Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 101 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 03 mars 2023, 20:25:58 »

jag har varit ute för en del med dubbel köldmängd inte mitsubishi men ändå
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 mars 2023, 10:23:51 »

Många överfyllda maskiner i så fall.
Den jag loggar har nog 6-7 meter rör så det är i alla fall inga korta rör som ställer till det.
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 02 mars 2023, 08:44:48 »

Har aldrig påstått att den är full av vätska, bara att jag noterat att temperaturen första 20-30 minuterna faller långsamt efter förångaren, för att det sedan blir som ett "knä" på grafen, och temperaturen börjar falla fortare.
Då ingen synlig frost finns på förångaren är min slutats att något händer med flödet av gas i förångaren, om det är vätska eller något annat är omöjligt för mig att veta, men jag har svårt att förstå att något annat skall kunna hindra flödet i delar av förångaren, vilket i sin tur skulle göra att temperaturen plötsligt börjar falla snabbare än innan.

Har du någon annan teori om vad som händer?
och i funktion av kompressorns varvtal, finns det något samband?
Den kan ju vara överfylld, har ju hänt förr. Då blir mycket knas.
Jag skulle tömt och vägt
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 mars 2023, 07:35:20 »

Har aldrig påstått att den är full av vätska, bara att jag noterat att temperaturen första 20-30 minuterna faller långsamt efter förångaren, för att det sedan blir som ett "knä" på grafen, och temperaturen börjar falla fortare.
Då ingen synlig frost finns på förångaren är min slutats att något händer med flödet av gas i förångaren, om det är vätska eller något annat är omöjligt för mig att veta, men jag har svårt att förstå att något annat skall kunna hindra flödet i delar av förångaren, vilket i sin tur skulle göra att temperaturen plötsligt börjar falla snabbare än innan.

Har du någon annan teori om vad som händer?
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 01 mars 2023, 19:38:55 »

Tror inte vevhusvärmen har den effekten att den kan förånga vätska som kommer ur en förångare fylld med vätska.
Den är bara där för att gasen inte skall kondensera just i kompressorn när den står still. (Och blanda sig med oljan)
om förångaren i utedelen vid avfrostning är full med vätska så kommer ingen avfrostning att ske, du får inget värmeutbyte.
för att få värme till avfrostning så måste gasen i vätskeform förångas! det är entalpiförändringen som mellan vätska och gas som ger energin
kompressorn kan inte pumpa runt vätska , ett vätskeslag är ett haveri, är det så många kondenserade droppar av gas att utrymmet i kompressionsfasen är fylls så är det kört. dvs vätskeslag
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 01 mars 2023, 19:29:45 »

hur är det med Elon ?  var köper dom sinaMitsubishi sumo?
hur lång är garantin hos Elon?
canvac
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 01 mars 2023, 16:23:45 »

Är det samma modellbeteckning som dom ”svenska” så kan man bara se det på serienumret via Mitsubishi Electric.
Skrivet av: tjena
« skrivet: 01 mars 2023, 16:19:49 »

Tack för svaret TS..
Kan man se på luftpumpen om dom handlar av Mitsubishi Electric Sverige ?
eller det är import
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 01 mars 2023, 11:37:56 »

Elon butikerna är väl ganska självständiga med att välja sitt eget utbud så dom kan säkert välja lite om dom handlar via Elon centralt som jag vill minnas handlar av Mitsubishi Electric Sverige eller så finns väl inget som hindrar dom från att importera från annat land.

