Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: inställning av cirkulationspump till radiatorer  (läst 31394 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: inställning av cirkulationspump till radiatorer
« Svar #15 skrivet: 30 januari 2012, 15:49:54 »
I en EcoEl kommer returvattnet från radiatorerna in i tanken på ungefär samma nivå som vattnet som går ut till VP. Tempgivaren i nedre tanken sitter lite högre, men inte riktigt lika högt upp som där det uppvärmda vattnet kommer in från VP och där framledningen till radiatorerna går ut. När VPin hamnar på samma nivå som temperaturen i pannan så har man alltså ingen skiktning.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: inställning av cirkulationspump till radiatorer
« Svar #16 skrivet: 30 januari 2012, 18:53:39 »
Kul att se att 'purjofläkt' har blivit ett vedertaget begrepp pÃ¥ forumet  8)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: inställning av cirkulationspump till radiatorer
« Svar #17 skrivet: 30 januari 2012, 21:56:12 »
Kul att se att 'purjofläkt' har blivit ett vedertaget begrepp pÃ¥ forumet  8)
Du kanske borde namnskydda!  ;D
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: inställning av cirkulationspump till radiatorer
« Svar #18 skrivet: 30 januari 2012, 23:42:24 »
dom häringa grejerna har ju sålts ett tag i tidningar och på internet. Men det är roligare att bygga själv
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad borgen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
SV: inställning av cirkulationspump till radiatorer
« Svar #19 skrivet: 31 januari 2012, 08:59:23 »
lunk, tack för ett jättebra och tydligt svar. Känner absolut att det är läge att sänka till II eftersom jag tydligt sett att VPin varit i princip samma som pannan, sånär som 1-2 grader.
CTC EcoEl samt EcoAir 107 installerad januari 2012.
1,5 plan 160m2 Stockholm.
Tälgstenskamin kompletterar uppvärmningen

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: inställning av cirkulationspump till radiatorer
« Svar #20 skrivet: 31 januari 2012, 09:14:00 »
Nu i vinter har jag oftast haft 5 grader skillnad på VPin/ut. När pumpen gått ett tag och allt stabiliserat sig är temperaturen i nedre tanken ca 1 grad lägre än VPut.
Efter ett tag stiger VPin 1 grad, sen stiger VPut 1 grad, och till sist stiger nedre pannan 1 grad, och så håller det på så.
Läge II ger bara 2-3 graders skillnad på VPin/ut så jag kör på läge I.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad borgen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
SV: inställning av cirkulationspump till radiatorer
« Svar #21 skrivet: 02 februari 2012, 07:58:58 »
I en EcoEl kommer returvattnet från radiatorerna in i tanken på ungefär samma nivå som vattnet som går ut till VP. Tempgivaren i nedre tanken sitter lite högre, men inte riktigt lika högt upp som där det uppvärmda vattnet kommer in från VP och där framledningen till radiatorerna går ut. När VPin hamnar på samma nivå som temperaturen i pannan så har man alltså ingen skiktning.
Jag hade igår kväll Framledning 38, Nedre Pannan 47 och VPin 44 med Radiatorpumpen på II och VP-pumpen på I. Antar att det innebär att VPin är "på samma nivå som temperaturen i pannan" och att jag därför kanske bör sänka Radiatorpumpen ytterligare. Eller?
CTC EcoEl samt EcoAir 107 installerad januari 2012.
1,5 plan 160m2 Stockholm.
Tälgstenskamin kompletterar uppvärmningen

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: inställning av cirkulationspump till radiatorer
« Svar #22 skrivet: 02 februari 2012, 08:10:51 »
Det beror på vad du hade för VPut i det läget, och vilken utetemperatur. Men om VPut låg på 48 (dvs bara 4 graders skillnad mot VPin) och det inte var kallare än 7-8 minus så skulle jag nog testa att ställa ner på I.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad borgen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
SV: inställning av cirkulationspump till radiatorer
« Svar #23 skrivet: 02 februari 2012, 08:22:54 »
Stämmer att VPut var 48. 7 grader kallt ute vilket känns som en ok diff.
CTC EcoEl samt EcoAir 107 installerad januari 2012.
1,5 plan 160m2 Stockholm.
Tälgstenskamin kompletterar uppvärmningen

