Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!  (läst 38355 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #75 skrivet: 13 januari 2008, 02:24:08 »
hej.

låter som en läcka på gas sidan !! gissar att du har för lite soppa i maskinen !

har kollat en pump tidigare med samma mysko fel o den var det en gas läcka i konan i grova röret ute.
kolla med en manometer !

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #76 skrivet: 13 januari 2008, 10:13:04 »
hej.

låter som en läcka på gas sidan !! gissar att du har för lite soppa i maskinen !

har kollat en pump tidigare med samma mysko fel o den var det en gas läcka i konan i grova röret ute.
kolla med en manometer !

krister






Nu skulle jag vilja passa på att berätta varför jag propagerar för att cirkulera vattnet till ytterdelen! Hur många inlägg finns det på forumet där folk fått
 sina pumpar att frysa sönder? jag har inte hittat nÃ¥gon. & och nu till nästa frÃ¥ga vilket har dÃ¥ störst risk: att du fÃ¥r en sönderfryst plattis i ytterdelen
eller läck mellan inner & ytterdel?   studs studs

Utloggad Poha84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #77 skrivet: 13 januari 2008, 11:03:30 »
hej.

låter som en läcka på gas sidan !! gissar att du har för lite soppa i maskinen !

har kollat en pump tidigare med samma mysko fel o den var det en gas läcka i konan i grova röret ute.
kolla med en manometer !

krister

Låter som en tanke. Har ingen manometer själv. Jag misstänker att du får ett telefonsamtal från firman som installerat den på måndag.


Utloggad Poha84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #78 skrivet: 13 januari 2008, 11:06:32 »
Nu skulle jag vilja passa på att berätta varför jag propagerar för att cirkulera vattnet till ytterdelen! Hur många inlägg finns det på forumet där folk fått
 sina pumpar att frysa sönder? jag har inte hittat nÃ¥gon. & och nu till nästa frÃ¥ga vilket har dÃ¥ störst risk: att du fÃ¥r en sönderfryst plattis i ytterdelen
eller läck mellan inner & ytterdel?   studs studs

Jag tycker inte att det har någon större sexuell betydelse om det är vatten eller gas. Båda har sina för- och nackdelar. Har du en vatten?

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #79 skrivet: 13 januari 2008, 17:22:31 »
jag har både och kan man säga, & jobbar med båda delarna, men det jag vill komma till att gasläck är mycket vanligare på icke lödda kopplingar kontra sönderfrysningar....

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #80 skrivet: 13 januari 2008, 21:04:43 »
hej.

låter som en läcka på gas sidan !! gissar att du har för lite soppa i maskinen !

har kollat en pump tidigare med samma mysko fel o den var det en gas läcka i konan i grova röret ute.
kolla med en manometer !

krister

Låter som en tanke. Har ingen manometer själv. Jag misstänker att du får ett telefonsamtal från firman som installerat den på måndag.


om temperaturen  ändras, men bara marginellt när du växlar mellan kyla och värme !
och den har tappat i kapacitet under tidens gång, är köldmediebrist mycket troligt !
mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #81 skrivet: 13 januari 2008, 21:12:04 »
jag har både och kan man säga, & jobbar med båda delarna, men det jag vill komma till att gasläck är mycket vanligare på icke lödda kopplingar kontra sönderfrysningar....
Hmm..håller med om sönderfrysning, har aldrig haft någon ! ! ....men värmeförlusterna är påtagligare med vatten utomhus , bara det ett skäl gott nog för att inte leda ut vatten ! ;)
nu var det ju tydligen en firma med "flare-vana" som hade installerat denna....men, hur mÃ¥nga flare" läckor om Ã¥ret är du själv pappa till ? ?.....inte mÃ¥nga misstänker jag ... ;)   ;)
mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #82 skrivet: 13 januari 2008, 22:08:24 »
Ace,
hur stor skilnad i cop blir det med 25 grader och 50 grader ut jämfört med 40 grader in och 50 ut?
(alltså man tar ut lika mycket energi men med lägre flöde)
mvh

Jag gjorde en simulerad körning på detta !
jag matade in en förångningstemp på -10 ºC i båda fallen , med en överhettning på 3K, samt en underkylning på 2K !

