Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!  (läst 38358 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #60 skrivet: 11 januari 2008, 19:59:14 »
Tack,
klarar knappt grundkursen, så överkursen får vänta.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Poha84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #61 skrivet: 11 januari 2008, 21:25:00 »
Nu har jag isolerat de flesta rören. Varit speciellt noga med isoleringen på rören från tanken till pumpen. Det här gjorde susen. Innan jag hann färdigt så hade tempen stigit massor. Nästan till mitt inställda värde på 51 grader. Den är snart där. Innan jag pillar mer ska jag isolera alla rör. Tänkte beställa från Rinkaby. Vilken rörisolering ska jag välja? Armaflex med 13mm tjocklek. Eller den av isolerskum som är 20mm. Ett alternativ är att gå på Jula och köpa deras med 13mm. Men det känns som att jag bara lurar mig själv om jag inte tar modellen som har tjockast isolering.
« Senast ändrad: 11 januari 2008, 23:01:20 av Poha84 »

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #62 skrivet: 11 januari 2008, 22:31:10 »
Armaflex är igentligen en "kylisolering" , inte särskillt bra till värme !
jag använde rörskålsisolering avsedd för värmerör, isolertjocklek 40mm.

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #63 skrivet: 11 januari 2008, 23:10:16 »
En fråga jag tycker man skall ta med i beräkningen när man talar temper & flöden, hur nyttigt är det för kompressorn med högre temper? jag har ställt min eco air på att stanna vid max 52 grader.....säkert att ge mig ett antal mer timmar med pumpen.....

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #64 skrivet: 12 januari 2008, 09:43:36 »
En fråga jag tycker man skall ta med i beräkningen när man talar temper & flöden, hur nyttigt är det för kompressorn med högre temper? jag har ställt min eco air på att stanna vid max 52 grader.....säkert att ge mig ett antal mer timmar med pumpen.....

höga temperaturer måste inte vara ett problem, det som sliter hårt på kompressorn är höga kondenseringstemperaturer = höga tryck !
jag har propagerat för detta flera gånger tidigare !
OBS: gäller ej värmepumpar kopplade i serie med radiatorkrets,dessa kräver lågt DeltaT för att avge max effekt !

om vi däremot laddar mot en rätt inkopplad tank !( med R410A)
om vi producerar 55 ºC vatten genom höjning frÃ¥n 50 ºC = DeltaT 5K,  detta skulle ge en kondenseringstemp pÃ¥ ca 52 ºC (31,5bar)
om vi producerar 55 ºC vatten genom höjning från 40 ºC¨= DeltaT15K, detta skulle ge en kondenseringstemp på ca 47 ºC (28,5bar)

en avsevärd skillnad i kompressorarbete ! med samma slutresultat...samma temp i tanken !!
jag har sagt det tidigare : det är VB-r som är avgörande för kondenseringstrycket !

Ps : det är av denna anledning det är så tokigt att uppge en effekt och ett COP vid en viss VB-f temperatur !
den säger ingenting om man inte vet VB-r temperatur (DeltaT) !
det dräller av värmepumpar som antingen inte uppger DeltaT alls, eller så är de redovisade vid fantasi-temperaturer !(jag såg någon annons det länkades till från det här forumet igår ,där pumpen var effektmätt vid VB-r/f...10/30 ºC..det huset vill inte jag bo i.. ;D ;D)

mvh. ACE

drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Poha84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #65 skrivet: 12 januari 2008, 14:45:14 »
Citera
avfrostningarna är som brukligt med L/V, dvs mycket effektivare än en L/L, isfri på nolltid och det står ett ångmoln runt den !!

Önskar jag kunde säga detsamma. Det är bara lite is som försvinner längst upp. Ska all is bort? Det låter så på din beskrivning.

Utloggad Stina

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #66 skrivet: 12 januari 2008, 17:18:51 »
Det vore bra om Energicentra hade Inkopplingsalternativ,och lämplig inställning vid de olika alternativen på sin hemsida.Jag har flera bekanta,med olika föutsättningar som är intresserad av prisvärd L/V pump.
Två kåkar,gammal stor med bergvärme,nyare med pellets och L/L.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #67 skrivet: 12 januari 2008, 18:03:26 »
Citera
avfrostningarna är som brukligt med L/V, dvs mycket effektivare än en L/L, isfri på nolltid och det står ett ångmoln runt den !!

