Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur är mina värden egentligen? Skall värmepumpen stÃ¥ still ibland?  (läst 7528 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Rucka samtidigt på stiften på rad.ventilen

fram o tillbaka massor av gånger....
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad great1

  • Tvättmaskinsspecialist
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lagan utanför Ljungby i SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar när de inte krÃ¥nglar
Rucka samtidigt på stiften på rad.ventilen

fram o tillbaka massor av gånger....

Tänk på att aldrig dra i stiftet utan knacka lätt med en liten hammare eller baksidan på en skruvmejsel om stiftet har fasttnat i stängt läge
1-planshus med källare 105-105m2 + 25m2 garage

Håller ca 21 grader uppe och ca 19 i källaren.
Edit:Numera har sonen sitt rum i källaren så nu kör vi 21 grader där med.
Satte in min IVT Greenline HT Plus 7 Januari 2005.

Förbrukning innan VP 3m2 olja. Med VP ca 5900kwh (3100h+15h TS)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Jag brukat iofs dra i stiftet, MEN det kan lossna då sprutar det vatten.... då får man snabbt hitta stiftet o trycka tillbaka det!!
Drar man det fram o tillbaka o känner samtidigt på stigen känner man direkt om ventilsätet lossnar. Men det kan även komma stötar med varmvatten i början då är det bara att fortsätta! På en del ventiler sitter inte sätet ihop med stiftet!! Idiotiskt enligt mitt förmenande! På en del sitter nog gummit i vemtilsätet så hårt att det fjädrar!
Jag har även skallrat lös dom med hammare och mothÃ¥ll med tex kofot bakom... men det är lurigt det kan bli en läcka!! särskit om det är koppar som det verkar.   Inget man ska använda sig av, men ibland har nöden ingen lag!
Av den anledningen vill inte jag gärna "köra" utan känselkropparna monterade!

Sånt här göres bäst vid varmare väder.. lossnar inte ventilen då är det bara att forstätta övningarna.. tappa ur bort med ventilen ev renspola osså dit med en ny ventil..
Förra sommaren blåste jag även lite lätt med tryckluft...
samma där kan va lurigt!

Det här är åtgärder som kan skapa problem så lite beredskap kan va bra.. (trasor hink mm) möjlighet att snabbt tappa ur/sänka trycket..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Preke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar och potatismeja!
    • Potatismejerismens hemsida
Cirkpumpen står vad jag förstår i läge III. Skall jag vrida denna skruv till läge II? Finns det några risker med detta? Måste jag invänta viloläge på kompressorn eller tom stänga av vp. Hur viktigt är det att gå från 5 till 7? Finns det någon anledning till att installatören tycker att värde 5 duger? Slitage? Effekten blir väl bättre vid 7 än vid 5? Hur påverkar denna sänkning de kalla radiatorerna (nedan)?

Det gick inte att få igång de två radiatorerna trots att jag stängde av alla andra termostater och höjde trycket och luftade (utan att få ut någon luft). Även ledningarna till dessa radiatorer är kalla. Stiften är ute, men jag skall hacka lite till.
« Senast ändrad: 05 april 2006, 12:39:34 av Preke »
250 kvm boyta + 150 kvm biyta (källare, garage etc). Bytt frÃ¥n gammal Erylpanna (5 kbm olja) till IVT Greenline E 11, 210 m borra, 300 l varmvattenberedare. Hemsida om Potatismeja:        http://www.geocities.com/potatodairyist2000/index.html?1037993106802

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Cirkpumpen står vad jag förstår i läge III. Skall jag vrida denna skruv till läge II? Finns det några risker med detta? Måste jag invänta viloläge på kompressorn eller tom stänga av vp. Hur viktigt är det att gå från 5 till 7? Finns det någon anledning till att installatören tycker att värde 5 duger? Slitage? Effekten blir väl bättre vid 7 än vid 5? Hur påverkar denna sänkning de kalla radiatorerna (nedan)?

Det gick inte att få igång de två radiatorerna trots att jag stängde av alla andra termostater och höjde trycket och luftade (utan att få ut någon luft). Även ledningarna till dessa radiatorer är kalla. Stiften är ute, men jag skall hacka lite till.