Garantier borde framgå i köpevillkoren på respektive produkt och synas på hemsidan.
Skrivet av: tjena
« skrivet: 01 mars 2023, 11:12:07 »

hur är det med Elon ?  var köper dom sinaMitsubishi sumo?
hur lång är garantin hos Elon?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 februari 2023, 16:54:07 »

Tror inte vevhusvärmen har den effekten att den kan förånga vätska som kommer ur en förångare fylld med vätska.
Den är bara där för att gasen inte skall kondensera just i kompressorn när den står still. (Och blanda sig med oljan)
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 27 februari 2023, 13:36:42 »

Jag har loggat en värmepump som uppvisade samma typ av problem som ni anger (inte Mitsubishi) och konstaterade att gastemeperaturen efter en tid plötsligt föll rätt dramatiskt, vilket indikerar någon form av brist som troligen beror på lågt flöde av gas.
Min teori är att det sker vätskeuppbyggnad i utedelen om effektbehovet är relativt lågt, i vart fall på den pump jag loggade.
Om min teori stämmer så skulle alltså fortsatt drift skapa än mer vätskeuppbyggnad i utedelen och en mindre del av förångarens skulle bli "effektiv".
En annan sak jag noterade var att avfrostningssekvensen på en ej påfrostad utedel var väldigt kort, totalt gick kompressorn bara 3 minuter för avfrostning, och snitteffektförbrukningen var ca 600 W (om jag minns rätt).
Effektbehovet för avfrostningen var alltså ca 0,03 kWh och om elpriset är 1 kr så kostar alltså en avfrostning ca 3 öre.
Delar av denna kostnad återfås sedan när kompressorn åter börja värma, och förångaren är >15 grader varm efter slutförd avfrostning, så kostnaden är troligen mindre än så - men elpriset har förstås en påverkan också.
3 öre/timme i 24 timmar blir 72 öre/dygn i kostnader - och man får anta att COP på en maskin är som högst just efter avfrostning, så huruvida långa gångtider i praktiken är lönsamt är nog inte helt säkert.

OM min teori om vätskeuppbyggnad i utedelen stämmer så skulle detta dessutom i värsta fall kunna innebära att kompressorn i någon del av värme/avforsntingssekvenserna möjligen skulle kunna utsättas för vätskeslag, vilket i sin tur skulle kunna påverka kompressorns livslängd.

Tillverkarna har troligen sett dessa fenomen tidigare, men valt att låta förändringen av gastemperatur (hastighet och lutning) styra avfrostningen istället för vad ögat kan se utvändigt på förångaren - för att säkerställa en korrekt kylprocess, och för att maskinen skall hålla över tid.
Att kostnaden för en avfrostning är så liten gör troligen att de ser detta problem som en ickefråga, det är i alla fall min slutsats.

Den enda gången man egentligen med fog kan säga att det "Kostar" med täta korta avfrostningar är om det är så kallt ute att den minskade tiden som värmepumpen kan värma, också gör att det blir för kallt inne, och man måste tillföra värme via direktverkande el för att få lagom varmt inne, DÅ kommer längre perioder av värmedrift påverka lönsamheten på maskinen.

Jag skulle nog personligen vara rätt försiktig med att lägga ut "Lifehacks" som åsidosätter den av tillverkaren garanterade funktionen med en alternativ funktion som inte ser till kylprocessen, utan istället tlll vad ögat kan se.
Jag skulle även vara försiktig med att som kund bygga bort skydds och säkerhetsfunktioner som tillverkarna lagt in för att kunna garantera effektiv drift och lång livslängd.

Är det nåt fel på en maskin så ska det självklart åtgärdas, om det som i tidigare inlägg redovisas att utedelen knappt hinner bli kall innan den avfrostar får vi verkligen hoppas att det är nåt fel på maskinen.

