Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ctc Ecoel 1550 / EcoAir 107, Pressostat högtryck.  (läst 5424 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tbj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ctc Ecoel 1550 / EcoAir 107, Pressostat högtryck.
« skrivet: 13 februari 2018, 19:08:01 »
Jag, liksom många andra, har problem med att pannan löser ut för "Pressostat högtryck" i tid och otid. Det går nästan på rutin att återställa larmet var gång man passerar pannan.

Pannan värmer en 1½ plans villa (250kvm) i Blekinge. Villan är byggd 2007. Radiatorsystem, alla termostater är på max. Rumsgivaren sitter mitt i huset, första våningen, och blinkar hånfullt rött åt mig flera gånger om dagen.

Jag har läst flera forum, men får inte ordning på det och hoppas att ni i forumet kan hjälpa mig fram till en lösning.

Åtgärder jag gjort:
Kontrollerat att det är fritt flöde i alla radiatorer.
Bytt laddpump (nu: GrundFos Alpha2 25-60, går på max).
Kontrollerat att radiatorpumpen fungerar.
Kollat ventiler och avstängningar mellan inne- och utedel.
Rensat utedelen (kondensorn) och rören genom att skölja igenom citronsyra genom anslutningarna under elpannan (kom ut mycket grumlighet i samband med detta).
Kontrollerat att utetempen följer faktiskt utetemperatur.

Det känns som att den löser ut med mycket tätare intervaller när temperaturen ligger mellan -2 - +5 (typ töväder). Vid återställning kan det gå någon sekund, sen slår den ut igen. När jag hade rensat kondensorn var det ca -7 grader ute, då löste den inte på nästan ett dygn. Först var jag överlycklig över att jag fixat det, men insåg sen att det inte var så.. Idag har jag återställt larmet ett tiotal gånger, och kunde gjort det flera gånger till om jag stått beredd vid pannan.

Till min fråga; vad kan jag mer göra? Vilka delar kan påverka "Pressostat högtryck"?

Min rörmokare tror att problemet till 95% beror på att går UniPipe-rör (25mm) mellan inne och utedel, och att flödet begränsas för mycket i UniPipes böjar. Jag tänker att flödet fungerat bra i dessa böjar tidigare (pannan löste ju inte ut såhär de första 7-8 åren), och att eventuell beläggning borde ha försvunnit i samband med att jag rengjorde med citronsyra. Ska jag satsa på att byta dessa rör med?

Utloggad tbj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc Ecoel 1550 / EcoAir 107, Pressostat högtryck.
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2018, 19:18:32 »
Bifogar bilder över inställningar samt driftinfo när pannan löst ut vid olika tillfällen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ctc Ecoel 1550 / EcoAir 107, Pressostat högtryck.
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2018, 08:30:43 »
Finns en bild där kompressorn går, men temperaturerna på VP in/ut tyder på att kompressorn inte ger nån effekt alls?
Läs av VP in/ut igen när kompressorn är = till?

Men min gissning är att köldmedie läckt ut, du kan kolla synglaset på kompressorn (sitter på utedelen bakom fronten) om det bubblar hela tiden?
Normalt ska det bubbla lite efter uppstart och sen ska synglaset bli klart.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lödläckan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Ctc Ecoel 1550 / EcoAir 107, Pressostat högtryck.
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2018, 11:05:54 »
sitter laddpumpen på rätt rör, (det kalla), går flödet ut mot Vp, är det metallomspunna slangar vid anslutning mot Vp kan det vara beläggning i dom, anslutningspunkter mellan olika material i rörsystemet har byggt upp beläggning, har varit utsatt för gjutskägg i klämvinklar,

Utloggad tbj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc Ecoel 1550 / EcoAir 107, Pressostat högtryck.
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2018, 12:01:58 »
Finns en bild där kompressorn går, men temperaturerna på VP in/ut tyder på att kompressorn inte ger nån effekt alls?
Läs av VP in/ut igen när kompressorn är = till?

Men min gissning är att köldmedie läckt ut, du kan kolla synglaset på kompressorn (sitter på utedelen bakom fronten) om det bubblar hela tiden?
Normalt ska det bubbla lite efter uppstart och sen ska synglaset bli klart.

Just nu får jag inte starta kompressorn alls, försöker jag tvinga igång den genom servicefönstret så går den till ”från” direkt. Så kan inte ge några siffror i nuläget.

Men jag har kontrollerat i synglaset tidigare (någon vecka sedan), och då har det inte bubblat där..