Önskar jag kunde säga detsamma. Det är bara lite is som försvinner längst upp. Ska all is bort? Det låter så på din beskrivning.
Ja ..definitivt !
all is ska bort !
det låter som det är något fel annars, en L/L hämtar värme ur en innedel med ca 20 ºC omgivningstemperatur och stillastående fläkt vid avfrostning ....inte mycket att hämta värme ur jämfört med L/V som hämtar ur cirkulerande vatten med 30-55 ºC vid avfrostning !
avfrostningarna ska vara supereffektiva på en L/V under förutsättning att den jobbar mot varmt vatten och cirkulation !

hur lång tid avfrostar den ?
hörs ett tydligt swoooosh-ljud vid växling till avfrostning ?
vad har du för utetemperatur ?

kolla detta först, sen kan du acfrosta genom att köra i cool-mode ocg lägsta temperatur tills den är avfrostad (iakta då hur fort utebatteriet av-isas, och återkom med resultat !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #68 skrivet: 12 januari 2008, 18:06:53 »
En fråga jag tycker man skall ta med i beräkningen när man talar temper & flöden, hur nyttigt är det för kompressorn med högre temper? jag har ställt min eco air på att stanna vid max 52 grader.....säkert att ge mig ett antal mer timmar med pumpen.....

höga temperaturer måste inte vara ett problem, det som sliter hårt på kompressorn är höga kondenseringstemperaturer = höga tryck !
jag har propagerat för detta flera gånger tidigare !
OBS: gäller ej värmepumpar kopplade i serie med radiatorkrets,dessa kräver lågt DeltaT för att avge max effekt !

om vi däremot laddar mot en rätt inkopplad tank !( med R410A)
om vi producerar 55 ºC vatten genom höjning frÃ¥n 50 ºC = DeltaT 5K,  detta skulle ge en kondenseringstemp pÃ¥ ca 52 ºC (31,5bar)
om vi producerar 55 ºC vatten genom höjning från 40 ºC¨= DeltaT15K, detta skulle ge en kondenseringstemp på ca 47 ºC (28,5bar)

en avsevärd skillnad i kompressorarbete ! med samma slutresultat...samma temp i tanken !!
jag har sagt det tidigare : det är VB-r som är avgörande för kondenseringstrycket !

Ps : det är av denna anledning det är så tokigt att uppge en effekt och ett COP vid en viss VB-f temperatur !
den säger ingenting om man inte vet VB-r temperatur (DeltaT) !
det dräller av värmepumpar som antingen inte uppger DeltaT alls, eller så är de redovisade vid fantasi-temperaturer !(jag såg någon annons det länkades till från det här forumet igår ,där pumpen var effektmätt vid VB-r/f...10/30 ºC..det huset vill inte jag bo i.. ;D ;D)

mvh. ACE


hej
hur pass mycket bättre är det att ha 25grader å värma det till 45grader som max temp
än att värma 40 grader till 50 grader

är det stor skillnad i effekt å livslängd på grejerna ??

Utloggad speli

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nora
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #69 skrivet: 12 januari 2008, 18:09:34 »
Har en Energicentrapump hemma dock fortfarande inte installerad. Varit lite vacklande hur den bäst skall vara kopplad. Skall konvertera ett ca 140 m2 (2x70) souterräng radhus som fn värms med direkt-el.
Lutar åt modell med flytande kondensering. För uppvärmning en kombination av vattenburengolvvärme i ett par rum och ett par fläktkonvektorradiatorer. En ackumulatortank typ Borö TIV500 som skall innehålla 2 kamrörsbatterier (10+10 m) för varmvattenproduktion samt förberedd med en 15 m solslinga. Backup el-patron a 6kW.
LÃ¥ter detta vettigt?

Såg en ritning på solenergitekniks hemsida "Ritning 2.5" som beskriver ungefär som jag tänkt.

Mvh Per


Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #70 skrivet: 12 januari 2008, 18:46:17 »
hej
hur pass mycket bättre är det att ha 25grader å värma det till 45grader som max temp
än att värma 40 grader till 50 grader

är det stor skillnad i effekt å livslängd på grejerna ??

svaret kräver ju att vi vet om det som ger upp först är kompressorn , och om haveriet gÃ¥r att härleda till belastningen.....och det vÃ¥gar jag mig inte pÃ¥.. ;) ;)    ::)
men det blir stor skillnad i effektivitet (COP)
om kompressorn tryckhöjer R410A frÃ¥n -20 ºC(3bar)  till  +37 ºC(21,3bar) = 18,3 bar tryckhöjning !
om vi istället höjer till 45 ºC(26bar) så får vi 23bar tryckhöjning ! skillnaden motsvarar 25,6 % ..en viss skillnad !

Har en Energicentrapump hemma dock fortfarande inte installerad. Varit lite vacklande hur den bäst skall vara kopplad. Skall konvertera ett ca 140 m2 (2x70) souterräng radhus som fn värms med direkt-el.
Lutar åt modell med flytande kondensering. För uppvärmning en kombination av vattenburengolvvärme i ett par rum och ett par fläktkonvektorradiatorer. En ackumulatortank typ Borö TIV500 som skall innehålla 2 kamrörsbatterier (10+10 m) för varmvattenproduktion samt förberedd med en 15 m solslinga. Backup el-patron a 6kW.
LÃ¥ter detta vettigt?