Det som verkar skilja Mitsubishi mot den värmepump jag loggade är att det oftare sker när det är kallt ute, då är kompressorfrekvensen som regel högre, och det borde inte uppstå problem med en ej fungerande kylprocess som resulterar i ett plötsligt fall på gastemperaturen efter en viss tid.
Med hög kompressorfrekvens och stort gasflöde borde förångaren fungera bättre än när maskinerna går på låg effekt och med låga gasflöden.
Det är ju därför det finns vevhusvärme när kompressorn sitter utomhus-för att minimera risken för vätskeslag
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 februari 2023, 07:31:24 »

Jag har loggat en värmepump som uppvisade samma typ av problem som ni anger (inte Mitsubishi) och konstaterade att gastemeperaturen efter en tid plötsligt föll rätt dramatiskt, vilket indikerar någon form av brist som troligen beror på lågt flöde av gas.
Min teori är att det sker vätskeuppbyggnad i utedelen om effektbehovet är relativt lågt, i vart fall på den pump jag loggade.
Om min teori stämmer så skulle alltså fortsatt drift skapa än mer vätskeuppbyggnad i utedelen och en mindre del av förångarens skulle bli "effektiv".
En annan sak jag noterade var att avfrostningssekvensen på en ej påfrostad utedel var väldigt kort, totalt gick kompressorn bara 3 minuter för avfrostning, och snitteffektförbrukningen var ca 600 W (om jag minns rätt).
Effektbehovet för avfrostningen var alltså ca 0,03 kWh och om elpriset är 1 kr så kostar alltså en avfrostning ca 3 öre.
Delar av denna kostnad återfås sedan när kompressorn åter börja värma, och förångaren är >15 grader varm efter slutförd avfrostning, så kostnaden är troligen mindre än så - men elpriset har förstås en påverkan också.
3 öre/timme i 24 timmar blir 72 öre/dygn i kostnader - och man får anta att COP på en maskin är som högst just efter avfrostning, så huruvida långa gångtider i praktiken är lönsamt är nog inte helt säkert.

OM min teori om vätskeuppbyggnad i utedelen stämmer så skulle detta dessutom i värsta fall kunna innebära att kompressorn i någon del av värme/avforsntingssekvenserna möjligen skulle kunna utsättas för vätskeslag, vilket i sin tur skulle kunna påverka kompressorns livslängd.

Tillverkarna har troligen sett dessa fenomen tidigare, men valt att låta förändringen av gastemperatur (hastighet och lutning) styra avfrostningen istället för vad ögat kan se utvändigt på förångaren - för att säkerställa en korrekt kylprocess, och för att maskinen skall hålla över tid.
Att kostnaden för en avfrostning är så liten gör troligen att de ser detta problem som en ickefråga, det är i alla fall min slutsats.

Den enda gången man egentligen med fog kan säga att det "Kostar" med täta korta avfrostningar är om det är så kallt ute att den minskade tiden som värmepumpen kan värma, också gör att det blir för kallt inne, och man måste tillföra värme via direktverkande el för att få lagom varmt inne, DÅ kommer längre perioder av värmedrift påverka lönsamheten på maskinen.

Jag skulle nog personligen vara rätt försiktig med att lägga ut "Lifehacks" som åsidosätter den av tillverkaren garanterade funktionen med en alternativ funktion som inte ser till kylprocessen, utan istället tlll vad ögat kan se.
Jag skulle även vara försiktig med att som kund bygga bort skydds och säkerhetsfunktioner som tillverkarna lagt in för att kunna garantera effektiv drift och lång livslängd.

Är det nåt fel på en maskin så ska det självklart åtgärdas, om det som i tidigare inlägg redovisas att utedelen knappt hinner bli kall innan den avfrostar får vi verkligen hoppas att det är nåt fel på maskinen.

Det som verkar skilja Mitsubishi mot den värmepump jag loggade är att det oftare sker när det är kallt ute, då är kompressorfrekvensen som regel högre, och det borde inte uppstå problem med en ej fungerande kylprocess som resulterar i ett plötsligt fall på gastemperaturen efter en viss tid.
Med hög kompressorfrekvens och stort gasflöde borde förångaren fungera bättre än när maskinerna går på låg effekt och med låga gasflöden.
Skrivet av: HaraldH
« skrivet: 25 februari 2023, 18:11:32 »

Välkänt fenomen i Finland. Ett par typer har utvecklat Mitsurunner, en ESP8266 integrerad krets och värmegivare + ett rele som lurar enheten att tro allt är frid och fröjd och stoppar den från att falla i det som kallas för galencirkel på finska.