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: inställning av cirkulationspump till radiatorer
« Svar #24 skrivet: 02 februari 2012, 12:51:55 »
I manualen till EcoAir, punkt 9 Kontroll av vörmepumpens prestanda och flöde, står det att diffen ska vara 4 grader vid -10 och 5 grader vid -5, så det verkar ju vara ok.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad borgen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
SV: inställning av cirkulationspump till radiatorer
« Svar #25 skrivet: 02 februari 2012, 14:15:16 »
Bara så att jag inte missuppfattar: Cirkulationspumpen till VP (under pannan) har jag på I och känner att det ger rätt diff VPin/VPut enl manual. Den här tråden startade jag för att klura ut hur jag skulle ställa in Radiatorpumpen (över pannan) som jag inte hittar något om i manualen. Men är det alltså radiatorpumpen som styr skiktning och som jag skall ställa om om jag vill få bättre skiktning? Eller?
CTC EcoEl samt EcoAir 107 installerad januari 2012.
1,5 plan 160m2 Stockholm.
Tälgstenskamin kompletterar uppvärmningen

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: inställning av cirkulationspump till radiatorer
« Svar #26 skrivet: 02 februari 2012, 22:40:22 »
Aarrghhh... det var jag som bluddrade bort det.

Med radiatorpumpen i läge II har du ungefär samma tempdifferenser som jag och du verkar ha stabil skiktning i tanken. Någon här inne förklarade att (grovt förenklat) ju högre fart du har på vattnet ut till radiatorerna, desto mindre temperaturförluster har du på vägen och desto mer värme får du ut ur radiatorerna, men du riskerar att förlora skiktningen, vilket i sin tur stör VP:n. Med låg fart har du större temperaturförluster på vägen, får ut mindre effekt ur radiatorerna, men du får å andra sidan bättre skiktning i tanken.

Jag skulle gärna köra min radiatorpump pÃ¥ läge I. DÃ¥ skulle vi fÃ¥ lagom varmt pÃ¥ övre planet och nästan ok även nere, utom i köket. SÃ¥ för att slippa ställa in ett extra elelement i köket sÃ¥här Ã¥rs sÃ¥ mÃ¥ste jag köra pÃ¥ II. Men nästa vinter, när jag fixat längre och fetare radiatorer nere, dÃ¥ räknar jag med att kunna ställa ner radiatorpumpen pÃ¥ I och kunna ha lägre framledningstemp, sÃ¥ min VP kan jobba ner mot -15 eller nÃ¥t sÃ¥nt.  :)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad borgen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
SV: inställning av cirkulationspump till radiatorer
« Svar #27 skrivet: 03 februari 2012, 09:48:32 »
Känns som jag har ungefär samma läge som du. Lite klent med radiatorer i kök/matplats/hall (öppen planlösning) på nedervåning, där för övrigt temp-givaren sitter, gör att när man inte är hemma eller på natten blir det onödigt varmt i övriga huset (när vi är hemma funkar familjen och matlagningen som radiatorer och det blir skaplig balans). Forsätter nog på IIan. Tack för all information.
CTC EcoEl samt EcoAir 107 installerad januari 2012.
1,5 plan 160m2 Stockholm.
Tälgstenskamin kompletterar uppvärmningen

Utloggad dedsi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: inställning av cirkulationspump till radiatorer
« Svar #28 skrivet: 08 november 2018, 22:00:58 »
En fråga, är detta en normal konsekvens vid justering av hastighet på cirkulationspumpen (radiatorerpumpen) ?

Ser ut att komma ganska varmt vatten tillbaka om jag har på läge 3, som allt eftersom sjunker i temp, sen antar jag att VP startar och därmed ökar returtempen igen, osv osv.. ?

Vilket alternativ vill man ha?

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: inställning av cirkulationspump till radiatorer
« Svar #29 skrivet: 09 november 2018, 19:00:22 »
Det är förutsättningarna i ditt hus som avgör vad som är rätt, men så låg fart som möjligt utan att negativa konsekvenser uppstår är att föredra. Det kan vara att rummen längst bort inte får någon värme eller att värmepumpen klagar på lågt flöde.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!