Utloggad tbj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc Ecoel 1550 / EcoAir 107, Pressostat högtryck.
« Svar #5 skrivet: 14 februari 2018, 12:27:43 »
sitter laddpumpen på rätt rör, (det kalla), går flödet ut mot Vp, är det metallomspunna slangar vid anslutning mot Vp kan det vara beläggning i dom, anslutningspunkter mellan olika material i rörsystemet har byggt upp beläggning, har varit utsatt för gjutskägg i klämvinklar,

Laddpumpen sitter på rätt rör (utgående från elpannan, flöde mot vp).

Från laddpump och anslutning under elpanna går ca 2m UniPipe-rör ut till vp, de är kopplade rakt in i vp (utan metallomspunnen slang). Det sitter däremot en 90˚ UniPipe böj på både till och retur.

Min rörmokare säger att dessa böjar normalt stryper flödet rejält, och att det efter några år stryps ännu mer med beläggningar. Precis som du är inne på Lödläckan.

Jag provade nyss att kolla flödet igen, gardenaslang rakt från vattenutkastaren på tillopp, dräneringsslang ut i trädgården från returen. Det rann på..

Det är kanske bara att prova att byta ut UniPipe mot koppar då.. 🤔

Utloggad lödläckan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Ctc Ecoel 1550 / EcoAir 107, Pressostat högtryck.
« Svar #6 skrivet: 14 februari 2018, 15:27:58 »
laddpumpen har 3 driftfall. prova de andra om det kan göra något (inte hastigheten)

Utloggad GabrielH

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc Ecoel 1550 / EcoAir 107, Pressostat högtryck.
« Svar #7 skrivet: 14 februari 2018, 18:11:21 »
Tredje bilden, den första med släckt bakgrundsbelysning i displayen är den enda jag kan se vara tagen till synes under normal drift - men det är troligen direkt efter start efter larmstillestånd. Hetgas på 18 grader. Bilden ger inga ledtrådar om värmepumpens kondition.
Bilden därefter är förmodligen strax efter driftstopp och temperaturerna har hunnit svalna något. Inte heller den duger för diagnos.

Det behövs bilder tagna minst 5, gärna 10 minuter efter start och precis när larmet inträffar.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad eklundn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc Ecoel 1550 / EcoAir 107, Pressostat högtryck.
« Svar #8 skrivet: 15 februari 2018, 18:27:24 »
Jag hade liknande problem med EcoAir 107 från 2003 i huset jag flyttade in i.
Reparatören föreslog byte av kompressor, men inget tydde på att det var orsaken. Jag tror att mitt fel (och ditt) sitter på köldmedel-sidan. Antingen för lite köldmedel eller kanske en fallerad expansionsventil. Skulle kunnat felsöka/fixa dessa saker men det var ingen garanti för att den skulle funka efter det. Och även om det blev bra så var kostnaden för stor med tanke på åldern (stor risk att annat går sönder innan reparationen betalat sig).

Så jag bestämde att det bästa var installation av ny värmepump.

Vad jag vill ha sagt är att jag tycker att detta verkar vara ett vanligt fel på 107 (har sett flera med liknande problem) och att mina efterforskningar pekar på gas-sidan av värmepumpen. Åldern på din värmepump avgör om det är värt att försöka laga.
Lycka till.

Utloggad Tollarp

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc Ecoel 1550 / EcoAir 107, Pressostat högtryck.
« Svar #9 skrivet: 17 februari 2018, 11:48:19 »
Rör till o från vp tror jag inte är något problem, har själv 25mm "blåa järnrör" mellan tekniktank o Vp, sträcka är 2x 12m med 12 st 90 gr böjar och en backventil som är fjäderbelastad.
In/ut temperaturen på vp:en brukar ligga mellan 6-10 gr beroende på utetemperaturen.
107 är installerad 2007 och när den var 6 år gammal så fick jag också problem med högt gastryck, hade en service kille ute och då bytte han både givare och styrkortet, kom ihåg att han sa att styrkortet skulle bytas ut vid en service efter rekommendation från CTC, varför vet jag inte. Men har inte stannat en gång sen dess. har nu gått 24100 h och startat 16800 gånger.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kågeröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i Skåne AB
SV: Ctc Ecoel 1550 / EcoAir 107, Pressostat högtryck.
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2018, 17:15:21 »
med reservation för att inte ha felsökt fysiskt. Men  en defekt expansionsventil brukar  ge hplarm. Expventilen reglerar inte som den skall och vid framförallt fullkondensering, vilket sker var 3dje start så löser den på hplarm.
Denna bör bytas snarast, för de har en tendens att dra kompressorn med sig om man inte byter den.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sålt mitt hus på 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   övriga  fabrikat på marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser på  Facebook.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!