Nu blir jag säkert bannad när jag sätter en URL i mitt första meddelande som inloggad men here it goes; https://mitsurunner.com/
Skrivet av: Peterkga
« skrivet: 10 februari 2023, 11:16:31 »

Nu har TH's varit här och kikat på pumpen som hann knappt bli kall på utedelen innan avfrostningen körde igång. De sa att pumpen är alldeles för känslig. Nästa steg blir att byta ut styrkortet. Hoppas det hjälper.
Skrivet av: Peterkga
« skrivet: 09 januari 2023, 22:57:49 »

Har exakt samma "fel", installerade min Feb 21, fick kretskort och givare bytt i utedelen, blev ingen skillnad. Antar det är en uppdaterings fråga. Men hur får man en uppdatering när ME säger att det inte finns någon.

Har du hittat någon lösning? Fått något svar?

Jag filmade min LN50 precis när avfrostningen kör igång. Finns inte ett spår av frost på utedelen, klicka här för att se filmen: https://1drv.ms/v/s!AgBxVB4br8IzhK8daaBsgM_Xv2x2tA?e=SNIHCL
Så där håller den på hela tiden. TH's EL i Skövde ska komma ut 10 feb för felsökning, igen. Frågan är vad de hoppas hitta denna gång? De har redan bytt termostaten och det hjälpte ingenting....

Med tanke på ledtiderna så är väl snart också denna vinter över utan att pumpen funkat som den ska.  >:(
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 januari 2023, 17:49:28 »

Precis, att det är 5 års garanti på de flesta värmepumparna beror på att vi är trygghetsknarkare i Sverige, och att hantverkstjänster är så högt beskattade att det blir orimligt dyrt att reparera en maskin som bara är nåt år gammal.
Att istället räkna på vad hemförsäkringen kan täcka vid ett eventuellt fel skulle kunna vara intressant - inte säkert det blir dyrare om man kan köpa maskinen billigare.

Jag kan mycket väl tänka mig att det är möjligt att köpa maskinerna utan garanti på världsmarknaden, för t.ex. tretti.se, och sälja dem en aning billigare med en kortare garantitid som "uppoffring", så det är ju egentligen en smaksak vad man väljer.

Hade jag haft möjlighet att som installatör köpa maskinerna säg 3000 kr billigare med bara 6 månaders garanti från leverantören så kunde jag ju ge mina kunder alternativet 6 månaders garanti, eller 5 år, med 3000 kr i prisskillnad på maskinerna.
Tar man med i beräkningarna att hemförsäkringen täcker utan avdrag första 2 åren? så kan man ju säga att man har 2 års garanti, och att sedan självrisken ökar lite för varje år, men att det kanske ändå inte blir jättedyrt att få maskinen reparerad om den skulle haverera.  dontknow
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 03 januari 2023, 17:43:26 »

Garantifrågan borde du egentligen ta med tretti.se som du handlat av.
Dom väljer mer eller mindre själv hur lång garanti dom väljer att tillhandahålla förutom då den lagstadgade som jag tror är 6 månader som lägst men är inte säker.

Tex så har du köpt den för att få ner priset och ”spara” pengar och du har blivit upplyst om att garantin kanske inte är så bra men väljer ändå att fullfölja köpet när du kunde ha köpt på annat håll med tex 5års garanti.
Skrivet av: erito
« skrivet: 03 januari 2023, 17:30:16 »

Citat från: Thompa71 ⁰link=topic=68538.msg813080#msg813080 date=1672762227
Nu förstår jag inte. Om en tillverkare gör modeller för olika delar av värden med olika skatter monster och programmering för olika regioner. Sen säljs dessa av olika bolag på olika regioner. Varför ska Mitsubishi Sverige ta ansvar för en maskin de ej sålt och som dessutom inte är byggd för vårt klimat.  Dom har ju inte ens sålt den. Dumheter då får den som köpt pirat import vända sig till den som sålt maskinen kan jublnte vända sig till en tillverkare som uppenbarligen INTE har något med maskinen att göra.

