Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvatten tar slut fort  (läst 714 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Jabba9

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varmvatten tar slut fort
« skrivet: 01 februari 2024, 20:03:01 »
Hej, ny på forumet.

Vi har en ctc ecoair 610m, och en ecozenith i255 som är ca 4mån gamla.

Efter installation så reste vi bort ca 3 månader, men nu när vi är tillbaka så tar vv slut fort. Ca 7min så blir vattnet ljummet i duschen.

Kan ni säga vad jag ska göra för att felsöka? (förutom ringa firman, det gör jag gärna sist efter era råd).

Jag kan fixa bilder mm om ni vill.

Att tillägga (vet ej om det kan påverka) är att slangarna till utedelen går genom en 8m lång kallvind och är ej isolerade. Nu är det 4 grader ute, och det står vp in 41 vp ut 47 precis efter duschandet.

Bör värde för överdel är 58.
Nedre tank: 44
El effekt 0.

Vi önskar gärna ha längre duschar.

Vad ksa jag göra?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvatten tar slut fort
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2024, 08:52:52 »
i255 har en kamflänsslinga i en tank som värmer varmvattnet.
Normalt så ska detta räcka bra för duschning om man har normalt flöde, ni kan ju testa att inte spola max utan skruva ner flödet lite och se om det hjälper?
Om ni ställer ner eleffekten till 0 så innebär det att värmepumpen måste ta hela belastningen för varmvattnet, och eftersom den kan växla mellan att värma övre och nedre delen så bör den nog klara detta om det inte är jättekallt ute.
Fast vi behöver veta lite mer info om huset för att kunna bedöma detta?

Gissar att ni valt komfortläge "hög"?
Då är nästa steg att ställa in ett veckoschema för extra varmvatten, det står i manualen hur man gör.
Sen kanske ni måste tillåta elpatron att hjälpa till, det gör man på 6.9.3 Inst Elpatron.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jabba9

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvatten tar slut fort
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2024, 23:24:48 »
i255 har en kamflänsslinga i en tank som värmer varmvattnet.
Normalt så ska detta räcka bra för duschning om man har normalt flöde, ni kan ju testa att inte spola max utan skruva ner flödet lite och se om det hjälper?
Om ni ställer ner eleffekten till 0 så innebär det att värmepumpen måste ta hela belastningen för varmvattnet, och eftersom den kan växla mellan att värma övre och nedre delen så bör den nog klara detta om det inte är jättekallt ute.
Fast vi behöver veta lite mer info om huset för att kunna bedöma detta?

Gissar att ni valt komfortläge "hög"?
Då är nästa steg att ställa in ett veckoschema för extra varmvatten, det står i manualen hur man gör.
Sen kanske ni måste tillåta elpatron att hjälpa till, det gör man på 6.9.3 Inst Elpatron.

Hej,

Vi har normal läge.
Huset är 1.5 plans, från 1969, villa.
Uppvärmt med radiatorer så klart, kopplat till ctcn.

Hur menar du att man ska ställa in flöde? Sänka i duschblandare? Det gör vi alltid, utan förbättring.

Är amatör, så ni får guida mig lite.

Allt är standard på maskinen, tror inte någon inställning är speciellt anpassad för mig.

Idag var det 5 grader ute, kunde duscha ca 13 min tills det blev ljummet. Är det normalt?

Har igår mätt temp i kranen på varmvatten och det var ca 47 i vattnet innan dusch.

Ska man köra komfort läge kanske?

Luft i system?

Känns liksom som att utedel värmer bra, men det ackumuleras inte tillräckligt i tankarna...

För övrigt: Vi var borta i 3 mån och maskin hade precis installerats innan vi åkte bort (ca 1mån innan) och då funkade det bättre, dock var det kanske 10-12 grader ute då.

Kan det vara nåt dumt att den känner av att man använt lite vv över viss tid, och därmed minskar mängden vv i tanken?


Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Varmvatten tar slut fort
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2024, 07:22:32 »
låter du vattnet spola i 13 min?

i mina öron låter det som en evighet...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Varmvatten tar slut fort
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2024, 08:04:26 »
Lite worst-case-siffror:
223L beredare, och 47°C topp/botten.
Ingen värmeenergi tillförs beredaren under duschandet.
13 minuter × 60 sekunder/minut = 780 sekunder
0.15 L/s flöde × 780 sekunder => 117 L, dvs lite mer än halva beredaren fylls på med kallvatten, om man duschar på full fräs.

Om vi antar 0% skiktning, ögonblicklig homogenisering/blandning, och 10°C inkommande vattentemperatur (har ni kommunalt vatten, eller egen brunn?) sÃ¥ blir tapptemperaturen 27.6°C i slutet, BURrr  :o

Om vi är lite schysstare, så är flödet rimligen 0.12 L/s, så blir det 31.5°C (burr!) och med "50% skiktning", 39.25°C, vilket ändå borde upplevas som OK vid tappstället, så sanningen är då att 13 minuter, som sagts, är en väldigt-väldigt lång tid, i sammanhanget.

Kör du temperaturvredet på duschblandaren på full fräs för att få varmvatten så snabbt som möjligt i duschsekvensens början och slut? Eller kör du något komfortabelt mellanläge när varmvattnet kommit?

Vi har i bästa fall 50 till 52°C i 180L beredare (oftast kring 45 till 47°C), och då räcker det precis till att lagomfylla ett standardbadkar för våra 2 småbarn, och var sin snabbdusch efteråt. Duschar jag också efter dom, så känner man hur det går från ljummet till kallt...

