Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ln35 avfrostar för mycket  (läst 25113 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #90 skrivet: 09 december 2022, 12:23:00 »
Om den är installerad 2021 och dessutom är det bytt kretskort och givare så finns det mig veterligen ingen uppdatering.
Dom som uppdaterades var dom första som tillverkades och det var väl typ 2017 eller om dom kom tidigare än så!
Om den avfrostar väldigt ofta och det inte beror på användning/förutsättningar så måste det vara något annat , är det köldmediebrist på grund av läckage kan jag tänka mig att den beter sig annorlunda men det kanske din installatör/återförsäljare kollat?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #91 skrivet: 09 december 2022, 15:25:06 »
Vi har monterat rätt många LN35 senaste året, och ingen har klagat på täta avfrostningar, nu skall jag också säga att långt ifrån alla märker detta, eller bryr sig, så det behöver absolut inte betyda att problemet inte finns, men det är inget vi fått några signaler om i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad flat7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #92 skrivet: 09 december 2022, 20:07:25 »
Vi har monterat rätt många LN35 senaste året, och ingen har klagat på täta avfrostningar, nu skall jag också säga att långt ifrån alla märker detta, eller bryr sig, så det behöver absolut inte betyda att problemet inte finns, men det är inget vi fått några signaler om i alla fall.

Det kan ju vara samma typ av människor som skulle vara nöjda med en billig pump typ Gree eller Qlima. Så länge det kommer värme så är de nöjda?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #93 skrivet: 10 december 2022, 16:39:54 »
Jo, men vi kanske har monterar 30 stycken LN 35 bara i höst, men tycker att någon borde hört av sig om det vore samma på alla.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad erito

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #94 skrivet: 20 december 2022, 12:48:54 »
Just beställt en HERO LN25 från tretti.se och blir lite orolig när man läser här.... :)

Problemet med avfrostning borde inte vara återkommande på nuvarande modeller?

Tretti.se är samma som "de andra näthandlarna" vad gäller garanti, Mitsubishi själva avsäger sig ansvaret, ska man vara orolig över det? Ser att serienr för utedel verkar vara rätt iallafall.

MELcloud verkar vara kasst, men integrationen via Tibber och Home Assistant fungerar fint?


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #95 skrivet: 20 december 2022, 13:51:49 »
Har du kollat att det är den ”nordiska” modellen då jag inte såg någon beteckningen?
Är det 5års garanti?
Gäller att du har en montör som kan hjälpa till då dom inte verkade ha någon hjälp med installation.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad erito

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #96 skrivet: 20 december 2022, 16:18:16 »
Frågade Tretti.se och det är v2.0 nordisk variant. Har en certifierad installatör som gör jobbet. Inga 5år garanti från köp av "näthandlare" säger Mitsubishi. 3år reklamationsrätt säger lagen iallafall.

:)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #97 skrivet: 20 december 2022, 16:32:01 »
Högt pris med tanke på luriga garanti !
Kan inte skilja många kronor mot att köpa inkl installation med 5års garanti
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad erito

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #98 skrivet: 20 december 2022, 16:34:19 »
Nja, skiljer ca 3500. Och reklamation om den inte fungerar. Ska ju vara samma maskin. Men men...

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #99 skrivet: 20 december 2022, 16:42:58 »
Ja då är det bara köra och förhoppningsvis är det inget strul inom 5år .
Vill minnas att det var andra inlägg med köp från tretti och då var det inte den så kallade ”nordiska” modellen så kolla Mitsubishis hemsida för utedelens modellbeteckning och dubbelkolla med tretti att det är den.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #100 skrivet: 20 december 2022, 17:00:04 »
Det där verkade konstigt, så vitt jag vet får man inte köpa om man inte anger ett cerifikatsnummer, men det kanske tretti.se struntar i?
Ingen garanti, men möjlighet att köpa försäkring 1 år...
Det måste innebära att ME Sverige inte vill befatta sig med de där maskinerna av någon anledning.
Reklamation innebär att du måste montera ned maskinen och skicka in den till tretti.se för kontroll/reparation. (Om de hävdar sin lagliga rätt)

Tänk verkligen över ditt beslut, det är mitt råd i alla fall, men jag kanske är överdrivet negativ.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad erito

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #101 skrivet: 20 december 2022, 19:49:32 »
Jo, nog är det lite konstigt, men jag tror förklaringen är så enkel att Tretti & Co har väldigt låga marginaler och det gillar inte Mitsubishi.
De har knappast olika tillverkningsgrader på samma serienummer. Det konstiga är att de riskerar sin goodwill genom att rata andra firmor än "deras".