Det är väl interna cirkpumpen?
Du kan ändra till läge 2 när som hellst.
Enda anledningen till att installatören tycker att 5 grader duger är att han är rädd för att han måste åka ut till dig och ändra på nåt.

De kalla radiatorerna förblir väl kalla om du inte får igång dem.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Preke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar och potatismeja!
    • Potatismejerismens hemsida
VB-diffen
Huset är ganska stort. Finns det inte risk att läge II på cirkpumpen gör att cirkulationen försämras
ytterligare?

Krånglande radiatorer
Nu har jag testat nästan allt man kan för att få igång de två radiatorerna. Det sista var att jag satte kurvan på 7 och stängde av alla andra teromostater - men inte kom det någon värme till radiatorerna. Nöjligen är det så att det inte gick att stänga av radiatorerna för många av dessa var fortfarande jättevarma efter fyra timmar

Rören som leder upp till dessa radiatorer är smalare än övriga rör i huset (ngn klantig röris?). Min tanke är att detta kan göra att vattnet inte "söker sig dit" nu med de nya cirkpumparna. Vad säger ni, sakall jag sätta upp en separat cirkpump för dessa två radiatorer?
« Senast ändrad: 05 april 2006, 18:47:02 av Preke »
250 kvm boyta + 150 kvm biyta (källare, garage etc). Bytt frÃ¥n gammal Erylpanna (5 kbm olja) till IVT Greenline E 11, 210 m borra, 300 l varmvattenberedare. Hemsida om Potatismeja:        http://www.geocities.com/potatodairyist2000/index.html?1037993106802

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
VB-diffen
Huset är ganska stort. Finns det inte risk att läge II på cirkpumpen gör att cirkulationen försämras
ytterligare?

Du har väl, enligt IVT-standard, 2 cirkpumpar på värmebärarsidan? Ändrar du den inre så försämras inte cirkulationen i radiatorerna som i huvudsak styrs av yttre cirkpumpen.

Citera
Krånglande radiatorer
Nu har jag testat nästan allt man kan för att få igång de två radiatorerna. Det sista var att jag satte kurvan på 7 och stängde av alla andra teromostater - men inte kom det någon värme till radiatorerna. Nöjligen är det så att det inte gick att stänga av radiatorerna för många av dessa var fortfarande jättevarma efter fyra timmar

Rören som leder upp till dessa radiatorer är smalare än övriga rör i huset (ngn klantig röris?). Min tanke är att detta kan göra att vattnet inte "söker sig dit" nu med de nya cirkpumparna. Vad säger ni, sakall jag sätta upp en separat cirkpump för dessa två radiatorer?


Ett litet flöde till dessa radiatorer borde du fått om det inte är totalstopp.
När du luftar, kommer det vatten då eller kommer det inget alls?
Om det kommer vatten, släpp ut en del och känn vilket rör som blir ljummet, tillopp eller retur?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Preke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar och potatismeja!
    • Potatismejerismens hemsida
Ja, jag har både en extern och en intern cirkpump. Jag har släppt ut några liter vatten, men det kommer ingen värme - ens till något rör. Ännu mindre till radiatorerna. Tömmer jag radiatorerna eller kommer det nytt, men kallt, vatten till dom på något sätt?

Jag kan alltså öka vb-diffen genom att gå til läge II på den interna cirkpumpen - utan att cirkulationen i huset försämras?
« Senast ändrad: 05 april 2006, 20:47:02 av Preke »
250 kvm boyta + 150 kvm biyta (källare, garage etc). Bytt frÃ¥n gammal Erylpanna (5 kbm olja) till IVT Greenline E 11, 210 m borra, 300 l varmvattenberedare. Hemsida om Potatismeja:        http://www.geocities.com/potatodairyist2000/index.html?1037993106802

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Krånglande radiatorer
Nu har jag testat nästan allt man kan för att få igång de två radiatorerna. Det sista var att jag satte kurvan på 7 och stängde av alla andra teromostater - men inte kom det någon värme till radiatorerna. Nöjligen är det så att det inte gick att stänga av radiatorerna för många av dessa var fortfarande jättevarma efter fyra timmar

Rören som leder upp till dessa radiatorer är smalare än övriga rör i huset (ngn klantig röris?). Min tanke är att detta kan göra att vattnet inte "söker sig dit" nu med de nya cirkpumparna. Vad säger ni, sakall jag sätta upp en separat cirkpump för dessa två radiatorer?

