätt som enrörs element . den sista fläktkonvektorn fÃ¥r högre inkommande temp och mÃ¥ste sÃ¥ledes vara större. Dessutom mÃ¥ste bypassen trimmas in - Skulle bygga som Carl föreslÃ¥r -Parallellt.

Tänk på att inte använda för klen huvudstam !
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!