Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hopkoppling av flera kollektorslangar  (läst 4419 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TheDog

  • Nyfiken
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bosch Compress 7000 LWM
Hopkoppling av flera kollektorslangar
« skrivet: 07 januari 2016, 16:13:50 »
Jag har en äldre bergvärmepump som jag har för avsikt att byta ut inom en snar framtid. För att inte göra alltför fel så tänkte jag vända mig till forumet för tips och synpunkter, själva arbetet har jag tänkt göra i två steg:
  • Komplettera de tvÃ¥ grunda borrhÃ¥len med ytterligare ett djupare
    De gamla borrhålen är totalt 135 m varav 36 m foderrör (99 m aktivt?) och behöver följaktligen kompletteras med ytterligare 100 m aktivt hål (dvs. 100 m + 18 m foderrör = 118 m totaldjup). I bifogad bild nedan så har jag försökt beskriva
  • Installera en ny värmepump, 7-9 kW (toppeffekt c:a 9 kW och Ã¥rsenergi, värme + VV, c:a 28 MWh)
    Om jag räknar med 199 m aktivt borrhål, 3 * 18 m foderrör med 6 m grundvattennivå samt c:a 40 m kollektor i jord så får jag:
    Effektivt borrdjup: bergborrning+(foderrör-grundvatten)/2+markslinga/3 dontknow
                                 199 + 3*(18-6)/3 + 40/3 = 230 m
    Max effektuttag:    9000 W / 230 m = 39 W/m                      //eller ska värmepumpens COP med?//
    Ã…rsenergi:             28000 kWh / 230 m = 122 kWh/(m&Ã¥r)   //eller ska värmepumpens SCOP med?//

För tillfället tänkte jag höra mig för hur jag borde koppla ihop de tre borrhålen och vilket mtrl som är bra. I bifogad fil så har jag försökt visualisera min tänkta koppling, men i text är den följande:
  • FrÃ¥n BVP till ny kopplingsbrunn.
    Ut genom väggen från värmepumpen i befintlig slang tagen från ett av de gamla hålen och vidare till kopplingsbrunnen.
    (Kompletteras den med avluftningsmöjlighet på insidan som idag saknas)
  • FrÃ¥n ny kopplingsbrunn till nytt borrhÃ¥l.
    Här skarvas utgående från värmepumpen till kollektorn från nya borrhålet och returen tillbaka till kopplingsbrunnen.
  • FrÃ¥n ny kopplingsbrunn till gamla borrhÃ¥len och sedan in i huset igen i befintliga returslangar.
    I brunnen T-kopplas returen till de gamla borrhålen så att de hamnar parallellt med varandra och i serie bakom det nya hålet.
    (Även här behövs möjlighet till avluftning)
  • Instrypning av gamla borrhÃ¥l, expansionskärl (även för brine-pÃ¥fyllning och avluftning) och brine-filter pÃ¥ insidan av huset
    Här återanvänder jag ventilerna som finns idag, men övrigt blir nytt.

- Är detta en bra koppling (tänkte att det blir enklare att justera in två hyffsat lika långa slingor)?
- Behövs avstängingsventiler och i så fall var?
- Hur ska jag mätareturtemp. (tänkte använda den för injustering, är det rätt)?
- Totallängden på kollektorn blir c:a 320m enkel-kollektor plus 160 m parallell-kollektor, funkar det?
- Verkar borrdjupet rätt?

Puh. Långt inlägg, men jag har sett att ni är bra på förstå nybörjare som jag.
« Senast ändrad: 07 januari 2016, 16:39:05 av TheDog »

Utloggad vedpannan

  • ByggnadsvÃ¥rdstaliban o värmepumpsnörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöllet
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GersgÃ¥rden
SV: Hopkoppling av flera kollektorslangar
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2016, 09:30:45 »
Är de gamla borrhålen parallellkopplade så du redan idag har fyra slangar in till pumpen?
Då kanske du kan dra in slangarna från det nya borrhålet och koppla ihop som du beskrivit fast inne? Eller blir det mycket längre slang då?
Tänkte mest att ha koll på allt på ett ställe, slippa gräva upp gamla slangar och gräva ner kopplingsbrunn.
Vet dock inte hur riktiga rörmokare skulle ha gjort, jag är bara mekaniker.  :)
Timmerhus 1844 270m2 kakelugnar, vedspis med värmekista i kök
Ej installerat:
Thermia Duo jordvärme 8kw -84 köpt -11 för nöjes skull

Installerat:
Panasonic CS-E9CKP -04 köpt -11. I ett garage, fultoppfylld med propan, kompressor låter som en stenkross men värmer. Stendog 2015 med 240 volt rätt ut i chassit.
IVT jordvärme 11kw -95 köpt -11 till svärmor, BOA 148m2 Uppstartad 12/3 -12
IVT Greenline jordvärme 11kw -01 köpt -11  till verkstaden Hamnade i huset 2019 istället tillsammans med en 7 kw nibe 1110 frÃ¥n 2000 köpt 2018.

Utloggad TheDog

  • Nyfiken
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bosch Compress 7000 LWM
SV: Hopkoppling av flera kollektorslangar
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2016, 10:57:49 »
Jag har väldigt trångt inne, så det kan vara svårt att dra in två nya slangar.

Därav tanken att göra brunn på utsidan, annars är din idé den jag skulle föredra.

Utloggad TheDog

  • Nyfiken
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bosch Compress 7000 LWM
SV: Hopkoppling av flera kollektorslangar
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2016, 12:56:28 »
Jag har tittat på samlingsbrunnar och skåp, men tycker att dessa är väldigt dyra. Finns det några andra bra alternativ och lösningar för detta?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hopkoppling av flera kollektorslangar
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2016, 13:11:16 »
En betongkona 1000/600 mm 700 mm djup kostar ca 1000:- och ett lock ca 500:- Och det är väl knappast så stora pengar i sammanhanget. Där får du lätt plats att koppla ihop slangarna och sätta flödesmätare.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hopkoppling av flera kollektorslangar
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2016, 13:28:47 »
Du borde kunna koppla gamla brunnarna i serie och den nya parallellt med dom då får du 4 slangar som går in i pannrummet och sen sätter du stryp möjlighet på den nya kortare brunnen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad TheDog

  • Nyfiken
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bosch Compress 7000 LWM
SV: Hopkoppling av flera kollektorslangar
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2016, 13:40:23 »
Bra idé. tummenupp

Två frågor om man gör så:
1) Om man skarvar kollektorslangen kan man då gräva ner den (dvs. håller den i marken)?
2) Behövs ingen avluftning ute mellan de två hålen som är i serie?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hopkoppling av flera kollektorslangar
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2016, 13:55:52 »
Om man svetsar skarven är det inga problem att gräva ner den den. Vet inte om avluftning brukar finnas vid parallellkoppling är säkert bra att ha men borde inte vara nått krav om det luftas riktigt vid installation tror jag.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!