Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nya Nibe S1255: Officiell trÃ¥d  (läst 68903 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #60 skrivet: 17 december 2020, 15:23:37 »
Angående rumstermostat och faktor.
Synpunkt 1, ett exempel från förra veckan:
min rumstermostat står på 23C. P.g.a. ett jobb med öppen ytterdörr blev det 22.3 grader. Min faktor var då ställd på 6.
GM (gradminuter) sprang snabbt upp på -320, full fart på den frekvensdrivna kompressorn. Sådan fart att ett par timmar svängde det över, och jag fick 23.2C i rummet. Högt värde ger således snabba reaktioner med översväng i regleringen.

Synpunkt 2
Om värde 6 används innebär en grad för låg temperatur inomhus, ett önskavärt ökande av framledningstemperatur med 6 grader. Om pumpen inte är kraftfull, innebär det att GM ökar med 6 GM/minut. Inom 1 timme har GM blivit 6 x 60 = -360. Inom ca 1.5 timmar ligger pannan på värden där elpatron kommer att gå in. Värmepumpen, om den är korrekt dimensionerad har den vanligtvis inte kapacitet att möta så momentant ökande energibehov, som vanligtvis faktor 6 skapar. Definitivt inte, om det redan är kallt ute och svårigheter redan finns med att hålla inomhustemperaturen. Detta gäller mest i gamla hus med stor vattenvolym i värmesystemet.

Summa summarum, det gäller att hitta ett värde som är reglertekniskt stabilt utan översväng, men även står i balans med värmepumpens överkapacitet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #61 skrivet: 18 december 2020, 08:14:43 »
En annan risk med hög faktor är att elpatron hinner hoppa in även om det egentligen inte finns skäl, t.ex. för att man en stund gör något som kräver öppen ytterdörr.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Andreas.kjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #62 skrivet: 31 december 2020, 07:20:33 »
Hej på er.
Det kanske inte är något problem och i själva verket fungerar min pump som den ska.

I alla fall. Min pump går hela tiden, kompressorns har inte vart avstängd de senaste veckorna, utan den matar på med värmen.

Jag trodde att den skulle jobba bort gradminuter tills den kom till 0, sedan vila tills den i mitt fall landar på -60 och då starta igen. Men så jobbar inte min pump. Den ligger runt -90 hela tiden. Förutom när den går över till att värma varmvatten.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #63 skrivet: 31 december 2020, 09:20:50 »
Om du vill att den ska gå till noll gm och stanna kunde du köpt en 1145/1245 för 10 kSEK mindre, det funkar också.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #64 skrivet: 31 december 2020, 13:10:17 »
Om du vill att den ska gå till noll gm och stanna kunde du köpt en 1145/1245 för 10 kSEK mindre, det funkar också.

// Magnus
Ja, är det inte fantastiskt, den jobbar som det ska. Steglös värme som ligger i balans med behovet, inget start/stopp. En motor/frekvensomriktare mår bäst av att knalla på lugnt hela tiden med bra COP värde.
Vad jag hittat på detta forum (med fabriksinställningar) startar kompressorn vid GM -60 med minfrekvens 20Hz. Om GM överstiger -160 börjar den reglera. Om värmebehovet i huset är lägre än det 20Hz skapar, kommer värmepumpen att gå mot GM =0 och stanna.
Men precis som du säger, den ligger kring GM = -90 och även min har stannat en gång den gångna veckan.
Som relativt ny ägare av en F1255 studerar jag funktionen, hur den med variation av frekvensen skapar en framledningstemperatur som är samma som beräknad framledningstemperatur. Möjligtvis är jag förvånad över att den ej har målsättning att ligga kring GM =-60, men antagligen är det en ganska enkel regulator med enbart proportionell reglering, vilket alltid ger ett kvarstående fel mellan bör- och är-värde. Förmodligen ökar frekvensen i förhållande till avvikelsen från GM = -60.

Utloggad Andreas.kjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #65 skrivet: 31 december 2020, 16:01:27 »
Ja, är det inte fantastiskt, den jobbar som det ska. Steglös värme som ligger i balans med behovet, inget start/stopp. En motor/frekvensomriktare mår bäst av att knalla på lugnt hela tiden med bra COP värde.
Vad jag hittat på detta forum (med fabriksinställningar) startar kompressorn vid GM -60 med minfrekvens 20Hz. Om GM överstiger -160 börjar den reglera. Om värmebehovet i huset är lägre än det 20Hz skapar, kommer värmepumpen att gå mot GM =0 och stanna.
Men precis som du säger, den ligger kring GM = -90 och även min har stannat en gång den gångna veckan.
Som relativt ny ägare av en F1255 studerar jag funktionen, hur den med variation av frekvensen skapar en framledningstemperatur som är samma som beräknad framledningstemperatur. Möjligtvis är jag förvånad över att den ej har målsättning att ligga kring GM =-60, men antagligen är det en ganska enkel regulator med enbart proportionell reglering, vilket alltid ger ett kvarstående fel mellan bör- och är-värde. Förmodligen ökar frekvensen i förhållande till avvikelsen från GM = -60.