Men nu är det ju exakt samma modell för nordiskt klimat... men visst borde även återförsäljare erbjuda garanti så kommunikation och avtal mellan samtliga säljande bolag och Mitsubishi borde lösas.
Skrivet av: Thompa71
« skrivet: 03 januari 2023, 17:10:27 »

Läste det och tycker det är dåligt av Mitsubishi. Det är ju deras produkt oavsett väg från fabrik till konsument.

Nu förstår jag inte. Om en tillverkare gör modeller för olika delar av värden med olika skatter monster och programmering för olika regioner. Sen säljs dessa av olika bolag på olika regioner. Varför ska Mitsubishi Sverige ta ansvar för en maskin de ej sålt och som dessutom inte är byggd för vårt klimat.  Dom har ju inte ens sålt den. Dumheter då får den som köpt pirat import vända sig till den som sålt maskinen kan jublnte vända sig till en tillverkare som uppenbarligen INTE har något med maskinen att göra.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 03 januari 2023, 16:21:50 »

Läste det och tycker det är dåligt av Mitsubishi. Det är ju deras produkt oavsett väg från fabrik till konsument.

Vet ej varifrån dom köper sina Mitsubishi aggregat men förmodligen har dom köpt sina till ett bättre pris och då kanske med sämre garantier.

Skrivet av: erito
« skrivet: 03 januari 2023, 15:40:34 »

Läste det och tycker det är dåligt av Mitsubishi. Det är ju deras produkt oavsett väg från fabrik till konsument.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 03 januari 2023, 15:16:12 »

Så här skriver Mitsubishi Electric på deras sajt:

"Var noga med var du handlar! Försäljningar gjorda av följande företag omfattas ej av Mitsubishi Electric Sveriges garantier: Gränsbygdens köpcentrum AB, Zave Sweden AB, Värmepumpsshopen.se, Nortech, Technorth, Tretti.se, Byggmax, Whiteaway.se, Importhuset, Esvelt Service AB, Sanovale, Handelszon.se, Ventilationsfixarna "

De tar alltså inte ansvar för aggregat sålda via Tretti.se.
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 03 januari 2023, 15:10:25 »

Dom är väl inte så mycket billigare än dom andra postorderfirmor som säljer Mitsubishi från ”svenska” Mitsubishi så tror inte dom bryr sig alls om priserna.
Är nog främst att dom inte vill ta något ansvar för paralell importerade modeller som även visats sig förekomma i utförande som kanske inte borde säljas i vårat klimat.
Gäller nog dom flesta märken.

Ingen skillnad på modellerna om dom säljs här eller någon annanstans i Europa  om dom har samma modellbeteckning, det är det som är det viktiga och lite märkligt att inte vissa postorderfirmor skriver hela modellbeteckningen på utedelen .
Därav att jag skrev att du skulle dubbelkolla det och inte bara att det är 2.0
Mig veterligen är det Svenska Mitsubishi som levererar till Tretti.se

/D
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 28 december 2022, 15:30:00 »

Garanti kan man få från återförsäljaren.
Att dom sen inte får den från Mitsubishi Sverige är en annan sak.
Känns priset rätt med dom förutsättningarna du fått är det bara att köra.
Skrivet av: erito
« skrivet: 28 december 2022, 14:31:31 »

Det ser rätt ut  tummenupp
Be att få ”rätt” garantier också för det priset då priset inte speglar garantin