Ser att även Panasonic m.fl bara erbjuder garanti om det köpts via officiella återförsäljare och dessutom servats av auktoriserade firmor. Minst två service under fem åren.

Konsumentköplagen är ju 1 år där köparen inte behöver bevisa något för att åberopa garanti/reklamation, säljaren måste bevisa att köparen gjort fel. År 2-3 ska köparen bevisa att felet beror på produkten och inte handhavandet. All reklamation som går igenom skall innebära noll extra kostnad eller utgifter på grund av felande produkt, så en eventuell nedmontering, frakt m.m. ska ju bekostas av säljaren om det är fel på produkten. Är det inget fel så får såklart köparen stå för kringkostnader. Men det där är ju bara vanlig bökig konsumenträtt, såklart det är smidigare med en schysst garanti.

Nåja, nu har jag köpt den och hoppas den fungerar fint :)
Flera tusen i skillnad, då kan jag köpa en försäkring för några hundra som täcker fler år...


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #102 skrivet: 20 december 2022, 20:31:05 »
Dom är väl inte så mycket billigare än dom andra postorderfirmor som säljer Mitsubishi från ”svenska” Mitsubishi så tror inte dom bryr sig alls om priserna.
Är nog främst att dom inte vill ta något ansvar för paralell importerade modeller som även visats sig förekomma i utförande som kanske inte borde säljas i vårat klimat.
Gäller nog dom flesta märken.

Ingen skillnad på modellerna om dom säljs här eller någon annanstans i Europa  om dom har samma modellbeteckning, det är det som är det viktiga och lite märkligt att inte vissa postorderfirmor skriver hela modellbeteckningen på utedelen .
Därav att jag skrev att du skulle dubbelkolla det och inte bara att det är 2.0



Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #103 skrivet: 21 december 2022, 07:58:15 »
De är nog tvungna att betala returfrakten, men installation och nedmontering har de ju inget att göra med så vitt jag kan förstå.
Vad de brukar göra, för att du inte ska behöva montera ned maskinen är att erbjuda reservdelar gratis.
Skulle vara intressant att se vad de gör om du får nåt fel på din maskin.  ::)

Det är inga problem att sälja äkta "Svenska maskiner" för det priset om man inte tänkt ta ansvar.
Anledningen att t.ex. inte jag gör det är att det blir både dyrt och besvärligt med garantier och reklamationer.
Risken för konkurs måste vara överhängande om man skulle råka sälja mycket av en modell som visar sig har någon form av generalfel.
Troligen är de som säljer denna typ av produkter på nätet inte speciellt rädda för att gå i konkurs, det är ju mest andra som förlorar på att ens eget företag går i förlust.
Inte en själv.

Det liknar lite det faktum att Tyska och Kinesiska företag bygger vindkraft i Sverige, de har ingen tanke på att finnas kvar här när det är dags för snurrorna att rivas, då har det ägandet placerats i ett annat bolag, vars syfte är att gå i konkurs så snart de ska börja riva kraftverken.

Hur som helst håller vi tummarna för att det inte blir nåt krångel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad erito

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #104 skrivet: 21 december 2022, 09:00:43 »
 tummenupp

ja, krångel vill man ju inte ha oavsett, det kostar alltid mer än pengar att hålla på med strul.

Tycker ändå det verkar lovande med att ni monterat många Mitsubishi utan klagomål hittills. Får intrycket då man pratar med installatörer att märket verkligen är i topp. Nu ser jag bara fram emot installation och igångsättande så man slipper elda så mycket :)


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 698
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!