Det funkar fantastiskt bra som du säger. Jag är väl lite ovan bara. Där vi bodde tidigare hade vi en f730. Den började på -60 och gjorde allt den kan för att komma till 0 och sedan sjunka till -60 för att starta igen.

Men då förstår jag att denna arbetar annorlunda.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #66 skrivet: 31 december 2020, 19:10:11 »
Ja, själv hade jag en Fighter 1210 från 1999 till år 2020 och inser att det är skillnad. Nackdelen jag uppfattat är de frekvensdrivna har lägre frekvens på ljudet från värmepumpen, vilket fortplanta sig lättare i värmesystemet, trots att det är tystare i pannrummet. Anm. allt anslutet med flexslangar.

Utloggad Andreas.kjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #67 skrivet: 01 januari 2021, 01:12:49 »
Ja, själv hade jag en Fighter 1210 från 1999 till år 2020 och inser att det är skillnad. Nackdelen jag uppfattat är de frekvensdrivna har lägre frekvens på ljudet från värmepumpen, vilket fortplanta sig lättare i värmesystemet, trots att det är tystare i pannrummet. Anm. allt anslutet med flexslangar.

Okay. Ja det är inget vi upplever. Vi har golvvärme i plattan.

Utloggad Andreas.kjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #68 skrivet: 04 januari 2021, 08:09:58 »
Ny fråga från nybörjaren.

När jag läser manualen så ska man vid kallt ute men för varmt inne sänka värmekurvan. Men när jag använder smartguide i pumpen och säger till den att sänka en grad, då förskjuter den kurvan.

Vilket är rätt? Ska man följa pumpen eller manualen?

Vi har ett nybyggt hus, golvvärme ingjuten i plattan. Bor precis söder om Vänern. Installatören lämnade pumpen på värmekurva 5 förskjutning 0.


Utloggad GKarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #69 skrivet: 04 januari 2021, 09:14:19 »
Ny fråga från nybörjaren.

När jag läser manualen så ska man vid kallt ute men för varmt inne sänka värmekurvan. Men när jag använder smartguide i pumpen och säger till den att sänka en grad, då förskjuter den kurvan.

Vilket är rätt? Ska man följa pumpen eller manualen?

Vi har ett nybyggt hus, golvvärme ingjuten i plattan. Bor precis söder om Vänern. Installatören lämnade pumpen på värmekurva 5 förskjutning 0.

Har tyvärr dålig koll på hur bra smartguide fungerar.
Någon annanvet säkert bättre om det.

Vad som är rätt beror egentligen på hur pumpen beter sig vid andra temperaturer (kallare och varmare)

Om du är nöjd med temperaturer vid varmare väder så skulle jag följa manualen. (Skulle kunna finnas termostater som döljer för hög framledningstemperatur)

Mitt tips är att skaffa grundläggande kunskaper vad varje inställning gör (som manualen säger) och långsamt testa sig fram.
Kom bara ihåg vad du gör.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #70 skrivet: 04 januari 2021, 10:24:20 »
Har ni bra innetemp när det är "varmt" ute så är det kurvan som skall sänkas om det blir för varmt inne vid lägre innetemp.
Har du rumsgivaren monterad och aktiverad tycker jag inte att det borde bli för varmt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Andreas.kjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #71 skrivet: 04 januari 2021, 16:21:26 »
Har ni bra innetemp när det är "varmt" ute så är det kurvan som skall sänkas om det blir för varmt inne vid lägre innetemp.
Har du rumsgivaren monterad och aktiverad tycker jag inte att det borde bli för varmt?

Jag förstod inte riktigt det du skrev ovan. Rumsgivare finns men används inte. Jag har alla rumstermostater fullt öppna för tillfället för att försöka hitta en bra kurva. Men har lite svårt att veta var jag ska börja

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #72 skrivet: 04 januari 2021, 16:26:58 »
OK, då gör du rätt, om det blir varmare inne när det blir kallare ute skall du sänka kurvan.
När du hittat rätt med kurvan kan du aktivera rumsgivaren.
Man kan behöva gå från kallt till varmt några gånger innan man hittat så rätt som möjligt med kurva och förskjutning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Andreas.kjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #73 skrivet: 04 januari 2021, 18:11:06 »
OK, då gör du rätt, om det blir varmare inne när det blir kallare ute skall du sänka kurvan.
När du hittat rätt med kurvan kan du aktivera rumsgivaren.
Man kan behöva gå från kallt till varmt några gånger innan man hittat så rätt som möjligt med kurva och förskjutning.

Okay. Jag fick för mig att innegivaren kopplade bort värmekurvan och att den enbart med sitt värde och utegivarens värde och inställd temperatur räknade fram en lämplig framledningstemperatur

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #74 skrivet: 05 januari 2021, 06:14:20 »
Egentligen behövs inte innegivaren alls, den är mer som ett komplement för att få till det där sista finliret, och kan vara bra, om du har stora glaspartier som strålar in värme i huset, då kan den dämpa framledningstempen, så att du inte få för varmt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 666
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!