Tack för info! :)
Problemet är att Mitsubishi själva inte godkänner garanti via andra än deras utvalda återförsäljare. 16.500 + installation (ROT också) blir ändå 3500 sek billigare än motsvarande köp via "Mitsubishi ÅF" så jag chansade. Men om det blir fel inom tre år så kommer jag självklart att åberopa ursprungligt fel och reklamation enligt konsumentköplagen. Räknar även med att hemförsäkring kan täcka vissa saker. Kanske att en "allrisk" på hemförsäkring skulle täcka ett haveri? Men det är ju en helt annan diskussion egentligen.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 28 december 2022, 14:24:55 »

Det ser rätt ut  tummenupp
Be att få ”rätt” garantier också för det priset då priset inte speglar garantin
Skrivet av: erito
« skrivet: 28 december 2022, 13:13:52 »

Mer siffror.. någon som vet om detta är "rätt"? De säger Hero2 för nordisk marknad.
Skrivet av: erito
« skrivet: 28 december 2022, 13:05:53 »

Här är vad som levererades från Tretti.se
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 21 december 2022, 16:44:04 »

Det är modellbeteckningen du ska jämföra.
Kommer dom från Mitsubishi Sverige så är det rätt beteckningar, kommer dom från övriga Europa med samma modellbeteckning så är det ”samma” produkt.
Sydeuropa modellen saknar tex värmekabel i tråget och ger lägre effekt när det är kallt ute.

Självklart vill tillverkare behålla sitt rykte men kommer det in paralellimporterade med fel specifikationer så kan det vara just dom som förstör ett rykte då dom flesta bara skriver tex LN25 som i det här fallet.

Tretti skriver till dig att det är rätt så det är bara att lita på det, se till att ha det på tex Mail om det visar sig vara något annat som kommer.

Kikar du på gränsbygdens hemsida så sålde dom ett tag både varianten av LN för den varma delen av Europa och den så kallade ”nordiska” med ett par tusen i mellanskillnad, har inte kollat om dom fortfarande säljer båda.
Skrivet av: erito
« skrivet: 21 december 2022, 16:32:21 »

Tack! Ska absolut dubbelkolla detta. Någon speciell del som man ska hålla koll på i siffer-raderna? :)
Räknade med att Mitsubishi ville att deras rykte håller över tid och ser till att leverera och garantera oavsett vem som säljer. Däremot att kräva installation av behörig firma osv kan jag såklart förstå.

3000 sek är ändå nästan 20% skillnad på pris... för exakt samma maskin (?).
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 21 december 2022, 16:21:15 »

Bifogar bild på inne och utedelens klisterlappar som borde överensstämma med det du får.
Har du bara mer eller mindre reklamationsrätt och väldigt kort garanti så tycker jag priset är för högt  ;)
Skrivet av: erito
« skrivet: 21 december 2022, 15:14:53 »

Här är iallafall modellbeteckningarna på de delar som ska komma levererade från Trettli.se
MSZ-LN25VG och MUZ-LN25VGHZ. Borde ha en 2:a i modellbeteckningen, men detaljer från webben kan man inte lita på helt.

Skrivet av: erito
« skrivet: 21 december 2022, 15:08:09 »

Skönt att det finns kompentens här. Frågat Tretti.se och deras svar var att det som säljs via dem är Mitsubishi Hero 2.0 modellen anpassad för nordisk marknad.
Ska bli spännande att se om de har rätt.

Absolut är det stora skillnader på både mjukvara och hårdvara på olika marknader, det vet man ju från allt från bilar till cementblandare och mobiltelefoner.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 december 2022, 14:28:34 »

Värmepumpar för Sydeuropa har annan avfrostningsautomatik, de kanske inte värmer utedelen lika länge t.ex. (Bryter t.ex. avfrostningen när temp på förångare är 12 grader istället för 18 grader)
Det kan också vara färre lager i förångaren på utedelen, så man får sämre motströmsvärmeväxling.
Det kan t.o.m vara så att flödet i förångare och kondensor är reverserade för att de primärt är byggda för att ha hög COP vid kyldrift.
Det ÄR stor skillnad på en värmepump för sydeuropa och Norden.
Säkert olika stor mellan olika tillverkare, men skillnad är det nog på alla.