Om de övriga radiatorerna är varma efter fyra timmar så kan inte ventilerna/termostaterna täta ordentligt.

Jag skulle tro att det kommit nåt skräp eller så som blockerar dessa radiatorer, eller också är det nåt knas med ventilerna på radiatorerna, och jag tror inte att ytterligare en pump är rätt lösning.

Även om mitt hus inte är lika stort, 175 m2 boyta, 75 m2 biyta, så är det väldigt långsträckt. Jag har nog över 40 meter rör från VP till bortersta radiatorn, och jag klarar mig på en pump på tvåan, med två slingor. Nu är iofs radiatorsystemet nytt, så det kanske blir lite annat.

Innan jag hade strypt in radiatorsystemet var det väldigt kallt längst bort, trots att pumpen gick på trean. De bortre radiatorerna hade ett delta på ca 18°, medans det närmaste hade mindre än 1°. Efter strypning hade jag ca 7°, och efter sänkning till tvåan på pumpen har jag ca 10°.

Jag vet inte vilken typ av radiatorer och ventiler du har, men mina kan jag strypa både på tillopp och retur, och jag skulle nog försöka med att stänga av hela anläggningen, släppa på trycket och stänga tilloppet och puffa lite försiktigt med tryckluft genom luftningen för att se om man kan få det att släppa, och sedan öppna tilloppet och stänga returen och göra samma sak.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ja, jag har både en extern och en intern cirkpump. Jag har släppt ut några liter vatten, men det kommer ingen värme - ens till något rör. Ännu mindre till radiatorerna. Tömmer jag radiatorerna eller kommer det nytt, men kallt, vatten till dom på något sätt?

Det kommer troligen vatten från returledningen, det är antagligen så kallt att rören inte ens blir ljumma. Detta tyder på att det sitter igen i inloppet.

Citera
Jag kan alltså öka vb-diffen genom att gå til läge II på den interna cirkpumpen - utan att cirkulationen i huset försämras?

Jepp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Preke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar och potatismeja!
    • Potatismejerismens hemsida
Det klarnar nu lite. I samband med utbyggnad av huset för ca 10 år sedan drogs vissa ledningar till radiatorer på övervåningen, som sagt, med tunnare rör än det övriga huset. Det verkar vara obalans i systemet. I vissa radiatorer är genomströmningen på tok för hög och i andra för låg. Det är till dessa ej fungerande radiatorer som de tunna rören går. Igår gick det att få igång de "stillastående" radiatorerna genom att strypa flödet på många andra ratiatorer. Men detta fungerade bara en kort stund när värmen var mycket hög i systemet. Det obalanserade systemet verkar vara för känsligt nu. Det gick bra med oljeeldningens höga vattenvärme, men inte lika bra nu med bergvärmepump. Jag har nu fått ett förslag som går ut på att skaffa en större extern cirkpump och strypa flödet i systemet på två ställen centralt.
« Senast ändrad: 07 april 2006, 08:29:40 av Preke »
250 kvm boyta + 150 kvm biyta (källare, garage etc). Bytt frÃ¥n gammal Erylpanna (5 kbm olja) till IVT Greenline E 11, 210 m borra, 300 l varmvattenberedare. Hemsida om Potatismeja:        http://www.geocities.com/potatodairyist2000/index.html?1037993106802

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det klarnar nu lite. I samband med utbyggnad av huset för ca 10 år sedan drogs vissa ledningar till radiatorer på övervåningen, som sagt, med tunnare rör än det övriga huset. Det verkar vara obalans i systemet. I vissa radiatorer är genomströmningen på tok för hög och i andra för låg. Det är till dessa ej fungerande radiatorer som de tunna rören går. Igår gick det att få igång de "stillastående" radiatorerna genom att strypa flödet på många andra ratiatorer. Men detta fungerade bara en kort stund när värmen var mycket hög i systemet. Det obalanserade systemet verkar vara för känsligt nu. Det gick bra med oljeeldningens höga vattenvärme, men inte lika bra nu med bergvärmepump. Jag har nu fått ett förslag som går ut på att skaffa en större extern cirkpump och strypa flödet i systemet på två ställen centralt.

LÃ¥ter som en ide som kanske funkar...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 636
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!