Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nya Nibe S1255: Officiell trÃ¥d  (läst 67334 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Svansen365

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Är äntligen ägare till en bergvärmepump :-)
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #15 skrivet: 13 februari 2020, 08:58:05 »
Hej. Jo, jag har faktiskt bara 21-22 graders framledning. Eftersom vi bygger fortfarande så önskar jag ha 18 grader inomhus. Går inte att jobba där annars. Har styrt med inomhusgivare tidigare och då har framledningen aldrig varit högre än 22 grader och inga problem att ha 18 inomhus. Nu styr jag med kurva 3 (-5) och den håller 18 grader lätt inomhus.

Även om jag höjer tempen lite senare till önskat 20 grader inomhus så kommer framledningen bara att öka någon enstaka grad. Frågan kvarstår därför om det går att få en S1255 att tillverka varmare vatten när den får en extern signal från sjöboden att den vill ha värme (via värmeväxlare) ?

 

Utloggad Svansen365

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Är äntligen ägare till en bergvärmepump :-)
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #16 skrivet: 13 februari 2020, 09:02:10 »
Hej igen

Har en till fråga gällande S1255. I en av menyerna som heter "statistik" så finns det en rad som heter Värmemängdsmätare (BF1). Min står nu på 402,5kWh. Är det effekten som värmepumpen har givit till huset eller är det effekten som pumpen har dragit från elnätet?

Jag skulle vilja se vilken effekt som pumpen jobbar på i realtid men det kanske inte går?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #17 skrivet: 13 februari 2020, 10:09:21 »
Det skall vara levererad effekt, men så vitt jag vet levereras de bara med värmemängdsmätare installerat till Finland.
Finns du i Sverige kanske det bara är ett beräknat värde?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Svansen365

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Är äntligen ägare till en bergvärmepump :-)
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #18 skrivet: 13 februari 2020, 12:35:11 »
Oj...jag finns absolut i Sverige men det står Värmemängdsmätare BF1 och sedan är det separerat hur mycket som har gått till varmvatten och hur mycket som har gått till värme. Jag hoppas att det visar levererad effekt och inte förbrukad på nätet. Då känns det mycket på så kort driftstid och dessutom med en hyfsat låg inomhustemperatur.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #19 skrivet: 13 februari 2020, 12:47:03 »
Hej. Jo, jag har faktiskt bara 21-22 graders framledning. Eftersom vi bygger fortfarande så önskar jag ha 18 grader inomhus. Går inte att jobba där annars. Har styrt med inomhusgivare tidigare och då har framledningen aldrig varit högre än 22 grader och inga problem att ha 18 inomhus. Nu styr jag med kurva 3 (-5) och den håller 18 grader lätt inomhus.

Även om jag höjer tempen lite senare till önskat 20 grader inomhus så kommer framledningen bara att öka någon enstaka grad. Frågan kvarstår därför om det går att få en S1255 att tillverka varmare vatten när den får en extern signal från sjöboden att den vill ha värme (via värmeväxlare) ?
Startar du upp sjöbodens cirkpump sÃ¥ kommer det att kyla ner returen och dÃ¥ kommer VP att försöka fÃ¥ upp framledning  till rätt nivÃ¥ för det är inställd pÃ¥ kurvan,  allt kyls ner och VP vill dÃ¥ gasa pÃ¥ lite mer

Utloggad Svansen365

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Är äntligen ägare till en bergvärmepump :-)
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #20 skrivet: 14 februari 2020, 09:41:44 »
Startar du upp sjöbodens cirkpump sÃ¥ kommer det att kyla ner returen och dÃ¥ kommer VP att försöka fÃ¥ upp framledning  till rätt nivÃ¥ för det är inställd pÃ¥ kurvan,  allt kyls ner och VP vill dÃ¥ gasa pÃ¥ lite mer

Det är exakt så som jag hoppas att det kommer att fungera. Ser dock i manualen att man kan via en AUX ingång säga till pumpen att t.ex öka sin framledning max +10 grader så länge kontakten är sluten. När kontakten öppnar så går pumpen tillbaka till sitt vanliga läge igen. Man skulle alltså kunna lägga en sån kontaktfunktion samtidigt som cirkulationspumpen till "extrasystemet" startar. Nackdelen är väl att den tempen kommer ju att matas ut till mina två golvvärmefördelnigar också där jag kanske inte behöver den värmehöjningen :-/

Utloggad Iceman255

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #21 skrivet: 14 februari 2020, 16:51:53 »
Skall sjöboden kallställas? Annars ser jag ingen mening med att ha en värmeväxlare. Ger ju bara mer förluster både i växlare och extra c-pump.

Sen behöver nog inte sjöboden 30-35 grader kontinuerligt i framledning utan bara vid dut.

Huset kommer behöva närmare 30 grader det med när ni skall hålla rumstemp samt börjar ventilera ordentligt.
  Skulle den framledningen inte räcka till för sjöboden skulle jag haft kvar den befibtliga elpannan i serie med kulverten sÃ¥ fÃ¥r den höjja framledningen dom sista fÃ¥ graderna.