25 / 50 gav 3,64 COP
40 / 50 gav 2;98 COP

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #83 skrivet: 13 januari 2008, 22:30:38 »
hej
fy f-n vilken skillnad
hur mycket lägre tryck börjar maskinen att gå med om det är en 410 maskin ?

det ser ut som det är lönt att bygga på det viset så att returen in är så kall som det bara går
har man tur kan det gÃ¥ trixa ner tempen till 15  grader = man förvärmer varmvattnet
i botten pÃ¥ en tank  :D Ã¥ tillverkar värme Ã¥ färdigt varmvatten i en annan tank
se min sista tråd under kylteknik


skillnaden är ganska drastisk ändå ....

räkna att maskinen är på 2000w
med cop 3= 6000w eller 6kw
med cop 3,64= 7280w eller nästan 7,3 kw

inte illa om då maskinen ochså håller 5 år längre,pga lågt tryck i systemet så är vinsten rejält
stor pÃ¥ 15-20Ã¥r  Thumbsup
« Senast ändrad: 13 januari 2008, 22:49:29 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #84 skrivet: 13 januari 2008, 22:48:06 »


Tusen tack Ace, det blir alltså en viss skilnad. Men den förlorar man igen iom att man behöver högre framledning på radiatorerna med den stora diffen. Men med kraftiga radiatorer, acktank och fast kondensering kanske den är realistiska siffror? Eller 30/50 kanske är mer realistiskt?

Det här skulle Humlan ha sett, han tycker det inte är någon mening med att bra skiktning i tanken.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #85 skrivet: 13 januari 2008, 23:00:38 »


Tusen tack Ace, det blir alltså en viss skilnad. Men den förlorar man igen iom att man behöver högre framledning på radiatorerna med den stora diffen. Men med kraftiga radiatorer, acktank och fast kondensering kanske den är realistiska siffror? Eller 30/50 kanske är mer realistiskt?

Det här skulle Humlan ha sett, han tycker det inte är någon mening med att bra skiktning i tanken.

mvh

hej
var Ã¥ en blir salig i sin tro....mer säger jag inte  >:D

har en bekant som pysslat jätte mycke med acctankar.i sitt hus han hadde gett sig f-n på att få till en 100% fungerande skicktning ,,,,,inladdning som urladdning

han höll på väldigt länge innan han va hyfsat nöjd det krävdes diffutions rör på ingångar låga flöden,grova rör mm mm
innan han fått till det hyfsat bra tror att han flyttat å ändrat om grejer i tanken säkert 10-15 gånger att flytta ett rör 50 cm kan göra en väldigt stor skillnad för hur tanken funkar

men han pÃ¥ stÃ¥r att det va värt det tanken/värmen räcker mycket längre dÃ¥ skicktningen funkar till 98 %  (100% pÃ¥stÃ¥r han att det alldrig gÃ¥r att fÃ¥ en tank)
killen har ändå hyfsat bra tank med dubbla varmvatten slingor,bra isolering mm mm


Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #86 skrivet: 13 januari 2008, 23:11:14 »
hej
Ace
Funkar det på samma sätt med alla pumpar ?
tex en jord/bergvärme pump



Utloggad whynot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #87 skrivet: 13 januari 2008, 23:34:32 »
Lyckades lägga in lite info om L/V pumparna från Kina nu finns på sidan 4

Utloggad whynot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #88 skrivet: 13 januari 2008, 23:37:08 »
För att kunna ha stor tempdiff mellan in o utgående vatten ändrar men på flödeshastigheten också?

Utloggad whynot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #89 skrivet: 14 januari 2008, 00:01:26 »
Hur hög får den vara?

För att det ska vara så bra som möjligt ska det då vara så stort delta T och så låg temperatur på Utvattnet ? Ska man i såfall reglera flödet efter hur mycket det går åt för att temperaturen
på vattnet ut på radiatorerna ska var tillräckligt?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!