Nibe F750 FLVP 180L×51°C = 9180 "Gradliter" i mitt fall.
223L×47°C = 10481 "Gradliter" i ditt fall.

Nu har jag dock dålig koll på om din värmepump förvärmer inkommande vatten, eller kontinuerligt värmer beredarslingan, så jag törs inte säga om den är frisk eller ej.

Duscha kortare tid, eller höj till komfortläge är mitt initiala svar =)
« Senast ändrad: 05 februari 2024, 08:07:13 av kWhalp »

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvatten tar slut fort
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2024, 10:42:07 »
Det är för lägen som denna jag funderat på om det är bra att ha acktank med slinga där slingan förvärmer varmvattnet på vägen in i varmvattenberedaren. Volymen på värmekretsen blir större och det finns en stor volym att knycka värme från om man vill ha mycket varmvatten. Vill man kan man spola ur slingkretsen när man kommer hem om man tror att det kan ha vuxit till sig legionella i slingan när man var borta.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvatten tar slut fort
« Svar #6 skrivet: 05 februari 2024, 10:47:20 »
Komfortläge "Hög" på varmvattnet är väl första steget att testa?
Räcker inte detta så schemalägg extra varmvatten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvatten tar slut fort
« Svar #7 skrivet: 05 februari 2024, 12:25:28 »
Det är för lägen som denna jag funderat på om det är bra att ha acktank med slinga där slingan förvärmer varmvattnet på vägen in i varmvattenberedaren. Volymen på värmekretsen blir större och det finns en stor volym att knycka värme från om man vill ha mycket varmvatten. Vill man kan man spola ur slingkretsen när man kommer hem om man tror att det kan ha vuxit till sig legionella i slingan när man var borta.
Har du en VP som laddar en tank med slinga i, så ska du för att få mer VV koppla in så slingan går till VVB, direkt in på kalla röret, sen ut på varma, och därefter blandningsarmaturen som normalt sitter under en VVB.
Blandningen blir då liksom extern, men fungerar lika bra. VV förvärms med billigaste kostnaden från tex 6 C till minst 30 C och därefter tar VVB hand om upp till ca 70 C. Är det en VP med VVB i så är vinsten ännu större, då den kan värma högre temp och efterföljande VVB behöver inte värma på så mycket. 300 L VVB är nog inte fel att ha.

Utloggad Jabba9

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvatten tar slut fort
« Svar #8 skrivet: 05 februari 2024, 14:22:12 »
Lite worst-case-siffror:
223L beredare, och 47°C topp/botten.
Ingen värmeenergi tillförs beredaren under duschandet.
13 minuter × 60 sekunder/minut = 780 sekunder
0.15 L/s flöde × 780 sekunder => 117 L, dvs lite mer än halva beredaren fylls på med kallvatten, om man duschar på full fräs.

Om vi antar 0% skiktning, ögonblicklig homogenisering/blandning, och 10°C inkommande vattentemperatur (har ni kommunalt vatten, eller egen brunn?) sÃ¥ blir tapptemperaturen 27.6°C i slutet, BURrr  :o

Om vi är lite schysstare, så är flödet rimligen 0.12 L/s, så blir det 31.5°C (burr!) och med "50% skiktning", 39.25°C, vilket ändå borde upplevas som OK vid tappstället, så sanningen är då att 13 minuter, som sagts, är en väldigt-väldigt lång tid, i sammanhanget.

Kör du temperaturvredet på duschblandaren på full fräs för att få varmvatten så snabbt som möjligt i duschsekvensens början och slut? Eller kör du något komfortabelt mellanläge när varmvattnet kommit?

Vi har i bästa fall 50 till 52°C i 180L beredare (oftast kring 45 till 47°C), och då räcker det precis till att lagomfylla ett standardbadkar för våra 2 småbarn, och var sin snabbdusch efteråt. Duschar jag också efter dom, så känner man hur det går från ljummet till kallt...

Nibe F750 FLVP 180L×51°C = 9180 "Gradliter" i mitt fall.
223L×47°C = 10481 "Gradliter" i ditt fall.

Nu har jag dock dålig koll på om din värmepump förvärmer inkommande vatten, eller kontinuerligt värmer beredarslingan, så jag törs inte säga om den är frisk eller ej.

Duscha kortare tid, eller höj till komfortläge är mitt initiala svar =)

Tack, vi har kommunalt vatten.
Ska höja till komfort, bara varit lite orolig att det ska kosta massa pengar, men det kanske är marginellt.

13min är alltså normalt? Det är första huset så det var lite av en chock när man kommer från lägenhet...


Utloggad Jabba9

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvatten tar slut fort
« Svar #9 skrivet: 05 februari 2024, 14:25:15 »
Som många skriver så ska vi höja till komfort nu.
Trodde att 13 min var för kort, men det verkar ju vara normalt enligt flera.

Får se om det blir mer minuters duschande i komfort läge.

Finns det uträkningar på vad komfort kostar i månaden, jämfört med "normal"?


Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvatten tar slut fort
« Svar #10 skrivet: 05 februari 2024, 14:55:10 »
Som många skriver så ska vi höja till komfort nu.
Trodde att 13 min var för kort, men det verkar ju vara normalt enligt flera.

Får se om det blir mer minuters duschande i komfort läge.

Finns det uträkningar på vad komfort kostar i månaden, jämfört med "normal"?
Ingen aning. Men du ska tänka till lite. Långa duschar så blir det dåligt med VV. Finns ett badkar så är det kört, en VP klarar inte den mängden utan det blir bra svalt i VVB i den.
Har man tonårsdöttrar eller någon/ra som gillar lååånga duschar så går det myyyycket VV

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!