Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Samma tryck pÃ¥ hög och lÃ¥g? Ingen värme produceras men lÃ¥g blir varm?  (läst 4781 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Bifoga bilder:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=faq;sa=show;faqid=3

Annars är det ju så att du kanske kan fylla på och testa om det fungerar, men har du ett läckage så måste du ju hitta läckan först, annars blir det väldigt dyrt, gasen kostar långt över 1000 kr/kilo, så det är inget man leker med.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
när du har labbat med pumpdown och annat har du då kopplat upp och kopplat loss mätstället. har du då blåst ut köldmedium så att det skulle kunna förklara bristen av km som manometervisningen visar. om det inte är så då har du ett läckage. med den inkoppling som du har gjort så måste det göras pumpdown och avstängning innan losskoppling sker annars blåser man ut massor av km varje gång. du skulle kunna fylla så mycket att vätskeröret (det klena) temperaturmässigt är lika med vad högtryckmanometerns tryck motsvarar i grader, eller 2 grader kallare, men inte mer än vad märkskylten anger.

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
Din mätning visar om jag förstått rätt att all köldmedia i flytande form har läckt ut så därför visas lägre temperatur än förväntat.
Är trycket så lågt kanske man inte skall gör någon pumpdown det kanske är risk för att få in
fukt i VP-n via den förmodade läckan från gasrörsanslutningarna. I så fall får hela anläggningen tömmas och vakuum sugas.
Vid mitt liknande problem (beskrivet tidigare i ämnet) stängde jag båda ventilerna på gasrörsventilerna, släppte ut den lilla gas som fans kvar i rören.
Började med vakuum sugningen av gasrören med kondensorn.
Hade tillgång till en vakuummeter som kopplas in efter vakuum sugningen för att kolla efter ett dygn eller mer för att se att vakuumet fanns kvar.
När så småningom läckan konstaterats var borta fyllde jag på med ca. 50% av den gas mängd som märkskylten anger. Har funkat bra hittills men får kolla till vintern hur påfrysningen ser ut på förångaren.
Men din pump har nog läckt ut mera gas än min hade
« Senast ändrad: 01 juni 2019, 21:58:44 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad callegurra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så - nu har jag redigerat inläggen med bilder och laddat upp dem till forumet istället. Tack för uppmärksammandet!

När jag labbat med pumpdown och kopplat in och ur manometerställ har det pyst till lite vid urkopplingen av manometerstället - men inte i övrigt. Jag fann igår kväll lite olja på gasanslutningen vid utedelen och vid vätskerörets anslutning till innedelen, inte mycket - men tillräckligt för att få en noterbar mängd olja på fingret efter att ha känt på gängor/rör närmast koppling. Är detta troligen orsaken? Efter pumpdown lossade jag anslutningarna och drog åt dem igen (nu hårdare än tidigare tror jag), finns det en god chans att jag löst problemet? :)

Vakuumpumpade (för övrigt - efter pumpdown och inkoppling av manometerställ uppmättes redan då ett vakuum, men det kanske är förväntat av en genomförd pumpdown-procedur?) i en timme och lät sedan manometerstället sitta inkopplat - tänkte se om nålen rör sig något efter storleksordningen något dygn för att kanske få en indikation på om läckan är löst.

@lödläckan: När du skriver "du skulle kunna fylla så mycket att vätskeröret (det klena temperaturmässigt är lika med vad högtryckmanometerns tryck motsvarar i grader..." - du menar att jag mäter på vätskeröret, och fyller systemet tills mätaren stämmer med omgivningens temperatur (dock inte mer än märkskyltens mängdangivelse då). Förstod jag det rätt? Då fyller jag alltså på gassidan medan jag mäter på vätskesidan?

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
NEJ! om du nu vill fortsätta labba sÃ¥ koppla mätstället rätt. högtryckmanometern pÃ¥ det grova röret, (hetgas frÃ¥n kompressorn), lÃ¥gtryckmanometern pÃ¥ sugsidan av kompressorn, eller dess anslutning. (eftersom senaste uppgift visade brist pÃ¥ km i vätskeform sÃ¥ borde systemet vacuumsugas)  fyll 0,1 kg pÃ¥ LÃ…GTRYCKSIDAN, starta vp. läs av temperaturen pÃ¥ vätskeröret (det klena frÃ¥n innedelen)) och jämför den med den temperatur som motsvarar det tryck som högtryckmanometerns tryck visar, kondenseringstrycket. fyll som tidigare förklarats, pÃ¥ lÃ¥gtrycksidan, MEN GÖR DET FÖRSIKTIGT, DU MÃ…STE FYLLA I GASFORM, fyller du för häftigt fÃ¥r du vätskeslag i kompressorn. fyller du till 2 grader under manometerns sÃ¥ har du 2 grader underkylning. för att hÃ¥lla vp igÃ¥ng sÃ¥ fÃ¥r du  tappa varmvatten under tiden. har du schraderöppnare pÃ¥ högtryckslangen??? det mÃ¥ste du ha för att kunna suga ner mätstället innan bortkoppling. annars mÃ¥ste du göra pumpdown innan.
« Senast ändrad: 31 maj 2019, 13:34:47 av lödläckan »

Utloggad callegurra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack! Jag hittar inte riktigt den här lågtryckssidan, var ansluter jag till den? I utedelen har jag förstått, och att det varken är vätske eller gasröret som jag anslutit manometerstället till tidigare. Går det att finna i bilderna ovan?

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
Kolla på youtube där hittar du hur det kopplas.
Här en länk. där finns många exempel.
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
bifogar bild på pressostaterna från bild4. kolla om det finns återställningsknapp på toppen av någon av dem. kan inte avgöra vilken som är högtryck resp. lågtryck.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dom givare är nog elektroniska, någon av dom kan av någon anledning fastnat i larmläge och inte vill gå tillbaka, stäng av VP och knacka lite halvt kraftigt på dom samt på röret som dom sitter på nertill , så knacken går uppifrån och ner, det håller inget går sönder
Har varit med om att dom kärvat lite efter larm

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Om någon av dom löst ut så går inte kompressorn. Det borde märkas ganska snabbt.
« Senast ändrad: 02 juni 2019, 13:39:44 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
bifogar utdrag från bild 5 som verkar visa att båda pressostaterna sitter på samma rör. hetgasröret (Högtryck). kan vara en som läser det faktiska trycket och den andra är högtrycksvakt.
« Senast ändrad: 02 juni 2019, 17:18:27 av lödläckan »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!