Såg en ritning på solenergitekniks hemsida "Ritning 2.5" som beskriver ungefär som jag tänkt.

Mvh Per
ska du ha en tank för tappvatten-laddning, med elpatron och solslinga måste du ändå ha en shunt för att kunna reglera framledning !
jag hade absolut kört fast på en sådan anläggning !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #71 skrivet: 12 januari 2008, 19:13:53 »
Ace,
hur stor skilnad i cop blir det med 25 grader och 50 grader ut jämfört med 40 grader in och 50 ut?
(alltså man tar ut lika mycket energi men med lägre flöde)
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Poha84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #72 skrivet: 12 januari 2008, 19:31:45 »
Citera
avfrostningarna är som brukligt med L/V, dvs mycket effektivare än en L/L, isfri på nolltid och det står ett ångmoln runt den !!
Ja ..definitivt !
all is ska bort !
det låter som det är något fel annars, en L/L hämtar värme ur en innedel med ca 20 ºC omgivningstemperatur och stillastående fläkt vid avfrostning ....inte mycket att hämta värme ur jämfört med L/V som hämtar ur cirkulerande vatten med 30-55 ºC vid avfrostning !
avfrostningarna ska vara supereffektiva på en L/V under förutsättning att den jobbar mot varmt vatten och cirkulation !

hur lång tid avfrostar den ?
hörs ett tydligt swoooosh-ljud vid växling till avfrostning ?
vad har du för utetemperatur ?

kolla detta först, sen kan du acfrosta genom att köra i cool-mode ocg lägsta temperatur tills den är avfrostad (iakta då hur fort utebatteriet av-isas, och återkom med resultat !

mvh. ACE
Nu har jag provat dina tips. Körde 10min, kylning och kallaste läget. Inget hände.

Jag har hört den pysa eller swoosha någon gång.

När den avfrostar så knäpper det i utedelen, då kan det komma lite ånga uppe i ett hörn. Men inte mer. Det är ca 2 grader kallt ute.

Ska det blink rött i elektronikburken i VVXen?
« Senast ändrad: 12 januari 2008, 19:46:32 av Poha84 »

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #73 skrivet: 12 januari 2008, 20:40:59 »
på tio minuter körning ska definitivt batteriet vara avfrostat !
min diod på styrkortet blinkar grönt, åtminstonde vid normal värmedrift !
om du har sw blinkande=fast kondensering, sÃ¥ ser du om vattentemperaturen sjunker i kyldrift/vid avfrostning , gör den det sÃ¥ beordrar elektroniken avfr/kyla och fyrvägaren växlar !  dÃ¥ fÃ¥r du Ã¥terkomma !
om tempen inte ändras vid avfr/kyla alls ,så ligger felet troligen i styrkort eller fyrvägare, alt fel inkoppling !
har du inte felkoder i displayen ? ?....antar att röd diod på styrkortet = larm !..... Sc:,h
får du fortfarande upp framledningen till önskat ? ?
kolla vad du får för vattentemp vid kyla resp värme samt innan kompressorn hunnit starta=tanktemp....du har god tid på dig eftersom det säkert är startfördröjning när du växlar mode(= visar aktuell tanktemp under fördröjningsperiod ).

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Poha84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #74 skrivet: 12 januari 2008, 21:15:46 »
Nej jag har inga felkoder på displayen. Har öppnat locket och tittat. Det är den översta dioden som blinkar rött när man kör värme, och lyser fast, rött vid kylning. Rött borde logiskt innebära larm.

Inkopplingen tror jag är korrekt. Eftersom det bara är en fas borde det vara idiotsäkert. Visserligen inte jag som kopplade. Men 230V på signalingången, då borde pumpen inte fungera alls. Då återstår rören, firman har installerat rätt många luft/luft. Mig veterligen har det aldrig blivit fel där för dem.

Vad är fyrvägaren för nåt? Är det en ventil? Skulle vilja veta om det är larm på dess funktioner. Är lite lur på att det kan vara ett sånt fel. Eftersom pumpen gick dåligt från början. Men skärpte till sig och blev varm. Visserligen kom den inte upp till börvärde. Skulle jag uppskatta effekten på huset just nu så borde det vara mindre är 3kW som krävs för att hålla varmt. Har haft vattenburen el innan och den kom sällan upp till det. Speciellt inte när det är såhär varmt ute.

Edit: Det verkar lysa rött inne i utdelen också. Får för mig att det är en gul diod också som lyser. Har bara öppnat skyddet för anslutningarna och tittat in ovanför plinten.
« Senast ändrad: 12 januari 2008, 21:27:17 av Poha84 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!