Utloggad Svansen365

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Är äntligen ägare till en bergvärmepump :-)
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #22 skrivet: 14 februari 2020, 19:23:57 »
Skall sjöboden kallställas? Annars ser jag ingen mening med att ha en värmeväxlare. Ger ju bara mer förluster både i växlare och extra c-pump.

Sen behöver nog inte sjöboden 30-35 grader kontinuerligt i framledning utan bara vid dut.

Huset kommer behöva närmare 30 grader det med när ni skall hålla rumstemp samt börjar ventilera ordentligt.
  Skulle den framledningen inte räcka till för sjöboden skulle jag haft kvar den befibtliga elpannan i serie med kulverten sÃ¥ fÃ¥r den höjja framledningen dom sista fÃ¥ graderna.

Hej och tack för svar. Nej, sjöboden skall inte kallställas men vi har inte mer än 10-12 grader där när vi inte bor där. Enda vitsen med värmeväxlaren är att vi bara har rent vatten i golvvärmeslingorna i huset men det finns en viss rimlighet att ha en lätt glykolblandning ner till sjöboden. Visserligen ligger kulverten väl förlagd i mark men eftersom sjöboden är pålad så kommer ju kulverten upp ur marken och in i sjöboden. Blottad 1,5m ungefär. Vi extremkyla och strömavbrott skulle det kunna frysa där. Vill därför ha två separata system.

Tanken att lÃ¥ta den lilla värmepatronen vara kvar är en utmärkt idé  tummenupp

Utloggad Iceman255

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #23 skrivet: 15 februari 2020, 10:40:30 »
Nu är risken att det fryser i kulverten väldigt liten då det oftast brukar uppstå lite självcirkulation vid strömavbrott.
Är ju oftast varmt i backen och den värmen vill uppåt.

Men vill du vara säker så fyll i propylenglykol i hela systemet. 10-15% brukar värmepumpstillverkarna rekomendera.
Fryspunkten blir bara några få minusgrader men skulle det bli kallare så blir det bara som slush och ingenting går sönder.

250kvm golvvärme borde ha en volym på runt 170-190L beroende på dimmension och cc avstånd så 1st 25 L dunk borde räcka. Ca 1000kr istället för växlarpaket för 10000 och samtidigt slipper du problem i framtiden med byten av exp. Kärl och cirkpump.

Utloggad Bergvärme

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #24 skrivet: 19 februari 2020, 15:34:16 »
Mitt första forum någonsin, ber om ursäkt om jag skrivit fel ...etc
Jag har ett hus pÃ¥ 180 kvm där jag i princip beslutat för en NIBE  S-1255-12 MEN....
har blivit manglad av en IVT-försäljare om att köpa en IVT-GEO 512 C/E.

Min fråga är det verkligen så pass stor skillnad i verkningsgrad ?

Tacksam för svar, skall besluta nästa vecka.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #25 skrivet: 19 februari 2020, 16:51:28 »
Förmodligen inte men vad påstår IVT-säljaren?

Är det radiatorer eller golvärme i huset?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

B

  • Gäst
B
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #26 skrivet: 19 februari 2020, 17:52:00 »
Mitt första forum någonsin, ber om ursäkt om jag skrivit fel ...etc
Jag har ett hus pÃ¥ 180 kvm där jag i princip beslutat för en NIBE  S-1255-12 MEN....
har blivit manglad av en IVT-försäljare om att köpa en IVT-GEO 512 C/E.

Min fråga är det verkligen så pass stor skillnad i verkningsgrad ?

Tacksam för svar, skall besluta nästa vecka.

2 likvärdiga värmepumpar
Välj den värmepump som har styret som just du enklast förstÃ¥r . 
Så be om manualen på styret eller om dom har
Någon demo anläggningen du kan titta på
Den som du tycker är enklast att sköta
Är den du bör välja
Mvh
B

Utloggad Sv3nsken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #27 skrivet: 29 februari 2020, 15:36:38 »
Hej igen

Har en till fråga gällande S1255. I en av menyerna som heter "statistik" så finns det en rad som heter Värmemängdsmätare (BF1). Min står nu på 402,5kWh. Är det effekten som värmepumpen har givit till huset eller är det effekten som pumpen har dragit från elnätet?

Jag skulle vilja se vilken effekt som pumpen jobbar på i realtid men det kanske inte går?

Kollar man under Kompressor 3.1.7 så står det watt i realtid.

Men Bf1 värmemängdmätare, är det levererad effekt eller förbrukad? Och var kan man isÃ¥fall se förbrukad?  Sc:,h

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #28 skrivet: 29 februari 2020, 16:31:57 »
Om du sätter dig en stund och kollar realtid, med värmemätare så mäts flödet och skillnaden mellan tur och retur på värmebäraren. Värdet effekt kommer att förändra sig med gångtid och temperatur. Förbrukad kan du bara se med en EL-mätare inkopplad för VP

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #29 skrivet: 29 februari 2020, 17:20:47 »
Det kan inte vara så att nibe lyckas läsa av elektriska effekten från invertern? Den bör iallafall mäta ström kan jag tycka. Det skulle ju vara en vettig uppdatering jfr förra generationen. 1300 watt är ju också en rimlig effekt in men inte ut när den går på 42 Hz, den bör ge några gånger mer ut kan jag tycka.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!