Ibland skiljer det bara ett -N på beteckningarna.
Skrivet av: erito
« skrivet: 21 december 2022, 12:01:10 »

Det ska jag göra så fort den dyker upp :)
Spännande. I värsta fall tänker jag nyttja ångerrätten innan jag packar upp allt.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 21 december 2022, 11:53:54 »

Ingen vet ännu om det är ”rätt” modellbeteckning , skicka en bild på klisterlappen eller märkskylten på höger sida om utedelen kan du för även egen vetskap få koll på om det är rätt.

Serienummer som du beskriver det är en lite felaktig beskrivning av en modellbeteckning.
Skrivet av: erito
« skrivet: 21 december 2022, 11:35:58 »

nu monterar ju "Vi" Mitsubishi  från svensk generalagent så det blir ju inte riktigt relevant.

Skulle Mitsubishi har olika kvalitet med samma serienummer? Då blir jag orolig :/
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 21 december 2022, 11:12:59 »

nu monterar ju "Vi" Mitsubishi  från svensk generalagent så det blir ju inte riktigt relevant.
Skrivet av: erito
« skrivet: 21 december 2022, 09:00:43 »

 tummenupp

ja, krångel vill man ju inte ha oavsett, det kostar alltid mer än pengar att hålla på med strul.

Tycker ändå det verkar lovande med att ni monterat många Mitsubishi utan klagomål hittills. Får intrycket då man pratar med installatörer att märket verkligen är i topp. Nu ser jag bara fram emot installation och igångsättande så man slipper elda så mycket :)

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 december 2022, 07:58:15 »

De är nog tvungna att betala returfrakten, men installation och nedmontering har de ju inget att göra med så vitt jag kan förstå.
Vad de brukar göra, för att du inte ska behöva montera ned maskinen är att erbjuda reservdelar gratis.
Skulle vara intressant att se vad de gör om du får nåt fel på din maskin.  ::)

Det är inga problem att sälja äkta "Svenska maskiner" för det priset om man inte tänkt ta ansvar.
Anledningen att t.ex. inte jag gör det är att det blir både dyrt och besvärligt med garantier och reklamationer.
Risken för konkurs måste vara överhängande om man skulle råka sälja mycket av en modell som visar sig har någon form av generalfel.
Troligen är de som säljer denna typ av produkter på nätet inte speciellt rädda för att gå i konkurs, det är ju mest andra som förlorar på att ens eget företag går i förlust.
Inte en själv.

Det liknar lite det faktum att Tyska och Kinesiska företag bygger vindkraft i Sverige, de har ingen tanke på att finnas kvar här när det är dags för snurrorna att rivas, då har det ägandet placerats i ett annat bolag, vars syfte är att gå i konkurs så snart de ska börja riva kraftverken.

Hur som helst håller vi tummarna för att det inte blir nåt krångel.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 20 december 2022, 20:31:05 »

Dom är väl inte så mycket billigare än dom andra postorderfirmor som säljer Mitsubishi från ”svenska” Mitsubishi så tror inte dom bryr sig alls om priserna.
Är nog främst att dom inte vill ta något ansvar för paralell importerade modeller som även visats sig förekomma i utförande som kanske inte borde säljas i vårat klimat.
Gäller nog dom flesta märken.

