Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilket borrdjup borde jag ha fÃ¥tt?  (läst 3197 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pmha

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Vilket borrdjup borde jag ha fått?
« skrivet: 19 december 2012, 17:59:35 »
Jag har köpt en Thermia G2 på 9Kw och skulle ha fått ett 180m hål.

Nu har det blivit så att jag har fått två hål istället, ett på 106m och ett på 93m, det är 6m till grundvattnet enligt borrprotokollet.

106m hÃ¥let är borrat med 5,5 grader vinkel  i västlig riktning vinkel och 93m hÃ¥let är borrat med 5 graders vinkling i nordnordvästlig riktning.

Det är 1,5 m mellan hålen på ytan och snitt avståndet är 6,1m.

Enligt ett excel ark med uträkningar som jag har fått ifrån SVEP så ser det ut som följande.
Det totala bordjupet borde varit    204   m
Verkligt totalt hÃ¥ldjup   199   m

Dock så är vad det totala borrdjupet borde vara en fomel som ser ut som följande: =180*2*85/150

Är det någon som vet vad formeln räknar ut och hur den gör det? För jag har massor av formler som pekar på andra värden och som ändras om jag ändrar djup och liknande men inte den formeln.

Vad tycker ni om de hål jag har fått är det motsvarande ett 180m hål?

Hur kommer dessa hål att påverka varandra om 5 - 10 år?

Utloggad Micke 0913

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Snickare. Vill veta mer!
SV: Vilket borrdjup borde jag ha fått?
« Svar #1 skrivet: 19 december 2012, 20:08:32 »
Varför blev det 2 hål? Jag behövde 2 hål och borrar´n var noga med att dom inte kom för nära varandra. Två gradade hål på 190 meter med 15 meters mellanrum. Med mindre avstånd vägrade han borra.
Thermia Diplomat Optimum G3 Duo 17 Kw. 300 liter MBH beredare. 2 st borrhål 190 meter. Hus 360m2 uppvärmd yta.Varav 60 m2 källare och 50 m2 uthyrningslägenhet. 1/3 av huset byggt 1889 och resten påbyggt 1934. Tvåglasfönster och uselt isolerat. 19 st gjutjärnsradiatorer på 2 plan och 4 st nymonterade fläktkonvektorer. 1 st i gillestugan och 3 st i källaren. Temp 22,5 grader

Utloggad pmha

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Vilket borrdjup borde jag ha fått?
« Svar #2 skrivet: 19 december 2012, 21:02:38 »
Se denna tidigare trÃ¥d för mer info  http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49253.msg496160#msg496160

Men det blev två hål för att han stötte på vatten på ca 100m djup som sprutade upp i ett gammalt borrhål och därför kunde han inte borra djupare där så då valde han att borra ett till hål.


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Vilket borrdjup borde jag ha fått?
« Svar #3 skrivet: 19 december 2012, 21:07:06 »
Det totala bordjupet borde varit    204   m
Verkligt totalt hÃ¥ldjup   199   m

Dock så är vad det totala borrdjupet borde vara en fomel som ser ut som följande: =180*2*85/150

Är det någon som vet vad formeln räknar ut och hur den gör det?

I en artikel av en borrhålsguru på Lunds Tekniska Högskola finns en tabell som visar vad som motsvarar ett 150 meters borrhål när man i stället borrar två hål med hänsyn tagen till att borrhålen kyler varandra. Tabellen ger ekvivalent borrhålsdjup för olika avstånd. 4 meter mellan hålen = 88 meter, 10 meter = 83 meter. Den som svarade antog förmodligen att vid 6 meters avstånd motsvarar två borrhål på 85 meter ett borrhål på 150 meter. Det tycker jag verkar rimligt. Sen har man räknat om från 150 meter till 180.

De nerkylda zonerna i berget kommer att överlappa varandra redan efter något år men det betyder inte så mycket som man kan tro. Ofta är största nackdelen med två hål att man går miste om bergets temperaturökning mot djupet. Ett borrhål på 200 meter är några grader varmare i botten än ett på 100 meter. Å andra sidan kan man parallellkoppla borrhålen och spara lite el till cirkulationspumpen. Det förutsätter dock att man kan balansera in flödena rätt.

Nu tycker jag det inte finns någon anledning att oroa sig speciellt mycket. Det är inte borrmetrar som är det viktiga utan värmeöverföringen i borrhålet. Förmodligen blev det två borrhål pga mycket vatten i borrhålet, det är vanligaste orsaken till att man borrar två hål när man hade tänkt sig ett från början. Var det orsaken kan det betyda att det finns strömmande grundvatten. Terrängen i området kan ge en ledtråd, är det kuperat är chanserna goda. Strömmande vatten tillför värme till borrhålet så det är mycket positivt.