Ingen skillnad på modellerna om dom säljs här eller någon annanstans i Europa  om dom har samma modellbeteckning, det är det som är det viktiga och lite märkligt att inte vissa postorderfirmor skriver hela modellbeteckningen på utedelen .
Därav att jag skrev att du skulle dubbelkolla det och inte bara att det är 2.0



Skrivet av: erito
« skrivet: 20 december 2022, 19:49:32 »

Jo, nog är det lite konstigt, men jag tror förklaringen är så enkel att Tretti & Co har väldigt låga marginaler och det gillar inte Mitsubishi.
De har knappast olika tillverkningsgrader på samma serienummer. Det konstiga är att de riskerar sin goodwill genom att rata andra firmor än "deras".

Ser att även Panasonic m.fl bara erbjuder garanti om det köpts via officiella återförsäljare och dessutom servats av auktoriserade firmor. Minst två service under fem åren.

Konsumentköplagen är ju 1 år där köparen inte behöver bevisa något för att åberopa garanti/reklamation, säljaren måste bevisa att köparen gjort fel. År 2-3 ska köparen bevisa att felet beror på produkten och inte handhavandet. All reklamation som går igenom skall innebära noll extra kostnad eller utgifter på grund av felande produkt, så en eventuell nedmontering, frakt m.m. ska ju bekostas av säljaren om det är fel på produkten. Är det inget fel så får såklart köparen stå för kringkostnader. Men det där är ju bara vanlig bökig konsumenträtt, såklart det är smidigare med en schysst garanti.

Nåja, nu har jag köpt den och hoppas den fungerar fint :)
Flera tusen i skillnad, då kan jag köpa en försäkring för några hundra som täcker fler år...

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 december 2022, 17:00:04 »

Det där verkade konstigt, så vitt jag vet får man inte köpa om man inte anger ett cerifikatsnummer, men det kanske tretti.se struntar i?
Ingen garanti, men möjlighet att köpa försäkring 1 år...
Det måste innebära att ME Sverige inte vill befatta sig med de där maskinerna av någon anledning.
Reklamation innebär att du måste montera ned maskinen och skicka in den till tretti.se för kontroll/reparation. (Om de hävdar sin lagliga rätt)

Tänk verkligen över ditt beslut, det är mitt råd i alla fall, men jag kanske är överdrivet negativ.  dontknow
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 20 december 2022, 16:42:58 »

Ja då är det bara köra och förhoppningsvis är det inget strul inom 5år .
Vill minnas att det var andra inlägg med köp från tretti och då var det inte den så kallade ”nordiska” modellen så kolla Mitsubishis hemsida för utedelens modellbeteckning och dubbelkolla med tretti att det är den.
Skrivet av: erito
« skrivet: 20 december 2022, 16:34:19 »

Nja, skiljer ca 3500. Och reklamation om den inte fungerar. Ska ju vara samma maskin. Men men...
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 20 december 2022, 16:32:01 »

Högt pris med tanke på luriga garanti !
Kan inte skilja många kronor mot att köpa inkl installation med 5års garanti
Skrivet av: erito
« skrivet: 20 december 2022, 16:18:16 »

Frågade Tretti.se och det är v2.0 nordisk variant. Har en certifierad installatör som gör jobbet. Inga 5år garanti från köp av "näthandlare" säger Mitsubishi. 3år reklamationsrätt säger lagen iallafall.

:)
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 20 december 2022, 13:51:49 »

Har du kollat att det är den ”nordiska” modellen då jag inte såg någon beteckningen?
Är det 5års garanti?
Gäller att du har en montör som kan hjälpa till då dom inte verkade ha någon hjälp med installation.
Skrivet av: erito
« skrivet: 20 december 2022, 12:48:54 »

Just beställt en HERO LN25 från tretti.se och blir lite orolig när man läser här.... :)

Problemet med avfrostning borde inte vara återkommande på nuvarande modeller?

Tretti.se är samma som "de andra näthandlarna" vad gäller garanti, Mitsubishi själva avsäger sig ansvaret, ska man vara orolig över det? Ser att serienr för utedel verkar vara rätt iallafall.

MELcloud verkar vara kasst, men integrationen via Tibber och Home Assistant fungerar fint?


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!