Bergets värmeledningsförmåga påverkar också värmeöverföringen i borrhålet. Den kan vara bättre eller sämre än siffran i kalkylen.

Tillägg: Medan jag skrev blev det bekräftat att det var för mycket vatten. Det är positivt att det är förbindelse mellan borrhålen. Lutar terrängen något finns det ingen anledning till oro.
« Senast ändrad: 19 december 2012, 21:10:47 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad pmha

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Vilket borrdjup borde jag ha fått?
« Svar #4 skrivet: 19 december 2012, 21:38:40 »
Jag gissar att det är denna artikel du refererar till http://www.svepinfo.se/aktuellt/nyhetsarkiv/2000/bergvarmesystem-med-fler-an-en-energibrunn/

Tyvärr finns inte bilderna ( bild 1B ) för hur det ser ut efter 10år och det är de som gör mig orolig att det inte är någon större skillnad de första åren men sen börjar hålen att påverka varandra. ( jag har hela artikeln med alla bilder ).



Utloggad pmha

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Vilket borrdjup borde jag ha fått?
« Svar #5 skrivet: 20 december 2012, 16:39:30 »
Kanske fel att lägga denna fråga i denna tråden, men jag provar.

Finns det något sätt att se ifall de har parallell kopplat hålen?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Vilket borrdjup borde jag ha fått?
« Svar #6 skrivet: 20 december 2012, 17:03:27 »
Det är den artikeln.

Det finns en annan artikel av samma personer samma år men tyvärr saknar den version som finns i SVEP:s arkiv alla figurer. I figur 4 (skrev ut den från SVEP:s gamla arkiv där figurerna fanns med) kan man dock se att två borrhål på 5 meters avstånd vid det värmeuttag man har räknat med (verkar vara 38 W/m) ger en sänkning med ungefär 1 grad efter 10 år jämfört med ett ensamt borrhål med samma djup och samma effektuttag per meter. Påverkan går snabbt, redan andra vintern har mer än halva temperatursänkningen kommit.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad pmha

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Vilket borrdjup borde jag ha fått?
« Svar #7 skrivet: 20 december 2012, 19:12:48 »
Det är den artikeln.

Det finns en annan artikel av samma personer samma år men tyvärr saknar den version som finns i SVEP:s arkiv alla figurer. I figur 4 (skrev ut den från SVEP:s gamla arkiv där figurerna fanns med) kan man dock se att två borrhål på 5 meters avstånd vid det värmeuttag man har räknat med (verkar vara 38 W/m) ger en sänkning med ungefär 1 grad efter 10 år jämfört med ett ensamt borrhål med samma djup och samma effektuttag per meter. Påverkan går snabbt, redan andra vintern har mer än halva temperatursänkningen kommit.

Har du länk till den artikeln? Även om det är utan bilder så kan den kanske hjälpa mig.


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Vilket borrdjup borde jag ha fått?
« Svar #8 skrivet: 20 december 2012, 20:38:42 »
Artikeln utan figurer finns i SVEP:s arkiv för år 2000, det är första artikeln om jag minns rätt. Någon annan länk känner jag inte till. Aktuell årgång för den tidskriften artikeln publicerades i finns inte på nätet. Jag skannade och bifogar sidan som är relevant.

Figuren visar temperaturen i ett borrhål där man har simulerat uppvärmning av ett hus. Max värmeuttag bör vara 38 W/m. Det framgår inte klart. För att tolka figuren behöver man känna till att man kan använda överlagringsprincipen när det gäller värmeuttag från borrhål. Den innebär att man kan betrakta temperaturändringen för varje borrhål för sig och sedan addera temperaturändringarna för att få totala ändringen. I det här fallet med borrhål 1 som ligger ett antal meter från borrhål 2 blir temperaturen vid borrhål 1 den ändring i temperatur som borrhål 1 i sig åstadkommer plus den ändring som borrhål 2 bidrar med.

Den blågröna linjen visar temperaturen i berget 6 meter bort från ett borrhål. Ändringen från utgångstemperaturen blir vad det borrhålet bidrar med till temperaturpendlingarna i ett annat borrhål 2 som ligger på den punkten oberoende av om man tar ut värme eller inte från borrhål 2.

Det gÃ¥r att räkna pÃ¥ det här men det är matematik med tuggmotstÃ¥nd och nÃ¥gon exakthet krävs inte i det här fallet. Dessutom varierar avstÃ¥ndet mellan borrhÃ¥len, det komplicerar matematiken ytterligare. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!